ESET··11 min

Češi a nakupování v e-shopech: Vedou rychlé a pohodlné platby přes mobily a kartami online, riskujeme ale s hesly

ESET

ESET

Jsme jednou z prvních evropských společností se zaměřením na digitální bezpečnost. Soukromou společnost ESET stále vedou inženýři, kteří ji před 30 lety založili. Díky naší nezávislosti se můžeme soustředit na náš nejdůležitější cíl – na ochranu koncových zákazníků a firem na jejich cestě k úspěšnější budoucnosti.

Tisková zpráva

Praha, 21. prosince 2022 – Češi používají k nákupům na internetu nejčastěji chytré mobilní telefony, bezpečnostním programem ale stále chrání především notebooky a stolní počítače. Nejvíce na zabezpečení chytrých telefonů dbají starší uživatelé, pro ty nejmladší je pak z pohledu bezpečnosti při online nakupování důležitá značka e-shopu. Bezpečnost e-shopu uživatelé obecně posuzují stále hlavně na základě dřívější pozitivní zkušenosti s nákupem, větší pozornost ale věnujeme zabezpečení plateb kartami na internetu, především pak sázíme na dvoufázové zabezpečení a limity pro platby. Stále ale upozaďujeme bezpečnost hesel, více než třetina dotázaných opakovaně používá hesla pro přihlášení do více online účtů v e-shopech. Finanční škodu na základě podvodného jednání přitom řešilo již 10 procent dotázaných. Průzkum, který probíhal v období od 9. prosince 2022 do 12. prosince 2022, realizovala společnost ESET ve spolupráci s agenturou Median.

Většina Čechů napříč věkovými kategoriemi nakupuje online v e-shopech. Potvrdily to závěry prosincového průzkumu společnosti ESET. Nejaktivnějšími nakupujícími jsou pak uživatelé do 50 let – velmi často nakupuje online jak mladší věková kategorie od 15 do 30 let (37 %), tak uživatelé ve věku od 31 do 50 let (36 %).

Nejčastěji nakupujeme zboží z České republiky (98 %). Necelá třetina z nás pak nakupuje ze zemí EU (31 %), a čtvrtina pak z asijských zemí (26 %). V zahraničí také nejčastěji nakupují obyvatelé větších měst (41 % ze zemí EU a 34 % z Asie) a nejmladší uživatelé (46 % ze zemí EU a 31 % z Asie). Nejméně nakupují Češi z USA (6 %), přičemž nejvíce z této oblasti nakupují opět nejmladší uživatelé (10 %) a uživatelé žijící v největších městech (11 %).

Hlavním zařízením, které Češi využívají pro své online nákupy, je chytrý mobilní telefon (63 %). V závěsu za ním pak využíváme také své notebooky (61 %), stolní počítač (31 %) a nejméně pak tablety (8 %). V porovnání s notebooky či stolními počítači ale Češi stále podceňují zabezpečení svých chytrých telefonů, nějakým bezpečnostním programem ho chrání 62 % dotázaných vlastníků telefonu, přičemž nejčastěji ho využíváme právě na svých noteboocích (84 %) a stolních počítačích (78 %) a nejméně pak v případě tabletů (46 %).

„Na základě dlouhodobého sledování z našich dat vidíme, že oblíbenost online nákupů prostřednictvím smartphonů stále roste. Jsou to nicméně právě chytré telefony, jejichž zabezpečení uživatelé v Česku dlouhodobě podceňují. Na jedné straně tak vidíme, že roste obliba pohodlnosti nákupu na zařízení, které stále nosíme u sebe a díky kterému zboží pořídíme prakticky odkudkoli a na pár kliknutí, na druhou stranu uživatelé stále dostatečně nevnímají smartphone jako zařízení, které je potřeba chránit před kybernetickými hrozbami,“ říká Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET. „Z dat ale dále vyplývá, že opatrnost uživatelů roste s jejich věkem a zabezpečení chytrých telefonů podceňují spíše mladší uživatelé. Nejvíce pozornosti zabezpečení chytrých telefonů věnují uživatelé ve věku 51 plus,“ dodává Žáčková.

Bezpečnost e-shopu určuje spokojenost s předchozím nákupem, hesla používáme opakovaně

Z uživatelů, kteří nakupují online v internetových obchodech, používá unikátní heslo pro přihlášení do každého e‑shopu pouze čtvrtina (25 %) dotázaných. Jedná se přitom o jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků v digitálním prostředí.

„Heslo je jedním z nejdůležitějších pilířů bezpečnosti na internetu. Heslo by tak mělo být unikátní pro každý online účet a službu a dostatečně silné, tedy složené nejméně z deseti různých znaků, číslic a písmen. Z dat průzkumu přitom vyplývá, že Češi hesla pro své účty v internetových obchodech opakovaně používají a recyklují. Použití stejného nebo podobného hesla uváděla více než třetina dotázaných (36 %). Necelá třetina z dotázaných pak nakupuje úplně bez registrace (31 %), což mohou být uživatelé, kteří vědí, že v e-shopu nakupují jednorázově. V konečném důsledku může být pro ně nákup bez registrace a vytváření přístupových údajů bezpečnější, i na úkor pohodlí, které jim nabízí registrovaný účet,“ říká Žáčková.

Bezpečnost e-shopu pak Češi celkově nejčastěji hodnotí a posuzují podle dřívější dobré zkušenosti s nákupem (87 %), dobrých uživatelských recenzí (60 %) a důvěryhodnosti značky (58 %) – toto kritérium je důležité především pro mladší věkovou kategorii od 15 do 30 let (70 %). Naopak bezpečnostních prvků na stránkách e-shopů si všímá méně než čtvrtina dotázaných, a to nejčastěji šifrované komunikace (23 %) a bezpečnostních certifikátů (14 %).

Důvěra v bezpečnost nákupu (91 % dotázaných) a dřívější dobrá zkušenost s nákupem (89 %) také u českých uživatelů nejvíce rozhoduje o výběru daného obchodu. Třetím takovým kritériem jsou pak podmínky nákupu jako je možnost dopravy, platby atd.

„Na jedné straně je pro české uživatele bezpečnost důležitým kritériem pro výběr e-shopu, ve kterém budou nakupovat, samotnou bezpečnost ale Češi posuzují na základě dřívější dobré zkušenosti, uživatelských recenzí a značky. Takže jim jde spíše o bezpečnost konkrétního nákupu a o to, aby dostali za své peníze objednané zboží. Obecné bezpečnostní prvky, jako je šifrovaná komunikace, kterou indikuje ikonka zámku na začátku adresního řádku, či zabezpečení přihlášení a plateb, které eliminují rizika kyberpodvodů a dalšího zneužití osobních či platebních údajů, jsou pro české uživatele spíše okrajovým kritériem pro výběr e-shopu,“ shrnuje Žáčková.

Nejradši platíme platební kartou online

Na internetu Češi nejčastěji volí platbu kartou online, uvedly to tři čtvrtiny dotázaných (76 %). Polovina z nás využívá platbu na dobírku (50 %) či při osobním vyzvednutí (47 %), přičemž dobírku jako možnost uváděli především uživatelé, kteří nakupují online málokdy, rodiny s dětmi a obyvatelé nejmenších obcí. Jako další možnosti uváděli respondenti také platbu převodem z bankovního účtu (44 %) či platbu přes Google Pay či Apple Pay (34 %).

Jako bezpečnostní prvek, který používají při platbách na internetu, uvádějí Češi nejčastěji dvoufázové ověřování (73 %). Dvě třetiny dotázaných také využívají nastavení limitu plateb (67 %), naopak virtuální kartu či oddělenou kartu od hlavního účtu využívá necelá pětina dotázaných (v obou případech 18 %). Necelá desetina dotázaných (8 %) také uvedla, že sdílí kartu v rámci své rodiny.

„Obliba platby kartou online stále roste, je to velmi rychlý a pohodlný způsob platby. Na druhou stranu jsou to právě falešné platební brány, které útočníci v posledních měsících stále častěji využívají k odcizení finančních prostředků na účtech uživatelů, a jsou v tom stále bohužel úspěšní,“ říká Žáčková. „Vnímáme pozitivně, že uživatelé kladou při platbách kartou na internetu důraz na dvoufázové ověřování či nastavení limitů, na druhou stranu jen pětina z nich využívá možnost virtuální karty nebo sekundární karty, kterou by měli vyčleněnou pouze pro platby na internetu a oddělenou od svého hlavního účtu. V aktuálním kontextu zvýšeného množství phishingových podvodů a zneužívání údajů z uniklých databází to může být přitom účinné řešení, které zaručí větší bezpečí jejich primárních bankovních účtů a financí,“ dodává Žáčková.

Podvody nejčastěji řešíme s bankou, třetina uživatelů vzniklou škodu nehlásí

Se samotným podvodem při online nákupu se podle svých slov setkala pětina nakupujících, přičemž 8 % dotázaných uvedlo, že jim vznikla škoda do 5 000 Kč, 2 % dotázaných pak uvedlo dokonce škodu přesahující tuto částku. Třetina respondentů, kteří se setkali s podvodem, řešila vzniklou situaci s bankou či zprostředkovatelem platby (33 %), čtvrtina se pak obrátila na provozovatele e-shopu (25 %). Pětina řešila škodu s Policií ČR (21 %) a třetina uživatelů podvod či krádež nikam nehlásila (33 %).

„Výběr platební metody je klíčový. Jakmile zkoušíte internetový obchod poprvé a nemáte pro internetové nákupy vytvořený speciální bankovní účet či platební nebo kreditní kartu, nechte si zboží zaslat na dobírku. Tento způsob mimo jiné zajišťuje větší jistotu vrácení peněz v případě podvodu. U online plateb je vhodné ohlídat, aby probíhaly na zabezpečených protokolech (https, tls/ssl), na bezpečné platební bráně anebo aby bylo využito aktivní zabezpečení 3D Secure. Údaje o platební kartě nebo pro přihlášení do internetového bankovnictví si chraňte a s nikým je nesdílejte, zejména CVV/CVC ověřovací kód z druhé strany platební karty. V případě, že se stanete obětí podvodu, neváhejte a co nejrychleji konejte. Policisté mohou zajistit hotovost, kterou jste za balíček platili, online platbu může zadržet banka. V obou případech ale rozhoduje čas, proto je třeba jednat co nejrychleji,” popisuje plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia ČR.

Česká obchodní inspekce v současné chvíli eviduje nejvíce stížností spotřebitelů na tzv. nákupní galerie. „Je to web, který vlastně nepřijde do kontaktu se zbožím. Objednáte si zboží na stránkách, které vypadají jako běžný e-shop, ale pak čekáte měsíce, až přijde zboží (např. z Aliexpres.com, Alibaba.com…), spotřebitelé jsou pak zklamáni, že čekají dlouho, musí platit clo, přijde třeba něco jiného, často přijde padělek… atd.,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Proto ČOI vede seznam všech rizikových webů, které najdete na adrese www.rizikove.cz, ale případně při používání antivirového řešení společnosti ESET jste již automaticky i před těmito rizikovými e-shopy chráněni.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 9. a 12. prosincem 2022 vyplnilo 820 respondentů ve věku 15 a více let.

O společnosti ESET

Společnost ESET již od roku 1987 vyvíjí bezpečnostní software pro domácí i firemní uživatele. Drží rekordní počet ocenění a díky jejím technologiím může více než miliarda uživatelů bezpečně objevovat možnosti internetu. Široké portfolio produktů ESET pokrývá všechny populární platformy, včetně mobilních, a poskytuje neustálou proaktivní ochranu při minimálních systémových nárocích.

ESET dlouhodobě investuje do vývoje. Jen v České republice nalezneme tři vývojová centra, a to v Praze, Jablonci nad Nisou a Brně. Společnost ESET má lokální zastoupení v Praze, celosvětovou centrálu v Bratislavě a disponuje rozsáhlou sítí partnerů ve více než 200 zemích světa.

Kontakt pro média:

Ondřej Šafář

Manažer PR a komunikace

ESET software spol. s r.o.

tel: +420 776 234 218

[email protected]

Lucie Mudráková Specialistka PR a komunikace ESET software spol. s r.o. tel: +420 702 206 705 [email protected]

Další články

Další články od ESET

Průzkum ESET: Se svými daty Češi riskují, podceňují zálohy i jejich bezpečnost

Průzkum ESET: Se svými daty Češi riskují, podceňují zálohy i jejich bezpečnost

Bezpečnostní experti opakovaně upozorňují na nutnost zálohovat si data, přesto třetina Čechů zálohuje méně než jednou měsíčně a desetina dokonce nikdy. Osobní vzpomínky a cenné dokumenty mohou být přitom cílem hackerů. Zálohování je klíčové pro jejich ochranu. Češi pro zálohování preferují cloudová úložiště a velkokapacitní paměťové disky, naopak flash disky a CD už jsou spíše raritou. Více než třetina lidí si svá zálohovaná data již nijak dále nechrání. Vyplývá to z posledního průzkumu společnosti ESET. Odborníci doporučují pravidelně zálohy dat kontrolovat, používat silná hesla a vícefázové přihlášení i šifrování dat na zařízeních.
| ESET
Přehled hrozeb pro Android: Útočníci v září lákali na falešné investice, využili jména firem OpenAI a IBM

Přehled hrozeb pro Android: Útočníci v září lákali na falešné investice, využili jména firem OpenAI a IBM

Na platformě Android v Česku vzrostly v září především detekce adwaru Andreed, a to na více než 18 procent všech zachycených případů. Zatímco detekce bankovního trojského koně Cerberus v září klesly, do popředí pravidelné statistiky se vyšplhaly škodlivá aplikace FakeApp.AFZ a trojský kůň Agent.FBG. V případě škodlivého kódu FakeApp.AFZ pak útočníci opět využili strategii, při které jej vydávali za investiční aplikace zneužívající jména služeb IBM a OpenAI. Tyto falešné aplikace pak obětem nabízely možnosti investování do kryptoměn, přičemž cílem útočníků bylo pouze odcizit jejich peníze. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET.
| ESET
ESET rozšiřuje nabídku pro domácnosti, poskytne ještě lepší ochranu před krádeží identity a škodlivými kódy

ESET rozšiřuje nabídku pro domácnosti, poskytne ještě lepší ochranu před krádeží identity a škodlivými kódy

Společnost ESET, světový lídr v oblasti vývoje řešení kybernetické bezpečnosti, aktualizovala svou nabídku ESET HOME Security pro Českou republiku. V rámci řešení pro domácnosti představuje nové funkce, jako je například zabezpečená složka ESET Folder Guard, spolu s celkovým vylepšením stávajících funkcionalit. Součástí aktualizované nabídky pro domácnosti je také nová funkce Ochrana identity, která monitoruje dark web a uživatele upozorní, pokud dojde k úniku jejich osobních údajů.
| ESET
ESET: Největším rizikem pro počítače v Česku byl v září spyware Formbook

ESET: Největším rizikem pro počítače v Česku byl v září spyware Formbook

Spyware Formbook, který se v Česku vyskytuje dlouhodobě po boku spywaru Agent Tesla, byl v září již druhým měsícem nejčastěji detekovanou hrozbou pro uživatele operačního systému Windows. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb společnosti ESET. Útočníci jej šíří především v globálních e-mailových kampaních a nebezpečné přílohy se tak v jeho případě zatím neobjevují s českými názvy. S ohledem na jeho dosavadní růst lze podle expertů očekávat podobný vývoj i v následujících měsících. Spyware útočníci využívají ke krádežím našich dat. Rizikem je především pro nedostatečně zabezpečená uživatelská hesla.
| ESET
Hrozby pro macOS: Investice i Spotify, útočníci šíří škodlivé kódy v napodobeninách populárních aplikací

Hrozby pro macOS: Investice i Spotify, útočníci šíří škodlivé kódy v napodobeninách populárních aplikací

Adware Pirrit a malware PSW.Agent zůstávají nejčastěji detekovanými hrozbami pro platformu macOS v Česku a na Slovensku. Jejich přítomnost opět potvrdila pravidelná statistika kybernetických hrozeb od společnosti ESET, tentokrát za období od července do září 2024. Zatímco adware je kybernetickou hrozbou, kterou útočníci využívají především k instalaci škodlivých doplňků do prohlížeče či zobrazovaní nebezpečného či podvodného reklamního obsahu, škodlivý kód PSW.Agent využívají ke krádeži našich dat, a to jak přihlašovacích údajů do různých účtů, tak citlivých osobních dat, která poté dále mohou přeprodávat. Již několik měsíců jej útočníci také používají k získání přístupů do kryptopeněženek. Útočníci šíří oba typy škodlivých kódů prostřednictvím napodobenin legitimních aplikací, naposledy například prostřednictvím falešné aplikace pro investování Meta Trader či přehrávače Spotify.
| ESET
ESET: Podvodníci z online bazarů se nově zaměřili na ubytovací platformy Booking.com a Airbnb

ESET: Podvodníci z online bazarů se nově zaměřili na ubytovací platformy Booking.com a Airbnb

Společnost ESET zveřejnila nové informace o kybernetických zločincích využívajících online nástroj Telekopí (Telekopye), který funguje v rámci platformy Telegram. Útočníkům slouží k vytváření podvodné komunikace a koordinaci jednotlivých členů různě velkých kyberkriminálních uskupení, a to především k organizování podvodů na internetových tržištích, jako je Vinted, eBay, Facebook Marketplace, Bazoš či Sbazar. Podle posledních informací se podvodníci navíc zaměřili také na populární služby pro rezervace ubytování Booking.com a Airbnb. V rámci těchto podvodů zneužívají legitimní účty hotelů a pronajímatelů ubytování s cílem přimět oběti k zadání údajů z platebních karet do formulářů na falešných webových stránkách. Útočníci byli nejvíce aktivní v období letní sezóny, kdy počet těchto podvodů více než dvojnásobně překročil počet podvodů na online tržištích. S ohledem na popularitu obou platforem útočníci cílí na uživatele z celého světa.
| ESET
ESET popsal kyberšpionáž Ruskem podporované skupiny Gamaredon, cílem byla Ukrajina a země NATO

ESET popsal kyberšpionáž Ruskem podporované skupiny Gamaredon, cílem byla Ukrajina a země NATO

Bezpečnostní analytici společnosti ESET prozkoumali kyberšpionážní operace APT skupiny Gamaredon napojené na Rusko. Gamaredon je v současnosti nejaktivnější APT skupinou na Ukrajině a většina jejích kyberšpionážních útoků je vedena proti ukrajinským vládním institucím. ESET ale zaznamenal také několik pokusů o napadení cílů v zemích NATO – konkrétně v Bulharsku, Lotyšsku, Litvě a Polsku. Ani v jednom z těchto případů však útok nebyl úspěšný. Skupina Gamaredon v poslední době výrazně vylepšila své schopnosti v provádění kyberšpionáže a vyvinula několik nových nástrojů pro krádež cenných dat z aplikací poskytovatelů e‑mailových služeb, chatovacích aplikací jako je Signal nebo Telegram a webových aplikací. Analýza expertů z ESETu odhalila také infostealer PteroBleed, který skupina využívá k odcizení dat z ukrajinského vojenského systému.
| ESET
Přehled hrozeb pro Android: Srpnová bilance kyberhrozeb v Česku opět poukázala na podceňovaný adware

Přehled hrozeb pro Android: Srpnová bilance kyberhrozeb v Česku opět poukázala na podceňovaný adware

Srpnová statistika kybernetických hrozeb pro platformu Android zatím potvrdila očekávání bezpečnostních expertů a uživatelé se ani ve druhé polovině léta nesetkali s výraznými odchylkami od dlouhodobě monitorovaných škodlivých kódů. V čele kyberhrozeb nadále stojí adware Andreed a doplňuje ho malware Agent.HQS s bankovním trojským koněm Cerberus. Bezpečnostní experti upozorňují, že ačkoli je adware někdy ze strany uživatelů podceňovaným rizikem, může být součástí větších a propracovanějších útoků, jejichž cílem jsou naše data a finance. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET.
| ESET
ESET: Škodlivý kód Agent Tesla v srpnu utlumil svou aktivitu, spyware však v Česku přesto útočil

ESET: Škodlivý kód Agent Tesla v srpnu utlumil svou aktivitu, spyware však v Česku přesto útočil

Zatímco počty detekcí spywaru Formbook a spywaru Agent.AES zůstaly v srpnu bez výrazného poklesu nebo nárůstu, u spywaru Agent Tesla zaznamenali bezpečnostní experti výrazný propad v počtu zachycených útoků na uživatele a uživatelky operačního systému Windows v Česku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET. I přesto, že počet případů škodlivého kódu Agent Tesla tentokrát nepřekročil ani sedm procent, spyware je jako typ hrozby v Česku stále aktivní. Bezpečnostní experti situaci monitorují a nevylučují novou vlnu vylepšených útočných kampaní.
| ESET
ESET zmapoval nejnovější aktivity ransomwarového gangu CosmicBeetle, který útočil na organizace a firmy v Česku

ESET zmapoval nejnovější aktivity ransomwarového gangu CosmicBeetle, který útočil na organizace a firmy v Česku

Bezpečnostní analytici společnosti ESET popsali chování nového ransomwaru ScRansom, který pro své útoky vyvinula skupina CosmicBeetle. Cílem tohoto ransomwarového gangu jsou především malé a střední firmy v Asii a v Evropě, včetně České republiky. Své oběti napadá prostřednictvím několik let starých zranitelností v jejich systémech. Podle zjištění společnosti ESET skupina experimentuje s uniklým nástroji nechvalně proslulé kyberkriminální skupiny LockBit a využívá její známé jméno k tomu, aby útoky vypadaly přesvědčivěji a přiměla oběti zaplatit výkupné. Podle expertů je také možné, že se skupina CosmicBeetle stala v nedávné době partnerem ransomwarového gangu RansomHub, který na ransomwarové scéně působí od března 2024 a patří k nejaktivnějším útočníkům současnosti. Bezpečnostní experti před útoky gangu CosmicBeetle varují, protože jeho nespolehlivé procesy zašifrování a dešifrování nemusí vždy vést k úspěšné obnově souborů po útoku.
| ESET