České Dráhy··5 min

Albatros před 60 lety dosáhl rekordní rychlost, ta je už čtvrt století běžnou součástí naší železnice

Dne 27. srpna 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním železničním okruhu VUZ u Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Tehdejší rekord je už čtvrt století každodenní součástí železničního provozu v České republice. Maximální rychlost 160 km/h dosahují stovky vlaků od SC Pendolino po osobní spoje na 933 kilometrech českých a moravských tratí.

Psal se rok 1964 a u Velimi na zbrusu novém železničním polygonu, dokonce ještě nebyla dokončena jeho elektrizace, testovaly zahraniční vagónky nové typy vozů. Ty už byly projektované na maximální rychlost 160 km/h. Při zkouškách bylo nutné tuto rychlost dosáhnout a překonat. ČSD pro účely zkoušek zapůjčily své nejvýkonnější a nejrychlejší parní lokomotivy řady 498.1 z bratislavského depa. Stroje s čísly 106 a 115 se prakticky celý rok střídaly v čele testovacích souprav.

Když se blížil konec prázdnin, probíhaly na okruhu rychlostní zkoušky. Díky tomu 27. srpna 1964 dosáhla lokomotiva 498.106 vedená strojvedoucím Róbertem Procházkou a topičem Miloslavem Houbou v čele dvojice vozů rekordní rychlost 162 km/h. Byl tak vytvořen nový československý železniční rychlostní rekord. Uvádí se, že začátkem září dosáhl druhý stroj dokonce ještě vyšší rychlosti a přiblížil se hranici 170 km/h, ale kvůli závadě tato hodnota nebyla oficiálně potvrzena.

Čtvrt století stošedesátkou po českých tratích

Co bylo před 60 lety rekordem pro československou železnici, to se stalo pro České dráhy v jízdním řádu 2000/2001 každodenní rutinou. Nejprve osm spojů EuroCity z Prahy do Břeclavi a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska začalo jezdit rychlostí 160 km/h. Jeden z prvních rychlých úseků ležel mezi Brnem a Břeclaví a stále patří mezi nejrychlejší místa české železnice. Prvními „rychlovlaky“ se staly spoje Antonín Dvořák, Vindobona nebo Hungaria.

V současnosti mají maximální rychlost 160 km/h povolenou stovky vlaků Českých drah od SC Pendolino po regionální osobní vlaky. Podle statistické ročenky Správy železnic disponovala česká železnice ke konci loňského roku 933 kilometry tratí pro rychlost 160 km/h. Vedle koridorů z Prahy do Ústí nad Labem a Českých Budějovic, z Brna do Břeclavi nebo z Břeclavi do Přerova jde především o koridor Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava. Stošedesátkou je možné jezdit i na dalších tratích, např. mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, z Olomouce do Uničova, na plzeňském koridoru, na trati z Ostravy ke slovenským hranicím, nebo na trati přes Vysočinu.

Jednotka Pendolino. Zdroj: Archiv ČD.

Pendolino

Pro rychlost alespoň 160 km/h disponují České dráhy více než 260 hnacími vozidly a skoro 900 osobními vozy. Velké množství těchto vozidel může jezdit dokonce rychlostí 200 km/h a víc. Národní dopravce v rámci mezinárodní kooperace používá pro rychlé vlaky také lokomotivy a vozy zahraničních partnerů např. z Rakouska, Slovenska, Maďarska nebo Polska.

Lokomotiva Vectron. Zdroj: Archiv ČD.

Vectron

Nejrychlejší vlaky Česka

Cestovní, tedy průměrnou, rychlost českých vlaků silně ovlivňuje průjezd železničními uzly, kde je většinou nižší rychlost, průjezd velmi vytíženými úseky, kde se musí rychlost přizpůsobit i pomalejším vlakům, např. zastávkovým regionálním spojům, a také pomalejší úseky koridorů v údolích našich řek, např. kolem Vltavy, Labe, Orlice nebo Svitavy. V těchto místech se pohybuje traťová rychlost obvykle kolem 80 až 100 km/h.

Kvůli tomu jedou naše nejrychlejší vlaky rj 374 Vindobona a EC 271 Metropolitan pouze v krátkém úseku mezi Břeclaví a Brnem, kde je na 89 % délky tratě mezi oběma stanicemi povolena rychlost 160 km/h. Mezi nejrychlejší vlaky patří také spoje, které jedou po 1. železničním koridoru s velkým podílem vysokých rychlostí. Vlaky SC Pendolino pak ilustrují, jak průjezd železničními uzly mohou vlaky zpomalit. Zatímco mezi centrem Prahy a Ostravy dosáhne Pendolino cestovní rychlost „jen“ 113 km/h, pak cestovní rychlost mezi stanicemi na okraji městských center, kterými jsou Ostrava-Svinov a Praha-Libeň, dosahuje 119 km/h.

Nejrychlejší vlaky Česka
TrasaVlak(y)Cestovní rychlost (km/h)
Břeclav – Brno hl.n.rj 374 Vindobona122
Brno hl.n. – BřeclavEC 271 Metropolitan118
Praha hl.n. – Ostrava hl.n.SC Pendolino113
Opava východ – Praha hl.n. Opavan112
Praha hl.n. – Pardubice hl.n.Jan Perner104
Břeclav – Praha hl.n.rj Vindobona / EC Metropolitan102
Praha hl.n. – České BudějoviceJižní expres100

Aby dosahovaly vlaky tak vysoké cestovní rychlosti v celé své trase, musí být úsekové (průměrné) rychlosti mezi dvěma sousedními zastávkami vlaků ještě vyšší. Do nich se započítá rozjezd a brzdění, ale už je neovlivňuje délka pobytu ve stanici. Nejvyšší průměrnou rychlostí mezi dvěma zastávkami se mohou pochlubit např. úseky Pardubice – Kolín (140 km/h), Olomouc – Zábřeh na Moravě (131 km/h), Staré Město u Uherského Hradiště – Hodonín (127 km/h), Choceň – Pardubice (124 km/h), Brno – Břeclav (až 122 km/h) nebo Ostrava-Svinov – Hranice na Moravě (120 km/h). Velmi rychlé úseky jsou také na jihu Čech. Například „pomalejší“ rychlíky dosahují úsekovou rychlost mezi Táborem a Olbramovicemi 111 km/h a na kratičkém, jen 7 kilometrů dlouhém úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Soběslaví dosáhnou průměrné rychlosti 105 km/h.

Jendotka RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.

RegioPanter

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Zadavatel
České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Další články od České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024
České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

Z důvodu současných ničivých povodní v některých regionech naší republiky se České dráhy rozhodly zrušit Národní den železnice, který měl proběhnout ve dnech 21. a 22. září v České Třebové. Nový termín konání akce prozatím není stanoven, bude oznámen s předstihem.
Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují
České Dráhy

Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Z důvodu vážné povodňové situace v Bohumíně aktuálně dochází k vyklízení místního Střediska údržby. Zaměstnanci střediska nyní zajišťují přenesení věcí, u kterých je to možné, do vyšších pater budov. Kvůli hrozbě zatopení ulic v Bohumíně následně dojde k evakuaci zaměstnanců střediska. Vzhledem k omezení možností údržby vlaků Českých drah lze i v následujících dnech čekat dopady do provozu vlaků a kvality poskytovaných služeb.
ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty
České Dráhy

ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

V souvislosti s očekávanými extrémními srážkami v následujících dnech, které mohou mít negativní dopad na železniční dopravu, zavádí České dráhy mimořádné opatření. V případě, že se cestující rozhodne svou plánovanou cestu neuskutečnit z důvodu výstrahy před nepříznivým počasím a jeho jízdenka by již byla v den plánované cesty nevratná, bude mu jízdné přesto vráceno v plné výši. Toto opatření platí u vnitrostátních i mezinárodních jízdenek ČD zakoupených na pokladnách, v e-shopu nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Opatření je platné pro cesty od 13. 9. do 15. 9. a platí výhradně na jízdní doklady zakoupené v tarifu Českých drah.
Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu
České Dráhy

Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Z důvodu plánované údržbové činnosti Správy železnic proběhne ve dnech 17. – 19. září a 24. – 26. září, vždy od 07:20 do 15:30 hod., výluka na trati mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy proto zajistí pro své cestující náhradní autobusovou dopravu. Opatření se dotkne především rychlíků Krakonoš a vlaků na lince Svoboda nad Úpou – Hradec Králové.
Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu
České Dráhy

Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal varování před extrémně silnými srážkami, které by v následujících čtyřech dnech měly zasáhnout skoro celé území Čech, Moravy a Slezska. V souvislosti s tím se očekává i rozvodnění některých toků a další návazné jevy, které mohou mít i dopad na plynulost železniční dopravy. České dráhy v souvislosti s výstrahou posilují personální i materiální kapacity v provozu a žádají cestující, aby v příštích dnech sledovali aktuální informace o provozu na železnici.
České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu
České Dráhy

České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.
Počet cestujících Českých drah trvale roste
České Dráhy

Počet cestujících Českých drah trvale roste

Také v 1. pololetí roku 2024 rostl počet cestujících největšího českého železničního dopravce. České dráhy za prvních šest měsíců přepravily 82 milionů cestujících, kteří ujeli 3 914 milionů kilometrů.
Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami
České Dráhy

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě
České Dráhy

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
Historickým vlakem z Olomouce do Lednice
České Dráhy

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.