AAA Auto··6 min

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.

Po pomalém rozjezdu nyní vidíme relativní dostatek mladých zánovních Octavií IV. Zatímco loni v listopadu bylo v české inzertní nabídce zhruba 1 100 aut, aktuálně jich je více než dvojnásobek, necelé 2,5 tisíce,“ říká společný generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček a vysvětluje důvod. „Start prodejů nových vozů byl hodně pomalý, například v roce 2022 bylo na českém trhu registrováno pouze 14 tisíc nových čtyřkových octavií. Loni to už ale bylo téměř 22 tisíc kusů, což se začíná přibližovat předcovidovým číslům – v roce 2018 se prodalo 25 800 nových vozů.

Mediánová cena Octavie IV. na sekundárním trhu se aktuálně pohybuje kolem 450 tisíc korun, průměrný nájezd je zhruba necelých 90 tisíc km a nejčastěji jsou to tříletá auta, pocházejí tedy z roku 2021. Průměrně se drží v nabídce 63 dní, což je o něco méně, než činí český průměr (68). Octavia čtvrté generace je tak, stejně jako její předchůdkyně, nadprůměrně dobře prodejným modelem.

Dokazuje to i situace v síti AAA AUTO, kde v průměru figuruje v nabídce kolem 180 octavií poslední generace – ještě předloni to bylo třikrát méně. „Jen letos jsme do začátku listopadu prodali 1 050 nejnovějších octavií čtvrté generace, přičemž loni jich bylo 462 za celý rok. Nárůst je tedy více než dvojnásobný,“ přidává statistický údaj Petr Vaněček a pokračuje se zajímavými podrobnostmi. „Praktičnost Čechů je jasně vidět na tom, že celých 72 procent oktávek mělo karoserii kombi, 19 procent pak originální tažné zařízení. Zajímavé je lehké vedení automatů DSG nad manuály v poměru 51:49 procentům i to, že nemalých 57 procent aut má ve výbavě tempomat,“ dodává.

Nejoblíbenější bazarovou volbu zůstává dvoulitrový naftový kombík 2.0 TDI ve dvou výkonových variantách 85 a 110 kW. Diesely tvoří v AAA AUTO 55 procent prodejů, benzinové motorizace pak 45 procent. Slušné oblibě se těší benzinová 1.5 TSI (23 %), 12 % pak silnější 2.0 TSI, do prodejů promlouvají i plug-in (zásuvkové) hybridy iV s 10 procenty. U nich je sekundární trh už jedinou možností ke koupi, od letošního faceliftu čtyřkové octavie je výrobce nenabízí. „Průběžně míváme kolem desítky kusů, ceny oscilují kolem půl milionu za auta s nájezdem do sta tisíc kilometrů a baterií blízkou stoprocentnímu zdraví. U plug-in hybridů chtějte vždy vidět protokol o stavu zdraví baterie,“ říká Vaněček a vyzdvihuje úžasně nízkou spotřebu dieselů, které díky dvojímu vstřikování močoviny nemusejí řešit emise dusíku a jezdí krásně pod hranicí pěti litrů nafty. Ale ani benzinové 1.5 TSI se spotřebou nenechávají zahanbit, díky systému vypínání dvou válců při plachtění zvládají v pohodě spotřebu do šesti litrů.

Ojetá versus nová – o celou fabii levnější

Nejlevnější kousky v nabídce AAA AUTO z roku 2020 a nájezdem přes 200 tisíc kilometrů stojí už jen přes 300 tisíc korun, nejdražší jsou naopak téměř nové sportovní modely RS z roku 2023, s nájezdem pouhých několika tisíc km a cenovkou kolem 900 tisíc korun. Zbrusu nové RS přitom stojí nejméně 1,06 milionu. Hezké octavie se cenově pohybují kolem půlmilionové hranice, výrazně níže, než kolik stojí nová auta, jejichž ceny jsou dnes abnormálně vysoké. „Jestliže prodáváme například Octavii Combi 2.0 TDI 110 kW se sedmistupňovým automatem DSG, nájezdem 55 tisíc km a velmi bohatou výbavou, odpovídající současné Top Selection, za částku 550 tisíc korun, pak takové auto stojí jako nové 890 tisíc Kč. Za rozdíl 340 tisíc korun pořídíte ještě navíc prakticky novou Škodu Fabia pro manželku,“ říká Petr Vaněček.

Technika a závady

A jak je na tom poslední generace octavie se spolehlivostí? Zpočátku trpěla softwarovými trably se zamrzajícím infotainmentem, o to nepříjemnějšími, že nová škodovka přinesla revoluci v ovládání – přístrojová deska se zbavila většiny mechanických ovladačů a naopak dostala obří tablet, místo budíků nastoupily displeje, přes něž se většina věcí ovládala. „Některá auta musela absolvovat několik aktualizací systému ve značkovém servisu. Je proto důležité při koupi zjistit podle VIN kódu, zda jsou udělané. Dobrá zpráva je, že u spousty ojetin jsou už problémy vyřešené,“ říká Petr Vaněček a zdůrazňuje nutnost prověrky servisní historie. „Část aut má za sebou minulost služebního auta, a některé leasingové společnosti kvůli úspoře nákladů pravidelný servis trochu zanedbávaly,“ dodává.

Motory se zatím jeví jako velmi robustní, sporadicky je trápí pouze drobné úniky oleje. Výjimečně pak průsak chladící kapaliny z bloku rozváděcích ventilů, které nahradily dříve používaný termostat, ještě výjimečněji vrzající rozvodový řemen, který tře o kladku a je třeba ho vyměnit; pravidelný interval je jinak až ve 210 tisících km. Servisní bezproblémovost platí i pro benzinové 1.5 TSI, které občas trpí kolísavým volnoběhem – většinou stačí nechat přehrát software na nejnovější verzi. „U motorů nechejte měnit olej v motoru každý rok a co 15 tisíc km, přestože výrobce nabízí až dvojnásobek – udělá jim to moc dobře. Sedmistupňové automatické převodovky DSG mají předepsanou výměnu oleje po 120 tisících km, ale doporučujeme měnit po šedesáti, opět tím prodloužíte jejich životnost. A nezapomínejte ve stejném intervalu měnit olej v zadním diferenciálu i v případném pohonu všech kol,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Rekordní zájem o ojeté vozy pokračuje, v „Áčkách“ se za leden prodalo nejvíc aut v historii

Rekordní zájem o ojeté vozy pokračuje, v „Áčkách“ se za leden prodalo nejvíc aut v historii

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, zaznamenala v minulém měsíci nejsilnější lednové prodeje za celou svou historii. Vůbec poprvé překonaly psychologickou hranici 8 000 aut – oproti loňským 7 951 vozům si jich zákazníci letos odvezli 8 363. Růst byl silný také u alternativních pohonů – během ledna se prodalo tolik elektromobilů jako za celý rok 2022 a zároveň 14 % celoročního loňského výsledku.
| AAA Auto
Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

Kolikrát už jste ráno při odvozu dětí do školy dostali menší záchvat vzteku při zjištění, že bez oškrábání zamrzlého předního okna neodjedete? A zalitovali, že nemáte vyhřívané čelní sklo? Nejste v tom sami, tato výbava získává každoročně na popularitě. Podle statistik největší tuzemské prodejní sítě ojetých vozů AAA AUTO mělo vyhřívané čelní sklo před deseti lety pouhých 5,5 procenta aut, která v roce 2015 prodali. Loni, o devět let později, už to byl dvojnásobek. Stejný poměr je pak i u další „zimní vymoženosti“ – vyhřívaných sedadel.
| AAA Auto
Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, v loňském roce prodala rekordní množství ojetých a zánovních aut zákazníkům z „B2B“ sektoru, tedy podnikatelům a firmám. Meziročně se tyto prodeje v rámci skupiny, tedy v České republice, v Polsku a na Slovensku celkově zvýšily o 8,5 procenta. Prodeje táhl český a polský trh, kde byly prodeje vyšší více než o desetinu. Celkově v loňském roce prodal AUREs bezmála 109 000 vozů, což byl oproti roku 2023 růst o 11 %.
| AAA Auto
Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.
| AAA Auto
AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, jako jediná mezi prodejci ojetých vozů ve střední Evropě sleduje zákaznickou spokojenost pomocí ukazatele Net Promoter Score (NPS). Ten vyjadřuje ochotu zákazníka doporučit prodejce svým známým a přátelům a je celosvětově uznávaným standardem měření zákaznické spokojenosti. Díky svým výsledkům v měření NPS v uplynulém roce se AURES Holdings dostal do elitního klubu 10 nejlepších firem, které ocenila renomovaná společnost Insight Sofa plaketou „Výjimečné CX 2024“. InsightSofa je pokročilý software poháněný umělou inteligencí pro měření a práci se zákaznickou (CX) a zaměstnaneckou zkušeností (EX).
| AAA Auto
Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna či Auto Diskont, loni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii, když celkově prodala 108 661 vozů. AURES loni prodával v průměru 9 000 vozů měsíčně, vůbec nejvíce aut si zákazníci odvezli v srpnu, kdy prodeje poprvé překonaly psychologickou hranici deseti tisíc automobilů. V České republice AURES poprvé prodal bez několika stovek šedesát tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku. Společnost vidí za svým úspěchem zejména výrazné zlepšení zákaznického zážitku, využití moderních technologií na bázi generativní umělé inteligence a další posílení svého postavení na trhu jako největšího prodejce ojetých a zánovních aut ve střední a východní Evropě.
| AAA Auto
10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto