Ministerstvo školství··6 min

Prezident republiky uspořádal kulatý stůl k nerovnostem ve vzdělávání

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Praha 10. března 2025 – Prezident republiky Petr Pavel uspořádal ve čtvrtek 6. března 2025 v prostorách Pražského hradu kulatý stůl ke vzdělávání, během něhož se šestnácti účastníky diskutoval o vybraných tématech vzdělávání v České republice. Jako zastřešující zadání pro tuto diskusi prezident republiky zvolil problematiku nerovností ve vzdělávání na půdorysu dat a zjištění České školní inspekce, které prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy byli ke kulatému stolu pozváni státní tajemník Ondřej Andrys a ředitelka odboru podpory škol a zřizovatelů Martina Běťáková, mezi dalšími účastníky byli ředitelé mateřských, základních a středních škol z Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje, představitelé školských asociací, vysokých škol, výzkumných agentur nebo Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu ČR.

„Vliv prostředí a zázemí, ze kterého děti pocházejí, na to, jak se jim ve vzdělávání daří, je v českých podmínkách ve srovnání zemí OECD enormní a dokázat kompenzovat nejrůznější socioekonomické dopady a snižovat vzdělávací nerovnosti patří mezi zásadní výzvy pro český vzdělávací systém. Protože děti nemohou ovlivnit to, v jakém místě žijí, jak bydlí, jaké je vzdělání jejich rodičů, jak ekonomicky silná nebo slabší je jejich rodina, jaké mají domácí podmínky pro studium nebo do jaké míry je jejich nejbližší v různých oblastech podporují,“ říká státní tajemník Ondřej Andrys a připomíná, že snižování nerovností patří mezi jeden ze dvou strategických cílů obsažených ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

V průběhu tříhodinové diskuse s prezidentem republiky se její účastníci dotkli řady důležitých témat, od nedostupnosti předškolního vzdělávání, přes zásadní význam specializovaných pozic ve školství, specifickou a velmi pozitivní roli sociálního pedagoga, nedostatek kvalifikovaných pedagogů, často nedostatečnou míru jejich podpory, podobu pregraduální přípravy učitelů i jejich dalšího vzdělávání, přes témata související s prevencí a řešením rizikového chování ve školách, význam kariérového poradenství, pojetí přijímacích a maturitních zkoušek až po podporu vysokoškolských studentů pocházejících ze socioekonomicky složitějšího prostředí, roli tzv. mikrocertifikátů v celoživotním vzdělávání nebo potřebu dalších financí a investic pro rozvoj vzdělávacího systému v ČR.

„Řada konkrétních opatření, která mohou úsilí o snižování nerovností ve vzdělávání v různých ohledech pomoci, je známa, je na nich odborná shoda a některá z nich již ministerstvo postupně uvádí do praxe nebo na nich alespoň začalo pracovat. Zmínit lze třeba přípravu tzv. indexového financování škol, které lépe zohlední různé socioekonomické charakteristiky konkrétních škol, ukotvení role specialistů, jako jsou speciální pedagogové nebo školní psychologové, a zajištění jejich financování z národních zdrojů, zvyšování kapacit pro všeobecněji pojímané středoškolské vzdělávání, inovace oborové soustavy středních škol, posilování základních gramotností a širších dovedností v rámcových vzdělávacích programech nebo podpora doplňkových aktivit, jako jsou školní snídaňové kluby nebo aktivity orientované na zvýšení účasti dětí na předškolním vzdělávání,“ rekapituluje několik příkladů státní tajemník Ondřej Andrys s tím, že i doporučení OECD obsažená v posledním zveřejněném Hospodářském přehledu ČR 2025 a významně reflektující oblast nerovností ve vzdělávání v řadě případů odpovídají konkrétním intervencím, které ministerstvo řeší nebo připravuje.

Před ministerstvem i dalšími aktéry v oblasti snižování nerovností ve vzdělávání samozřejmě stále stojí mnoho dalších úkolů.

„Určitě se musíme více věnovat třeba rizikům spojeným s hrozícím nedostatkem učitelů v blízké budoucnosti, problémům s kvalifikovaností a aprobovaností výuky zejména v některých částech země nebo ještě více zacílit a rozvinout systém široké metodické a odborné podpory poskytované učitelům a také ředitelům škol,“ naznačuje státní tajemník Ondřej Andrys a dodává, že prospěšné a užitečné jsou v tomto směru aktivity České školní inspekce a Národního pedagogického institutu známé jako KOMPAS, tedy koordinace metodické podpory a spolupráce ve vybraných tématech a poskytování podpory dle potřeb konkrétních škol přímo na místě, stejně jako rozvíjející se aktivity Středního článku podpory, který se postupně etabluje ve všech krajích ČR. „Samostatným tématem je samozřejmě rozsah financí, které jsou pro podporu vzdělávacího systému a řešení nejen problematiky nerovností ve vzdělávání k dispozici,“ uzavírá státní tajemník Andrys.

Na závěr debaty prezident republiky shrnul hlavní teze a konkrétní opatření, která se pro podporu řešení nerovností ve vzdělávání nabízejí, a poděkoval účastníkům za setkání.

Český vzdělávací systém musí všem dětem poskytovat rovné příležitosti, a to bez ohledu na to, odkud pocházejí nebo v jakém prostředí vyrůstají. Pozitivní věcí je, že přesně víme, kde problémy jsou a jaká jsou jejich možná řešení. Se závěry setkání budu pracovat dál, abychom jak s ministrem školství, tak s předsedou vlády našli konkrétní kroky a situaci zlepšili v co nejkratší době,” uvedl prezident republiky Petr Pavel.

prezidentprezident 2prezident 3

Zdroj fotografií: Kancelář prezidenta republiky, foto Tomáš Fongus

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství