Vodafone··7 min

{ajťačky}: Eliška Unar

Eliška vystudovala ČVUT a začínala v projektovém řízení, kde se vypracovala na šéfku provozu menší firmy. Rozhodla se, že vytvoří aplikaci, která jí ušetří práci. A i když se ukázalo, že to bude úkol nad její síly, zjistila, že ji to ke kódování zkrátka táhne. Nakonec zakotvila ve Vodafonu, kde sbírá zkušenosti jako Frontend Software Engineer pro Vodafone One.

Eliško, jak dlouho jsi ve Vodafonu a co obnáší tvoje práce?

Nastoupila jsem zhruba před rokem a půl jako front-endová vývojářka na mobilní appky. Začínala jsem s aplikací Můj Vodafone, ale pak jsem se přesunula na Vodafone One. Když koukáš do mobilní aplikace nebo na web, tak front-end je to, co vidíš. Všechna tlačítka, všechny texty. A programujeme i to, co se stane, když na nějaké tlačítko klikneš. Není to jenom o tom, aby to bylo hezký, ale hlavně o tom, aby to správně fungovalo. A to mě vlastně baví víc, než řešit to, jak to ve finále vypadá.

Co všechno musíš umět, abys mohla dělat tuhle práci?

Jsem poměrně dost juniorní, protože jsem úplně změnila pracovní zaměření. Takže toho ještě neumím tolik a jsem ráda, že mám k sobě seniorního kolegu, který mi pomáhá. Ale musíš umět základy programovacího jazyka, ve kterém píšeme – pro nás je to JavaScript. Pak používáme React, což je knihovna nad tím jazykem, kde už jsou některé věci vytvořené, a my s nimi můžeme pracovat. A taky potřebuješ umět logicky myslet. V dnešní době všechno vygooglíš, ten kód, který píšeš, nebo aspoň jeho část, většinou napsal někdo před tebou. Takže naše práce je o tom hodně googlit, ale potřebuješ umět přemýšlet, jak ten kus kódu použiješ a zakomponuješ ho.

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Začíná ranním stand-upem. Spojíme se s celým týmem, většinou část pracuje z domu, část je v kanceláři, část máme v Egyptě, takže všechny cally máme online. Řekneme si, co jsme dělali včera, co budeme dělat dneska, jestli nás něco brzdí, jestli potřebujeme pomoc z jiného týmu. A pak je otázka, v jaké fázi konkrétního úkolu jsem. Jestli začnu programovat nebo jestli po sobě hledám chyby, protože mi to nefunguje, nebo jestli k tomu třeba píšu dokumentaci.

V jaké práci jsi vlastně začínala?

Studovala jsem ČVUT, protože mě vždycky bavila matematika. Moje máma má vystudovaný Matfyz a programovala na konci 80. let na děrný štítky, takže jsem k tomu měla vlastně blízko. Ale nechtěla jsem programovat, protože jsem si říkala, že je to moc složité. Vybrala jsem si obor automatizace v dopravě, kde se programovalo jen trochu. Tam jsem si potvrdila, že mi to vůbec nejde. A když jsem dostudovala bakaláře, tak mi neotevřeli navazující obor a inženýrský titul jsem dodělala na projektovém řízení. Po škole jsem nastoupila jako projekťák k jednomu týpkovi, který měl víc firem a projektů. A byla to výborná škola, naučila jsem se toho hrozně moc. Nakonec jsem operativně řídila jednu z jeho firem.

V mezičase jsem si vymyslela aplikaci, která by mi pomohla v práci. Přítelův brácha je programátor a rok mi sliboval, že mi to naprogramuje, ale neměl na to čas. Tak jsem se rozhodla, že se naučím programovat a udělám si ji sama. Byla jsem v Czechitas na intenzivní tříměsíčním kurzu a začalo mě to hrozně bavit. A naprogramovala jsem část té appky, kterou jsem si vymyslela, a pochopila jsem, že abych to udělala celé, tak to vyžaduje hodně moc znalostí, které nemám. Takže jsem pokračovala dál ve své práci, ale postupně jsem tam vyhořela. A když jsem se naučila programovat aspoň malinko, tak jsem si řekla, že zkusím práci v tomhle oboru. První práci jsem našla rychle, ale majiteli firmy pak došly peníze. V mezičase mě kontaktovali lidi z Vodafonu. Já původně chtěla spíš do menší firmy než do korporátu. Ale nakonec jsem si řekla, že je to vlastně super příležitost, že velká firma pro juniora přináší spoustu výhod, které malé firmy nabídnout nemůžou.

A splnil Vodafone tvoje očekávání?

Vlastně je předčil, hlavně ve flexibilitě. Bála jsem se, že budu muset být každý den v kanceláři, což teda asi trochu rozseknul covid. Ale bylo super zjištění, že můžu pracovat z domova, i z kanceláře. A že pokud se domluvím s týmem a budu chtít jít přes den na hodinu do lesa se psem, že to není problém. A taky mi vyhovuje jistota zázemí velké firmy po zkušenostech s předchozím zaměstnavatelem.

Angažuješ se taky v programu Code Like A Girl, kde učíme mladé dívky základy kódování. Co tobě osobně to přináší?

Dělám to proto, že mě baví sdílet nadšení pro kódování. Letos jsem učila podruhé. Většinou půlka holek už nějaké zkušenosti má a půlka to nikdy neviděla. A je super sledovat, jak ty holky za čtyři dny udělají z nuly web. Ono to vždycky vypadá složitě, ale když se do toho trochu zakoukáš a naučíš se základy, tak zjistíš, že to není tak těžký a nepochopitelný.

A co si myslíš, že holky od IT odrazuje?

Když se zeptáš malý holky, čím chce být, tak ti řekne princeznou nebo kadeřnicí. Ale asi ji nenapadne být programátorkou. A nevím, jestli je to výchovou nebo obsahem, který ty děti konzumují v rámci knížek a televize. Teď už jsou asi jiné knížky, ale za nás ve slabikáři maminka vařila a rozhodně neprogramovala. Takže překročit práh toho, co máš v sobě zakódované od dětství, možná není tak jednoduché. Na kurzu Czechitas byly holky, které celý život dělaly humanitní obory, pracovaly v neziskovkách, vůbec neměly technický background a za ty tři měsíce se to naučily úplně stejně jako já. Takže to fakt jde. A je možné s tím začít v jakémkoli věku, potkala jsem tam ženy, kterým bylo 35 let, doma dvě děti, šly do toho kurzu a prostě to zvládly. A i když je tolik nebaví funkční programování jako třeba mě, našly si něco jiného, jedna testuje, další dělá vzhled webových stránek nebo UX design.

Zdroj: www.vodafone.cz

Zadavatel
Vodafone

Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

Další články od Vodafone

Potvrzeno! Máme nejlepší mobilní datovou síť v ČR
Vodafone

Potvrzeno! Máme nejlepší mobilní datovou síť v ČR

Vodafone má v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR. Ocenění vychází z výsledků nedávného nezávislého měření společnosti umlaut. Používáte-li mobilní data od nás, máte stoprocentní jistotu, že dostáváte to nejlepší, co je na trhu aktuálně k mání.
Změny ve vedení českého Vodafonu. Viceprezidenti Jan Klouda a Milan Kníže mění působiště
Vodafone

Změny ve vedení českého Vodafonu. Viceprezidenti Jan Klouda a Milan Kníže mění působiště

Dosavadní viceprezident pro finance a strategii společnosti Vodafone Czech Republic Milan Kníže přechází v rámci skupiny a od června se stává finančním ředitelem Vodafonu v Řecku, kde bude zodpovědný také za strategii a velkoobchod. Jan Klouda, viceprezident pro právní záležitosti a korporátní bezpečnost Vodafonu, letos opouští obor telekomunikací.
Evropa chce být konkurenceschopná, bez digitalizace to ale nepůjde, upozorňují experti i byznys
Vodafone

Evropa chce být konkurenceschopná, bez digitalizace to ale nepůjde, upozorňují experti i byznys

Evropská unie se v digitalizaci snaží držet krok s globálními trendy, v zavádění klíčových technologií, jako jsou kvantum, cloud computing, 5G, 6G a umělá inteligence, nicméně zaostává za světovými lídry. Zástupci byznysu, Evropské komise i experti varují, že pokud země EU nepropojí své digitální trhy, nebudou investovat do technologií a neposílí infrastrukturu, za konkurencí budou i nadále klopýtat. A to nejen na poli digitálu, ale i v dalších sektorech, které se dnes bez digitální dimenze neobejdou.
Spolupráce Vodafonu s Mobil Pohotovostí: sada výhod Vodafone FLEX garantuje zákazníkům nejvyšší výkupní cenu na trhu
Vodafone

Spolupráce Vodafonu s Mobil Pohotovostí: sada výhod Vodafone FLEX garantuje zákazníkům nejvyšší výkupní cenu na trhu

V rámci spolupráce s Mobil Pohotovostí garantuje Vodafone svým zákazníkům nejlepší výkupní cenu použitých telefonů a tabletů na trhu. Získané peníze mohou obratem použít při nákupu modernějšího modelu. Služba RE-START je součástí nově představené sady služeb Vodafone FLEX, se kterou operátor cílí na to, aby měli všichni zákazníci ty nejmodernější technologie vždy na dosah jednoduše a dostupně.
Sdílejte s námi Vary! Vodafone TV se rozrůstá o nový filmový KVIFF.TV Channel, přímo na festivalu vyroste Vodafone zóna
Vodafone

Sdílejte s námi Vary! Vodafone TV se rozrůstá o nový filmový KVIFF.TV Channel, přímo na festivalu vyroste Vodafone zóna

Televize od Vodafonu se rozrůstá o nový filmový kanál KVIFF.TV Channel, který bude dostupný výhradně na Vodafone TV. Od 26. června nabídne v nepřetržitém vysílání domácí i zahraniční filmy a dokumenty, které budou proložené reportážemi a pořady vznikajícími zejména během filmového festivalu v Karlových Varech. Během festivalu vyroste nedaleko hotelu Thermal také tradiční Vodafone zóna, která nabídne řadu akcí, odpočinek, občerstvení i soutěže. Festivalem bude provázet aplikace Vodafone KVIFF Guide.
Bez starostí a s dvojnásobkem dat ve více než 120 zemích. Vodafone vylepšuje službu Roaming na den
Vodafone

Bez starostí a s dvojnásobkem dat ve více než 120 zemích. Vodafone vylepšuje službu Roaming na den

V Evropské unii voláte jako doma a pro cestování mimo EU nabízí Vodafone zvýhodněný balíček Roaming na den. Ten je ode dneška ve vylepšené podobě. Bez obav tak lze využívat mobilní služby ve více než 120 zemích, třeba v Turecku, Thajsku, Egyptě, Švýcarsku nebo USA. Zároveň platí, že pro všechny zákazníky nastavuje Vodafone automaticky roamingový datový limit na 1300 korun. Nehrozí tak, že by někdo omylem na dovolené za mobilní data utratil tisíce korun.
Vodafone v létě přidává data k předplaceným kartám. Například 6,5 GB tak vyjde na 149 korun měsíčně
Vodafone

Vodafone v létě přidává data k předplaceným kartám. Například 6,5 GB tak vyjde na 149 korun měsíčně

Ode dneška rozdává Vodafone v rámci letní akce gigabyty dat k předplaceným kartám. Během června, července i srpna si každý zákazník a zákaznice po splnění podmínek může vyzvednout 5 GB dat navíc, u vyšších balíčků jde dokonce o 10 GB dat.
Vzniká nová esportová soutěž. Díky Vodafone Talent League se může kdokoliv dostat až na vrchol
Vodafone

Vzniká nová esportová soutěž. Díky Vodafone Talent League se může kdokoliv dostat až na vrchol

V Česku na začátku června odstartuje nová soutěž zaměřená na rozvoj nadějných hráčů esportu nazvaná Vodafone Talent League. Nejen mladým hráčům přinese dlouhodobou možnost k rozvoji, cenné zkušenosti a otevře cestu mezi esportovou elitu. Soutěž bude probíhat online, ale finále pro ty nejlepší týmy se odehraje v prostředí pražské Vodafone PLAYzone Areny.
Prima spojení! Vodafone přináší jako jediný operátor na trhu streamovací službu prima+
Vodafone

Prima spojení! Vodafone přináší jako jediný operátor na trhu streamovací službu prima+

Vodafone TV přidává od 21. května do svého názvu znaménko plus. Od nynějška tak bude součástí každého balíčku Vodafone TV+ i předplatné videoslužby prima+, a to rovnou v jejím nejvyšším standardu PREMIUM. Diváci se mohou těšit na originální tvorbu skupiny Prima, kterou uvidí dříve než v televizi a bez reklam, na více než 2000 českých i zahraničních titulů i na archiv odvysílaných pořadů TV Prima. Cena je přitom nejlepší na trhu.
Den linky 155: Loni pomohla více než milionu lidí, každý den přitom byla v akci i aplikace Záchranka
Vodafone

Den linky 155: Loni pomohla více než milionu lidí, každý den přitom byla v akci i aplikace Záchranka

Každý den v roce, sedm dní v týdnu, 24 hodin denně je Zdravotnická záchranná služba připravena poskytnout nezbytnou pomoc všem občanům České republiky. V loňském roce ošetřila více než milion pacientů a z operačních středisek vyjíždí vozidlo záchranné služby přibližně každých 28 vteřin k lidem, kteří potřebují pomoc. Proto si každoročně připomínáme Den linky 155, který symbolicky připadá na 15. května, abychom ocenili práci záchranářů. Součástí systému ZZS je také aplikace Záchranka, dlouhodobě podporovaná Nadací Vodafone, která přináší rychlou pomoc prostřednictvím moderních technologií.