ESET··11 min

Češi a nakupování v e-shopech: Vedou rychlé a pohodlné platby přes mobily a kartami online, riskujeme ale s hesly

Praha, 21. prosince 2022 – Češi používají k nákupům na internetu nejčastěji chytré mobilní telefony, bezpečnostním programem ale stále chrání především notebooky a stolní počítače. Nejvíce na zabezpečení chytrých telefonů dbají starší uživatelé, pro ty nejmladší je pak z pohledu bezpečnosti při online nakupování důležitá značka e-shopu. Bezpečnost e-shopu uživatelé obecně posuzují stále hlavně na základě dřívější pozitivní zkušenosti s nákupem, větší pozornost ale věnujeme zabezpečení plateb kartami na internetu, především pak sázíme na dvoufázové zabezpečení a limity pro platby. Stále ale upozaďujeme bezpečnost hesel, více než třetina dotázaných opakovaně používá hesla pro přihlášení do více online účtů v e-shopech. Finanční škodu na základě podvodného jednání přitom řešilo již 10 procent dotázaných. Průzkum, který probíhal v období od 9. prosince 2022 do 12. prosince 2022, realizovala společnost ESET ve spolupráci s agenturou Median.

Většina Čechů napříč věkovými kategoriemi nakupuje online v e-shopech. Potvrdily to závěry prosincového průzkumu společnosti ESET. Nejaktivnějšími nakupujícími jsou pak uživatelé do 50 let – velmi často nakupuje online jak mladší věková kategorie od 15 do 30 let (37 %), tak uživatelé ve věku od 31 do 50 let (36 %).

Nejčastěji nakupujeme zboží z České republiky (98 %). Necelá třetina z nás pak nakupuje ze zemí EU (31 %), a čtvrtina pak z asijských zemí (26 %). V zahraničí také nejčastěji nakupují obyvatelé větších měst (41 % ze zemí EU a 34 % z Asie) a nejmladší uživatelé (46 % ze zemí EU a 31 % z Asie). Nejméně nakupují Češi z USA (6 %), přičemž nejvíce z této oblasti nakupují opět nejmladší uživatelé (10 %) a uživatelé žijící v největších městech (11 %).

Hlavním zařízením, které Češi využívají pro své online nákupy, je chytrý mobilní telefon (63 %). V závěsu za ním pak využíváme také své notebooky (61 %), stolní počítač (31 %) a nejméně pak tablety (8 %). V porovnání s notebooky či stolními počítači ale Češi stále podceňují zabezpečení svých chytrých telefonů, nějakým bezpečnostním programem ho chrání 62 % dotázaných vlastníků telefonu, přičemž nejčastěji ho využíváme právě na svých noteboocích (84 %) a stolních počítačích (78 %) a nejméně pak v případě tabletů (46 %).

„Na základě dlouhodobého sledování z našich dat vidíme, že oblíbenost online nákupů prostřednictvím smartphonů stále roste. Jsou to nicméně právě chytré telefony, jejichž zabezpečení uživatelé v Česku dlouhodobě podceňují. Na jedné straně tak vidíme, že roste obliba pohodlnosti nákupu na zařízení, které stále nosíme u sebe a díky kterému zboží pořídíme prakticky odkudkoli a na pár kliknutí, na druhou stranu uživatelé stále dostatečně nevnímají smartphone jako zařízení, které je potřeba chránit před kybernetickými hrozbami,“ říká Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET. „Z dat ale dále vyplývá, že opatrnost uživatelů roste s jejich věkem a zabezpečení chytrých telefonů podceňují spíše mladší uživatelé. Nejvíce pozornosti zabezpečení chytrých telefonů věnují uživatelé ve věku 51 plus,“ dodává Žáčková.

Bezpečnost e-shopu určuje spokojenost s předchozím nákupem, hesla používáme opakovaně

Z uživatelů, kteří nakupují online v internetových obchodech, používá unikátní heslo pro přihlášení do každého e‑shopu pouze čtvrtina (25 %) dotázaných. Jedná se přitom o jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků v digitálním prostředí.

„Heslo je jedním z nejdůležitějších pilířů bezpečnosti na internetu. Heslo by tak mělo být unikátní pro každý online účet a službu a dostatečně silné, tedy složené nejméně z deseti různých znaků, číslic a písmen. Z dat průzkumu přitom vyplývá, že Češi hesla pro své účty v internetových obchodech opakovaně používají a recyklují. Použití stejného nebo podobného hesla uváděla více než třetina dotázaných (36 %). Necelá třetina z dotázaných pak nakupuje úplně bez registrace (31 %), což mohou být uživatelé, kteří vědí, že v e-shopu nakupují jednorázově. V konečném důsledku může být pro ně nákup bez registrace a vytváření přístupových údajů bezpečnější, i na úkor pohodlí, které jim nabízí registrovaný účet,“ říká Žáčková.

Bezpečnost e-shopu pak Češi celkově nejčastěji hodnotí a posuzují podle dřívější dobré zkušenosti s nákupem (87 %), dobrých uživatelských recenzí (60 %) a důvěryhodnosti značky (58 %) – toto kritérium je důležité především pro mladší věkovou kategorii od 15 do 30 let (70 %). Naopak bezpečnostních prvků na stránkách e-shopů si všímá méně než čtvrtina dotázaných, a to nejčastěji šifrované komunikace (23 %) a bezpečnostních certifikátů (14 %).

Důvěra v bezpečnost nákupu (91 % dotázaných) a dřívější dobrá zkušenost s nákupem (89 %) také u českých uživatelů nejvíce rozhoduje o výběru daného obchodu. Třetím takovým kritériem jsou pak podmínky nákupu jako je možnost dopravy, platby atd.

„Na jedné straně je pro české uživatele bezpečnost důležitým kritériem pro výběr e-shopu, ve kterém budou nakupovat, samotnou bezpečnost ale Češi posuzují na základě dřívější dobré zkušenosti, uživatelských recenzí a značky. Takže jim jde spíše o bezpečnost konkrétního nákupu a o to, aby dostali za své peníze objednané zboží. Obecné bezpečnostní prvky, jako je šifrovaná komunikace, kterou indikuje ikonka zámku na začátku adresního řádku, či zabezpečení přihlášení a plateb, které eliminují rizika kyberpodvodů a dalšího zneužití osobních či platebních údajů, jsou pro české uživatele spíše okrajovým kritériem pro výběr e-shopu,“ shrnuje Žáčková.

Nejradši platíme platební kartou online

Na internetu Češi nejčastěji volí platbu kartou online, uvedly to tři čtvrtiny dotázaných (76 %). Polovina z nás využívá platbu na dobírku (50 %) či při osobním vyzvednutí (47 %), přičemž dobírku jako možnost uváděli především uživatelé, kteří nakupují online málokdy, rodiny s dětmi a obyvatelé nejmenších obcí. Jako další možnosti uváděli respondenti také platbu převodem z bankovního účtu (44 %) či platbu přes Google Pay či Apple Pay (34 %).

Jako bezpečnostní prvek, který používají při platbách na internetu, uvádějí Češi nejčastěji dvoufázové ověřování (73 %). Dvě třetiny dotázaných také využívají nastavení limitu plateb (67 %), naopak virtuální kartu či oddělenou kartu od hlavního účtu využívá necelá pětina dotázaných (v obou případech 18 %). Necelá desetina dotázaných (8 %) také uvedla, že sdílí kartu v rámci své rodiny.

„Obliba platby kartou online stále roste, je to velmi rychlý a pohodlný způsob platby. Na druhou stranu jsou to právě falešné platební brány, které útočníci v posledních měsících stále častěji využívají k odcizení finančních prostředků na účtech uživatelů, a jsou v tom stále bohužel úspěšní,“ říká Žáčková. „Vnímáme pozitivně, že uživatelé kladou při platbách kartou na internetu důraz na dvoufázové ověřování či nastavení limitů, na druhou stranu jen pětina z nich využívá možnost virtuální karty nebo sekundární karty, kterou by měli vyčleněnou pouze pro platby na internetu a oddělenou od svého hlavního účtu. V aktuálním kontextu zvýšeného množství phishingových podvodů a zneužívání údajů z uniklých databází to může být přitom účinné řešení, které zaručí větší bezpečí jejich primárních bankovních účtů a financí,“ dodává Žáčková.

Podvody nejčastěji řešíme s bankou, třetina uživatelů vzniklou škodu nehlásí

Se samotným podvodem při online nákupu se podle svých slov setkala pětina nakupujících, přičemž 8 % dotázaných uvedlo, že jim vznikla škoda do 5 000 Kč, 2 % dotázaných pak uvedlo dokonce škodu přesahující tuto částku. Třetina respondentů, kteří se setkali s podvodem, řešila vzniklou situaci s bankou či zprostředkovatelem platby (33 %), čtvrtina se pak obrátila na provozovatele e-shopu (25 %). Pětina řešila škodu s Policií ČR (21 %) a třetina uživatelů podvod či krádež nikam nehlásila (33 %).

„Výběr platební metody je klíčový. Jakmile zkoušíte internetový obchod poprvé a nemáte pro internetové nákupy vytvořený speciální bankovní účet či platební nebo kreditní kartu, nechte si zboží zaslat na dobírku. Tento způsob mimo jiné zajišťuje větší jistotu vrácení peněz v případě podvodu. U online plateb je vhodné ohlídat, aby probíhaly na zabezpečených protokolech (https, tls/ssl), na bezpečné platební bráně anebo aby bylo využito aktivní zabezpečení 3D Secure. Údaje o platební kartě nebo pro přihlášení do internetového bankovnictví si chraňte a s nikým je nesdílejte, zejména CVV/CVC ověřovací kód z druhé strany platební karty. V případě, že se stanete obětí podvodu, neváhejte a co nejrychleji konejte. Policisté mohou zajistit hotovost, kterou jste za balíček platili, online platbu může zadržet banka. V obou případech ale rozhoduje čas, proto je třeba jednat co nejrychleji,” popisuje plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia ČR.

Česká obchodní inspekce v současné chvíli eviduje nejvíce stížností spotřebitelů na tzv. nákupní galerie. „Je to web, který vlastně nepřijde do kontaktu se zbožím. Objednáte si zboží na stránkách, které vypadají jako běžný e-shop, ale pak čekáte měsíce, až přijde zboží (např. z Aliexpres.com, Alibaba.com…), spotřebitelé jsou pak zklamáni, že čekají dlouho, musí platit clo, přijde třeba něco jiného, často přijde padělek… atd.,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Proto ČOI vede seznam všech rizikových webů, které najdete na adrese www.rizikove.cz, ale případně při používání antivirového řešení společnosti ESET jste již automaticky i před těmito rizikovými e-shopy chráněni.

Průzkum společnosti ESET se uskutečnil formou online panelu společnosti MEDIAN, s.r.o., který mezi 9. a 12. prosincem 2022 vyplnilo 820 respondentů ve věku 15 a více let.

O společnosti ESET

Společnost ESET již od roku 1987 vyvíjí bezpečnostní software pro domácí i firemní uživatele. Drží rekordní počet ocenění a díky jejím technologiím může více než miliarda uživatelů bezpečně objevovat možnosti internetu. Široké portfolio produktů ESET pokrývá všechny populární platformy, včetně mobilních, a poskytuje neustálou proaktivní ochranu při minimálních systémových nárocích.

ESET dlouhodobě investuje do vývoje. Jen v České republice nalezneme tři vývojová centra, a to v Praze, Jablonci nad Nisou a Brně. Společnost ESET má lokální zastoupení v Praze, celosvětovou centrálu v Bratislavě a disponuje rozsáhlou sítí partnerů ve více než 200 zemích světa.

Kontakt pro média:

Ondřej Šafář

Manažer PR a komunikace

ESET software spol. s r.o.

tel: +420 776 234 218

[email protected]

Lucie Mudráková Specialistka PR a komunikace ESET software spol. s r.o. tel: +420 702 206 705 [email protected]

Zadavatel
ESET

ESET

Jsme jednou z prvních evropských společností se zaměřením na digitální bezpečnost. Soukromou společnost ESET stále vedou inženýři, kteří ji před 30 lety založili. Díky naší nezávislosti se můžeme soustředit na náš nejdůležitější cíl – na ochranu koncových zákazníků a firem na jejich cestě k úspěšnější budoucnosti.

Další články od ESET

Přehled hrozeb pro Android: Neoficiální verze her mohou ohrozit bankovní účty v Česku
ESET

Přehled hrozeb pro Android: Neoficiální verze her mohou ohrozit bankovní účty v Česku

Statistiku kybernetických hrozeb pro platformu Android v Česku v červenci vedl opět adware Andreed, který se dlouhodobě šíří prostřednictvím falešných mobilních her. Objem jeho detekcí ale mírně klesl. Na předních příčkách zůstává také nebezpečný spyware. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET. Bezpečnostní experti varují před stahováním aplikací a her mimo oficiální obchody s aplikacemi.
ESET objevil malware NGate, který útočníci využili k výběrům peněz z českých bankomatů
ESET

ESET objevil malware NGate, který útočníci využili k výběrům peněz z českých bankomatů

Bezpečnostní experti společnosti ESET nově objevili a popsali malware NGate, který se stal součástí útoků na klienty českých bank. Útočníci tentokrát zkombinovali využití tohoto malwaru s technikami sociálního inženýrství a s phishingem. Podle dat společnosti ESET stála za těmito útoky skupina, která na českém území působila od listopadu 2023 a malware pak zapojila do svých kampaní v březnu 2024. Analytici společnosti ESET se nicméně domnívají, že útoky jsou po zatčení jednoho z pachatelů aktuálně pozastaveny. Útočníci dokázali díky malwaru NGate a technologii NFC klonovat data přímo z fyzických platebních karet obětí a přenést je na zařízení útočníka. Ten pak mohl rovnou vybrat peníze obětí z bankomatů. ESET upozorňuje, že se jedná o první využití malwaru pro platformu Android s těmito funkcionalitami v praxi.
ESET objevil nový phishingový útok využívaný v bankovních podvodech, cílem byli klienti českých bank
ESET

ESET objevil nový phishingový útok využívaný v bankovních podvodech, cílem byli klienti českých bank

Bezpečnostní analytici ze společnosti ESET objevili a popsali novou podobu phishingových kampaní využívaných pro bankovní podvody. Standardní phishingové techniky doručení škodlivého kódu byly tentokrát kombinovány s novou metodou – útočníci se zaměřili na uživatele platforem Android a iOS prostřednictvím aplikací PWA, a v případě platformy Android také prostřednictvím WebAPK. Instalace neobsahovaly ve zjištěných případech žádná varování o tom, že dochází k instalacím aplikací třetích stran. Většina pozorovaných aplikací cílila na klienty českých bank, experti společnosti ESET nicméně zaznamenali také aplikace zaměřené na banky v Maďarsku a Gruzii. Na základě analyzovaných dat dospěli k závěru, že za kampaněmi stály dvě různé skupiny útočníků. Společnost ESET informovala o těchto hrozbách banky obětí a pomohla také několik phishingových domén a řídících serverů odstranit.
ESET: V červenci zůstaly největšími riziky pro české počítače škodlivé kódy, které kradou přihlašovací údaje
ESET

ESET: V červenci zůstaly největšími riziky pro české počítače škodlivé kódy, které kradou přihlašovací údaje

Podle červencové statistiky kybernetických hrozeb pro operační systém Windows v České republice je nejčastějším škodlivým kódem stále spyware, a to v zastoupení škodlivých kódů Agent Tesla, Formbook a Agent.AES. I když spyware Agent Tesla neměl v červenci tak výraznou útočnou kampaň jako v předešlém měsíci, stále zůstává v Česku největší kybernetickou hrozbou. Uživatelé a uživatelky se mohli tentokrát setkat především s globálními útoky a čeština se v překladech názvů nebezpečných příloh objevila spíše okrajově. Bezpečnostní experti nabádají k opatrnosti při práci s elektronickou poštou a upozorňují na trend, kdy útočníci mohou šířit malware kradoucí citlivé informace i prostřednictvím napodobenin známých aplikací, včetně nástrojů AI. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Přehled hrozeb pro Android: Falešné hry Českem stále šíří adware a bankovní malware
ESET

Přehled hrozeb pro Android: Falešné hry Českem stále šíří adware a bankovní malware

Statistika kybernetických hrozeb pro platformu Android v Česku i v červnu zůstala neměnná. Největším rizikem je nadále adware Andreed, který v minulém měsíci znovu o něco posílil. Také v případě bankovního malwaru Cerberus, který se v Česku znovu začal objevovat od letošního jara, zůstávají detekce stabilní. Vyplývá to z pravidelné analýzy detekčních dat společnosti ESET. Falešné verze mobilních her jsou i nadále oblíbeným nástrojem kybernetických útočníků při šíření škodlivých kódů nejen v Česku. Bezpečnostní experti proto opakovaně varují před stahováním aplikací a her mimo oficiální obchody s aplikacemi pro chytré telefony.
ESET: Velký návrat spywaru Agent Tesla, v červnu se jeho detekce vyšplhaly ke třetině všech případů
ESET

ESET: Velký návrat spywaru Agent Tesla, v červnu se jeho detekce vyšplhaly ke třetině všech případů

Počet detekcí spywaru Agent Tesla, který je v Česku dlouhodobě stabilním malwarem, dosáhl v červnu téměř třetiny všech případů škodlivého kódu pro operační systém Windows v Česku. Podle bezpečnostních expertů se jednalo o nejsilnější útok letošního roku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET. Útočníci spyware šířili prostřednictvím e-mailových zpráv od německé společnosti, která u českých obětí chtěla objednat zboží. Celá zpráva byla lokalizována do češtiny, včetně falešných kontaktních údajů a adresy webových stránek.
Hrozby pro macOS: Škodlivá reklama si hledá cesty do zařízení přes napodobeniny přehrávačů
ESET

Hrozby pro macOS: Škodlivá reklama si hledá cesty do zařízení přes napodobeniny přehrávačů

Uživatelé a uživatelky počítačů od Apple mohli v posledním čtvrt roce narazit na řadu napodobenin aplikací a nástrojů, které ukrývaly malware. V čele statistiky nejčastějších hrozeb pro platformu macOS v Česku a na Slovensku zůstávaly i v období od dubna do června 2024 adware Pirrit, downloader Adload a škodlivý kód PSW.Agent, který se řadí mezi tzv. infostealery. Útočníci zneužívali nejen falešnou verzi aplikace Adobe Flash Player, ale i aplikace určené k přehrávání médií, hudební soubory ve formátu MP3 či cracky a warez verze známých komerčních aplikací. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.
Globální vývoj kybernetických hrozeb od ESET: Útočníci zneužívají ke krádeži dat falešné AI aplikace
ESET

Globální vývoj kybernetických hrozeb od ESET: Útočníci zneužívají ke krádeži dat falešné AI aplikace

Společnost ESET vydala svou nejnovější zprávu ESET Threat Report H1 2024. Zpráva shrnuje globální vývoj kybernetických hrozeb na základě dat z telemetrie a odborného pohledu analytiků společnosti, a to od prosince 2023 do května 2024. Infostealery, se kterými se útočníci pravidelně zaměřují také na Českou republiku, začaly napodobovat generativní AI nástroje jako Midjourney, Sora nebo Gemini. V oblasti kybernetických hrozeb pro mobilní zařízení se objevil také nový malware GoldPickaxe, který je se svými funkcemi schopný krást data k rozpoznávání obličeje, a tím vytvářet deepfake obsah. Bezpečnostní experti ve zprávě popsali také kybergang využívající malware Balada Injector, který je nechvalně proslulý zneužíváním zranitelností pluginů WordPress. Skupina útočníků v první polovině roku 2024 kompromitovala přes 20 000 webových stránek, včetně webů v České republice. Zpráva se také věnuje vývoji ransomwarových hrozeb, kdy v centru pozornosti stála v posledním půl roce operace Cronos k rozbití ransomwarového gangu LockBit.
ESET v Česku pokračuje v růstu, firmy potvrdily zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kyberbezpečnosti
ESET

ESET v Česku pokračuje v růstu, firmy potvrdily zájem o řešení v cloudu a profesionální služby kyberbezpečnosti

Česká pobočka společnosti ESET, předního světového dodavatele řešení v oblasti kybernetické bezpečnosti, zveřejnila své finanční výsledky za loňský rok. Kompletní výnosy dosáhly dle očekávání pobočky hodnoty 564,2 milionu korun. Společnost během loňského roku představila významné změny a inovace ve své nabídce kyberbezpečnostních řešení. Dosažený výsledek potvrdil její dlouhodobá očekávání, a to především v případě firemních zákazníků. Ti opět potvrdili zájem o technologie s pokročilými vrstvami ochrany v cloudu. Růst však společnost zaznamenala i v segmentu zákazníků z řad domácností, pro které na podzim loňského roku představila sjednocenou nabídku nových úrovní ochrany. Aktuálně společnost pokračuje v rozvoji služby MDR (řízená detekce a reakce na incidenty) pro firemní zákazníky a v rozvoji technologických partnerství.
ESET: Na české uživatele a uživatelky v květnu opět zacílily e-mailové přílohy v českém překladu
ESET

ESET: Na české uživatele a uživatelky v květnu opět zacílily e-mailové přílohy v českém překladu

Ačkoli stálou hrozbou zůstává v Česku spyware Agent Tesla, v květnu se do čela statistiky nejčastějších škodlivých kódů pro operační systém Windows vyšplhal downloader Agent.RWL. Podle analýzy bezpečnostních expertů se jedná o pokročilý malware s neobvyklými funkcemi. Oba typy škodlivých kódů se po čase opět šířily e-mailovými přílohami, jejichž názvy byly přeložené do češtiny. Útočníci tak cíleně mířili na uživatele a uživatelky v Česku. Vyplývá to z pravidelné statistiky kybernetických hrozeb od společnosti ESET.