Ministerstvo dopravy··5 min

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

V první fázi Správa železnic zprovoznila dvě koleje v přímém směru. Po odtěžení kontaminované zeminy pod tratí dělníci na přibližně třísetmetrovém úseku položili nový železniční spodek a svršek, instalovali provizorní stožáry trakčního vedení a troleje a obnovili zabezpečovací zařízení trati.

„Práce skončily o víkendu, od nedělního odpoledne tak mohly zprovozněnou trať využít první vlaky. Kompletní obnova stanice včetně výhybek potom proběhne v podzimních měsících. Náklady na první část oprav jsou přibližně 23 milionů korun, podzimní etapa vyjde podle plánů přibližně na 90 milionů,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku 28. února, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Oheň zasáhl 15 ze 17 vozů. Jedni z prvních byli u nehody hasiči Správy železnic, kteří zásah popisují jako jeden z nejnáročnějších v historii sboru. Nebezpečí vyplývalo především z extrémní hořlavosti a toxicity benzenu. Hasiči proto museli pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla. Celkem se u zásahu vystřídalo téměř 450 hasičů Správy železnic. Vyšetřováním příčin nehody se zabývá Drážní inspekce.

V lokalitě havárie nadále probíhají sanační práce pod dohledem České inspekce životního prostředí. Podle odhadu sanační společnosti uniklo do životního prostředí v důsledku havárie 250 tun benzenu.

„Od začátku je naším cílem zabezpečit situaci tak, aby havárie měla co nejmenší dopad

na zdraví lidí i zvířat a životní prostředí, a to se také daří. Bezprostředně po havárii se nám podařilo stabilizovat situaci, uzavřít ohnisko znečištění štětovou stěnou a vytvořit tzv. izolovanou oblast, kde se podařilo zachytit přes 98 % uniklého benzenu. Odtěžila se část kontaminované strusky a zeminy z kolejiště, která zůstala na místě ohraničeného prostoru štětovou stěnou a je od okolního prostředí izolována bentonitovými rohožemi. Sanace kontaminovaných zemin bude součástí dalšího postupu. Teď je prioritou sanačních prací odstranit volnou fázi benzenu na hladině podzemní vody, která tvoří největší podíl benzenu v lokalitě. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu. Probíhá také zkušební provoz speciálních filtrů s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu,“ shrnuje ministr životního prostředí Petr Hladík a dodává: „Za hodinu zvládnou filtry s uhlím vyčistit zhruba 21 m3 kontaminované vody. Podle odhadu sanační společnosti se odvezlo k likvidaci (do společnosti DEZA) celkem cca 95 tun benzenu a více než 4 000 m3 odpadní vody. Od zahájení provozu prošlo celkem přes sanační technologii více než 1 000 m3 kontaminované vody.“

„Jsem nesmírně rád, že se nám za pomoci Hasičského záchranného sboru ČR, Správy železnic a dalších institucí podařilo to, co v prvním měsíci vypadalo jako téměř nemožné. Havárie se

z pohledu vlivu na životní prostředí stala snad na tom nejhorším místě – na propustném štěrkopískovém podloží a 30 metrů od vodní nádrže. Díky společnému zásahu unikla z více než 1 000 tun benzenu mimo místo havárie méně než tři procenta nebezpečné látky, přičemž dopady na okolní prostředí byly minimální. Z unikátních řešení, která zde byla použita pro záchranu životního prostředí, se od České republiky bude v budoucnu učit celý svět,“ doplňuje ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.

Ačkoli byla bezpečnostní rizika pro občany a okolní životní prostředí omezena na minimum, situace je stále vážná a práce v lokalitě musí probíhat za přísných bezpečnostních opatření.

V oblasti platí do 26. června 2025 stav nebezpečí. Česká inspekce životního prostředí navrhla hejtmanovi Olomouckého kraje prodloužit stav nebezpečí o další měsíc. Do odvolání je stále zakázán vstup a pohyb lidí v bezprostředním okolí havárie a vodní nádrže č. 6. Aktuálně platné zákazy jsou k dispozici na webové stránce Olomouckého kraje.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy
Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Na trať u Hustopečí nad Bečvou se vrací vlaky

Správě železnic se podařilo obnovit provoz vlaků na důležité spojnici mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím. Na konci února ho u stanice Hustopeče nad Bečvou přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. Sanace ekologických škod v zasaženém území budou pokračovat i v následujících měsících.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět nejvyšší silniční most v ČR

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět půl kilometru dlouhý most na budoucím obchvatu města Plasy v Plzeňském kraji na silnici I/27. Bude to nejvyšší silniční most v ČR, v nejvyšším místě vysoký 87,3 metru. Cena stavby, jež vzešla z výběrového řízení, je 571,2 milionu Kč bez DPH. Most bude hotový v roce 2028 stejně jako obchvat, jejž chce ŘSD začít stavět letos na podzim.
| Ministerstvo dopravy