
Smělý a kompaktní městský crossover Aygo X posouvá radost z jízdy a provozní hospodárnost na novou úroveň, kdy jako průkopník uvádí full hybridní technologii do daného automobilového segmentu. Jeho výroba nadále pokračuje výlučně v kolínské fabrice Toyota Motor Manufacturing Czech, kde se stane prvním vyráběným hybridním vozem.
Nové Aygo X vykazuje nejnižší emise CO2 napříč všemi modely na trhu bez nabíjení ze zásuvky** (na základě předpokládaných údajů podle metodiky WLTP), a to 86 g CO2/km. Představuje tak dokonalé spojení cenové dostupnosti, radosti za volantem, stylistického ztvárnění a pokročilých bezpečnostních systémů.

Toyota Aygo X je jedinečným crossoverem třídy minivozů – navrženým a vyráběným v Evropě – přinášejícím stylové řešení nároků městského a příměstského života. Své označení a charakter odvozuje od zábavného modelu Aygo, který je od svého uvedení v roce 2005 nejdostupnějším vozem značky na evropských trzích. Od počátku se vyrábí kompletně v České republice.
„Toyota Aygo se u nás v kolínském závodě vyrábí od roku 2005. Modernizovaná třetí generace modelu Aygo X, která přichází poprvé s hybridním pohonem, je krásným dárkem k našemu letošnímu 20letému výročí založení továrny,“ uvedl Robert Kiml, prezident Toyota Motor Manufacturing Czech.
Aygo X tradičně oslovuje řidiče zaměřené na styl, hledající kompaktní a všestranné vozidlo, které je ideální volbou s ohledem na hektický životní styl v dnešních městech. U zákazníků je proto Aygo X s ohledem na své přednosti mimořádně oblíbené. Od uvedení na evropské trhy v roce 2022 se prodalo více než 287 000 těchto vozů.
Nové hybridní Aygo X nyní rozšiřuje dosavadní výhody o ještě úspornější provoz a flexibilitu v podobě ověřené hybridní technologie od Toyoty, která zaručuje praktickou využitelnost bez kompromisů.
Díky nejnovější hybridní technologii od Toyoty má nové Aygo X vyšší výkon a svižnější akceleraci pro vyšší požitek z jízdy při současném snížení spotřeby. Svým sebevědomým postojem umožňuje řidiči vyjádřit trendy městskou eleganci, nyní podepřenou výraznou novou přední maskou a moderním designem.
Kromě svižné jízdní dynamiky a nového moderního stylu se hybridní Aygo X chlubí nejnižšími emisemi CO2 napříč všemi modely na trhu bez nabíjení ze zásuvky (dle předpokládaných údajů podle metodiky WLTP). Dále díky hospodárnému pohonu a vylepšením ve výrobě a logistice vykazuje nižší uhlíkovou stopu v rámci celého životního cyklu než předchůdce.

Nové Aygo X se na evropských trzích začne prodávat koncem roku 2025.
Nejmenší full hybrid od Toyoty
Nové Aygo X je prvním modelem s full hybridním pohonem ve třídě minivozů (automobilovém segmentu A) a zároveň umožňuje elektrifikovat i nejmenší a nejdostupnější vůz v nabídce značky Toyota, aniž by tento model ztratil svůj typický kompaktní „crossoverový“ vzhled.
Nová pohonná jednotka, která je dnes k dispozici v modelech Yaris a Yaris Cross, plně nahradí dosud používaný benzínový motor 1,0 litru.
Konstrukční změny Ayga X za účelem zástavby komponent hybridního pohonu při zachování stejného rozvoru 2 430 mm a stejného objemu zavazadelníku jako u předchůdce si vyžádaly inovativní přístup v otázkách uspořádání. Jde o první model od Toyoty, kde jsou dva bloky bateriových článků umístěny vedle sebe napříč celou šířkou podlahy v podélném uspořádání pod zadními sedadly. Jiné hybridní Toyoty používají paralelní uspořádání, které vyžaduje více prostoru v podélném směru. Díky chytrému využití prostoru bylo dále možné přesunout pomocnou baterii pod zavazadelník, aniž by se zmenšil jeho objem.
K umístění většího hybridního pohonu bylo nezbytné protáhnout přední převis o 76 mm, čehož bylo dosaženo pečlivou optimalizací uspořádání při zachování proporcí Ayga X.
Nejnovější Aygo X přináší dynamičtější jízdní schopnosti s vyšším výkonem a ostřejší akcelerací při uplatnění stejné hybridní technologie jako v Toyotě Yaris.
Výhody full hybridního pohonu dělají z nového Ayga X ideálního společníka do dnešního městského provozu, kde vůz produkuje nejnižší emise CO2 ve své třídě, a to pouhých 86 g/km*. Splňuje tak požadavky nízkoemisních zón, zatímco zvýšený výkon otevírá svět dobrodružství díky vyššímu pohodlí a menšímu stresu na delších cestách.

Celkový maximální výkon systému se ve srovnání s předchozím konvenčním pohonem zvýšil o 44 koní na současných 116 k*, což Aygu X propůjčuje agilitu k dynamické jízdě ve městě se zrychlením z 0 na 100 km/h za necelých 10 sekund.
Aygo X se díky podvozkové platformě GA-B (součást modulární architektury TNGA – Toyota New Global Architecture) a specifické zástavbě hybridní baterie, která stojí za nízkým těžištěm a vysokou tuhostí karoserie, chlubí skvělou ovladatelností v rušných městských ulicích. Poloměr otáčení 4,7 metru je ideální pro sebejisté manévrování ve stísněných prostorech.
Nejnovější Aygo X je nyní nejen zábavnější a dynamičtější, ale díky dokonalejší akustické izolaci přináší celé posádce tišší a klidnější prostředí. Ke klidné jízdě přispívá izolační hmota v palubní desce, akustická izolace kapoty a kryt pod motorem v kombinaci s modernizovanou výfukovou soustavou a tlumičem. U vyšších výbav je jízda ještě klidnější díky dalším opatřením ke snížení hladiny hluku, jako jsou např. silnější skla oken nebo dodatečné prvky odhlučnění v rámci celé karoserie.
Prioritou všech modelů od Toyoty je bezpečnost, od malých vozů až po velké, a tak i nové Aygo X těží z komplexního paketu bezpečnostních a asistenčních systémů s využitím technologií Toyota Safety Sense. Jedná se např. o vylepšený předkolizní bezpečnostní systém, asistenta pro udržení uprostřed jízdního pruhu a systém rozpoznávání dopravních značek, jakož i nový systém nouzového zastavení a proaktivního asistenta řízení. Poprvé v modelové řadě Aygo X je systém Toyota Safety Sense postaven na bezdrátových aktualizacích, které zajišťují nejlepší úroveň ochrany.
Výrazný design kompaktního SUV
Živelný postoj Ayga X, vyzařující připravenost k akci, je v nejnovějším provedení vyjádřen novým stylistickým ztvárněním přední partie s odkazem na pokrokový high-tech přístup a zároveň s důrazem na identitu kompaktního SUV.
K sebevědomějšímu postoji vozu s opticky nízkým těžištěm přispívá nová kapota, nové světlomety a nová přední maska. Tento postoj je dále umocněn 17" nebo 18" koly z lehké slitiny (v závislosti na výbavě) a černými lemy kolem podběhů kol.
K vyšší sofistikovanosti napomohlo posunutí linky zavírání kapoty o něco více dopředu. Vůz tak působí luxusněji, přičemž tento aspekt je ještě zdůrazněn přesunutím ukazatelů směru na diskrétnější místo v zrcátkách v souladu s dnešními trendy.
K dynamickému vzhledu vozu přispívá volitelné dvoubarevné lakování karoserie, kdy černá hladce přechází ze střechy přes záď dolů až k bočním prahům; na druhé straně vytříbené barevné varianty karoserie se inspirují konceptem koření, zde v podobě výrazné palety zahrnující skořici, jasmín, estragon a levanduli. Nově se jako volitelný prvek pro vyšší výbavové linie nabízí exkluzivní stahovací plátěná střecha s prvky inspirovanými přední maskou v podobě jedinečného přechodového vzoru.

Nové Aygo X navzdory svým kompaktním vnějším rozměrům maximalizuje vnitřní prostor díky vysoké poloze za volantem pro vynikající výhled ven. Pohodlně se zde usadí čtveřice cestujících a díky zavazadelníku o objemu 231 litrů je zde dost místa pro přepravu každodenních nezbytností i větších zavazadel.
Pobyt na palubě zpříjemňuje čisté a svěží provedení interiéru, skýtajícího více pohodlí i možností konektivity. Nový 7" digitální přístrojový štít a ovládací panel topení přispívají k sofistikovanějšímu a modernějšímu vzhledu. Standardem všech výbav je elektronická parkovací brzda, stejně jako dva nabíjecí porty typu USB-C. U vyšších výbavových linií je dále k dispozici nová bezdrátová nabíječka pro chytré telefony, digitální klíč, elektrické sklápění zrcátek a technologie nanoeX pro zlepšení kvality vzduchu.
Představujeme Aygo X GR SPORT
Poprvé se představuje Aygo X ve verzi GR SPORT, přinášející větší požitek za volantem a výrazný sportovní vzhled.
Verze GR SPORT, která se svým názvem i provedením inspirovala závodním týmem TOYOTA GAZOO Racing, vítězem mnoha světových šampionátů, vyniká především jedinečným dvoubarevným lakováním v oranžovém odstínu v kombinaci s výraznou černou kapotou pro energický a poutavý vzhled.

Již tak odvážná přední maska Toyoty Aygo X získala výraznou exkluzivní mřížku se vzorem „G“, známou z ostatních modelů řady GR, jakož i jedinečná kola GR SPORT z lehké slitiny. Ke sportovní atmosféře v interiéru přispívají černé a šedé akcenty, resp. vyšívaná loga GR.
Aygo X GR SPORT dále přináší více zábavy za volantem díky speciálnímu odladění tlumičů a vinutých pružin pro lepší ovladatelnost a minimalizaci náklonů karoserie; ostřejší odezvu dále poskytuje odladěný elektrický posilovač řízení. Uvedená vylepšení byla speciálně navržena pro vyšší požitek z jízdy bez kompromisů v oblasti jízdního pohodlí ve městě.
Nižší uhlíková stopa
Pro dnešní zákazníky je při výběru vozidla stále důležitější zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Hybridní Aygo X proto vzniklo tak, aby nabídlo atraktivní kombinaci cestovního pohodlí, praktičnosti a hospodárnosti k naplnění uvedených potřeb.
Multi-technologický přístup Toyoty směrem k uhlíkové neutralitě je postaven na možnosti výběru z různých řešení bez ohledu na to, kde zákazník žije nebo jaké jsou jeho individuální potřeby. S novým hybridním Aygem X otevírá Toyota bránu k elektrifikaci širší škále zákazníků napříč různými segmenty automobilového trhu.
Uplatněním koncepce zaměřené na uhlíkovou stopu a zohledněním všech fází používání vozidla, výroby i distribuce se podle odhadů Toyoty podařilo celkovou uhlíkovou stopu nového hybridního Ayga X snížit o 18 %* oproti předchozí generaci. Největším jednotlivým faktorem je ultra hospodárný hybridní pohon, jemuž sekunduje uplatnění nových materiálů, resp. snižování dopadů výroby a související logistiky automobilů.

Například výrobou vybraných součástí technologií vstřikování plastů, kdy se barva přidává již během procesu vstřikování, se dosahuje atraktivního efektu a zároveň nižších emisí CO2 než při klasickém lakování.
Ke snížení uhlíkové stopy přispívá i používání recyklovaných plastů a látek při výrobě nových materiálů sedadel – jako v případě luxusní novinky SakuraTouch pro interiéry bez materiálů živočišného původu.
SakuraTouch obsahuje více než 40 %*** PVC rostlinného původu z vedlejších produktů alkalického loužení dřeva, a dále korkový odpad z vinařského průmyslu a recyklovaný PET materiál, a to bez jakýchkoli negativních dopadů na trvanlivost výsledného produktu. Tato průkopnická směs materiálů významně snižuje emise CO2 během výroby – o 95 % v porovnání s pravou kůží.
Navíc výrobce modelu Aygo X, kolínský podnik Toyota Motor Manufacturing Czech, využívá elektřinu z obnovitelných zdrojů. Ke snížení uhlíkové stopy přispěla i efektivnější a chytřejší logistika dílů a vozidel.
* Předběžné údaje, podléhají konečné homologaci.
** Podle údajů JATO o kombinovaných emisích CO₂ dle WLTP, květen 2025
*** Podle metodiky hmotnostní bilance – tj. není zaručeno, že skutečně fyzicky obsahuje složky rostlinného původu.
Zdroj: www.toyotanews.eu