Ministerstvo dopravy··3 min

Česká železnice je připravena na ostrý start ETCS

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Od ledna 2025 bude na české železniční síti spuštěn výhradní provoz ETCS na 622 kilometrech tratí, což zahrnuje hlavní koridory jako Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov a Břeclav – Bohumín. Traťová část je již prakticky připravena. Dokončují se přípravy vozidel a jejich obsluhy, aby byl v lednu zajištěný kompletní provoz na těchto tratích. Dodavatelé se připravují i na dodávání náhradních dílů pro provozovaná vozidla. V současné době je systémem vybaveno více než 1 400 vozidel a proškoleno 3 000 strojvedoucích, což znamená, že do ledna budou potřebné počty vozidel i strojvedoucích dosažené.

Česká železnice je připravena na ostrý start ETCS

Hlavní tratě pod dohledem ETCS od ledna 2025

  • Od 1. 1. 2025: Česká Třebová – Přerov
  • Od 8. 1. 2025: Břeclav – Přerov - Bohumín
  • Od 15. 1. 2025: Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice
  • Od 22. 1. 2025: Praha Běchovice – Česká Třebová

Zavedení ETCS ve výhradním provozu přinese výrazný nárůst bezpečnosti, využití moderních technologií a propojení s evropskými standardy. Jde o tratě, které odbaví měsíčně přes 40 % výkonů v rámci železniční dopravy v ČR. Zavedením ETCS se tak úroveň bezpečnosti podstatné části osobních i nákladních vlaků na naší síti,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Příprava na zavedení systému ETCS probíhá na všech úrovních a zahrnuje školení personálu, modernizaci vozidel i technické testy na tratích. Doposud bylo systémem vybaveno 1 442 železničních vozidel, což je o 200 více než v srpnu. Přitom platí, že pro provoz během ledna bude vozidel potřeba 1 500. Provoz pod dohledem ETCS vyžaduje také dobře vyškolené strojvedoucí – v současné době jich je už cca 3 000, to je o 1 100 více než v srpnu. Pro lednový provoz bude potřeba 4 500 odborně vzdělaných strojvedoucích a tohoto počtu má být také dosaženo, protože další školení stále probíhají a dopravci se na zavedení výhradního provozu v lednu připravují.

To je podmínkou spolehlivosti provozu i v reálných podmínkách. Již nyní se ETCS využívá na vytížených tratích jako je Brno–Břeclav, kde více než polovina vlaků jezdí pod dohledem tohoto systému,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Investice a podpora

Projekt je financován z národních i evropských zdrojů. Zavedení systému ETCS je podpořeno dotacemi z Operačního programu doprava a evropského programu CEF a také z národních prostředků SFDI. Aktuálně je alokováno 7,7 miliardy Kč, přičemž se počítá s investicí dalších 32 miliard Kč na rozšíření systému do roku 2030.

Co je ETCS a proč je důležité?

Evropský systém řízení vlaků (ETCS) funguje jako hlídač, který sleduje pohyb vlaků, kontroluje rychlost a v případě nutnosti zasahuje, aby zabránil nehodám. Tento systém snižuje riziko chyb lidského faktoru a umožňuje vlakům plynulejší a bezpečnější provoz, a to i na mezinárodních trasách.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.
| Ministerstvo dopravy
Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.
| Ministerstvo dopravy
V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce otevře 74,1 kilometrů nových dálnic a 25,2 kilometrů silnic I. třídy. Dokončena bude dálnice D1, kde přibude deset kilometrů. Do provozu půjdou také čtyři nové úseky dálnice D35 v délce přes 32 kilometrů.
| Ministerstvo dopravy
Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Víc než 660 tisícům řidičů bude v roce 2025 končit platnost řidičského průkazu. K podání žádosti o jeho prodloužení mohou využít Portál dopravy a díky digitalizaci se tak vyhnou jedné cestě na úřad a získají slevu. Celý proces zažádání o prodloužení platnosti řidičského průkazu je přitom rychlý a jednoduchý, vše proběhne na pár kliknutí. Tuto službu využívají tisíce řidičů měsíčně.
| Ministerstvo dopravy
ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

1 803 vlaků vybavených systémem ETCS, 3 500 proškolených strojvedoucích a 110 km tratí. S tím vstupuje česká železnice do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který od 1. ledna hlídá a postupně začne v dalších lednových týdnech hlídat provoz na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. Jednotný systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.
| Ministerstvo dopravy
PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti na železnici i silnicích, pokračující digitalizace dopravních agend, ale i rozvoje veřejné dopravy.
| Ministerstvo dopravy
Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte

Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte

Lidé si při nákupu dálničních známek stále obracejí na Ministerstvo dopravy a Českou obchodní inspekci s dotazy a stížnostmi na prodej předražených dálničních známek. Na internetu se objevují další webové stránky nabízející dálniční známky za cenu vyšší, než stanoví vládní nařízení.
| Ministerstvo dopravy
Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti

Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti

Přístup k nákupu dálniční známky přes QR kód, okamžité kontrole její platnosti anebo SMS či e-mailové notifikace upozorňující na blížící se konec platnosti známky spolu s dalšími informacemi na jednom místě. Portál dopravy přináší další praktické funkce a dál tak rozšiřujeme digitální služby řidičům. Navazujeme na změny ze začátku prosince, kdy přibyly informace k STK, možnost on-line změny vlastníka či přístup pro právnické osoby.
| Ministerstvo dopravy
Provizorní mosty a lávky MDČR pomáhají po povodních v Olomouckém i Moravskoslezském kraji

Provizorní mosty a lávky MDČR pomáhají po povodních v Olomouckém i Moravskoslezském kraji

Celkem 22 provizorních mostů o délce bezmála půl kilometru, 8 modulárních lávek s celkovou délkou 177 metrů i jeden železniční mostový pilíř byly letos instalované do nejpostiženějších míst po zářijových povodních na severní Moravě a Slezsku. Pomáhají a budou pomáhat po 3 roky tam, kde je to nejvíc potřeba. Ze svých zásob uložených u Správy státních hmotných rezerv pro krizové situace v dopravě je zapůjčilo Ministerstvo dopravy a na místo určení je dopravila i umístila armáda.
| Ministerstvo dopravy
Kontroly odhalily přetížené kamiony a nedodržování bezpečnostních přestávek, řidiči dostali pokuty

Kontroly odhalily přetížené kamiony a nedodržování bezpečnostních přestávek, řidiči dostali pokuty

V období od 1. prosince do 15. prosince 2024 proběhly rozsáhlé kontroly nákladní dopravy po celé České republice. Zaměřily se na předem vytipované kamiony, které mohly být problémové. Nejčastějšími prohřešky byly nedodržování bezpečnostních přestávek a doby odpočinku. Pětina kontrolovaných nákladních aut byla přetížená.
| Ministerstvo dopravy