Ministerstvo dopravy··3 min

Česká železnice je připravena na ostrý start ETCS

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Od ledna 2025 bude na české železniční síti spuštěn výhradní provoz ETCS na 622 kilometrech tratí, což zahrnuje hlavní koridory jako Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov a Břeclav – Bohumín. Traťová část je již prakticky připravena. Dokončují se přípravy vozidel a jejich obsluhy, aby byl v lednu zajištěný kompletní provoz na těchto tratích. Dodavatelé se připravují i na dodávání náhradních dílů pro provozovaná vozidla. V současné době je systémem vybaveno více než 1 400 vozidel a proškoleno 3 000 strojvedoucích, což znamená, že do ledna budou potřebné počty vozidel i strojvedoucích dosažené.

Česká železnice je připravena na ostrý start ETCS

Hlavní tratě pod dohledem ETCS od ledna 2025

  • Od 1. 1. 2025: Česká Třebová – Přerov
  • Od 8. 1. 2025: Břeclav – Přerov - Bohumín
  • Od 15. 1. 2025: Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice
  • Od 22. 1. 2025: Praha Běchovice – Česká Třebová

Zavedení ETCS ve výhradním provozu přinese výrazný nárůst bezpečnosti, využití moderních technologií a propojení s evropskými standardy. Jde o tratě, které odbaví měsíčně přes 40 % výkonů v rámci železniční dopravy v ČR. Zavedením ETCS se tak úroveň bezpečnosti podstatné části osobních i nákladních vlaků na naší síti,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Příprava na zavedení systému ETCS probíhá na všech úrovních a zahrnuje školení personálu, modernizaci vozidel i technické testy na tratích. Doposud bylo systémem vybaveno 1 442 železničních vozidel, což je o 200 více než v srpnu. Přitom platí, že pro provoz během ledna bude vozidel potřeba 1 500. Provoz pod dohledem ETCS vyžaduje také dobře vyškolené strojvedoucí – v současné době jich je už cca 3 000, to je o 1 100 více než v srpnu. Pro lednový provoz bude potřeba 4 500 odborně vzdělaných strojvedoucích a tohoto počtu má být také dosaženo, protože další školení stále probíhají a dopravci se na zavedení výhradního provozu v lednu připravují.

To je podmínkou spolehlivosti provozu i v reálných podmínkách. Již nyní se ETCS využívá na vytížených tratích jako je Brno–Břeclav, kde více než polovina vlaků jezdí pod dohledem tohoto systému,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Investice a podpora

Projekt je financován z národních i evropských zdrojů. Zavedení systému ETCS je podpořeno dotacemi z Operačního programu doprava a evropského programu CEF a také z národních prostředků SFDI. Aktuálně je alokováno 7,7 miliardy Kč, přičemž se počítá s investicí dalších 32 miliard Kč na rozšíření systému do roku 2030.

Co je ETCS a proč je důležité?

Evropský systém řízení vlaků (ETCS) funguje jako hlídač, který sleduje pohyb vlaků, kontroluje rychlost a v případě nutnosti zasahuje, aby zabránil nehodám. Tento systém snižuje riziko chyb lidského faktoru a umožňuje vlakům plynulejší a bezpečnější provoz, a to i na mezinárodních trasách.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Další část Pražského okruhu získala zelené razítko

Další část Pražského okruhu získala zelené razítko

Dostavba Pražského okruhu v úseku Březiněves – Satalice získala souhlasné stanovisko posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), a to v obou předložených variantách. Jde o důležitý milník v přípravě dostavby Pražského okruhu v jeho severovýchodní části.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka: Evropa musí změnit přístup, ukazuje vývoj automobilového průmyslu

Ministr Kupka: Evropa musí změnit přístup, ukazuje vývoj automobilového průmyslu

Komentář ministra dopravy Martina Kupky k zahájení jednání o budoucnosti evropského automobilového průmyslu v Bruselu.
| Ministerstvo dopravy
Přistoupili jsme k iniciativě Zero Debris Charter na zodpovědné využívání vesmíru

Přistoupili jsme k iniciativě Zero Debris Charter na zodpovědné využívání vesmíru

Ministerstvo dopravy, které je koordinátorem kosmických aktivit v ČR, podepsalo tzv. Zero Debris Charter. Tento krok proběhl v rámci akce pro český průmysl zaměřený na přípravu nadcházející fáze programu Kosmické bezpečnostiEvropské kosmické agentury (ESA), jehož cíle jsou s ideou iniciativy Zero Debris Charter úzce provázané.
| Ministerstvo dopravy
Pod hlavním nádražím vznikne nová dvoupatrová stanice

Pod hlavním nádražím vznikne nová dvoupatrová stanice

Správa železnic představila veřejnosti budoucí podobu nových tratí v pražském železničním uzlu. Ze studie proveditelnosti vybrala Centrální komise Ministerstva dopravy variantu se dvěma samostatnými trasami v tunelech a s dvoupatrovou centrální stanicí pod hlavním nádražím. Navíc ji doplnila o další čtyři podzemní zastávky.
| Ministerstvo dopravy
Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti

Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti

Na nových úsecích dálnice začínají v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Plnohodnotné využití obou bezpečnostních prvků umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií a je za měření rychlosti ze zákona odpovědná.
| Ministerstvo dopravy
České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.
| Ministerstvo dopravy
Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.
| Ministerstvo dopravy
V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce otevře 74,1 kilometrů nových dálnic a 25,2 kilometrů silnic I. třídy. Dokončena bude dálnice D1, kde přibude deset kilometrů. Do provozu půjdou také čtyři nové úseky dálnice D35 v délce přes 32 kilometrů.
| Ministerstvo dopravy
Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Víc než 660 tisícům řidičů bude v roce 2025 končit platnost řidičského průkazu. K podání žádosti o jeho prodloužení mohou využít Portál dopravy a díky digitalizaci se tak vyhnou jedné cestě na úřad a získají slevu. Celý proces zažádání o prodloužení platnosti řidičského průkazu je přitom rychlý a jednoduchý, vše proběhne na pár kliknutí. Tuto službu využívají tisíce řidičů měsíčně.
| Ministerstvo dopravy
PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti na železnici i silnicích, pokračující digitalizace dopravních agend, ale i rozvoje veřejné dopravy.
| Ministerstvo dopravy