Ministerstvo školství··7 min

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.

„Musíme reflektovat volání po změnách systému ústavní a ochranné výchovy, které přichází ze strany zástupců z celé šíře odborného spektra. Ministerstvo musí pojmenovávat problémy současné praxe, poskytovat o nich relevantní informace a data, zasazovat je do kontextu, navrhovat varianty jejich řešení, podrobovat je diskusi a následně je zavádět do právní úpravy a praxe,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Prostřednictvím metodického vedení by MŠMT mělo stanovovat základní filozofii a přístupy k dětem v zařízeních, které jsou v souladu s aktuálním vědeckým poznáním, rozšiřovat příklady dobré praxe, sjednocovat pracovní postupy a vydávat výkladová stanoviska k překlenutí problematických nebo nejasných situací. „Ministerstvo by mělo být také v pravidelném kontaktu s dětmi v těchto zařízeních, mělo by mnohem intenzivněji komunikovat s vedením a pracovníky zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a udržovat síť institucí a osob, jejichž činnost se systému ústavní a ochranné výchovy dotýká,“ doplňuje náměstek ministra Jiří Nantl s tím, že právě ombudsman pro ústavní a ochrannou výchovu bude hrát v těchto aktivitách zásadní roli.

Zmocněncem MŠMT pro ústavní a ochrannou výchovu v postavení školského ombudsmana byl jmenován Mgr. Bc. Štěpán Jílka, který doposud působil jako expert v oblasti ústavní a ochranné výchovy a péče o ohrožené děti v Kanceláři veřejného ochránce práv v Brně.

Ombudsman pro ústavní a ochrannou výchovu by se měl převážně pohybovat v terénu, měl by zvyšovat obecné povědomí o dětech v institucionální péči prostřednictvím médií, sociálních sítí a dalších komunikačních kanálů a měl by se pravidelně setkávat a diskutovat s lidmi, kteří s těmito dětmi pracují, a to jak v zařízeních, tak v organizacích neziskového sektoru nebo v jiných službách.

„Ombudsman by měl dělat most mezi ministerstvem a dětmi v zařízeních, jejich každodenním životem a fungováním v institucionální péči. Měl by být věrohodným a respektovaným partnerem vedení zařízení a jejich pracovníků. Měl by doplňovat ministerstvu do zprostředkovaných a převážně statistických dat tolik důležitý kontext a další aspekty, které jsou pro kvalitní koncepční a metodickou práci nezbytné,“ uvádí ke své roli nový školský ombudsman Štěpán Jílka a doplňuje, že ombudsman by měl také přibližovat ministerstvo dětem žijícím v zařízeních, aby to pro ně nebyla abstraktní a vzdálená entita, ale konkrétní lidé se zájmem a schopnostmi jim naslouchat a s možností jim v něčem ulevit a pomoci.

Rámcové úkoly školského ombudsmana – zmocněnce MŠMT pro ústavní a ochrannou výchovu:

  • participace na tvorbě, úpravách a změnách dlouhodobé koncepce
  • participace na přípravě materiálů legislativní povahy
    • zapojování se do příslušných pracovních skupin, poradních orgánů, výborů a projektů napříč resorty a ostatními subjekty
    • participace na přípravě a změnách metodických materiálů a výkladových stanovisek
    • participace na vytvoření a správě jednotného metodického portálu pro vedení a pracovníky zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
    • pořádání pravidelných metodických porad zástupců diagnostických ústavů
    • participace na metodických poradách jednotlivých diagnostických ústavů se zástupci zařízení v jejich územní působnosti
      • participace na vzdělávání vedení a zaměstnanců zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
      • přímá komunikace s dětmi žijícími v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
      • participace na vyřizování stížností dětí a pracovníků na poměry v konkrétních zařízeních
      • pravidelné výjezdy do zařízení, hodnocení atmosféry, pracovních postupů a zacházení s dětmi
      • spolupráce s ČŠI, NSZ, KVOP, krajskými úřady a jejich pracovníky provádějící inspekční a dozorovou činnost v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
      • účast na konferencích, seminářích a dalších setkáních praktikujících odborníků a akademiků z oblasti institucionální výchovy
      • komunikace a účast na setkáních zástupců neziskového sektoru
      • osvětová činnost a zvyšování obecného povědomí o dětech v institucionální péči prostřednictvím médií, sociálních sítí a dalších komunikačních kanálů

Na konci června loňského roku odešel do penze dlouholetý školský ombudsman Ladislav Hrzal, který v této pozici strávil osm let (více zde). V návaznosti na to MŠMT vyhodnocovalo dosavadní zkušenosti s fungováním institutu školského ombudsmana a zvažovalo pojetí této role do budoucna. V uplynulém období došlo k rozvoji různých aktivit, které byly pro úvahy o roli školského ombudsmana velmi důležité. Ministerstvo například zřídilo zcela nový odbor podpory škol a zřizovatelů, který začal poskytovat intenzivní celorepublikovou podporu v rámci realizace systémového projektu Střední článek podpory, a rozšířily se také metodické aktivity České školní inspekce a Národního pedagogického institutu zajištující poskytování podpory dle potřeb konkrétních škol přímo na místě. Nadále pak Česká školní inspekce v souladu se svým zákonným zmocněním šetří stížnosti, podněty a petice směřované ke školám a školským zařízením. „Všeobecné pojetí role školského ombudsmana jsme se tedy rozhodli opustit, jeho zaměření zúžit a zacílit směrem, který je dlouhodobě velkou výzvou pro český vzdělávací systém, tedy do oblasti ústavní a ochranné výchovy,“ uzavírá náměstek ministra Jiří Nantl.

Kontakt:

Mgr. Bc. Štěpán Jílka

školský ombudsman – zmocněnec MŠMT pro ústavní a ochrannou výchovu

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Sekce vzdělávání a mládeže

Karmelitská 529/5

118 12 Praha 1

e-mail: [email protected]

1

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství