Edenred··5 min

Na zájezd za peníze z benefitní karty? Cafeterii si stále pleteme se spořením, varuje expert

Edenred

Edenred

Edenred je francouzská společnost, která se specializuje na vydávání stravenek a jiných dávek zaměstnancům. Společnost byla založena v roce 1962 a sídlí v Paříži. Edenred má pobočky ve více než 40 zemích a zaměstnává více než 10 000 lidí.

Tisková zpráva

Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.

Postupné odeznění pandemických vln, ale i návrat k tradičním volnočasovým aktivitám – to jsou podle odborníků důvody, které motivují zaměstnance přehodnotit svůj postoj k některým druhům benefitů. Na prvním místě podle meziročních souhrnů sice stále s přehledem zůstává oblast zdraví, držitelé benefitních karet se ale globálně začínají vracet i k dalším tradičně silným kategoriím, především v sektoru dovolených či ubytování. A z letošního přehledu transakcí realizovaných skrze Edenred Card v oblasti volnočasových benefitů vyplývá, že tento trend postupně objevují už i Češi.

„Naše data ukazují, že objem uplatněných benefitů v kategorii zdraví zaznamenává zhruba desetinový pokles oproti loňskému listopadu. Přesto však stále tvoří 53 % celkové benefitní útraty. Změnu přičítáme především postupnému návratu zaměstnanců k typicky rekreačním aktivitám, jako je cestování, ale i knihy, kina a divadla,“ vysvětluje Petr Vágner, obchodní ředitel společnosti Edenred. „Například objem útraty za vstupenky se celkově v porovnání s loňským listopadem zdevítinásobil,“ dodává. A jeho slova potvrzují i data z průzkumů – podle šetření z letošního května sice označili čeští zaměstnanci za vůbec nejatraktivnější kategorii benefitů lékárny, v těsném závěsu za nimi se ale objevila také odvětví cestování, kultury a wellness.

[1] Průzkum „Benefity a odměňování“ probíhal v květnu roku 2023 na vzorku 5278 respondentů z řad držitelů benefitních karet Edenred.

TZ_tabulka_01_14-12-2023

Duševní zdraví na prvním místě

Odvětví volnočasových benefitů čekají v příštím roce i další velké změny. Nové legislativní úpravy v rámci konsolidačního balíčku začnou platit již od ledna – zásadní novinkou je změna pravidel pro zdanění benefitů. „Nově stanovený limit pro částky, které mohou být v podobě benefitů osvobozeny ze zdanění, mohou zaměstnavatele i zaměstnance vést k větší rozvážnosti a pečlivějšímu výběru, jak tyto zdroje uplatnit,“ říká Petr Vágner. Podle jeho slov ale popularita kategorií zábavy dále poroste, mimo jiné i díky tomu, že Češi začínají klást mnohem větší důraz na svou duševní pohodu: „Zaměstnanci si postupem času více a více uvědomují, že volnočasové benefity jim přinášejí jednu zásadní odlišnost v porovnání se mzdou. Prostředky určené zaměstnavatelem na volnočasové benefity utrácejí s větší lehkostí než peníze. S trochou nadsázky se dá říct, že o penězích uvažují, jak je ušetřit, o benefitních prostředcích, jak je nejlépe utratit. Mají proto tendenci z benefitních prostředků pokrýt položky, za které by si jinak utrácet nedovolili, a tím si zlepšovat kvalitu života. Právě sem spadají zmíněné kulturní aktivity či wellness.“

V souvislosti s uplatněním benefitů upozorňuje odborník ještě na další trend českých zaměstnanců – šetřivost. Jejím vlivem totiž mnohdy přijdou o možnost využít své benefity úplně. „Podle našeho průzkumu je zhruba 70 % zaměstnanců spokojeno s nabídkou benefitů ve svém okolí – nepociťujeme tedy o nedostatek příležitostí, právě naopak. Stále občas máme tendenci vnímat benefity jako určitou formu věrnostního programu nebo spoření. Jde však především o cílenou a účelovou podporu zaměstnance. Naše zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že je nejúčinnější právě tehdy, když je využívána plynule, pravidelně a zejména cíleně.“ připomíná Vágner.

Na tuto skutečnost se Edenred snaží dlouhodobě upozornit také kampaní „Benefitujte do nuly“, která si klade za cíl motivovat zaměstnance k tomu, aby s koncem roku nenechali své benefity propadnout. Uživatelé, kteří svůj účet v Cafeterii či na kartě během prosince vynulují, jsou navíc zařazeni do speciální soutěže. Více informací o kampani je k dispozici na webových stránkách.

Zdroj: www.edenred.cz

Další články

Další články od Edenred

Benefit budoucnosti? Prevence! Zdravotní benefity využívá 42 % zaměstnanců

Benefit budoucnosti? Prevence! Zdravotní benefity využívá 42 % zaměstnanců

Lze je využít také ve prospěch rodiny – podle průzkumu tak činí více než 65 % zaměstnanců.
| Edenred
Rozdíly v cenách obědů rostou napříč regiony. Ve Zlíně stojí o 49 korun méně než v Praze

Rozdíly v cenách obědů rostou napříč regiony. Ve Zlíně stojí o 49 korun méně než v Praze

Průměrná cena oběda v Česku se v březnu 2025 ustálila na částce 194,20 Kč za polední menu. Zatímco v lednu činil průměr 192,50 Kč a v únoru 193,60 Kč, meziměsíční růst výrazně zpomalil z lednového nárůstu o 1,10 Kč na pouhých 0,60 Kč v březnu. Některé regiony dokonce hlásí první pokles cen od začátku roku. Data přináší Edenred Restaurant Index sestavovaný na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet Edenred, který mapuje ceny obědového stravování v českých restauracích.
| Edenred
Edenred a iniciativa ShareTheMeal společně globálně podpoří přístup k potravinám

Edenred a iniciativa ShareTheMeal společně globálně podpoří přístup k potravinám

Iniciativa ShareTheMeal vznikla pod hlavičkou Světového potravinového programu za účelem boje proti hladu. Jejím cílem je zajistit, aby měl každý přístup k nutričně výživné a nezávadné stravě. Společnost Edenred podporuje tuto iniciativu prostřednictvím svého působení v rámci sítě čítající 60 milionů uživatelů ve 45 zemích světa.
| Edenred
Benefity napříč generacemi: mladí chtějí služební auto, starší sázejí na vzdělávání

Benefity napříč generacemi: mladí chtějí služební auto, starší sázejí na vzdělávání

Mezi top 5 nejžádanějších benefitů se řadí příspěvky na stravování a volný čas, dovolená navíc, sick days a penzijní či životní pojištění. Nejvýraznější rozdíly v preferencích se odrážejí v poptávce po služebním voze, péči o duševní zdraví či benefitech zaměřených na vzdělání a osobní rozvoj.
| Edenred
Nejoblíbenější fast food u Čechů? Hranolky a kebab. Dopřejí si je zhruba jednou měsíčně

Nejoblíbenější fast food u Čechů? Hranolky a kebab. Dopřejí si je zhruba jednou měsíčně

Rychlé občerstvení zůstává stálicí českého stravování – u Čechů jsou nejoblíbenější hranolky a kebab. Přestože 55 % strávníků věří, že se i ve fastfoodech dá najíst zdravě, problémem zůstává vysoký obsah soli a nutriční nevyváženost jídel. Rychlé občerstvení se stále častěji stává volbou těch, kteří oběd vnímají hlavně jako praktickou záležitost, což podporuje rostoucí trend samostatného stolování. To může mít vliv nejen na společenské návyky, ale třeba i na firemní kulturu. Cena obědů napříč stravovacími zařízeními sice v lednu stagnovala na 193 korunách, ale meziročně vzrostla o 4 %. Oproti roku 2019 je vyšší o 62 %.
| Edenred
Zaměstnanecké benefity se mění: Rok 2025 přináší důraz na zdraví i flexibilitu

Zaměstnanecké benefity se mění: Rok 2025 přináší důraz na zdraví i flexibilitu

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých benefitů, které se dotknou jak soukromého, tak veřejného sektoru. Nová legislativní opatření přináší zavedení samostatných limitů pro zdravotní a volnočasové benefity, zvýšení maximální výše příspěvku na stravování a větší flexibilitu při využívání prostředků FKSP. Podle dat Edenred mapujících útratu zaměstnanců bylo v minulém roce využito téměř 56 % volnočasových benefitů v oblasti zdraví. Legislativní změny tedy reflektují rostoucí důraz na wellbeing zaměstnanců a současně nabízí větší flexibilitu firmám při nastavování benefitů.
| Edenred
Rok 2024 v restauracích: stabilnější růst cen a větší chuť jíst zdravěji

Rok 2024 v restauracích: stabilnější růst cen a větší chuť jíst zdravěji

Průměrná cena oběda v prosinci dosáhla 193,90 Kč, což je nejvyšší hodnota za rok 2024. Právě skončený rok přinesl stabilnější tempo růstu cen obědů v porovnání s předchozími lety. Restaurace rovněž zaznamenaly nejvyšší počet transakcí od roku 2020. Na pozadí těchto čísel se ukazují náznaky změn ve stravovacích zvycích Čechů – od rostoucího zájmu o zdravější možnosti až po výzvy spojené s vysokou spotřebou masa a nízkým příjmem zeleniny.
| Edenred
Nová hodnota stravenky pro rok 2025: Kolik si připlatíte za oběd v krajských městech?

Nová hodnota stravenky pro rok 2025: Kolik si připlatíte za oběd v krajských městech?

Maximální limit stravného, ze kterého se bude počítat daňově optimální výše stravného pro rok 2025, by měl činit 177 Kč. Oproti loňskému roku jde o nárůst o jedenáct korun. Nejvýhodnější hodnota papírové či elektronické stravenky, v rámci které si může zaměstnavatel uplatnit maximální daňový náklad, se tak v roce 2025 zvýší o 6 % na 225 Kč. Částka by podle nejnovějších dat Edenred Restaurant Indexu měla pokrýt cenu plnohodnotného oběda. Za polední menu platíme v průměru 192 Kč, tedy meziročně o 3,6 % více. Regionální rozdíly v cenách obědů ovšem ukazují, že dostupnost stravování není ve všech částech republiky stejná. Zatímco v některých krajských městech stravenka pokryje významnou část nákladů, jinde si zaměstnanci doplácejí skoro polovinu hodnoty oběda. K navýšení daňově uznatelných limitů došlo také v případě volnočasových benefitů.
| Edenred
Třináctý plat dá letos zaměstnancům třetina firem, ukázal průzkum

Třináctý plat dá letos zaměstnancům třetina firem, ukázal průzkum

Vánoční čas je pro mnoho firem příležitostí poděkovat svým zaměstnancům za celoroční úsilí. Tradiční způsoby odměňování, jako jsou vánoční večírky, teambuildingy a dárkové poukazy, si proto stále drží největší oblibu mezi majiteli firem a personalisty. Vánoční oslavu plánuje pro své zaměstnance uspořádat bezmála 65 % firem, zatímco zhruba 37 % z nich jim věnuje dárky nebo poukazy. Vyplývá to z listopadového průzkumu[1] Recruitment Academy ve spolupráci se společností Edenred. „Data z průzkumu potvrzují, že v oblibě zůstávají tradiční formy ocenění, jako jsou vánoční večírky a teambuildingy, které podporují týmového ducha. Vedle toho ale roste zájem také o personalizované benefity, jako například dárkové poukazy nebo příspěvek na volnočasové aktivity. To odráží snahu firem přizpůsobit se různorodým potřebám zaměstnanců a dlouhodobě sílící poptávku po flexibilitě ze strany zaměstnanců,“ dodává Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.
| Edenred
Řízek, smažák a palačinky: Děti v restauracích stravujeme nezdravě, odborníci bijí na poplach

Řízek, smažák a palačinky: Děti v restauracích stravujeme nezdravě, odborníci bijí na poplach

Dětská jídla má ve své nabídce přibližně polovina restaurací v České republice. Ačkoliv až 90 % Čechů by si přálo, aby stravovací zařízení nabízela dětem pestřejší a vyváženější jídelníček, realita jejich volby je často odlišná. Výběr rodičů se obvykle omezuje na několik oblíbených, avšak nezdravých pokrmů, které navíc neobsahují důležité ingredience – například zeleninu, kvalitní sacharidy či bílkoviny. Až v 64 % případů se dětská jídla od těch dospělých liší pouze velikostí porce, nikoliv složením. Pouze ve 45 % případů navíc obsahují méně soli než běžné pokrmy. Experti přitom varují, že složení jídelníčku dětí má velmi silný vliv na to, jaké stravovací návyky si odnesou do dospělého života. Data vycházejí z nejnovějšího průzkumu Barometr FOOD[1], mapujícího stravovací návyky Čechů, který koordinuje společnost Edenred.
| Edenred