Novela předložená skupinou poslanců napříč politickými stranami přináší několik změn k omezení možnosti v oblasti odkladů povinné školní docházky, které se neobejdou bez podpory. Tyto změny výrazně promění složení tříd a nelze je realizovat bez adekvátní podpory. Do prvních tříd nastoupí větší počet dětí, které budou na rozdílné úrovni, a proto bude potřeba delší časové období a intenzivnější pedagogická práce, aby se v průběhu prvních let školní docházky dostaly na srovnatelnou úroveň znalostí, dovedností a kompetencí.
Záměrem těchto změn je zohlednit skutečnost, že se každé dítě v úvodní fázi školní docházky vyvíjí jiným tempem. I přes tato opatření však půjde pro školy o náročný úkol. Úspěšné zvládnutí změn bude do značné míry záviset na kvalitě dalšího vzdělávání učitelů v oblasti hodnocení nebo individualizace výuky. Vzdělávání tohoto typu je dlouhodobé a trvá několik let, než si učitelé osvojí požadované dovednosti a postupy.
Je proto důležité, že se 161 poslanců vyslovilo pro původní znění návrhu a potvrdili tak podpůrná opatření, která Senát navrhoval zrušit. Například třídy, ve kterých je zařazeno alespoň 15 žáků prvního ročníku, budou mít k dispozici asistenta pedagoga. Prvňáčci nebudou moci opakovat ročník, s výjimkou případu, kdy o to rodiče požádají a ředitel školy rozhodnutí podpoří na základě lékařského doporučení. Hodnocení v 1. a 2. třídě bude probíhat výhradně formou slovního hodnocení, které lépe umožňuje sledovat a popsat individuální pokrok každého dítěte. Ačkoliv ministerstvo financí nesouhlasí s odhadovanými náklady na asistenty pedagoga, měli by být hrazeni ze státního rozpočtu. Je tedy otázkou, jaká výše financí bude na asistenty reálně vyčleněna.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Navzdory podpoře nepůjde ani tak pro školy o lehký úkol. Úspěch bude záležet primárně na dalším vzdělávání pedagogů – například v oblasti hodnocení nebo individualizace výuky. Takové vzdělávání ale trvá několik let, než si učitelé dané postupy osvojí. Přesto má omezení odkladů a rušení přípravných tříd smysl, je dobré dát děti dohromady, aby dozrávaly společně a učily se od začátku tolerovat různé tempo a schopnosti svých vrstevníků. Znovu se přesto ukazuje, jak ve školství chronicky podceňujeme komunikaci s osvětou a předpokládáme, že přínos změny chápe většina aktérů.“
Kontakt pro média
Miroslav Hřebecký, programový ředitelEDUinu
[email protected] / 777 230 849
Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
[email protected] / 604 730 130
Zdroj: www.eduin.cz