Ministerstvo dopravy··5 min

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

Na koleje národní dopravce uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti Space X.

„České dráhy mají za sebou rekordně úspěšný rok, který se nesl ve znamení významného zvýšení kvality poskytované dopravy, a to jak na dálkových linkách, tak i na těch regionálních, kde se podařilo nasadit desítky nových elektrických vlaků RegioPanter a motorových RegioFoxů. Statisícům lidí se díky tomu zvýšil komfort cestování při jejich cestách do práce, do školy a podobně. Dobrá zpráva navíc je, že i při tomto investičním tempu se managementu ČD daří držet hospodaření dopravce v zisku,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

„V roce 2024 jsme na koleje v barvách ČD uvedli celkem osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox a jako první tuzemský železniční dopravce jsme ve zkušebním provozu začali provozovat bateriové vlaky. V dálkové dopravě jsme převzali 8 nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet a také 22 lokomotiv Siemens Vectron. Celkem se jedná o 22 tisíc sedaček v moderních, bezbariérových vlacích s klimatizací, zásuvkami a Wi-Fi a vším standardem, který patří k cestování na železnici v 21. století,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „V modernizaci našich vlaků budeme pokračovat i letos. Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících. Modernizace je tedy tou správnou cestou ke zvýšení atraktivity železniční dopravy.“

ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo např. 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.

2025 – rok dálkové dopravy a další investice do servisního zázemí

Rok 2025 se ponese ve znamení dalšího zlepšování komfortu a zvyšování kvality v dálkové dopravě. ČD budou do konce letošního roku provozovat už 14 z celkových 20 objednaných souprav. „Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy a nově je nasadíme na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky. Na konci roku pak zařadíme do provozu první z celkem 50 nových lokomotiv Siemens Vectron speciálně upravených pro rychlost 230 km/h,“ nastiňuje další plány v dálkové dopravě Krapinec. Na regionální tratě se pak vydá další více než dvě desítky motorových jednotek RegioFox.

Pokračovat budou i investice do moderního servisního zázemí dopravce. K loni zahájeným stavbám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se v průběhu roku přidá výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích a také začne rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.

Testování vysokorychlostního internetu Starlink a další novinky v apce Můj vlak

Na významné zlepšení kvality hlasových a datových služeb se mohou cestující těšit v dálkových vlacích. „Zahájili jsme instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Věřím, že v dohledné době se nám také podaří najít zhotovitele laserové úpravy oken pro snazší průchod mobilního signálu do více než 200 drážních vozidel. A tím rozhodně nekončíme,“ zdůrazňuje generální ředitel Michal Krapinec: „Na jaře začneme s testováním satelitního internetu Starlink od společnosti Space X v jedné z našich jednotek InterPanter. Ve druhé polovině ledna by měla do Česka dorazit ze Spojených států prototypová anténa Starlink pro využití ve vlakových soupravách. České dráhy přitom budou jeden z prvních uživatelů na celém světě, který bude tuto technologii testovat. Jde o jasný důkaz, že chceme v našich vlacích poskytovat ty nejlepší služby.“

Další novinky chystá dopravce i v rámci své populární mobilní aplikace Můj vlak. Kromě modernizace grafického rozhraní bude pokračovat i propojování krajských dopravních systémů a MHD do aplikace s možností přímého nákupu jízdenek. Aplikace bude také doplněna o funkci cestovního průvodce, který přehledně zobrazí aktuálně potřebné informace pro cestu.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Evropa musí změnit přístup, ukazuje vývoj automobilového průmyslu

Ministr Kupka: Evropa musí změnit přístup, ukazuje vývoj automobilového průmyslu

Komentář ministra dopravy Martina Kupky k zahájení jednání o budoucnosti evropského automobilového průmyslu v Bruselu.
| Ministerstvo dopravy
Přistoupili jsme k iniciativě Zero Debris Charter na zodpovědné využívání vesmíru

Přistoupili jsme k iniciativě Zero Debris Charter na zodpovědné využívání vesmíru

Ministerstvo dopravy, které je koordinátorem kosmických aktivit v ČR, podepsalo tzv. Zero Debris Charter. Tento krok proběhl v rámci akce pro český průmysl zaměřený na přípravu nadcházející fáze programu Kosmické bezpečnostiEvropské kosmické agentury (ESA), jehož cíle jsou s ideou iniciativy Zero Debris Charter úzce provázané.
| Ministerstvo dopravy
Pod hlavním nádražím vznikne nová dvoupatrová stanice

Pod hlavním nádražím vznikne nová dvoupatrová stanice

Správa železnic představila veřejnosti budoucí podobu nových tratí v pražském železničním uzlu. Ze studie proveditelnosti vybrala Centrální komise Ministerstva dopravy variantu se dvěma samostatnými trasami v tunelech a s dvoupatrovou centrální stanicí pod hlavním nádražím. Navíc ji doplnila o další čtyři podzemní zastávky.
| Ministerstvo dopravy
Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti

Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti

Na nových úsecích dálnice začínají v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti. Plnohodnotné využití obou bezpečnostních prvků umožnilo souhlasné stanovisko dopravní policie, která posuzovala metodiku nasazení instalovaných technologií a je za měření rychlosti ze zákona odpovědná.
| Ministerstvo dopravy
České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.
| Ministerstvo dopravy
Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.
| Ministerstvo dopravy
V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce otevře 74,1 kilometrů nových dálnic a 25,2 kilometrů silnic I. třídy. Dokončena bude dálnice D1, kde přibude deset kilometrů. Do provozu půjdou také čtyři nové úseky dálnice D35 v délce přes 32 kilometrů.
| Ministerstvo dopravy
Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Víc než 660 tisícům řidičů bude v roce 2025 končit platnost řidičského průkazu. K podání žádosti o jeho prodloužení mohou využít Portál dopravy a díky digitalizaci se tak vyhnou jedné cestě na úřad a získají slevu. Celý proces zažádání o prodloužení platnosti řidičského průkazu je přitom rychlý a jednoduchý, vše proběhne na pár kliknutí. Tuto službu využívají tisíce řidičů měsíčně.
| Ministerstvo dopravy
PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti na železnici i silnicích, pokračující digitalizace dopravních agend, ale i rozvoje veřejné dopravy.
| Ministerstvo dopravy
ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

1 803 vlaků vybavených systémem ETCS, 3 500 proškolených strojvedoucích a 110 km tratí. S tím vstupuje česká železnice do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který od 1. ledna hlídá a postupně začne v dalších lednových týdnech hlídat provoz na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. Jednotný systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.
| Ministerstvo dopravy