Ministerstvo školství··3 min

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.

Ze zjištění inspekce vyplývá, že řada škol se těmto otázkám věnuje aktivně a cíleně. Mají slabé a silné stránky. Ve školách zpravidla fungují školní poradenské týmy, je patrná spolupráce učitelů, vedení i třídních kolektivů. V některých školách však mají výraznější slabiny – například ve vedení třídnických hodin, chybějícím systematickém sledování vztahů mezi žáky a učiteli nebo v dostupnosti specializovaných odborníků.

Šikana, která se odehrála na hřišti v Hodoníně, byla krutá. Kromě samotné oběti a agresorky jí ovšem přihlížely desítky dalších dětí, které si dění natáčely a nezasáhly. I to je alarmující,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Je potřeba si uvědomit, že samotná škola nemůže vyřešit vše. Výchova dítěte nezačíná až ve školní lavici a nekončí poslední hodinou vyučování. Jak inspekce opakovaně upozorňuje, krizové situace často neeskalují ve škole, ale mimo ni – například cestou domů nebo na veřejných prostranstvích. Samotné školy pak bývají místem, kde dochází ke zklidnění situace. A to díky přítomnosti dospělých a funkčním podpůrným mechanismům,“ upozorňuje ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek. Do budoucna je proto nezbytné, aby kromě škol jednali systematicky i další veřejní aktéři.

Především orgány sociálně-právní ochrany dětí, Policie ČR, zřizovatelé a další místní instituce. A v neposlední řadě musí být do řešení aktivně zapojena také rodina. Děti potřebují stabilní zázemí nejen ve škole, ale především doma. Česká školní inspekce proto navrhuje svolat pracovní panel s cílem propojit školy a další důležité instituce, které budou problémy v území řešit společně,“ doplňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Česká školní inspekce udělá maximum pro to, aby školám v Hodoníně i jinde pomohla vytvářet bezpečné a vstřícné prostředí. Díky aktuální inspekční činnosti nyní inspektoři vědí, jaké jsou silné a slabé stránky jednotlivých škol ve městě a mohou tak doporučit cílenou podporu do oblastí, kde je to nejvíce potřebné.

1

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

V Praze se setkali zástupci vysokých škol z celého světa

V Praze se setkali zástupci vysokých škol z celého světa

Více než 100 účastníků z celého světa – zástupců vysokých škol, veřejné správy, studentských organizací i občanské společnosti – se sešlo začátkem června (3.-4. 6.) v prostorách Univerzity Karlovy v Praze na mezinárodní akci Global Forum on Higher Education 2025. Fórum pořádala Rada Evropy ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a dalšími mezinárodními partnery. Cílem setkání bylo diskutovat o obnově demokratické a občanské mise vysokého školství.
| Ministerstvo školství
Vláda jmenovala členy rady NAÚ

Vláda jmenovala členy rady NAÚ

Praha 4. června 2025 – Vláda ČR na svém dnešním jednání jmenovala na návrh ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka členy a členky Rady Národního akreditačního úřadu pro terciární vzdělávání. Ti se svých funkcí ujmou od 1. července 2025, přičemž funkční období některých členů či členek bude v souladu se zákonem šestileté, některých čtyřleté a některých dvouleté.
| Ministerstvo školství
ČR zavádí sledování kvality předškolního vzdělávání

ČR zavádí sledování kvality předškolního vzdělávání

Praha, 3. června, Praha – Česká republika dokončila vývoj komplexního rámce pro monitorování a hodnocení předškolního vzdělávání a péče. Tento rámec, zaměřující se především na mateřské školy a dětské skupiny, představuje zásadní posun v oblasti zajištění dostupnosti a kvality služeb pro nejmenší děti. Dvouletý projekt realizovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Financování poskytla Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI) a projekt implementoval UNICEF v partnerství s Evropskou komisí.
| Ministerstvo školství
Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství