Toyota··10 min

24 hodin Le Mans: TOYOTA GAZOO Racing druhá po nervy drásajícím souboji

Toyota

Toyota

Toyota je japonská automobilka, kterou založil v roce 1937 Kičiro Tojoda. Je největším výrobcem automobilů na světě a vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty a jiné. Je to zároveň osmá největší společnost světa. Firma sídlí ve městě Tojota v prefektuře Aiči. Pod křídla společnosti spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion

Tisková zpráva

Vítězná šňůra soutěžního týmu TOYOTA GAZOO Racing v závodu 24 hodin Le Mans byla zakončena impozantním celodenním soubojem o historické vítězství ve stém ročníku tohoto legendárního francouzského závodu.

Mistři světa po pěti vítězstvích na Le Mans za sebou nastoupili do rekordního pole 16 zástupců kategorie Hypercar s konkurenčními vozy značek Cadillac, Ferrari, Peugeot a Porsche. Vyprodaná hlediště čítající 325 000 diváků byla svědkem mimořádně těsného souboje plného dramatických zvratů a napětí až do samotného konce závodu.

Loňští vítězové Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa, střídající se za volantem vozu GR010 HYBRID č. 8, dokázali setřást všechny konkurenty s výjimkou jediného. Po 24 nekonečných hodinách závodění proťala osmička cílovou pásku na druhém místě se ztrátou 1 min 21,793 s za vítězným vozem Ferrari č. 51.

Po 342 kolech závodu prolétl kolem šachovnicového praporku pouze jeden vůz GR010 HYBRID. Naděje na vítězství posádky sedmičky ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López pohasly kvůli nezaviněné nehodě osm hodin od zahájení závodu. Ve chvíli, kdy za volantem seděl Kamui, utrpěl jeho vůz náraz zezadu, přičemž rozsah poškození neumožňoval pokračování v jízdě.

Oba vozy GR010 HYBRID se od samotného počátku pohybovaly na čele – Sébastien startující jako třetí v prvních úsecích vedl, zatímco Mike, na startovním roštu pátý, bojoval o pódiové umístění.

V úvodních hodinách se odehrálo napínavé představení plné senzačních soubojů tělo na tělo mezi první desítkou vozů. Drama ještě narostlo vlivem dvou spršek, kdy se postavení vozů na trati měnilo stejně rychle jako vnější podmínky. Oba vozy GR010 HYBRID zůstávaly ve hře po celou první třetinu závodu.

V této fázi se vpředu na druhém místě držela sedmička, ale její závod bohužel skončil v zatáčce Tertre Rouge. Při nájezdu do pomalé zóny, kde je povolena maximální rychlost 80 km/h a zároveň zakázáno předjíždění, musel Kamui zpomalit, aby nepředjel vůz vpředu, ale v tu chvíli do něj zezadu narazily dva vozy zaostávající o kolo. V důsledku nárazu došlo k poškození hnacího hřídele, obutí a karoserie, a vůz se tak nemohl vrátit do boxů.

Posádka a mechanici vozu č. 7 prokázali týmového ducha a odhodlání tím, že přes aktuální zklamání okamžitě spojili síly s týmem osmičky, aby zvýšili šance TOYOTY GAZOO Racing.

Po propadu vozů Peugeot č. 94 a Ferrari č. 50 sváděla osmička lítý souboj s Ferrari č. 51, nejprve v časných ranních hodinách na prvním místě, později na druhé pozici kvůli návštěvě boxů za účelem opravy poškozeného předního splitteru a defektu pravé zadní pneumatiky.

Uvedená dvojice vozů poté na čele předváděla neúnavné tempo se střídavým štěstím na jedné i druhé straně. Po 20 hodinách závodění dělily první dva vozy pouze tři sekundy, a tak ani v závěrečných fázích nebyl jakýkoli prostor k oddychu.

Když se Ryo chopil volantu dvě hodiny před koncem závodu – v návaznosti na Brendonův pozoruhodný čtyřnásobný stint – činil odstup za vedoucím vozem 16 sekund. Ryo se pustil stahovat náskok, ale o chvíli později osmička na výjezdu ze zatáčky Arnage opustila trať a v důsledku nárazu do bariér došlo k poškození přední i zadní části vozu. I přes ztrátu tří minut se osmičce podařilo druhé místo udržet.

Po opravě vozu se Ryo vrátil na trať, ale souboj s Ferrari na prvním místě již nebyl možný, a tak prioritou bylo bezpečně dojet až do cíle na druhém místě, což i přes aktuální zklamání znamená další posun ve světovém šampionátu soutěžních jezdců, kde posádka Toyoty vede o 25 bodů.

Náskok týmu TOYOTA GAZOO Racing před druhým Ferrari v kategorii továrních týmů světového šampionátu se tři kola před koncem mistrovství snížil na 18 bodů. Příští závod, kterým je 6 hodin v Monze, se koná za čtyři týdny 9. července.

Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Stý ročník Le Mans bohužel nebyl naším závodem. Se sedmičkou jsme měli smůlu, právě když jsem byl za volantem. Těžko uvěřit tomu, co se stalo. V pomalé zóně vůz přede mnou zabrzdil a já reagoval, abych předešel penalizaci, ale narazil do mne vůz jedoucí vzadu. Došlo k poškození našeho vozu a nebyla možnost, jak jej dostat zpět do boxů. Bylo to pro nás těžké, protože jsme myslím až do té chvíle odváděli velmi dobrou práci. Osmička bojovala až do konce, jak to jen šlo, a nakonec dojela druhá. Jako tým jsme udělali vše, co jen bylo možné, z vozu jsme dostali maximum a jezdci do toho dali všechno. Skutečně jsme se rvali, abychom tento stý ročník Le Mans vyhráli, a všichni se s chutí zapojili do společné práce s vidinou vítězství. Musíme se vrátit silnější; to je náš způsob, jak se vyrovnat se zklamáním. Děkuji všem, kteří nás podporovali. Již brzy budeme opět společně bojovat.“

Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Osmička zajela skvělý závod, dali do toho 100 %, a tak nic dalšího již nelze žádat. Díky celému týmu za hvězdnou práci po celý týden. Pro náš vůz to byl bohužel krátký závod. Nepolevovali jsme ani za obtížné situace, neudělali jsme žádnou chybu a zůstávali v boji. Možná jsme nebyli nejrychlejší, ale dělali jsme svoji práci. Je škoda, že jsme vypadli za takových okolností, ale v těch pomalých zónách se toho semlelo opravdu hodně. Tak bohužel karta padla právě na nás. Trochu to nabouralo naše šance ve světovém šampionátu, ale ještě před skončením sezóny se pokusíme pár závodů vyhrát. Nyní se již zaměřujeme na příští podnik.“

José María López (jezdec, vůz č. 7): „Pro náš vůz to bylo další Le Mans, které přineslo zklamání. Když se ohlédnu zpět za svým stintem, mohu být spokojen, protože když jsem usedal za volant, byli jsme až na dně první desítky, ale do boxů jsem pak zajížděl v pozici třetího. Musel jsem nějak zvládnout jízdu na hladkých pneumatikách za deště, bylo to jen tak tak. Byl to náročný závod; zkusili jsme všechno. Za to, co se stalo, Kamui nemůže, vše udělal správně. Je to samozřejmě zklamání, ale všichni jsme zůstali na místě, abychom podpořili osmičku. Jsme hrdí na to, že do toho dali skutečně vše. Le Mans nám opět připomenul, že je nutné vytrvat až do samotného konce, protože nikdy nevíte, k čemu může dojít. Již teď se těším, až se sem vrátíme.“

Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Byl to těžký závod. V jednu chvíli nebylo snadné vůbec se udržet na trati kvůli neustálým změnám podmínek v úvodní části závodu. Neměli jsme to nejvyšší tempo k vítězství, ale dali jsme do toho celé srdce a tlačili na pilu až do samotného konce. Ferrari bylo rychlejší než my, takže jsme museli hodně tlačit, abychom s nimi drželi krok, což znamenalo jet bez rezervy. Pro vítězství jsme zkusili udělat skutečně vše, takže není, čím se rmoutit. Blahopřejeme Ferrari k jejich vítězství. Od samotné kvalifikace předváděli pozoruhodný výkon. Nyní se již díváme na světový šampionát a usilovně pracujeme na tom, abychom do příštích závodů nastupovali silnější.“

Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8): „V této chvíli jsem plný emocí. Dali jsme do toho vše včetně poslední rezervy. Neměli jsme úplně ten potřebný výkon, ale stále jsme se drželi a tlačili na Ferrari až do samotného konce. V jednu chvíli to bylo v závěru napínavé, když se podmínky změnily v náš prospěch a začali jsme ukrajovat odstup. V nejtěžší situaci byl Ryo. Dostal pokyn, aby naplno zariskoval a pokusil se odstup smazat, takže jej nemůžeme za nic vinit. V této chvíli je to pocit, že jsme se přiblížili na dosah, ale přitom zůstali tak daleko. Velká gratulace Ferrari. Byli rychlejší, nedopustili se žádných chyb, takže z jejich strany dobrá práce.“

Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8): „Především díky Sébastienovi a Brendonovi za jejich tvrdou práci a velkou snahu. Díky také týmu, který celý týden odváděl úžasnou práci, stejně jako všem našim podporovatelům za jejich povzbuzování. Bylo moc těžké to s Ferrari ustát, ale ani na chvíli jsme se nevzdávali naděje a zkusili skutečně vše, abychom na Le Mans opět zvítězili. Musíme tento závod analyzovat a najít oblasti ke zlepšení. Co se mne týče, ze své chyby se poučím a vrátím se silnější. Do konce této sezóny zbývají tři závody, takže se soustředíme na světový šampionát, to je v této chvíli nejdůležitější.“

Výsledek 24 hodin Le Mans:

1. místo Ferrari AF Corse, vůz č. 51 (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 342 kol

2. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 +1 min 21,793 s
3. místo Cadillac Racing, vůz č. 2 (Bamber/Lynn/Westbrook) +1 kolo

4. místo Cadillac Racing, vůz č. 3 (Bourdais/Van der Zande/Dixon) +2 kola

5. místo Ferrari AF Corse, vůz č. 50 (Fuoco/Molina/Nielsen) +5 kol

6. místo Glickenhaus, vůz č. 708 (Dumas/Briscoe/Pla) +7 kol

Nedokončil TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7

Zdroj: www.toyotanews.eu

Další články

Další články od Toyota

Toyota otevřela v Kolíně logistický Mega Hub za 425 milionů

Toyota otevřela v Kolíně logistický Mega Hub za 425 milionů

Společnost Toyota Motor Europe (TME) v Kolíně slavnostně otevřela svůj první Mega Hub zajišťující logistické služby vozidel Toyota a Lexus. Kolínský Mega Hub, do jehož vybudování automobilka investovala 17 milionů eur, v přepočtu asi 425 milionů korun, je největším Toyota zařízením svého druhu v Evropě a disponuje kapacitou až pro 350 000 vozidel ročně. Nový Mega Hub bude obsluhovat Německo, Rakousko, Česko, Slovensko, Maďarsko a Polsko, a přispěje tak ke zkrácení čekacích lhůt zájemců o vozy Toyota a Lexus. Äreál je prostřednictvím železnice propojen s několika evropskými výrobními závody Toyota, což napomůže k výraznému snížení uhlíkové stopy vlivem logistiky vozidel.
| Toyota
Listopadový Toyota Víkend nabídne (nejen) končící modely za výhodnější ceny

Listopadový Toyota Víkend nabídne (nejen) končící modely za výhodnější ceny

V listopadu proběhne poslední Toyota Víkend letošního roku a přinese s sebou také poslední akční nabídku oblíbených modelů i výhodné ceny příslušenství.
| Toyota
Suzuki a Toyota prohloubí spolupráci v oblasti elektrifikovaných vozidel

Suzuki a Toyota prohloubí spolupráci v oblasti elektrifikovaných vozidel

Společnosti Suzuki Motor Corporation a Toyota Motor Corporation se rozhodly posílit spolupráci, kdy Suzuki bude Toyotě dodávat SUV s čistě elektrickým pohonem (BEV) z vlastního vývoje Suzuki. Výroba nového modelu by měla být spuštěna na jaře 2025 v indickém závodu Suzuki Motor Gujarat.
| Toyota
Toyota ve Velké Británii už vyrobila pět milionů vozů

Toyota ve Velké Británii už vyrobila pět milionů vozů

Společnost Toyota Motor Europe ve svém závodu v Burnastonu v hrabství Derbyshire oslavila výrobu vozu s pořadovým číslem pět milionů. Milníkem je hybridní hatchback Corolla GR Sport, který sjel z montážní linky v tomto měsíci. Nejnovější úspěch potvrzuje roli Burnastonu coby klíčového hráče v rámci evropské výrobní sítě Toyota a automobilového průmyslu ve Velké Británii. Závod, do nějž Toyota od jeho založení v roce 1989 investovala přes 3,25 mld. eur, tradičně využívá nejmodernější technologie a výrobní postupy.
| Toyota
Nová Toyota Aygo X JBL Edition

Nová Toyota Aygo X JBL Edition

Na přítomnost výkonného a dynamického prémiového audiosystému JBL v Toyotě Aygo X upozorňuje nová výrazná speciální edice s označením Aygo X JBL Edition. Při té příležitosti vznikl i speciální playlist „The Sound of Noise“, který je k dispozici na streamovacích platformách Spotify, Apple Music a Deezer.
| Toyota
Nechte svůj vůz před sezónou zkontrolovat, zimní kola i příslušenství pořídíte za nižší ceny

Nechte svůj vůz před sezónou zkontrolovat, zimní kola i příslušenství pořídíte za nižší ceny

Přesnější by bylo, kdyby se zimním pneumatikám říkalo „pneumatiky do chladného počasí“. Když totiž teplota klesá pod 7 stupňů, letní gumy ztrácí trakci, pružnost i přilnavost a stávají se nebezpečnými. Naopak zimní pneumatiky zůstávají vláčné i v mrazech. Kromě toho mají speciální vzor, který ještě zlepšuje přilnavost nejen v chladu, ale i na mokru a ledu.
| Toyota
Poslední možnost pořídit si v Česku Toyotu Highlander, zákazníci ušetří až 291 000 korun

Poslední možnost pořídit si v Česku Toyotu Highlander, zákazníci ušetří až 291 000 korun

České zastoupené automobilky Toyota přichystalo od října akční nabídku svého největšího SUV modelu Highlander. V rámci akce Final Edition jej nyní zákazníci pořídí se slevou 15 procent, tedy až 291 000 korun. Pro ČR je dostupných 100 posledních kusů, poté model v Evropě končí.
| Toyota
Prodejce Toyoty Autostyl otevřel v Trutnově unikátní prémiový showroom pro ojeté vozy

Prodejce Toyoty Autostyl otevřel v Trutnově unikátní prémiový showroom pro ojeté vozy

Prodejce vozů Autostyl Trutnov otevřel zcela nový prémiový showroom Toyota Prověřené vozy zaměřený na ojeté vozy. Vznikl rekonstrukcí budovy bývalé textilky z poloviny 19. století v Horské ulici a nabízí prostor až pro 100 aut. V Česku jde již o druhou krytou prodejní plochu značky Toyota Prověřené vozy, dohromady má po celé ČR již 18 prodejních míst.
| Toyota
Speciální edice GR Yaris Ogier a Rovanperä Edition se vydražily za celkem 9 500 000 korun

Speciální edice GR Yaris Ogier a Rovanperä Edition se vydražily za celkem 9 500 000 korun

Sportovní vozy Toyota GR Yaris ve dvou speciálních verzích Rovanperä Edition a Ogier Edition se ve včerejší veřejné aukci v pražském hotelu Hilton vydražily na celkem 9,5 milionu korun. Vyvolávací cena každého z celkem čtyř dražených vozů byla 1,8 milionu korun.
| Toyota
Z kolínského závodu Toyota vyjel dvoumiliontý vůz

Z kolínského závodu Toyota vyjel dvoumiliontý vůz

Kolínský výrobní závod Toyota Motors Manufacturing vyrobil toto léto již dvoumiliontý vůz. Šlo o model Aygo X, který si jeho nová majitelka nyní přebrala u dealera Toyota Tsusho Průhonice.
| Toyota