Ministerstvo školství··3 min

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.

MŠMT společně s fakultami připravujícími učitele představilo v roce 2023 stěžejní koncepční dokument učitelské přípravy – Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, jehož implementace do učitelské přípravy a praxe v současnosti probíhá. Tento dokument má sloužit k dalšímu zkvalitňování přípravy učitelů v České republice. Dalším cílem MŠMT v této oblasti je podle Matouše Bořkovce, vedoucího oddělení podpory pracovníků v regionálním školství, podpora navyšování počtu studentů programů učitelství a studijních programů, které mají velkou společenskou prioritu.

MŠMT společně s NPI ČR také poskytuje metodickou podporu pro uvádějící učitele, což se pozitivně odráží v datech ze sebehodnocení učitelských kompetencí začínajících učitelů a absolventů učitelských oborů. Ze zkušeností škol, ale i dat z Národního šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů 2024 realizovaného MŠMT vyplývá, že v tomto ohledu bude nutné se ještě více zaměřit zejména na zvyšování kompetencí v oblasti spolupráce mezi jednotlivými učiteli a také učitelů s rodiči.

Podle M. Bořkovce je důležitou výzvou také vytvoření kariérního systému pro učitele, který by jasně definoval kariérní stupně a nabízel vyhlídku dobře placené a odborné práce pro učitele, kteří se nechtějí stát řediteli škol.

Diskutující se shodli na tom, že pro podporu vzdělávání učitelů je do budoucna nutná dlouhodobá a systémová spolupráce mezi jednotlivými aktéry. Nutná je také provázanější spolupráce mezi učiteli z terénu a fakultami připravujícími studenty na toto povolání.

Shrnutí odborného panelu, příklady inspirativní praxe, prezentace a videozáznam budou zveřejněny na portálu edu.cz (v části „Odborné panely“). Pro více informací navštivte webovou stránku projektu IPs DATA.

Realizace odborného panelu je financovaná z projektu z projektu „Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR“ (IPs Datová politika), reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901.

12

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství
Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Mimořádné šetření MŠMT: Kde a jaké učitele školy potřebují?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů v základních školách.
| Ministerstvo školství