Ministerstvo školství··5 min

Většina uchazečů podala přihlášku elektronicky, zájem o všeobecné vzdělávání roste

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Do prvního kola přijímacího řízení na střední školy letos podalo přihlášku téměř 159 tisíc uchazečů, což představuje meziroční nárůst o 1,3 %. Elektronický způsob podání přihlášky využilo 84 % uchazečů, což je o sedm procentních bodů více než v loňském roce. Podle dat Cermatu zůstává relativně stabilní zájem o gymnázia, roste počet přihlášek na lycea a nástavbová studia. Mezi nejoblíbenější maturitní obory patří gymnázia, SOŠ – obory Informační technologie, Obchodní akademie, Ekonomika a podnikání a zdravotnické obory. Roste také zájem o obory s výučním listem.

Jedním z cílů MŠMT je zajistit, aby každý uchazeč měl možnost dostat se na školu a obor odpovídající jeho zájmům a schopnostem. Kapacity škol jsou v současnosti dostatečné, i když mezi regiony mohou existovat určité rozdíly,” uvedl ministr školství Mikuláš Bek.

Celková kapacita škol je dostatečná

Celková kapacita středních škol pro letošní přijímací řízení je 164 103 míst, což je o 188 míst více než loni. Toto číslo ale neodráží dynamiku změn – zatímco v některých oborech došlo k výraznému navýšení, jinde kapacity klesly.

Letošní přijímací řízení přináší novinku v podobě oboru Všeobecné lyceum, který se v rámci pokusného ověřování otevírá na 30 školách s celkovou kapacitou 819 míst. Tento obor rozšiřuje možnosti středoškolského vzdělávání pro žáky, kteří hledají alternativu k tradičnímu gymnáziu, ale zároveň preferují všeobecně zaměřené studium.

Lycea obecně zaznamenala největší nárůst kapacit, přibylo 1 354 míst, což představuje nárůst o 19 %. Více míst mají také 4letá gymnázia, kde kapacita vzrostla o 980 míst. Naopak v odborném vzdělávání došlo k mírnému poklesu – střední odborné školy nabízejí o 785 míst méně, u oborů s výučním listem je nabídka nižší o 1 073 míst. U některých škol v tuto chvíli stále probíhá správní řízení o navýšení kapacit, takže se nabídka míst může v dalších kolech ještě změnit.

Roste zájem o obory všeobecného vzdělávání

"Z dat Cermatu vyplývá, že uchazeči stále častěji volí obory kombinující všeobecné a odborné vzdělávání. Výrazně vzrostl zájem o lycea, kam si letos podala přihlášku šestina uchazečů, což je meziročně o 2,7 tisíce více. Roste také poptávka po nástavbovém studiu, kde počet přihlášek meziročně vzrostl o 18 %," uvedla ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková.

U 4letých gymnázií došlo k mírnému poklesu zájmu, alespoň jednu přihlášku podalo 19 % uchazečů. Počet uchazečů o víceletá gymnázia zůstává celkově stabilní, u 6letých gymnázií byl zaznamenán mírný pokles.

Nejčastější volbou jsou maturitní obory, roste také zájem o výuční list

Vedle gymnázií a lyceí se uchazeči nejčastěji hlásí do maturitních oborů odborných škol (SOŠ). Nejvíce přihlášek směřovalo na obchodní akademie, SOŠ s IT obory, ekonomiku a podnikání či zdravotnické obory. Roste také zájem o učňovské obory, přičemž nejpopulárnější jsou Mechanik, Opravář motorových vozidel, Kadeřník a Kuchař-číšník. Oproti tomu specializované obory, jako Hutník, Umělecký štukatér nebo Kameník zůstávají spíše na okraji zájmu.

Regionální rozdíly: Praha vede v počtu uchazečů, Jihomoravský kraj v přihláškách

Nejvíce uchazečů se hlásí do škol v Praze (25,1 tisíce uchazečů, 62,9 tisíce přihlášek), v počtu podaných přihlášek následuje Jihomoravský kraj. Zatímco podíl přihlášek na 4letá gymnázia je nejvyšší v Praze, lycea jsou ve srovnání s ostatními kraji nejpopulárnější ve Středočeském kraji.

Prezentace analýzy Cermatu je dostupná ke stažení: PREZENTACE.

Plynulý průběh podávání přihlášek

Proces podávání přihlášek probíhal stabilně, přičemž denně přibylo 3–5 tisíc uchazečů. V druhé polovině se tempo zrychlilo na 7–13 tisíc uchazečů denně. Největší denní nápor byl zaznamenán 18. února 2025, kdy 21,2 tisíce uchazečů podalo celkem 59 tisíc přihlášek. 17. února 2025 systém zaznamenal krátkodobý výpadek, který byl vyřešen.

Po celou dobu byl uchazečům a školám k dispozici helpdesk. Na lince MŠMT určené pro rodiče bylo po dobu přihlašování vyřízeno 3 082 telefonátů. Počet hovorů na infolinku Cermatu určené školám byl 3 175.

Loňská data potvrzují vysokou úspěšnost uchazečů

"V loňském školním roce bylo 99 % uchazečů z devátých tříd přijato na střední školu, přičemž více než 93 % uspělo již v prvním kole. Většina z nich pak nastoupila na školu a obor, které uvedli jako svou první volbu," připomněl ředitel odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání Petr Bannert.

Komplexní zpráva k příjímacímu řízení na střední školy pro rok 2024/2025 je dostupná zde: Přijímací řízení SŠ komplexní zpráva - školní rok 2024/2025.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství