Plzeňský Prazdroj··7 min

Pilsner Urquell Master Bartender poprvé pro veřejnost: Nejlepší výčepní změří síly na Makro Gastro Festivalu

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj, a. s., je česká firma, pivovar založený v roce 1842, který produkuje první pivo plzeňského typu, Pilsner Urquell. Od roku 2017 patří pod japonskou mateřskou společnost Asahi.

Tisková zpráva

Finále 19. ročníku prestižní soutěže těch nejlepších výčepních Pilsner Urquell Master Bartender se blíží. Letos proběhne ve dvou dnech 3. dubna v areálu plzeňského pivovaru a 4. dubna v Praze. Soutěž letos přináší historickou novinku – poprvé bude celý druhý finálový den, včetně vyhlášení vítěze, otevřen i pro širokou veřejnost, a to v rámci Makro Czech Gastro Festivalu, který proběhne v pražské O2 universum. Návštěvníci tak na vlastní oči uvidí, kdo se stane nejlepším výčepním roku 2025, a ochutnají dokonale načepovaný plzeňský ležák.

Soutěž Pilsner Urquell Master Bartender již od roku 2006 podporuje rozvoj české pivní kultury a zvyšuje prestiž výčepního řemesla. Jejím hlavním cílem je vzdělávání výčepních, kteří svým hostům zprostředkovávají komplexní zážitek z plzeňského ležáku – od příjmu piva do restaurace a péče o celé pivní hospodářství, péče o pivní sklo, správné čepování až po servírování.

„V pivovaru dbáme na to, aby chuť plzeňského ležáku byla stále stejná. Tak, jak ji mají lidé rádi. Proto je ale důležité, aby se o pivo dobře postarali i výčepní v hospodách. A mám radost, že těch nejlepších každoročně přibývá, což ukazuje i rostoucí zájem o soutěž Master Bartender. Ale ani pro ty nejepší to není snadné. Účastníci musí umět mnohem víc než jen správně čepovat pivo – musí prokázat znalosti o vaření piva, o historii plzeňského ležáku i schopnost rozeznávat chuť různých pivních stylů. Vrcholem soutěže je pak čepování včetně precizní přípravy pivního skla v náročné soutěžní atmosféře,” říká Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.

Cesta do finále

Soutěž probíhá ve třech kvalifikačních kolech. První fáze zahrnuje online vědomostní test, účastníci prokazují znalosti pivovarnictví, péče o pivo a historie značky Pilsner Urquell. Následuje mystery shopping v hospodách, kde výčepní pracují, při kterém je hodnocena nejen kvalita čepovaného piva, ale i vystupování a profesionalita výčepních. Třetí kolo je věnované prezentačním dovednostem, soutěžící prostřednictví videa představují sebe i své provozovny. Do finále se nakonec probojuje 20 nejlepší z Česka a 10 ze Slovenska. Letos se do soutěže příhlásilo rekordních 706 výčřepních z obou zemí (497 z ČR a 209 ze SR).

“Konkurecne výčepních je každoročně velmi vysoká a účastníci jsou opravdu profíci. Do finále vybíráme ty nejlepší z nejlepších, kteří se letos utkají o titul nejen v našem pivovaru v Plzni, ale díky spolupráci s Makro Czech Gastro Festivalem také v O2 universum před zraky veřejnosti. Poprvé v historii tak budou mít lidé šanci vidět naživo finálové klání i samotné vyhlášení vítězů. Věřím, že přijdou výčepní podpořit,” dodává Vojtěch Homolka, vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje.

Finále poprvé před veřejností

První finálový den proběhne v areálu Plzeňského Prazdroje. Soutěžící budou hodnoceni při disciplínách zahrnujících čepování piva i nalévání z lahve. Důraz bude kladen na techniku, vzhled a servírování piva. Porota složená ze sládků a dalších pivovarských odborníků prověří také znalosti účastníků o pivu i jejich prezentační dovednosti.

Druhý den, 4. dubna, se soutěž přesune do Prahy. V rámci první disciplíny proti sobě stanou vždy tři výčepní a budou čepovat pivo na čas. Porotci však nebudou pouze hodnotit rychlost, ale pečlivě ohodnotí i vzhled načepovaných piv. Při druhé disciplíně se prověřují lektorské dovednosti výčepních – budoucí úlohou těchto Masterů Bartenderů není totiž jen čepování piva, ale také vzdělávání dalších výčepních. Součástí tak bude spolupráce s publikem, které budou učit správně čepovat pivo.

Na závěr druhého finálového dne před zraky veřejnost dojde k vyhlášení výsledků. Vítěz získá šek na symbolických 1842 EUR a putovní trofej na jeden rok a bude reprezentovat značku na různých společenských akcích.

Poznámky pro editory

  • Soutěž Pilsner Urquell Master Bartender v roce 2025 proběhne již po devatenácté a je určená výčepním, barmankám a barmanům, kteří dokonale ovládají svoje řemeslo, dělají ho s láskou a sdílí nadšení pro plzeňský ležák. Cílem soutěže je nejen ocenění výčepních a jejich náročné práce, ale také vzdělávání veřejnosti, zvyšování kvality čepovaného piva i rozvoj české pivní kultury.
  • Druhý finálový den se poprvé v historii soutěže uskuteční za účasti veřejnosti nai Makro Czech Gastro Festivalu v O2 universu v pátek 4. dubna. Od 13:00 si zde budou moci zájemci vychutnat atmosféru a osobně poznat nejlepší výčepní roku 2025.
  • Za uplynulých 18 ročníků se klání zúčastnily tisíce výčepních. Finalisté prezentují své umění na významných akcích doma i v zahraničí.
  • Nejlepší výčepní plzeňského piva za rok 2024 se v soutěži Pilsner Urquell Master Bartender stala Klára Brodecká z brněnské restaurace The Erin’s Flag Irish Pub.
  • Nároky na soutěžící jsou rok od roku větší. Jejich znalosti a dovednosti musí být komplexní. V prvním kole prokázali všichni přihlášení prostřednictvím on-line testu své znalosti o výrobě piva, péči o něj na provozovně, o historii pivovarství a taky o značce Pilsner Urquell. Osmdesát nejlepších pak postupně navštívili obchodní sládci pivovaru přímo v jejich podnicích. Během mystery shoppingu pozorně sledovali nejen jak čepují, ale taky jakou pozornost věnují čistotě výčepního zařízení, správné přípravě sklenic a taky jak přispívají k dobré pohodě v restauraci. Z nich vzešlo 30 nejlépe hodnocenýchvýčepních, kteří, plnili poslední kvalifikační úkol, natočení minutového prezentačního videa. Natočené medailonky napověděly porotě více o kreativitě, zápalu pro věc, energii a vůbec celkovém založení soutěžícího. Teprve po vyhodnocení videí bylo do finálového boje pozváno 20 nejlepších, jejichž znalosti a dovednosti hodnotila po celý den odborná porota, v níž zasedli obchodní sládci a odborníci z oblasti výčepní techniky, obchodu i marketingu plzeňského pivovaru
  • S exportem do zhruba 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2024 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma první místo v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a také první místo v oborové kategorii „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.

Zdroj: www.prazdroj.cz

Další články

Další články od Plzeňský Prazdroj

Tip na výlet: Unikátní Plzeňské historické podzemí slaví 40. výročí od otevření novou prohlídkovou trasou

Tip na výlet: Unikátní Plzeňské historické podzemí slaví 40. výročí od otevření novou prohlídkovou trasou

Plzeňské historické podzemí si letos připomíná 40 let od svého otevření. Při této příležitosti je pro návštěvníky připraven dárek – speciální prohlídková trasa Tajemství skrytých chodeb. Od 19. do 21. května budou moci návštěvníci poprvé projít nově zpřístupněné části podzemí, kde uvidí přírodní krápníky, dobové fotografie, ale i místa, která prošla sanacemi. Prohlídka se soustředí na stavební a historické prvky a nabídne autentický pohled na vývoj labyrintu chodeb plzeňského podzemí.
| Plzeňský Prazdroj
Tip na sobotní výlet pro celou rodinu: Užijte si Den Kozla v pivovaru Velké Popovice

Tip na sobotní výlet pro celou rodinu: Užijte si Den Kozla v pivovaru Velké Popovice

V sobotu 7. června se ve Velkopopovickém pivovaru bude slavit tradiční Den Kozla! Den plný zábavy, zážitků, hudby, výtečného jídla a piva – poctivého Kozla přímo z pivovaru, začne v 11 hodin. O skvělou atmosféru se budou celý den starat kapely Arzzen, Poletíme?, Elán Revival a také oblíbená zpěvačka a herečka Bára Poláková.
| Plzeňský Prazdroj
Karin Lednická si u šikmého kostela převzala hořkou pivní poctu

Karin Lednická si u šikmého kostela převzala hořkou pivní poctu

Spisovatelka Karin Lednická, držitelka ocenění Radegastův Strážce Hořkosti za rok 2024, si slavnostně převzala soudek piva Radegast z vlastního ležáckého tanku, který nošovický pivovar na její počest pojmenoval. Předání proběhlo symbolicky přímo u šikmého kostela.
| Plzeňský Prazdroj
Volba sládků se mění na Speciály z Prazdroje. Nabídku speciálních piv si sestaví sami hospodští

Volba sládků se mění na Speciály z Prazdroje. Nabídku speciálních piv si sestaví sami hospodští

Plzeňský Prazdroj mění od května svůj program pivních speciálů. Projekt Volba sládků, který každý měsíc nabízel v limitované edici jedno speciální pivo ve vybraných hospodách a restauracích v Česku a na Slovensku, nahrazuje novým programem s názvem Speciály z Prazdroje. Ten nabídne hospodským možnost sestavit si vlastní kalendář pivních speciálů na míru. Vybírat budou moci během roku dohromady z deseti druhů piva ze stálé i sezónní nabídky.
| Plzeňský Prazdroj
Pivovar Radegast změřil svou vodní stopu od semínka po sklenici. Na litr piva je potřeba stejně vody jako na půl deci mléka nebo deset deka brambor

Pivovar Radegast změřil svou vodní stopu od semínka po sklenici. Na litr piva je potřeba stejně vody jako na půl deci mléka nebo deset deka brambor

Radegast si nechal změřit svou vodní stopu napříč celou produkcí v rozsahu, který v Česku nemá obdoby. Celková spotřeba vody od semínka ječmene a chmele, přes výrobu až po načepovanou sklenici činí 3,64 litru vody odebrané z vodních zdrojů na litr vyrobeného piva. V porovnání například s kilogramem hovězího masa, které má průměrnou vodní stopu přes 550 litrů, je 150x menší, oproti kuřecímu spotřebuje vody zhruba 85x méně. Radegast se na šetrné zacházení s vodou zaměřuje dlouhodobě. Za posledních 15 let snížil její spotřebu při výrobě piva o více než 40 procent a dostal se tak mezi světovou špičku. Přímo v pivovaru nyní spotřebuje pouze 2,29 litru vody na uvaření jednoho litru piva. Studii vodní stopy Pivovaru Radegast zpracoval Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka.
| Plzeňský Prazdroj
Budovu Národního divadla rozhýbala světelná show oslavující 120. výročí uvedení inscenace Kytice

Budovu Národního divadla rozhýbala světelná show oslavující 120. výročí uvedení inscenace Kytice

Ve středu večer se budova Národního divadla proměnila v umělecké plátno a nabídla návštěvníkům jedinečný vizuální zážitek. U příležitosti 120. výročí inscenace Kytice připravil Pilsner Urquell ve spolupráci s Národním divadlem působivý videomapping. Světelná show vznikla jako pocta ikonickému divadelnímu představení Národního divadla, které značka podporuje jako dlouholetý partner inscenací.
| Plzeňský Prazdroj
Tip na zážitek: Speciální prohlídka pivovaru Elektrárna během Noci pivovarů 25. dubna

Tip na zážitek: Speciální prohlídka pivovaru Elektrárna během Noci pivovarů 25. dubna

Historicky první Noc pivovarů 25. dubna oslaví české pivovarnictví, pivo a lidi, kteří za jeho kvalitou stojí. Půjde o jedinečnou příležitost zažít malé i velké pivovary v Plzeňském kraji jinak – v netradiční atmosféře, kdy se jejich brány otevřou až do večerních hodin a nabídnou exkluzivní program. Mezi 17 pivovary, které se do akce zapojí, nechybí experimentální pivovar Elektrárna.
| Plzeňský Prazdroj
Světová výstava EXPO 2025 představuje mistrovství českého piva

Světová výstava EXPO 2025 představuje mistrovství českého piva

Světová výstava EXPO 2025 v japonské Ósace propojuje tradici s inovacemi a představuje to nejlepší z jednotlivých zemí. Česká expozice nabídne návštěvníků pohled na ikonické řemeslo, které je s naší kulturou neodmyslitelně spojené – umění čepování piva. Díky tomu si i v 9 000 km vzdálené metropoli budou moci návštěvníci vychutnat Pilsner Urquell, který je partnerem českého pavilonu, ve stejné kvalitě, jako lidé v tuzemsku.
| Plzeňský Prazdroj
Mistrovství českého piva v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatný chuťový zážitek,“ říká Mirai Mitomi

Mistrovství českého piva v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatný chuťový zážitek,“ říká Mirai Mitomi

Na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace si mohou návštěvníci vychutnat český ležák Pilsner Urquell přesně tak, jak chutná i v Čechách, a to díky skupině vyškolených japonských tapsterů. Mezi ně patří i Mirai Mitomi, která prošla školením v přímo v plzeňském pivovaru a osvojila si správné techniky čepování i péče o pivo a současně znalosti, díky kterým dokáže předávat příběh a tradici plzeňského piva.
| Plzeňský Prazdroj
Jarní tip z Pivotéky v Pivovarském muzeu v Plzni: Velikonoční speciály potěší nejen na Zelený čtvrtek

Jarní tip z Pivotéky v Pivovarském muzeu v Plzni: Velikonoční speciály potěší nejen na Zelený čtvrtek

Kraslice, mazanec, pomlázka, čokoládový beránek… Do výčtu tradičních atributů, které neodmyslitelně patří k Velikonocům, v posledních letech přibyla také velikonoční piva. Pivotéka v plzeňském Pivovarském muzeu má aktuálně v prodeji rovnou čtyři speciály vytvořené právě pro tuto příležitost: Hody hody doprovody z rodinného pivovaru Zichovec, Velikonoční třináctku z pivovaru Permon, Velikonoční poklad z pivovaru Antoš a za studena chmelený světlý ležák Pomlázka z rodinného pivovaru Matuška.
| Plzeňský Prazdroj