Na hodonínské radnici se 18. června uskutečnilo významné setkání odborníků z oblasti školství, prevence, státní správy, policie a neziskového sektoru. Cílem bylo diskutovat o bezpečnosti dětí a mládeže, nastavení účinnější spolupráce mezi jednotlivými aktéry a možnostech jak rychle reagovat
na situace, na které můžeme v budoucnu narazit.
Více než třicet účastníků přivítal starosta Libor Střecha. V úvodním slově zdůraznil společný cíl vzájemné spolupráce a účinné prevence. Zároveň připomněl, že funkcí školy je především vzdělávat a základ výchovy spočívá v rodinách.
Setkání se zúčastnil také Mgr. Jan Mareš z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který městu projevil podporu za kroky, které v oblasti bezpečnosti dětí podniká. Zároveň vyjádřil naději, že z jednání vzejdou konkrétní příklady dobré praxe, jež obohatí další metodické materiály MŠMT. Zástupce České školní inspekce PhDr. Karel Kovář uvedl, že preventivní a výchovný systém ve školách funguje na nadprůměrné úrovni. Zaznělo také, že některé nově ukotvované pozice, jako sociální pedagog či školní psycholog, mají v praxi smysl a tam, kde fungují, zvyšují důvěru žáků a zlepšují preventivní práci.
Diskuze byla zaměřená na konkrétní témata a možnosti, jak zlepšit situaci v oblasti bezpečnosti škol a práce s ohroženou mládeží. Mezi klíčové výzvy patří nejen fyzická bezpečnost škol, ale také práce s rodiči či situacemi, kdy děti "propadají systémem" a nikdo se jim nevěnuje – například na veřejných prostranstvích mimo školní prostředí.
Důležitým tématem byla i potřeba lepší koordinace mezi institucemi v území, posílení integrace a vzájemného povědomí. Účastníci se shodli, že je třeba vytvořit funkční systém, který bude připraven reagovat na krizové situace podobně, jako je tomu např. u přírodních katastrof. Jednotlivé školy by měly mít zpracovaný bezpečnostní audit, jehož výstupy by měly komunikovat se zřizovateli. Starosta Libor Střecha vyjádřil v tomto směru podporu školám, a to jak v oblasti materiální tak finanční, aby bezpečnost ve školách byla maximálně zajištěna.
Zazněly také konkrétní nabídky pomoci – od odborné podpory přes sdílení zkušeností z úspěšných projektů až po metodické materiály jako „Aktivní škola“. Zároveň bylo otevřeně pojmenováno, co školy a instituce potřebují: například podporu zřizovatelů a ostatních institucí, financování preventivních pozic nebo dostupnost krizové intervence a dětské psychiatrie.
Závěrem setkání zaznělo přání, aby dialog mezi institucemi pokračoval i nadále – nejen formálně, ale i prostřednictvím neformálních kontaktů a sdílení zkušeností. Společným cílem všech zúčastněných je zajistit, aby školy byly bezpečným a podpůrným místem pro všechny děti – a aby se problémy řešily včas, nikoli až ve chvíli, kdy se naplno projeví.
Zdroj: www.hodonin.eu