DM··9 min

5 jednoduchých tipů pro udržitelnější život. Nákupy si dopředu plánujte a do jídelníčku zařaďte rostlinné alternativy

DM

DM

DM drogerie markt je německý řetězec drogerií, který se specializuje na prodej kosmetiky, drogistického zboží a potravin. Společnost byla založena v roce 1973 a má pobočky ve více než 10 zemích. DM je jedním z největších prodejců drogistického zboží v Evropě.

Tisková zpráva

Mohlo by se zdát, že pro záchranu planety mají smysl jen změny globálního významu, ale opak je pravdou. K lepšímu a zdravějšímu životnímu prostředí může přispět každý z nás. Stačí začít malými kroky při každodenních činnostech, jako je nakupování, uklízení nebo třeba vaření. I ty totiž pozitivně přispějí k lepší budoucnosti naší planety. Udržitelný život neznamená odříkání, stačí v obchodech sáhnout po šetrnějších variantách a namísto jednorázových produktů dát přednost těm znovupoužitelným.

5 jednoduchých tipů pro udržitelnější život

1. Vyhýbejte se jednorázovým obalům

Papírové kelímky, mikrotenové sáčky, PET lahve nebo třeba plastové krabičky na jídlo s sebou. Jednorázové obaly nás obklopují každý den téměř všude – v obchodě, na výletě, doma nebo v restauracích. Dá se to ale zvládnout i bez nich. Stačí se předem připravit a například před nákupem si s sebou vzít vlastní tašku a znovupoužitelné látkové pytlíky na ovoce, zeleninu nebo klidně i na pečivo. Kupované nápoje v plastových lahvích skvěle nahradí ty skleněné nebo nerezové, do kterých si můžete kdykoliv dopustit vodu. Na kávu s sebou se zase vyplatí pořídit vlastní termohrníček.

Podobně lze pak nahradit jednorázové obaly taky u kosmetiky a drogerie. Místo koupě nového produktu, jako jsou tekutá mýdla, šampony nebo prostředky na mytí nádobí, sáhněte raději po náhradním balení, které lze doplnit do nádoby nebo dávkovače. Tato varianta pomáhá redukovat množství odpadu a přispívá i k úspoře energie, která by se spotřebovala při výrobě nového produktu. „Máme-li možnost, kupujeme si prostředky ve velkých baleních, které si pak doma rozléváme do příslušných menších obalů. Uděláme trochu pro přírodu a ušetříme nějakou tu korunu,“ vysvětluje ekologická poradkyně Renata Placková z Ekologického institutu Veronica.

Omezit nebo úplně nahradit se dají i jednorázové menstruační pomůcky, a to používáním menstruačních kalhotek nebo kalíšku. Nabídka kosmetických potřeb, které se dají používat opakovaně, se v poslední době rychle rozšiřuje. Při odličování lze místo jednorázových vatových tamponků používat látkové, které jsou pratelné a dá se s nimi pleť čistit opakovaně. Jejich jemná struktura je velice příjemná pro pokožku. Dalším praktickým pomocníkem, který si zároveň rozumí s udržitelností, jsou korekční tyčinky na make-up, které se dají použít opakovaně. Opakované použití umožňují i polštářky pod oči, které pomáhají se vstřebáváním kosmetických přípravků.

2. Plánujte nákupy a zabraňte tak plýtvání

V koši často zbytečně končí potraviny, kterým uplynulo datum spotřeby. V Česku člověk průměrně za rok vyhodí 50 kilogramů jídla. To samozřejmě negativně ovlivňuje životní prostředí, protože energie na výrobu potravin a následná doprava ke spotřebiteli byla jednoduše zbytečná. A jak plýtvání zabránit? Před každým nákupem je důležité se podívat, co v lednici a ve spíži je. Podle toho naplánovat jídelníček a napsat nákupní seznam, co je potřeba dokoupit. Nákupní seznam, který lze sdílet s rodinou i přáteli, lze vytvořit například rovnou v nákupní aplikaci Moje dm.

Podstatné je i správné skladování neotevřených, ale i načatých potravin a nakrojeného ovoce nebo zeleniny. Právě tak vydrží co nejdéle čerstvé. Zároveň není nutné se vždy orientovat datem minimální trvanlivosti. To je mnohdy pouze orientační a prošlé potraviny jsou i po jeho uplynutí stále v dobrém stavu. Předtím, než zbytečně skončí v koši, je dobré zkontrolovat jejich stav, barvu a vůni. V případě, že potraviny nebo hotová jídla nestíháte spotřebovat, můžete je zavařit nebo zamrazit. Často se vyhazují i zbytky jídla, které ale mají ještě další využití. Typickým příkladem jsou například slupky a odřezky kořenové zeleniny nebo masa, které se dají použít na takzvaný zbytkový vývar.

3. Zaměřte se bio kvalitu a rostlinné alternativy

U potravin je ale mimo jiné důležité taky to, odkud pochází a v jaké jsou kvalitě. S ohledem na životní prostředí se vyplatí kupovat a konzumovat sezónní potraviny od lokálních farmářů. Zárukou kvality jsou pak produkty se štítkem bio, který označuje, že jde o výrobek z ekologického zemědělství. Výhodou biopotravin je také nižší obsah pesticidů a umělých hnojiv, což je prospěšné jak pro lidské zdraví, tak i pro životní prostředí. „V sortimentu dm se největší měrou na nabídce potravin v bio kvalitě podílí privátní značka dmBio. Značka byla uvedena do prodeje v roce 2015 a dnes představuje 55 procent veškerého sortimentu nabízených biopotravin. Ty zákazníci dále nakoupí i pod značkou babylove, která tvoří 7 procent nabídky. Společnost dm tak aktuálně nabízí více než 1 000 produktů bez jakýchkoliv umělých barviv, dochucovadel či náhražek a nabídku neustále rozšiřuje. Reaguje tak na rostoucí popularitu těchto produktů,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.

Velmi vysokou ekologickou stopu vytváří i konzumace masa a živočišných produktů. Proto je vhodné jejich spotřebu omezit nebo alespoň myslet na původ potravin. Mezi trendy ve stravování v posledních letech patří takzvané flexitariánství, které se zaměřuje na původ potravin a dbá na ochranu životního prostředí. Zjednodušeně se dá popsat jako flexibilní vegetariánství, při kterém se konzumuje maso a živočišné produkty v omezeném množství a pouze z ekologických a certifikovaných bio chovů. Není tedy třeba vyřadit ze svého jídelníčku veškeré masové pokrmy. Stačí omezit konzumaci masa jen na několik dní v týdnu a nahradit ho některým z rostlinných produktů. Mnohdy se chuťově téměř vůbec neliší, a navíc nabízí možnost zajímavého rozšíření jídelníčku o nové recepty.

4. Při úklidu volte přírodní čisticí prostředky

Běžné čisticí prostředky sice dokáží odstranit skvrny a zničit bakterie, ale ve většině případů jsou plné chemických látek, které mohou být škodlivé pro člověka i přírodu. Existují k nim ale přírodní alternativy, které zvládnou úklid úplně stejně dobře. Všestranným pomocníkem je jedlá soda. Ta totiž dokáže nahradit univerzální čisticí prostředek. Poradí si s mastnotou, připáleninou i odolnými skvrnami. Dalšími univerzálními pomocníky je i ocet a kyselina citronová nebo citron.

K úklidu často patří i jednorázové vlhčené ubrousky a papírové utěrky, které akorát zvyšují množství odpadu. „Skvěle je nahradí utěrky z mikrovlákna, které zachytí daleko víc nečistot. S mytím nádobí zase pomohou produkty, které jsou kompostovatelné. Třeba dřevěný kartáč na nádobí s vyměnitelnou hlavicí, která se v přírodě poté, co doslouží, rozloží,“ popisuje Jiří Peroutka. Produkty šetrné k životnímu prostředí, které mají jeden z certifikátů o udržitelné výrobě, zákazníci dm drogerie snadno poznají podle zelených cenovek. V nabídce jich má drogerie přes 2 000.

S uklízením souvisí i třídění odpadu. I to je důležité připomínat, jelikož v černých popelnicích stále končí i takové odpadky, které by se daly dál recyklovat. A právě výroba z recyklovaných materiálů je ekologičtější a zároveň i levnější, než kdyby se vyráběl kompletně nový produkt ať už ze skla, plastu, nebo papíru. A šetrnější můžou být i pytle na odpad. Existují totiž i varianty, které jsou vyrobeny z recyklovaného plastu. Dokonce jsou dostupné i sáčky z biofolie, které se v přírodě rozloží. Vhodné jsou třeba na bio odpad.

5. Úspory energií v domácnosti šetří i peníze

K udržitelnějšímu životu zásadně přispěje i změna návyků v domácnosti, a to konkrétně při úspoře energií. To je šetrné jak k životnímu prostředí, tak i k peněžence. Snížit se dá například spotřeba vody, která je v přírodě čím dál cennější. Domácí spotřebiče například nabízí možnost volby ekologického programu, které spotřebují menší množství vody. Tyto režimy navíc využívají i nižší teplotu, čímž šetří také spotřebu energie. Nádoby na dešťovou vodu pak můžete využít na splachování toalety nebo na zalévání květin. Spoustu vody ušetří rovněž sprcha místo vany nebo mytí nádobí v napuštěném dřezu.

Produkty ohleduplné k přírodě ze sortimentu dm

1. ebelin odličovací tampony se síťkou.

Množství: 10 ks

Cena: 179,00 Kč

K dostání v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz.

2. ebelin korekční tyčinky na make-up.

Množství: 4 ks

Cena: 44,90 Kč

K dostání v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz.

3. Úklid pro klid jedlá soda.

Množství: 2 kg

Cena: 169,00 Kč

K dostání v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz.

4. Profissimo nature hadr z recyklovaného mikrovlákna.

Množství: 5 ks

Cena: 99,00 Kč

K dostání v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz.

5. CASA Organica dřevěný kartáč na nádobí.

Množství: 1 ks

Cena: 109,00 Kč

K dostání v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz.

Zdroj: www.dm.cz

Další články

Další články od DM

Společnost dm v nové kampani dodává odvahu být #prosteja

Společnost dm v nové kampani dodává odvahu být #prosteja

České Budějovice, 07.01.2025. „Být sám sebou“ není pro mnohé snadné. V komplexním světě jsme denně konfrontováni s různými očekáváními ve všech oblastech života. Mnohá z těchto očekávání vycházejí z tradičních rolí. Sociální média tlak na sebezdokonalování ještě zvýšila. Očekává se, že každý bude neustále prezentovat dokonalý život, který je pak srovnáván s životy ostatních. Všechna tato očekávání mohou vést k pocitu přetížení, protože si často vzájemně odporují. „Chceme vyzývat k tomu, aby se lidé zamýšleli nad očekáváními spojenými s jejich rolemi a vytvořili si prostor pro vlastní sebereflexi,“ popisuje cíle kampaně Jiří Peroutka, manažer komunikace dm. Každý člověk by měl mít možnost vymanit se ze společenských norem a jít svou vlastní cestou, aniž by se musel neustále přizpůsobovat ideálnímu obrazu, přesně ve smyslu hashtagu #prosteja.
| DM
Společnost dm spolu se svými zákazníky opět pomáhá: 3 miliony Kč na klimatické vzdělávání žáků středních škol a 39,76 tuny zboží lidem v nouzi

Společnost dm spolu se svými zákazníky opět pomáhá: 3 miliony Kč na klimatické vzdělávání žáků středních škol a 39,76 tuny zboží lidem v nouzi

České Budějovice, 03.12.2024. Již posedmé se společnost dm zapojila do dobročinné iniciativy Giving Friday, která představuje protipól k slevovému šílenství Black Friday. Pět procent z obratu učiněného 29. listopadu 2024 v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm a v online shopu dm.cz se letos rovnalo částce 2 849 934 Kč. Tuto částku společnost dm zaokrouhlila na výsledné 3 miliony Kč, jimiž podpoří vzdělávací centrum TEREZA – organizaci, která již 45 let inspiruje a učí děti odpovědnému přístupu k životnímu prostředí.
| DM
dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt TIERRA VERDE sprchový gel esence radosti pomeranč & lavandin 500 ml

dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt TIERRA VERDE sprchový gel esence radosti pomeranč & lavandin 500 ml

České Budějovice, 24.10.2024. Produkty s šarží 05.10.2025 vykazují nadlimitní mikrobiologickou kontaminaci bakterií Lactobacillus Plantarum. Stahování se týká pouze výše uvedeného produktu. Ostatní šarže a jiné produkty značky TIERRA VERDE nejsou dotčeny. Čistě z preventivních důvodů a v zájmu preventivní ochrany spotřebitelů byl dotčený produkt okamžitě stažen z prodeje.
| DM
Bilance 2023/2024: Společnost dm investuje do cen, designu prodejen, technologií i udržitelné budoucnosti

Bilance 2023/2024: Společnost dm investuje do cen, designu prodejen, technologií i udržitelné budoucnosti

České Budějovice, 24.10.2024. V uplynulém obchodním roce (1. října 2023–30. září 2024) společnost dm drogerie markt opět výrazně investovala do své cenové pozice na trhu: v předchozích dvanácti měsících byl nárůst prodejních cen v nákupním koši dm opět nižší než inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen. Současně byly navýšeny investice do digitálních platforem a služeb, nového designu prodejen, udržitelných konceptů a spolupracovníků. Zákazníci tyto iniciativy ocenili nárůstem obratu o 11,12 %. Nad hranici 5 miliard eur (5,248 miliardy eur) se poprvé vyšplhal obrat zemí podskupiny dm, kterou tvoří mateřská společnost dm Rakousko spolu se svými dceřinými společnostmi dm Česká republika, dm Maďarsko, dm Slovensko, dm Slovinsko, dm Chorvatsko, dm Srbsko, dm Bosna a Hercegovina, dm Rumunsko, dm Bulharsko, dm Severní Makedonie a dm Itálie.
| DM
dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt babylove kojenecká voda 1 l

dm informuje: Společnost dm drogerie markt stahuje z prodeje produkt babylove kojenecká voda 1 l

České Budějovice, 09.10.2024. Z důvodu možné mikrobiologické kontaminace se nedoporučuje konzumace tohoto produktu. Zdravotní riziko je považováno za nízké, ale u citlivých jedinců, jako jsou malé děti, se mohou vyskytnout žaludeční a střevní potíže. Stahování se týká pouze výše uvedeného produktu s uvedenými daty minimální trvanlivosti. Ostatní data minimální trvanlivosti a jiné produkty značky babylove nejsou dotčeny. Čistě z preventivních důvodů a v zájmu preventivní ochrany spotřebitelů byl dotčený produkt okamžitě stažen z prodeje.
| DM
Zákaznice a zákazníci dm poslali do oblastí zasažených povodněmi 5 516 350 Kč, dm částku zaokrouhlila na 7 000 000 Kč

Zákaznice a zákazníci dm poslali do oblastí zasažených povodněmi 5 516 350 Kč, dm částku zaokrouhlila na 7 000 000 Kč

České Budějovice, 01.10.2024. Sociální odpovědnost je součástí filozofie dm a je vlastní i jejím zákazníkům. Ti měli možnost od 20. do 29. září přispět na sbírku SOS Povodně Česká republika organizace Člověk v tísni i prostřednictvím dm. Výzvu k pomoci vyslyšeli zákazníci ve všech 259 prodejnách dm po celé republice. Minimální výše příspěvku byla 50 Kč, maximální neomezená. Pomoc ze všech krajů jako výraz solidarity a podpory nyní směřuje do nejvíce postižených oblastí.
| DM
Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

Společnost dm pomůže lidem z oblastí zasažených povodněmi darem v celkové výši 3,4 milionu Kč

České Budějovice, 17.09.2024. „Naše podpora zahrnuje materiální pomoc, kterou představuje více než 70 000 produktů, převážně z oblasti čisticích a úklidových prostředků, v celkové výši přibližně 2 miliony Kč. Produkty budeme distribuovat do postižených lokalit ve spolupráci s Potravinovými bankami a organizací Člověk v tísni. Dále jsme se rozhodli poskytnout finanční dar ve výši 1,4 milionu Kč, který stejně jako materiální pomoc rozdělíme mezi výše uvedené organizace. Věříme, že naše iniciativa přispěje k podpoře těch, kteří byli povodněmi zasaženi,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie markt.
| DM
Společnost dm uvádí na trh dvě nové privátní značky: HALLOHEBAMME a hautsache

Společnost dm uvádí na trh dvě nové privátní značky: HALLOHEBAMME a hautsache

České Budějovice, 12.09.2024. Značka HALLOHEBAMME byla vytvořena s cílem poskytnout maminkám (před porodem i po něm), novorozencům a kojencům komplexní kosmetickou péči vycházející z jejich specifických potřeb. Anja a Marie, které stály ve spolupráci s dm u kolébky této produktové řady, působí již mnoho let jako porodní asistentky a duly na porodním sále i mimo něj. Své know how předávají širokému okruhu zájemkyň a zájemců nejen osobně, ale i prostřednictvím sociálních médií, vlastního podcastu a blogu. Díky dm nyní jejich know how překročí pomyslnou hranici německy hovořícího publika a budou z něj moci profitovat i zákaznice a zákazníci dm Česko. Produktová řada HALLOHEBAMME nabízí čtyři produkty pro maminky a devět pro miminka. Její název vznikl spojením pojmů „hallo“, který je v němčině pozdravem na uvítanou, a „Hebamme“, což je německý výraz pro porodní asistentku.
| DM
Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

Společnost dm snižuje dlouhodobě ceny u více než 1 600 produktů

České Budějovice, 29.08.2024. Cenová politika dm je na českém trhu unikátní. Společnost zvolila strategii dlouhodobých cen, díky které mají zákazníci jistotu, že každé snížení ceny trvá minimálně čtyři měsíce, během nichž může dojít jedině k jejímu dalšímu snížení. Společnost se tak vymezuje proti nárazovým slevovým akcím, které využívají jiní prodejci.
| DM
Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

Menstruační chudoba trápí i ženy v Česku. Společnost dm proto daruje menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun

České Budějovice, 14.06.2024. Menstruace je přirozenou součástí života každé ženy. Každý měsíc přináší ženám nejen bolest nebo obavy z protečení, ale představuje také znatelnou finanční zátěž. V České republice jsou navíc menstruační potřeby zatíženy nejvyšší, tedy jedenadvacetiprocentní, daňovou sazbou, což jejich cenu ještě zvyšuje. Podle letošního průzkumu od společnosti Spectra pro dm je menstruace finančně náročná pro třetinu dotázaných žen v Česku.
| DM