AAA Auto··6 min

Octavia IV., původně oběť covidové epidemie, už v bazarech zdomácněla, po roce jich je dvojnásobek

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Nejprodávanější auto Česka, Škoda Octavia, slaví ve své poslední generaci půlkulatiny. První kusy vyjely na silnice právě před pěti lety, v polovině listopadu 2019. Kvůli epidemii Covidu 19 a problémům s dodavatelskými řetězci jich však automobilka prodávala výrazně méně, než čekala – a o to později se čtyřková octavia začala dostávat na sekundární trh. Jak vyplývá z analýzy expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna, během posledního roku se počet Octavií IV. v českých bazarech více než zdvojnásobil.

Po pomalém rozjezdu nyní vidíme relativní dostatek mladých zánovních Octavií IV. Zatímco loni v listopadu bylo v české inzertní nabídce zhruba 1 100 aut, aktuálně jich je více než dvojnásobek, necelé 2,5 tisíce,“ říká společný generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček a vysvětluje důvod. „Start prodejů nových vozů byl hodně pomalý, například v roce 2022 bylo na českém trhu registrováno pouze 14 tisíc nových čtyřkových octavií. Loni to už ale bylo téměř 22 tisíc kusů, což se začíná přibližovat předcovidovým číslům – v roce 2018 se prodalo 25 800 nových vozů.

Mediánová cena Octavie IV. na sekundárním trhu se aktuálně pohybuje kolem 450 tisíc korun, průměrný nájezd je zhruba necelých 90 tisíc km a nejčastěji jsou to tříletá auta, pocházejí tedy z roku 2021. Průměrně se drží v nabídce 63 dní, což je o něco méně, než činí český průměr (68). Octavia čtvrté generace je tak, stejně jako její předchůdkyně, nadprůměrně dobře prodejným modelem.

Dokazuje to i situace v síti AAA AUTO, kde v průměru figuruje v nabídce kolem 180 octavií poslední generace – ještě předloni to bylo třikrát méně. „Jen letos jsme do začátku listopadu prodali 1 050 nejnovějších octavií čtvrté generace, přičemž loni jich bylo 462 za celý rok. Nárůst je tedy více než dvojnásobný,“ přidává statistický údaj Petr Vaněček a pokračuje se zajímavými podrobnostmi. „Praktičnost Čechů je jasně vidět na tom, že celých 72 procent oktávek mělo karoserii kombi, 19 procent pak originální tažné zařízení. Zajímavé je lehké vedení automatů DSG nad manuály v poměru 51:49 procentům i to, že nemalých 57 procent aut má ve výbavě tempomat,“ dodává.

Nejoblíbenější bazarovou volbu zůstává dvoulitrový naftový kombík 2.0 TDI ve dvou výkonových variantách 85 a 110 kW. Diesely tvoří v AAA AUTO 55 procent prodejů, benzinové motorizace pak 45 procent. Slušné oblibě se těší benzinová 1.5 TSI (23 %), 12 % pak silnější 2.0 TSI, do prodejů promlouvají i plug-in (zásuvkové) hybridy iV s 10 procenty. U nich je sekundární trh už jedinou možností ke koupi, od letošního faceliftu čtyřkové octavie je výrobce nenabízí. „Průběžně míváme kolem desítky kusů, ceny oscilují kolem půl milionu za auta s nájezdem do sta tisíc kilometrů a baterií blízkou stoprocentnímu zdraví. U plug-in hybridů chtějte vždy vidět protokol o stavu zdraví baterie,“ říká Vaněček a vyzdvihuje úžasně nízkou spotřebu dieselů, které díky dvojímu vstřikování močoviny nemusejí řešit emise dusíku a jezdí krásně pod hranicí pěti litrů nafty. Ale ani benzinové 1.5 TSI se spotřebou nenechávají zahanbit, díky systému vypínání dvou válců při plachtění zvládají v pohodě spotřebu do šesti litrů.

Ojetá versus nová – o celou fabii levnější

Nejlevnější kousky v nabídce AAA AUTO z roku 2020 a nájezdem přes 200 tisíc kilometrů stojí už jen přes 300 tisíc korun, nejdražší jsou naopak téměř nové sportovní modely RS z roku 2023, s nájezdem pouhých několika tisíc km a cenovkou kolem 900 tisíc korun. Zbrusu nové RS přitom stojí nejméně 1,06 milionu. Hezké octavie se cenově pohybují kolem půlmilionové hranice, výrazně níže, než kolik stojí nová auta, jejichž ceny jsou dnes abnormálně vysoké. „Jestliže prodáváme například Octavii Combi 2.0 TDI 110 kW se sedmistupňovým automatem DSG, nájezdem 55 tisíc km a velmi bohatou výbavou, odpovídající současné Top Selection, za částku 550 tisíc korun, pak takové auto stojí jako nové 890 tisíc Kč. Za rozdíl 340 tisíc korun pořídíte ještě navíc prakticky novou Škodu Fabia pro manželku,“ říká Petr Vaněček.

Technika a závady

A jak je na tom poslední generace octavie se spolehlivostí? Zpočátku trpěla softwarovými trably se zamrzajícím infotainmentem, o to nepříjemnějšími, že nová škodovka přinesla revoluci v ovládání – přístrojová deska se zbavila většiny mechanických ovladačů a naopak dostala obří tablet, místo budíků nastoupily displeje, přes něž se většina věcí ovládala. „Některá auta musela absolvovat několik aktualizací systému ve značkovém servisu. Je proto důležité při koupi zjistit podle VIN kódu, zda jsou udělané. Dobrá zpráva je, že u spousty ojetin jsou už problémy vyřešené,“ říká Petr Vaněček a zdůrazňuje nutnost prověrky servisní historie. „Část aut má za sebou minulost služebního auta, a některé leasingové společnosti kvůli úspoře nákladů pravidelný servis trochu zanedbávaly,“ dodává.

Motory se zatím jeví jako velmi robustní, sporadicky je trápí pouze drobné úniky oleje. Výjimečně pak průsak chladící kapaliny z bloku rozváděcích ventilů, které nahradily dříve používaný termostat, ještě výjimečněji vrzající rozvodový řemen, který tře o kladku a je třeba ho vyměnit; pravidelný interval je jinak až ve 210 tisících km. Servisní bezproblémovost platí i pro benzinové 1.5 TSI, které občas trpí kolísavým volnoběhem – většinou stačí nechat přehrát software na nejnovější verzi. „U motorů nechejte měnit olej v motoru každý rok a co 15 tisíc km, přestože výrobce nabízí až dvojnásobek – udělá jim to moc dobře. Sedmistupňové automatické převodovky DSG mají předepsanou výměnu oleje po 120 tisících km, ale doporučujeme měnit po šedesáti, opět tím prodloužíte jejich životnost. A nezapomínejte ve stejném intervalu měnit olej v zadním diferenciálu i v případném pohonu všech kol,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Nová Mototechna boduje u klientů – do tří let plánuje další samostatné pobočky i na Slovensku a v Polsku

Nová Mototechna boduje u klientů – do tří let plánuje další samostatné pobočky i na Slovensku a v Polsku

Praha, 16. května – Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
| AAA Auto
Výroční zpráva AURES Holdings a.s. za rok 2024

Výroční zpráva AURES Holdings a.s. za rok 2024

AURES Holdings a.s. ("AURES" nebo "Společnost") dnes zveřejnila svou výroční zprávu za rok 2024 auditovanou v souladu s IFRS.
| AAA Auto
Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Mladší maminky okolo 25 let častěji volí malý hatchback, po třicítce upřednostňují kombi a po čtyřicítce SUV
| AAA Auto
Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

V Česku se každoročně prodá troj až čtyřnásobně víc ojetých a zánovních automobilů než těch nových, zhruba 800 tisíc. A přesto pro sekundární trh na rozdíl od toho primárního neexistuje žádný žebříček nejlepších a nejoblíbenějších aut, tedy obdoba odborné ankety Auto roku. Proto společnost AURES Holdings coby jednička českého sekundárního trhu se svými značkami AAA AUTO a Mototechna vyhlašuje ve spolupráci s Asociací obchodníků ojetými automobily (AOOA) první ročník ankety o nejoblíbenější ojetý vůz – Ojeté auto roku 2025. Volit v šesti kategoriích budou moci experti nejpovolanější – sami motoristé, kteří každý den hlasují o těch nejlepších vozech vlastními peněženkami.
| AAA Auto
Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Škoda Octavia levnější o stovky tisíc ve srovnání s novou, garance původu, servisní historie, příplatková záruka Carlife nebo třeba možnost výměny auta bez udání důvodu během až 60 dnů. Zánovní vozy z programu AAA AUTO Plus, které nemají najeto více než 50 tisíc kilometrů a nejsou starší než pět let, lákají zájemce stále víc. Jen letos se jich v síti AAA AUTO zobchodovalo bezmála 2,5 tisíce, což představuje třináct procent všech prodaných vozů. Značka zánovních vozů AAA AUTO Plus letos na jaře nahradila dříve používaný brand Mototechna. Ta se osamostatnila a nyní se věnuje prodeji zánovních prémiových a luxusních aut se specifickými výbavami v novém vlastním showroomu.
| AAA Auto
Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Na českém trhu se letos prodalo již více než 260 tisíc aut. Jinou než bílou, šedou a černou mělo jen 32 % z nich. Barevnější auta se přitom prodávají daleko rychleji.
| AAA Auto
Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Praha, 15. dubna – Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings se opakovaně umisťuje v anketách a žebřících úspěšných představitelů českého byznysu. V dubnu se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn. Umístila se na 39. místě Nejvlivnějších šéfů Česka a na 20. místě nejviditelnější představitelů průmyslu. Zároveň se zařadila mezi TOP 50 žen slovenského byznysu podle časopisu Forbes.
| AAA Auto
AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

Praha, 8. dubna 2025 – Už několik dní, počínaje prvním dubnem, nemusejí automobily v Česku obouvat zimní pneumatiky. Nastává tedy čas masového sezonního přezouvání, které praktikuje zhruba polovina motoristů. Mnozí řidiči však v létě dojíždějí staré zimní pneumatiky, což podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, není dobrý nápad – rozumnější je třeba pořídit jednu sadu nových celoročních pneu. A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem.
| AAA Auto
AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES Holdings, největší síť autocenter ojetých vozů ve střední Evropě pod značkami AAA AUTO a Mototechna, dosáhl v březnu 2025 významného milníku. Na trzích, kde je největším prodejcem, tedy v Česku, na Slovensku a v Polsku, prodala skupina v březnu rekordních 10 405 vozů, což je nejvíce za kalendářní měsíc v celé historii společnosti. Rekordní bylo s celkem 27 172 prodanými auty i celé první čtvrtletí. To je zhruba stejně tolik ojetých vozů, kolik se prodalo v České republice za celý krizový rok 2009.
| AAA Auto
Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

V tuzemsku se prodalo 85 000 ojetých aut, v průměru jsou v nabídce 61 dní
| AAA Auto