Plzeňský Prazdroj··7 min

Prazdroj: loni rostl zájem Čechů o ležáky a čepované nealko. Celkové prodeje byly stabilní

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj, a. s., je česká firma, pivovar založený v roce 1842, který produkuje první pivo plzeňského typu, Pilsner Urquell. Od roku 2017 patří pod japonskou mateřskou společnost Asahi.

Tisková zpráva

Plzeňský Prazdroj loni v Česku prodal 7,3 milionu hektolitrů piva a dokázal tak udržet tuzemské prodeje na úrovni roku 2023. Loňské výsledky potvrzují rostoucí oblibu ležáků u českých spotřebitelů a pokračující boom čepovaných nealkoholických piv. Výrazně bodoval i nový ležák Proud. Díky trvalé podpoře, kterou Prazdroj věnuje hospodským, péči o pivo i výčepním, se zároveň daří čelit výraznějšímu poklesu prodejů čepovaného piva v hospodách.

„Naše domácí prodeje se v roce 2024 pohybovaly na podobné úrovni jako v předcházejícím roce. Slibně se vyvíjející první polovinu roku narušilo velmi proměnlivé počasí, zejména deštivý červen a září. Na hospody navíc začátkem loňského roku dopadlo navýšení DPH na čepované pivo, což se na mnoha místech negativně promítlo do jejich návštěvnosti. I díky našim investicím, enormnímu úsilí hospodských a kolegů z Prazdroje nebyl dopad zásadní,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.

Díky výrazné podpoře hospod a hospodských přitom Prazdroj úspěšné bojuje proti všeobecnému trendu snižování spotřeby čepovaných piv. „Jsem moc rád, že si stále zhruba 35 % naší produkce lidé vychutnávají ve svých oblíbených restauracích a hospůdkách. To je víc, než je poměr na celém českém trhu. Je to dané především našimi vysokými investicemi do rozvoje gastronomie i propracovaným systémem podpory hospodských,“ dodává Roman Trzaskalik.

Pivo je totiž stále důležitou součástí tuzemského gastra. V hospodách si ho dává 8 z 10 hostů, v restauracích pak 4 z 10 hostů. K celkovému obratu hospod přispívá dokonce ze 48 %. Právě dlouhodobými investicemi a zlepšováním kvality čepovaného piva bojuje Prazdroj proti krizi v gastronomii. Hospodám dodává na vlastní náklady výčepy a další vybavení, spolufinancuje úpravu interiérů nebo fasád a poskytuje jim i vybavení zahrádek. „Jen loni jsme investovali do hospod a restaurací přes 420 milionů korun. Na letošek máme připravenou podobnou částku. Náš cíl je jasný – rozvíjet českou pivní kulturu, a to nedocílíme jinak než podporou podniků a lidí, kteří v nich pracují,“ doplňuje Roman Trzaskalik.

Prazdroj také organizuje rozsáhlý program, který učí provozovatele, výčepní a další personál zlepšovat a zefektivňovat provoz podniků. „Když je kvalita piva v hospodě skvělá, hosté se vrací. Proto ročně proškolíme v péči o pivo 5 000 hospod, tedy více než 12 000 lidí, kteří v nich pracují,“ vysvětluje Roman Trzaskalik. Letos přitom podle něho Prazdroj odstartuje další program, který bude zaměřený na pomoc nejohroženějším vesnickým hospodám a podporu komunitního života na venkově.

Češi milují ležáky

Loňský rok opět potvrdil dlouhodobý příklon Čechů k ležákům. Tato kategorie v Prazdroji meziročně vzrostla o 2,4 %. „Především tradiční milovníci piv preferují piva s plnou, výraznou chutí a vyšší hořkostí. Skokanem loňského roku mezi ležáky je Radegast, a to i díky ležáku Radegast Ratar s novou vylepšenou recepturou. Oblibě se ale tradičně těšil i ležák Pilsner Urquell,“ dodává Roman Trzaskalik. Mimořádně úspěšnou premiéru absolvoval loni nový ležák Proud, který naopak sleduje preference mladších dospělých konzumentů vyhledávajících méně hořká a chuťově lehčí piva s nižším obsahem alkoholu. „Loni jsme Proudu prodali dokonce 5krát víc než ochuceného Birellu v prvním roce jeho uvedení na trh. A ochucený Birell je dnes etalon ve své kategorii a patří mezi nejoblíbenější nealko piva na českém trhu. I proto věříme, že Proud může být i v budoucnu významnou součástí pivní kultury, zvláště u mladých dospělých,“ dodává Roman Trzaskalik.

Trvalý zájem Čechů o nealkoholická piva se loni propsal do rostoucí spotřeby čepovaných nealko piv. Nejlépe si v tomto směru loni vedl ochucený Birell, jehož prodeje v hospodách a restauracích meziročně posílily o více než 6 %. „Češi loni v hospodách a restauracích vypili celkem 24 milionů půllitrů čepovaného Birellu. Je vidět, že nealko pivo si upevňuje své místo v tuzemské gastronomii a lidé si ho dávají při jídle i při posezení s přáteli čím dál častěji,“ říká Roman Trzaskalik.

Roste zájem o plechovky

Nejprodávanějším obalem v portfoliu Prazdroje byly loni opět vratné skleněné lahve, které se na celkovém tuzemském objemu podílely zhruba ze 35 %. Zájem byl i o vratné třetinkové lahve, ve kterých pivovar loni nabídl několik piv a do nichž překlopil i Frisco, které bylo do té doby v nevratných lahvích. Druhou pozici dlouhodobě zaujímají sudy (31,5 %), na které výrazně dotahují plechovky (30 %). Tankové pivo pak v loňském roce tvořilo 3,5 % všech tuzemských prodejů pivovaru. „Plechovky jsou mezi spotřebiteli stále žádanější, především pro jejich lehkost i rychlost vychlazení. V roce 2016 tvořily pouze 10 % našeho portfolia, v loňském roce to byla už třetina, přičemž loni v létě se dočasně staly dokonce naším vůbec nejprodávanějším obalem. Je tak jen otázkou času, kdy plechovky budou pivním obalovým premiantem,“dodává Roman Trzaskalik.

Trvalý růst obliby plechovek je jedním z důležitých argumentů pro zavedení zálohového systému na hliníkové plechovky. V současné době se v Česku totiž vytřídí pouze 30 % těchto obalů a z nich ani jedna neslouží jako materiál pro výrobu nové plechovky. „Oproti tomu v zemích, kde zálohování funguje, je návratnost plechovek přes 90 %. A třeba na Slovensku, kde také působíme a kde zálohování před lety zavedli, jsme schopní vrácené plechovky odkoupit a vyrobit z nich nové. Tím se zásadně snižuje energetická náročnost výroby těchto obalů, ale i zátěž pro přírodu. Zálohování totiž ve všech zemích, kde bylo zavedeno, prakticky vymýtilo pohozené plechovky v ulicích i krajině,“ uzavírá Roman Trzaskalik.

Poznámka pro editory

  • S exportem do téměř 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2024 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma první místo v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a také první místo v oborové kategorii „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.

Zdroj: www.prazdroj.cz

Další články

Další články od Plzeňský Prazdroj

Tip na výlet: Unikátní Plzeňské historické podzemí slaví 40. výročí od otevření novou prohlídkovou trasou

Tip na výlet: Unikátní Plzeňské historické podzemí slaví 40. výročí od otevření novou prohlídkovou trasou

Plzeňské historické podzemí si letos připomíná 40 let od svého otevření. Při této příležitosti je pro návštěvníky připraven dárek – speciální prohlídková trasa Tajemství skrytých chodeb. Od 19. do 21. května budou moci návštěvníci poprvé projít nově zpřístupněné části podzemí, kde uvidí přírodní krápníky, dobové fotografie, ale i místa, která prošla sanacemi. Prohlídka se soustředí na stavební a historické prvky a nabídne autentický pohled na vývoj labyrintu chodeb plzeňského podzemí.
| Plzeňský Prazdroj
Tip na sobotní výlet pro celou rodinu: Užijte si Den Kozla v pivovaru Velké Popovice

Tip na sobotní výlet pro celou rodinu: Užijte si Den Kozla v pivovaru Velké Popovice

V sobotu 7. června se ve Velkopopovickém pivovaru bude slavit tradiční Den Kozla! Den plný zábavy, zážitků, hudby, výtečného jídla a piva – poctivého Kozla přímo z pivovaru, začne v 11 hodin. O skvělou atmosféru se budou celý den starat kapely Arzzen, Poletíme?, Elán Revival a také oblíbená zpěvačka a herečka Bára Poláková.
| Plzeňský Prazdroj
Karin Lednická si u šikmého kostela převzala hořkou pivní poctu

Karin Lednická si u šikmého kostela převzala hořkou pivní poctu

Spisovatelka Karin Lednická, držitelka ocenění Radegastův Strážce Hořkosti za rok 2024, si slavnostně převzala soudek piva Radegast z vlastního ležáckého tanku, který nošovický pivovar na její počest pojmenoval. Předání proběhlo symbolicky přímo u šikmého kostela.
| Plzeňský Prazdroj
Volba sládků se mění na Speciály z Prazdroje. Nabídku speciálních piv si sestaví sami hospodští

Volba sládků se mění na Speciály z Prazdroje. Nabídku speciálních piv si sestaví sami hospodští

Plzeňský Prazdroj mění od května svůj program pivních speciálů. Projekt Volba sládků, který každý měsíc nabízel v limitované edici jedno speciální pivo ve vybraných hospodách a restauracích v Česku a na Slovensku, nahrazuje novým programem s názvem Speciály z Prazdroje. Ten nabídne hospodským možnost sestavit si vlastní kalendář pivních speciálů na míru. Vybírat budou moci během roku dohromady z deseti druhů piva ze stálé i sezónní nabídky.
| Plzeňský Prazdroj
Pivovar Radegast změřil svou vodní stopu od semínka po sklenici. Na litr piva je potřeba stejně vody jako na půl deci mléka nebo deset deka brambor

Pivovar Radegast změřil svou vodní stopu od semínka po sklenici. Na litr piva je potřeba stejně vody jako na půl deci mléka nebo deset deka brambor

Radegast si nechal změřit svou vodní stopu napříč celou produkcí v rozsahu, který v Česku nemá obdoby. Celková spotřeba vody od semínka ječmene a chmele, přes výrobu až po načepovanou sklenici činí 3,64 litru vody odebrané z vodních zdrojů na litr vyrobeného piva. V porovnání například s kilogramem hovězího masa, které má průměrnou vodní stopu přes 550 litrů, je 150x menší, oproti kuřecímu spotřebuje vody zhruba 85x méně. Radegast se na šetrné zacházení s vodou zaměřuje dlouhodobě. Za posledních 15 let snížil její spotřebu při výrobě piva o více než 40 procent a dostal se tak mezi světovou špičku. Přímo v pivovaru nyní spotřebuje pouze 2,29 litru vody na uvaření jednoho litru piva. Studii vodní stopy Pivovaru Radegast zpracoval Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka.
| Plzeňský Prazdroj
Budovu Národního divadla rozhýbala světelná show oslavující 120. výročí uvedení inscenace Kytice

Budovu Národního divadla rozhýbala světelná show oslavující 120. výročí uvedení inscenace Kytice

Ve středu večer se budova Národního divadla proměnila v umělecké plátno a nabídla návštěvníkům jedinečný vizuální zážitek. U příležitosti 120. výročí inscenace Kytice připravil Pilsner Urquell ve spolupráci s Národním divadlem působivý videomapping. Světelná show vznikla jako pocta ikonickému divadelnímu představení Národního divadla, které značka podporuje jako dlouholetý partner inscenací.
| Plzeňský Prazdroj
Tip na zážitek: Speciální prohlídka pivovaru Elektrárna během Noci pivovarů 25. dubna

Tip na zážitek: Speciální prohlídka pivovaru Elektrárna během Noci pivovarů 25. dubna

Historicky první Noc pivovarů 25. dubna oslaví české pivovarnictví, pivo a lidi, kteří za jeho kvalitou stojí. Půjde o jedinečnou příležitost zažít malé i velké pivovary v Plzeňském kraji jinak – v netradiční atmosféře, kdy se jejich brány otevřou až do večerních hodin a nabídnou exkluzivní program. Mezi 17 pivovary, které se do akce zapojí, nechybí experimentální pivovar Elektrárna.
| Plzeňský Prazdroj
Světová výstava EXPO 2025 představuje mistrovství českého piva

Světová výstava EXPO 2025 představuje mistrovství českého piva

Světová výstava EXPO 2025 v japonské Ósace propojuje tradici s inovacemi a představuje to nejlepší z jednotlivých zemí. Česká expozice nabídne návštěvníků pohled na ikonické řemeslo, které je s naší kulturou neodmyslitelně spojené – umění čepování piva. Díky tomu si i v 9 000 km vzdálené metropoli budou moci návštěvníci vychutnat Pilsner Urquell, který je partnerem českého pavilonu, ve stejné kvalitě, jako lidé v tuzemsku.
| Plzeňský Prazdroj
Mistrovství českého piva v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatný chuťový zážitek,“ říká Mirai Mitomi

Mistrovství českého piva v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatný chuťový zážitek,“ říká Mirai Mitomi

Na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace si mohou návštěvníci vychutnat český ležák Pilsner Urquell přesně tak, jak chutná i v Čechách, a to díky skupině vyškolených japonských tapsterů. Mezi ně patří i Mirai Mitomi, která prošla školením v přímo v plzeňském pivovaru a osvojila si správné techniky čepování i péče o pivo a současně znalosti, díky kterým dokáže předávat příběh a tradici plzeňského piva.
| Plzeňský Prazdroj
Jarní tip z Pivotéky v Pivovarském muzeu v Plzni: Velikonoční speciály potěší nejen na Zelený čtvrtek

Jarní tip z Pivotéky v Pivovarském muzeu v Plzni: Velikonoční speciály potěší nejen na Zelený čtvrtek

Kraslice, mazanec, pomlázka, čokoládový beránek… Do výčtu tradičních atributů, které neodmyslitelně patří k Velikonocům, v posledních letech přibyla také velikonoční piva. Pivotéka v plzeňském Pivovarském muzeu má aktuálně v prodeji rovnou čtyři speciály vytvořené právě pro tuto příležitost: Hody hody doprovody z rodinného pivovaru Zichovec, Velikonoční třináctku z pivovaru Permon, Velikonoční poklad z pivovaru Antoš a za studena chmelený světlý ležák Pomlázka z rodinného pivovaru Matuška.
| Plzeňský Prazdroj