V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
Ze zjištění inspekce vyplývá, že řada škol se těmto otázkám věnuje aktivně a cíleně. Mají slabé a silné stránky. Ve školách zpravidla fungují školní poradenské týmy, je patrná spolupráce učitelů, vedení i třídních kolektivů. V některých školách však mají výraznější slabiny – například ve vedení třídnických hodin, chybějícím systematickém sledování vztahů mezi žáky a učiteli nebo v dostupnosti specializovaných odborníků.
„Šikana, která se odehrála na hřišti v Hodoníně, byla krutá. Kromě samotné oběti a agresorky jí ovšem přihlížely desítky dalších dětí, které si dění natáčely a nezasáhly. I to je alarmující,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
„Je potřeba si uvědomit, že samotná škola nemůže vyřešit vše. Výchova dítěte nezačíná až ve školní lavici a nekončí poslední hodinou vyučování. Jak inspekce opakovaně upozorňuje, krizové situace často neeskalují ve škole, ale mimo ni – například cestou domů nebo na veřejných prostranstvích. Samotné školy pak bývají místem, kde dochází ke zklidnění situace. A to díky přítomnosti dospělých a funkčním podpůrným mechanismům,“ upozorňuje ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek. Do budoucna je proto nezbytné, aby kromě škol jednali systematicky i další veřejní aktéři.
„Především orgány sociálně-právní ochrany dětí, Policie ČR, zřizovatelé a další místní instituce. A v neposlední řadě musí být do řešení aktivně zapojena také rodina. Děti potřebují stabilní zázemí nejen ve škole, ale především doma. Česká školní inspekce proto navrhuje svolat pracovní panel s cílem propojit školy a další důležité instituce, které budou problémy v území řešit společně,“ doplňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Česká školní inspekce udělá maximum pro to, aby školám v Hodoníně i jinde pomohla vytvářet bezpečné a vstřícné prostředí. Díky aktuální inspekční činnosti nyní inspektoři vědí, jaké jsou silné a slabé stránky jednotlivých škol ve městě a mohou tak doporučit cílenou podporu do oblastí, kde je to nejvíce potřebné.

Zdroj: msmt.gov.cz