Takzvaná odkladová novela neprošla včerejším hlasováním v Senátu o dva hlasy. Senátoři k novele předložili několik pozměňovacích návrhů, které vzešly z ústavně-právního výboru, zatímco školský výbor podporoval původní znění novely předložené poslanci.
Oproti původnímu návrhu novely neprošly hlasováním v Senátu tři zásadní věci:
- zákaz propadání v 1. ročníku: tzn. že i nadále by mohli žáci v 1. třídě propadnout a opakovat ročník; toto opatření se přitom dlouhodobě ukazuje jako zcela nefunkční
- zrušení známkování v 1. a 2. ročníku: slovní hodnocení by byla nadále jen jedna z možností, opatření přitom mělo podpořit lepší přechod žáků z mateřské do základní školy; více než v polovině zemí EU se v počátečních ročnících vůbec neznámkuje, od 1. ročníku se povinně známkuje v kombinaci se slovním hodnocením pouze ve 2 zemích, samotné známky v 1. třídě má pouze Francie; v ČR si dosud škola mohla volit slovní hodnocení nebo známky, stejně to má ještě Slovensko, Estonsko a Finsko (v posledních dvou zemích ale převažuje slovní hodnocení; detailně prezentace MŠMT)
- asistenti pedagoga ve všech prvních ročnících s počtem alespoň 15 žáků: pokud je ve třídě alespoň 15 prvňáčků, měly mít školy automaticky nárok na asistenta pedagoga, podle senátorů by přidělení asistenta mělo ale záviset na posouzení pedagogicko-psychologickými poradnami; tento současně používaný model se ukazuje jako nefunkční zejména kvůli nedostupným a přetíženým poradnám, asistenti pedagoga byli přitom hlavní oporou pro učitele, aby zvládli příliv prvňáčků s různými vzdělávacími potřebami
Senátoři naopak souhlasili se samotným omezením odkladů nebo koncem přípravných tříd od 1. září 2029. Novela se nyní vrací do Sněmovny, kde ji buď již nestihnou poslanci projednat, a tudíž „spadne pod stůl“, nebo Sněmovna přehlasuje Senát většinovým počtem 101 hlasů nebo odsouhlasí podobu novely tak, jak ji navrhují pozměnit senátoři.
EDUin upozorňuje na to, že odkladová novela v původní podobě byla komplexním balíčkem změn, který měl potenciál usnadnit přechod dětí z mateřské do základní školy. Zároveň její odmítnutí v Senátu ale ukázalo, že se jedná o velkou změnu v přemýšlení nejen učitelů, ale i politiků, že tato změna není dobře komunikována a že podstatě změny klíčoví aktéři nerozumí.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Zdá se, že se opakuje typická situace, kterou známe i z jiných velkých změn ve školství. Chronicky podceňujeme komunikaci a osvětu, předpokládáme, že přínos změny chápe většina aktérů a s osvětovou kampaní a praktickou přípravou terénu na změny začínáme až ve chvíli, kdy jsou zákony schválené. To je pozdě a včera se nám to velmi vymstilo.“
Kontakty pro média
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu
[email protected] / 777 230 849
Pavel Trejbal, zástupce vedoucího komunikace EDUinu
[email protected] / 720 163 595
Zdroj: www.eduin.cz