
Společnost TOYOTA GAZOO Racing představila novou verzi modelu GR Yaris Aero Performance, která se pyšní aerodynamickými úpravami na základě praktických zkušeností z motoristického sportu.
Toyota GR Yaris je vysoce výkonný hatchback, zrozený přímo ve světě motoristického sportu, inspirován vítěznou kombinací výkonu, vyváženosti a precizní ovladatelnosti soutěžního vozu GR YARIS Rally1, který se účastní světového rallyového šampionátu FIA (WRC). Je příhodné, že nová verze GR Yaris Aero Performance se evropské veřejnosti poprvé představuje na Rallye Akropolis v Řecku (sedmé kolo sezóny WRC 2025, pořádané 26.–29. června). Zúčastní se také Festivalu rychlosti v Goodwoodu ve dnech 10.–13. července, kde se představí v soutěži do vrchu.

Závazek společnosti TOYOTA GAZOO Racing vyrábět stále lepší vozy prostřednictvím motoristického sportu – analýzou jízdních dat, přímou zpětnou vazbou od jezdců a detailním zkoumáním poškozených dílů – se promítá do průběžného vylepšování modelu GR Yarisu od jeho uvedení na trh v roce 2020.
Výsledkem této filozofie je nová verze Aero Performance, zahrnující šest sportovních aerodynamických dílů, které byly vyvinuty nekompromisním přístupem k dosažení konkrétních jízdních schopností řešením každého problému. Během soutěžních jízd s přispěním profesionálních jezdců byly odhaleny a doladěny možné oblasti zlepšení.

Velký chladicí kanál a mřížka na hliníkové kapotě kopírují tvar karbonové kapoty vozů GRMN Yaris. Tyto prvky za rychlé jízdy vylepšují chlazení odváděním tepla z motorového prostoru. Byly vyvinuty a úspěšně otestovány v rámci rallyového mistrovství Japonska.
Závody v japonském seriálu Super Taikyu napomohly k dosažení vyvážené aerodynamiky prostřednictvím předního spoileru, který potlačuje vztlak na přední nápravě, a tak vylepšuje celkovou vztlakovou rovnováhu vozidla ve prospěch lepší přilnavosti. Doplnění uvedeného spoileru je výsledkem vývoje ve spolupráci s úspěšným profesionálním jezdcem Kazujou Ošimou, který se v barvách týmu Rookie Racing účastní japonských šampionátů Super Formula, Super GT a Super Taikyu.
Velký variabilní zadní spoiler přispívá k ovladatelnosti ve vysokých rychlostech a stabilitě brzdění. Jeho úhel lze ručně nastavit tak, aby vyhovoval různým situacím (například před jízdou na okruhu) pro ještě vyšší požitek za volantem.

Nový spodní kryt podvozku se inspiroval plochým dnem palivové nádrže používané v soutěžích Super Taikyu k optimalizaci proudění vzduchu pod karoserií a dalšímu zlepšení aerodynamických vlastností.
Nové otvory v blatnících, umístěné mezi předním kolem a dveřmi, uvolňují vzduch směřující dozadu, jinak se hromadící v předním podběhu kola. Výsledkem je lepší pocit z řízení při silném brzdění a stabilnější ovládání v nájezdech do zatáček.
Průduchy po stranách zadního nárazníku snižují koeficient odporu vzduchu tím, že umožňují hladší proudění vzduchu pod vozidlem. Byly vyvinuty v jedinečně nekompromisním prostředí motoristického sportu v reakci na situaci, kdy se Toyotě GR Yaris v závodě Super Taikyu uvolnil zadní nárazník vlivem vysokého odporu vzduchu.

Verzi GR Yaris Aero Performance si zákazníci v Evropě budou moci objednávat od podzimu 2025.
Zdroj: www.toyotanews.eu