Edenred··5 min

Průzkum STEM/MARK pro Edenred: Situace hospod je výrazně horší než v době covidu

Edenred

Edenred

Edenred je francouzská společnost, která se specializuje na vydávání stravenek a jiných dávek zaměstnancům. Společnost byla založena v roce 1962 a sídlí v Paříži. Edenred má pobočky ve více než 40 zemích a zaměstnává více než 10 000 lidí.

Tisková zpráva

Současná krize spojená s vysokou inflací a razantním zdražováním má na majitele restaurací mnohem tvrdší dopady než ta předchozí, způsobená koronavirovou pandemií. Vyplývá to z průzkumů, které si zadala společnost Edenred u agentury STEM/MARK.

Restaurace a kantýny přestaly být místem, kde se Češi stravují nejčastěji. Ještě loni na podzim podle průzkumu STEM/MARK se v nich pravidelně stravovala největší skupina lidí – 55,4 procenta. Dnes je na prvním místě vystřídali ti, kdo si nosí do práce jídlo z domova v krabičkách – aktuálně se k tomu hlásí 49 procent Čechů. Restaurace a jídelny pak mají na druhém místě s mírným odstupem 47 procent pravidelných návštěvníků. Třetí největší skupinou jsou lidé, kteří si jídlo nakupují v supermarketech nebo prodejnách potravin. Až za nimi následují dovážkové a rozvážkové služby. Devět procent lidí si pro oběd chodí do restaurace, ale nekonzumují ho tam.

Důvod současné změny spotřebitelského chování? Na prvním místě je cenový růst. Ten od návštěv restaurací odrazuje skoro polovinu (47 procent) jejich potencionálních hostů. Loni na podzim, kdy inflace byla výrazně nižší, uváděli přitom lidé jiný hlavní důvod – a to ten, že si doma připraví jídlo lépe a kvalitněji, vysoké ceny byly až druhou z příčin.

Propad návštěvnosti hlásí nyní i provozovatelé restaurací. Situace je podle nich nyní obtížnější než loni na podzim, kdy začínala zatím poslední větší covidová vlna. Nižší počty hostů než v době před pandemií nyní hlásí 68 procent restaurací. To je podstatně více než loni koncem září, kdy pokles hlásilo 47 procent provozů. Podobné je to s příjmy. Pokud se odhlédne od růstu nákladů i cen jídel, pak konečné příjmy mají nyní nižší než před pandemií skoro tři čtvrtiny restauračních zařízení. Loni v září to pak hlásila jen necelá polovina provozovatelů (50 procent).

Hospodští si také stěžují na to, že jim ubývají i tradiční hosté, kteří tvořili velkou část jejich obědových tržeb – ti, co mají stravenky. Pokles jejich počtu hlásí 62 procent restaurací. Ještě loni na podzim to bylo 45 procent provozovatelů.

„Data z průzkumu jednoznačně ukazují, že lidé se obávají vysokých cen a hledají levnější variantu obědů. U lidí se stravenkami je odklon od restaurací přece jen o něco menší. To ukazuje, že stravenka funguje jako motivační nástroj k návštěvě restaurace, což nyní již potvrzují i restauratéři. Když totiž máte jen hotovost, více přemýšlíte nad výdaji,“ říká Aneta Martišková, šéfka firemních vztahů společnosti Edenred.

To, co nyní hospody trápí nejvíce, je enormní růst nákladů, ať už surovin nebo energií. Jako hlavní problém ho vidí devět z deseti hospodských. Propad návštěvnosti je pak s odstupem na třetím místě – ten trápí dvě třetiny gastro zařízení.

Naprostá většina restaurací v poslední době zdražila. Od úplného rozvolnění podmínek pro návštěvu restaurací zatím zvýšilo své ceny přes 82 procent restaurací. Loni na podzim se ke zvýšení cen po předchozích lockdownech přihlásilo bezmála 69 procent restaurací. Nynější zvyšování cen s ohledem na prudce rostoucí ceny vstupů pokračuje.

GRAFY

Stavování v době oběda z pohledu strávníků

Tři nejčastější způsoby stravování

STEM_01_zamci.png

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků

Z jakého důvodu nechodíte na oběd do restaurace/kantýny/jídelny?

STEM_02_zamci.png

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků

Stavování v době oběda z pohledu majitelů restaurací

Jaká je nyní celková návštěvnost vaší restaurace v době oběda ve srovnání

s obdobím před pandemií?

STEM_01_resto.png

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků

Na jaké úrovni jsou nyní vaše polední tržby v porovnání s obdobím před pandemií?

STEM_02_resto.png

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků

Museli jste po znovuotevření zvýšit ceny obědů?

STEM_03_resto.png

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků

Vnímáte ve vaší restauraci pokles návštěvnosti hostů platících stravenkami?

STEM_04_resto.png

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků

Co vás v současné době nejvíce trápí?

STEM_05_resto.png

Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků

Zdroj: www.edenred.cz

Další články

Další články od Edenred

Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Nejlevněji se naobědvají obyvatelé Zlína a Olomouce. Data přinesl Edenred Restaurant Index na základě útraty zaměstnanců letos v květnu a dlouhodobého srovnání s historickými daty.
| Edenred
Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Nejlevněji se naobědvají obyvatelé Zlína a Olomouce. Data přinesl Edenred Restaurant Index na základě útraty zaměstnanců letos v květnu a dlouhodobého srovnání s historickými daty.
| Edenred
Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Nejlevněji se naobědvají obyvatelé Zlína a Olomouce. Data přinesl Edenred Restaurant Index na základě útraty zaměstnanců letos v květnu a dlouhodobého srovnání s historickými daty.
| Edenred
Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Obědy opět plošně zdražily. V Praze vyjdou na 220 korun

Nejlevněji se naobědvají obyvatelé Zlína a Olomouce. Data přinesl Edenred Restaurant Index na základě útraty zaměstnanců letos v květnu a dlouhodobého srovnání s historickými daty.
| Edenred
Náborovou kampaň letos spustilo přes 37 % firem. Nejinspirativnější projekty bodovaly na Recruitment Academy Awards

Náborovou kampaň letos spustilo přes 37 % firem. Nejinspirativnější projekty bodovaly na Recruitment Academy Awards

Letošní ročník se nesl v duchu technologických inovací, především praktického využití umělé inteligence v HR.
| Edenred
Umělá inteligence proniká i do HR – ale pomalu. Využívá ji 25 % personalistů

Umělá inteligence proniká i do HR – ale pomalu. Využívá ji 25 % personalistů

Personalisté dnes využívají umělou inteligenci nejčastěji při tvorbě a optimalizaci pracovních inzerátů – činí tak více než 90 % z těch, kteří mají nástroje k dispozici. Možnosti využití AI v HR jsou však mnohem pestřejší. Technologie může například zefektivnit výběr nových uchazečů, interní komunikaci nebo HR marketing – od návrhů pracovních inzerátů až po personalizované příspěvky na LinkedIn. Zrychluje také zpracování informací o kandidátech a pomáhá s plněním rutinních úkolů, které dříve zabíraly celé hodiny. Přínos tedy není jen v úspoře času, ale i v samotné kvalitě – AI může přinést lepší obsah, větší objektivitu a vyšší přesnost, a to napříč celým HR spektrem.
| Edenred
Benefit budoucnosti? Prevence! Zdravotní benefity využívá 42 % zaměstnanců

Benefit budoucnosti? Prevence! Zdravotní benefity využívá 42 % zaměstnanců

Lze je využít také ve prospěch rodiny – podle průzkumu tak činí více než 65 % zaměstnanců.
| Edenred
Rozdíly v cenách obědů rostou napříč regiony. Ve Zlíně stojí o 49 korun méně než v Praze

Rozdíly v cenách obědů rostou napříč regiony. Ve Zlíně stojí o 49 korun méně než v Praze

Průměrná cena oběda v Česku se v březnu 2025 ustálila na částce 194,20 Kč za polední menu. Zatímco v lednu činil průměr 192,50 Kč a v únoru 193,60 Kč, meziměsíční růst výrazně zpomalil z lednového nárůstu o 1,10 Kč na pouhých 0,60 Kč v březnu. Některé regiony dokonce hlásí první pokles cen od začátku roku. Data přináší Edenred Restaurant Index sestavovaný na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet Edenred, který mapuje ceny obědového stravování v českých restauracích.
| Edenred
Edenred a iniciativa ShareTheMeal společně globálně podpoří přístup k potravinám

Edenred a iniciativa ShareTheMeal společně globálně podpoří přístup k potravinám

Iniciativa ShareTheMeal vznikla pod hlavičkou Světového potravinového programu za účelem boje proti hladu. Jejím cílem je zajistit, aby měl každý přístup k nutričně výživné a nezávadné stravě. Společnost Edenred podporuje tuto iniciativu prostřednictvím svého působení v rámci sítě čítající 60 milionů uživatelů ve 45 zemích světa.
| Edenred
Benefity napříč generacemi: mladí chtějí služební auto, starší sázejí na vzdělávání

Benefity napříč generacemi: mladí chtějí služební auto, starší sázejí na vzdělávání

Mezi top 5 nejžádanějších benefitů se řadí příspěvky na stravování a volný čas, dovolená navíc, sick days a penzijní či životní pojištění. Nejvýraznější rozdíly v preferencích se odrážejí v poptávce po služebním voze, péči o duševní zdraví či benefitech zaměřených na vzdělání a osobní rozvoj.
| Edenred