Edenred··5 min

ČEŠI V PRÁCI SEDÍ A NEHÝBOU SE. ZMĚNIT TO MÁ PROJEKT FIRMA V POHYBU

Sport i pohyb přímo ve firmě a v pracovní době? Praxi, kterou před několika lety začaly zavádět některé evropské firmy s cílem snížit nemocnost, obezitu a zvýšit pracovní výkony svých zaměstnanců, tuzemští zaměstnavatelé přejímají jen velmi pozvolna. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Edenred ve více než osmi stovkách tuzemských firem.

Velkou většinu z nich bohužel zatím pohybové aktivity zaměstnanců nezajímají. Aktivní pohyb zaměstnanců podporuje pouze necelých třicet procent tuzemských firem, konkrétně 243 z 824 oslovených podniků v průzkumu (graf #1). Ty, které naopak sportování podporují, tak v naprosté většině činí na více frontách. Nejčastěji tyto firmy (58 procent případů) poskytují zaměstnancům příspěvky na sportovní aktivity. Dalších 47 procent podniků a institucí pak následuje evropský trend – tedy podporuje různé formy pohybových aktivit přímo na pracovišti v průběhu pracovního dne. „Na třetí pozici pak je podpora jednorázových sportovních a pohybových aktivit, jako jsou sportovní turnaje nebo běžecké odpoledne (graf #3). Celkově lze říci, že podpora pohybu ze strany podniků je v Česku poměrně nízká,“ uvádí Michaela Číhalíková, CSR manažerka ze společnosti Edenred. Průzkum se uskutečnil letos v dubnu a účastnily se ho firmy z celé ČR napříč podnikatelským spektrem.

Forma krátkého cvičení či různých pohybových aktivit přímo v podnicích zatím podle Číhalíkové v tuzemsku naráží na určitý despekt pracovníků k firmou organizovaným aktivitám. Dokládají to čísla z průzkumu – v plné třetině firem, které pohyb na pracovišti podporují, se této aktivity účastní pouze do 10 procent zaměstnanců, v další třetině firem je to méně než polovina pracovníků (graf #5). Samotné firmy si přitom uvědomují, jak je pro ně důležité, aby firma měla aktivní zaměstnance. Hlavními výhodami podle zaměstnavatelů je nižší nemocnost, zvýšená schopnost zvládat stres a lepší týmová práce (graf #2).

Že jsou Češi pohodlní a neradi se hýbou, dokládají i mezinárodní srovnání. Podle srovnávacího průzkumu Britské asociace pro zdraví se pouze 5 % Čechů věnuje sportu pravidelně, což nás řadí v zemích EU na třetí nejhorší místo za Bulhary a Italy (graf #7). A naopak rádi sedíme – plná pětina Čechů denně prosedí více než 8,5 hodiny, což je dvojnásobek v porovnání s evropským průměrem (11 procent). To vše vede k vyšší nemocnosti a velkému počtu chorob z nadváhy, kde jsou Češi na čele evropských žebříčků (graf #9).

Nelichotivým tuzemským statistikám se chce postavit zcela nový projekt společnosti Edenred s názvem Firma v pohybu, který chce prosadit myšlenku pohybových aktivit přímo na pracovištích. „Snažíme se přesvědčit firmy, že se jim vyplatí své zaměstnance do pohybových aktivit zapojit. Benefit z toho totiž mají obě strany – lidé se cítí lépe, jsou „svěžejší“ a zdravější a z toho profituje i zaměstnavatel,“ uvedla Michaela Číhalíková.

Edenred s projektem Firma v pohybu osloví v následujících dnech 20 000 firem s výzvou, aby se firmy do projektu zapojily přes internetové stránky projektu www.firmavpohybu.cz, uvědomily si důležitost pohybu zaměstnanců v průběhu celého dne a měly chuť změnit svůj pasivní postoj, pokud jej mají. Nejdůležitější součástí webu je nenáročná online diagnostika, kde zaměstnanci během 10 minut zjistí, v jakém fyzickém stavu jsou a jak ho mohou vylepšit. Diagnostika byla sestavena speciálně pro tyto účely a přihlíží tak k častým komplikacím vzniklým sedavou prací. „Při její tvorbě jsme si ke spolupráci přizvali fitness trenérku Míšu Hruškovou, která vystudovala Fakultu tělovýchovy a sportu UK se zaměřením na tělesnou výchovu, sport a trenérství,“ doplnila Číhalíková. Součástí je i soutěž o workshop s fitness trenérkou Míšou Hruškovou pro tři firmy. Předpřipraven je i balíček propagačních materiálů, které pracovníkům HR pomohou vtáhnout své zaměstnance do projektu.

Hlavním poselstvím nicméně je, že důležitá je pravidelnost pohybu a že i málo stačí, abychom pro své zdraví něco udělali,“ doplnila Číhalíková.

Firma v pohybu navazuje na jiný úspěšný projekt společnosti Edenred s názvem Firma na talíři. Ten byl odstartován před rokem. Experti na zdravou výživu zaměstnancům firem vysvětlují, jak potraviny ovlivňují jejich zdraví či pracovní výkon a které suroviny mají pozitivní vliv na konkrétní pracovní činnosti a dovednosti. Výsledkem pak ve většině případů je změna stravovacích návyků lidí. Celkem prošlo školeními v prvním roce několik stovek zaměstnanců z desítek firem.

Zdroj: www.edenred.cz

Zadavatel
Edenred

Edenred

Edenred je společnost specializující se na zaměstnanecké benefity, konkrétně stravenky a poukázky na kulturu, sport či zdravotní péči. Vznikla v roce 2010 oddělením se od skupiny Accor.[2] Nejznámější produkt, poukázka (stravenka) Ticket Restaurant, byla poprvé představena ve Francii v roce 1962.[3] Od té doby expandovala do celého světa, včetně České republiky.

Další články od Edenred

Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně
Edenred

Jak zaujmout „Zaměstnance Z“? Recruitment Academy a Edenred ocenili nejlepší náborové kampaně

O aktivní budování značky zaměstnavatele – employer branding – se zajímají už dvě třetiny českých firem, jen třetina z nich to ale dělá systematicky[1]. Právě společnosti, které loni dokázaly nejlépe oslovit potenciální zaměstnance, ocenila odborná porota v rámci 9. ročníku soutěže Recruitment Academy Awards. Cenu Edenred Wellbeing Award si z galavečera odnesla společnost Pivovary Staropramen, která u poroty zabodovala konceptem volných pátků a dalších výhod pro zaměstnance nad rámec zákona. Recruiterem roku se stala Nicole Chladová ze společnosti PwC Česká republika. U publika i odborné poroty uspěly především odlehčené kampaně, které se nebály vtipu. Do budoucna bude podle odborníků pro firmy zásadní umět zaujmout mladé generace a pracovat s moderními technologiemi, včetně umělé inteligence.
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy
Edenred

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Podle Edenred Restaurant Indexu Češi za obědové menu v restauracích a kantýnách v březnu průměrně zaplatili 187,2 koruny, tedy o korunu a 20 haléřů více než v únoru. Ceny obědů se tak po mírném poklesu vrátily na prosincovou úroveň. Vedle Prahy však za obvyklý oběd zaplatíme přes dvě stě korun už i v Brně. Strávníci zde ve stravovacích zařízeních přes poledne nechají průměrně 200,3 koruny. Ze srovnání s průměrnými mzdami v regionech vyplývá, že čeští zaměstnanci za pravidelné obědvání v restauračních zařízeních a kantýnách během pracovních dní utratí okolo 8,5 % svého příjmu. V Liberci a Českých Budějovicích se však náklady na 21 obědů blíží i desetině průměrné mzdy.
Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc
Edenred

Poptávka po veganské a vegetariánské stravě stoupla za rok o šestinu, restaurace jí jdou vstříc

Až 94 % restaurací uvádí, že do svého jídelního lístku zařazují bezmasé alternativy pokrmů. Vyplývá to z výsledků průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů. Nadpoloviční většina českých restaurací (57,1 %) do své nabídky navíc údajně zavádí i bezlepkové varianty jídel. Strávníci tak mají nejčastěji na výběr z 1-2 bezlepkových pokrmů. S ohledem na proměnu generačních preferencí lidé očekávají, že se jim restaurace přizpůsobí a nabídku veganských a vegetariánských variant budou dále rozšiřovat. I při výběru alternativních pokrmů bychom ale podle odborníků měli pečlivě zkoumat jejich složení.
Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž
Edenred

Omezení volnočasových benefitů v praxi: Třetina firem podle průzkumu příspěvky snížila, většina si stěžuje na vyšší administrativní zátěž

Limit na zdanění volnočasových benefitů platný od začátku roku už stihli zaměstnavatelé promítnout do svých nabídek odměn pro zaměstnance. Podle březnových průzkumů společnosti Edenred v návaznosti na změny upravila výši ročního příspěvku pro své zaměstnance třetina firem. Nejčastěji plánují zaměstnanci, jimž se příspěvek od nového roku snížil, šetřit na zdraví, cestování a kultuře. Hned 64 % zaměstnavatelů v průzkumu uvedlo, že pro ně nová pravidla představují větší administrativní zátěž.
Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák
Edenred

Ananas na pizzu nepatří, uvedli Češi v průzkumu stravování. Milují houby a květák

Pouhá polovina procentního bodu rozhodla: Ananas na pizzu nepatří. Podle průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky Čechů si to myslí 50,5 % z nich. Tábor zastánců „havajské pizzy“ je ovšem téměř stejně početný. Překvapivé shody zde dosáhli například senioři s generací Z. Velké oblibě se v tuzemsku podle průzkumu těší i další kontroverzní ingredience, například houby nebo květák, který je populární zejména mezi ženami. Jako polarizující se naopak ukázala játra a vnitřnosti, výrobky z kozího a ovčího sýra či sushi. Na všech těchto delikatesách přitom lidé v únoru mírně ušetřili. Podle Edenred Restaurant Indexu klesla oproti konci loňského roku průměrná cena oběda o korunu na 186 korun.
Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech
Edenred

Optimální cena stravenky stoupla na 211 korun. Vystačí na oběd i v nejdražších regionech

Oproti loňskému roku se jedná o navýšení tzv. nominální hodnoty stravenky o 17 Kč, tedy necelou desetinu původní hodnoty. Od ledna přitom za obědy podle Edenred Restaurant Indexu průměrně utrácíme zhruba o 5 % více, ceny rostly především v první polovině roku, během podzimu v některých regionech dokonce naopak pozvolna klesaly. Ve Zlíně za obědy utratíme zhruba 164 Kč, v Praze 209 Kč. Podobným vývojem si prošly i ceny na Slovensku, za oběd zde strávnici zaplatí lehce přes 8 eur.
Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert
Edenred

Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.
Kde, kdy a s kým? Průzkum odhalil, jak obědvají čeští zaměstnanci. Až 5 % z nich jídlo vynechává
Edenred

Kde, kdy a s kým? Průzkum odhalil, jak obědvají čeští zaměstnanci. Až 5 % z nich jídlo vynechává

Třetina Čechů v práci obědvá o samotě, každý dvacátý dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD[1] mapujícího stravovací návyky Čechů. V kvalitním stravování nám nejčastěji brání nevhodné pracovní prostředí, podpora lepšího způsobu stravování leží především v rukou zaměstnavatele. Nejčastěji si obědy nosíme z domova, naopak pokles registrují dříve populární podnikové kantýny. Vlivem stagnace až mírného poklesu cen se však obědoví strávníci pomalu vracejí i do klasických restaurací. Podle Edenred Restaurant Indexu se průměrná cena oběda drží na přibližně stejných částkách už třetí měsíc v řadě. Počet plateb v restauracích meziročně stoupl o 15 %.
Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy
Edenred

Za dvě stovky na oběd už i v Brně. Hlavní jídlo nás měsíčně stojí až desetinu mzdy

Třetina Čechů v práci obědvá o samotě, každý dvacátý dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD[1] mapujícího stravovací návyky Čechů. V kvalitním stravování nám nejčastěji brání nevhodné pracovní prostředí, podpora lepšího způsobu stravování leží především v rukou zaměstnavatele. Nejčastěji si obědy nosíme z domova, naopak pokles registrují dříve populární podnikové kantýny. Vlivem stagnace až mírného poklesu cen se však obědoví strávníci pomalu vracejí i do klasických restaurací. Podle Edenred Restaurant Indexu se průměrná cena oběda drží na přibližně stejných částkách už třetí měsíc v řadě. Počet plateb v restauracích meziročně stoupl o 15 %.
Češi, národ „meníčkářů“: V Evropě jsme unikát
Edenred

Češi, národ „meníčkářů“: V Evropě jsme unikát

Podle denní nabídky si restauraci během oběda vybírá 4 z 5 Čechů. Vyplývá to z průzkumu Barometr FOOD mapujícího stravovací návyky napříč Evropou. Výběrem z denního menu se snažíme šetřit nejen čas, ale i peníze. Za stravování ve srovnání s většinou Evropanů platíme v průměru méně, experti však poukazují i na dopady z hlediska vyváženosti jídelníčku. Čeští strávníci totiž na zdravé stravování zároveň dbají mnohem méně než jejich sousedi. Více než polovina z nich navíc jako součást zdravé nabídky nepovažuje označení nutričních hodnot.