Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uspořádalo odborné setkání se sociálními partnery a významnými organizacemi působícími ve vzdělávání. Hlavním tématem jednání byla implementace Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ a klíčové priority pro rok 2025.
Setkání zahájil náměstek ministra školství Jiří Nantl, který zdůraznil nezbytnost systematické spolupráce mezi MŠMT a partnery z oblasti vzdělávání. Podle jeho slov je pravidelný dialog se stakeholdery klíčový pro úspěšné zavádění reforem a jejich efektivní realizaci. Připomněl, že s implementací Dlouhodobého záměru vzdělávání v roce 2023 byl zahájen komplexní proces modernizace školství, jehož součástí je také pravidelné setkávání odborné veřejnosti. Tato setkání umožňují projednávat jednotlivé kroky reformy a zajistit jejich hladké zavádění do praxe. „S implementací Dlouhodobého záměru v roce 2023 jsme zahájili komprehenzivní systém práce na zásadních tématech a zavedli pravidelné setkávání stakeholderů vzdělávání, abychom měli prostor pro projednání opatření a tím podpořili i efektivní rozvoj školství,“ sdělil v úvodu Nantl. Připomněl také, že školství nyní předložilo novelu školského zákona, která reflektuje mnoho z plánovaných reforem a posouvá vzdělávací systém směrem k větší efektivitě.
Na začátku jednání byl přiblížen proces řízení a evaluace Strategie 2030+, zejména to, že odpovědní vedoucí pracovních skupin každoročně předkládají řídícímu výboru podrobné harmonogramy aktivit pro daný kalendářní rok a dvakrát ročně probíhá monitoring postupu. Vedoucí strategií Ludmila Třeštíková také zdůraznila, že pravidelný dialog mezi MŠMT a odbornou veřejností je klíčový pro efektivní realizaci změn ve vzdělávací politice.
Klíčové priority vzdělávací politiky v roce 2025
Ředitelé příslušných věcných odborů Sekce vzdělávání a mládeže pak následně představili hlavní směry rozvoje českého regionálního školství pro nadcházející rok. Významná pozornost v roce 2025 bude věnována podpoře předškolního a základního vzdělávání, zejména při zavádění nového kurikula
do života škol (RVP PV a RVP ZV), a to se silnou metodickou podporou a aktivitami jak pro školy a pedagogy, tak i širokou veřejnost. Významnou roli také dostane rozvoj pedagogické diagnostiky
a v rámci snižování odkladů školní docházky i sjednocení metodických přístupů. V oblasti středního školství se pokračuje v inovaci oborové soustavy, úpravě přijímacího řízení a posílení kariérového poradenství a praktické provázanosti studia na praxi. Důležitou roli hraje také rozvoj pedagogů a vedení škol – počítá se s další fází reformy přípravy učitelů a s posílením role ředitelů jako lídrů vzdělávacího procesu.
Součástí plánovaných kroků je postup v opatřeních pro rovný přístup ke vzdělávání, a to například prostřednictvím nové metodiky indexového financování škol podle náročnosti jejich práce a systémového nastavení spádovosti škol vůči pedagogicko-psychologickým poradnám. Významnou roli budou hrát také průřezové agendy, jako digitalizace vzdělávání a prevence kybernetických hrozeb, podpora podnikavosti a mediální gramotnosti, nebo zajištění duševního zdraví žáků.
Otevřená diskuse
V rámci setkání proběhla diskuse, ve které zazněla řada důležitých otázek. Mezi nimi například, jak MŠMT vnímá postavení dětských skupin a jejich sladění s předškolním vzděláváním, zda je formativní hodnocení na vysvědčení skutečně vhodné a jaké dopady může mít na přijímání žáků na střední školy, nebo zda se v souvislosti s revizí oborové soustavy uvažuje o prodloužení povinné školní docházky. Diskutovalo se také o tom, zda bude analýza dat z přijímacího řízení zahrnovat i pohled zřizovatelů, nebo jak řešit přihlášky podávané nezletilými žáky prostřednictvím systému Dipsy. V neposlední řadě padl dotaz na přípravu komplexního kariérního systému pro učitele, který je v současnosti ve fázi záměru.
Setkání se zúčastnili zástupci klíčových organizací působících ve vzdělávání, včetně Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Českomoravského odborového svazu pracovníků školství, České rady dětí a mládeže, EDUinu, Hospodářské komory, organizace META, Unie školských asociací CZESHA a dalších odborných institucí.
Závěrem jednání bylo potvrzeno, že MŠMT bude i nadále podporovat pravidelný dialog se všemi zainteresovanými stranami, aby zajistilo hladký průběh reforem a efektivní modernizaci českého vzdělávacího systému. Další podobné setkání se plánuje v průběhu roku 2025.

Zdroj: msmt.gov.cz