Ministerstvo školství··5 min

MŠMT projednalo s partnery priority vzdělávací politiky ČR pro rok 2025

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uspořádalo odborné setkání se sociálními partnery a významnými organizacemi působícími ve vzdělávání. Hlavním tématem jednání byla implementace Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ a klíčové priority pro rok 2025.

Setkání zahájil náměstek ministra školství Jiří Nantl, který zdůraznil nezbytnost systematické spolupráce mezi MŠMT a partnery z oblasti vzdělávání. Podle jeho slov je pravidelný dialog se stakeholdery klíčový pro úspěšné zavádění reforem a jejich efektivní realizaci. Připomněl, že s implementací Dlouhodobého záměru vzdělávání v roce 2023 byl zahájen komplexní proces modernizace školství, jehož součástí je také pravidelné setkávání odborné veřejnosti. Tato setkání umožňují projednávat jednotlivé kroky reformy a zajistit jejich hladké zavádění do praxe. „S implementací Dlouhodobého záměru v roce 2023 jsme zahájili komprehenzivní systém práce na zásadních tématech a zavedli pravidelné setkávání stakeholderů vzdělávání, abychom měli prostor pro projednání opatření a tím podpořili i efektivní rozvoj školství,“ sdělil v úvodu Nantl. Připomněl také, že školství nyní předložilo novelu školského zákona, která reflektuje mnoho z plánovaných reforem a posouvá vzdělávací systém směrem k větší efektivitě.

Na začátku jednání byl přiblížen proces řízení a evaluace Strategie 2030+, zejména to, že odpovědní vedoucí pracovních skupin každoročně předkládají řídícímu výboru podrobné harmonogramy aktivit pro daný kalendářní rok a dvakrát ročně probíhá monitoring postupu. Vedoucí strategií Ludmila Třeštíková také zdůraznila, že pravidelný dialog mezi MŠMT a odbornou veřejností je klíčový pro efektivní realizaci změn ve vzdělávací politice.

Klíčové priority vzdělávací politiky v roce 2025

Ředitelé příslušných věcných odborů Sekce vzdělávání a mládeže pak následně představili hlavní směry rozvoje českého regionálního školství pro nadcházející rok. Významná pozornost v roce 2025 bude věnována podpoře předškolního a základního vzdělávání, zejména při zavádění nového kurikula

do života škol (RVP PV a RVP ZV), a to se silnou metodickou podporou a aktivitami jak pro školy a pedagogy, tak i širokou veřejnost. Významnou roli také dostane rozvoj pedagogické diagnostiky

a v rámci snižování odkladů školní docházky i sjednocení metodických přístupů. V oblasti středního školství se pokračuje v inovaci oborové soustavy, úpravě přijímacího řízení a posílení kariérového poradenství a praktické provázanosti studia na praxi. Důležitou roli hraje také rozvoj pedagogů a vedení škol – počítá se s další fází reformy přípravy učitelů a s posílením role ředitelů jako lídrů vzdělávacího procesu.

Součástí plánovaných kroků je postup v opatřeních pro rovný přístup ke vzdělávání, a to například prostřednictvím nové metodiky indexového financování škol podle náročnosti jejich práce a systémového nastavení spádovosti škol vůči pedagogicko-psychologickým poradnám. Významnou roli budou hrát také průřezové agendy, jako digitalizace vzdělávání a prevence kybernetických hrozeb, podpora podnikavosti a mediální gramotnosti, nebo zajištění duševního zdraví žáků.

Otevřená diskuse

V rámci setkání proběhla diskuse, ve které zazněla řada důležitých otázek. Mezi nimi například, jak MŠMT vnímá postavení dětských skupin a jejich sladění s předškolním vzděláváním, zda je formativní hodnocení na vysvědčení skutečně vhodné a jaké dopady může mít na přijímání žáků na střední školy, nebo zda se v souvislosti s revizí oborové soustavy uvažuje o prodloužení povinné školní docházky. Diskutovalo se také o tom, zda bude analýza dat z přijímacího řízení zahrnovat i pohled zřizovatelů, nebo jak řešit přihlášky podávané nezletilými žáky prostřednictvím systému Dipsy. V neposlední řadě padl dotaz na přípravu komplexního kariérního systému pro učitele, který je v současnosti ve fázi záměru.

Setkání se zúčastnili zástupci klíčových organizací působících ve vzdělávání, včetně Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Českomoravského odborového svazu pracovníků školství, České rady dětí a mládeže, EDUinu, Hospodářské komory, organizace META, Unie školských asociací CZESHA a dalších odborných institucí.

Závěrem jednání bylo potvrzeno, že MŠMT bude i nadále podporovat pravidelný dialog se všemi zainteresovanými stranami, aby zajistilo hladký průběh reforem a efektivní modernizaci českého vzdělávacího systému. Další podobné setkání se plánuje v průběhu roku 2025.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

MŠMT projednalo s partnery priority vzdělávací politiky ČR pro rok 2025

MŠMT projednalo s partnery priority vzdělávací politiky ČR pro rok 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uspořádalo odborné setkání se sociálními partnery a významnými organizacemi působícími ve vzdělávání. Hlavním tématem jednání byla implementace Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ a klíčové priority pro rok 2025.
| Ministerstvo školství
Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zástupci Ústavu zdravotnických informací a statistiky a zástupci vysokých škol dnes představili vládní program, který navýší kapacity vzdělávání klíčových nelékařských zdravotnických profesí na vysokých školách minimálně o 20 %.
| Ministerstvo školství
1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

Přihlašování na střední školy pro školní rok 2025/2026 bylo v 1. kole uzavřeno. Celkem 154 080 uchazečů podalo dohromady 419 679 přihlášek. Nejvýraznějším trendem letošního přijímacího řízení je stoupající zájem o maturitní obory a lycea, což dokazuje i výrazný nárůst přihlášek do nově vzniklého oboru všeobecné lyceum, který si v rámci pokusného ověřování vybralo více než 1 800 uchazečů.
| Ministerstvo školství
Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zástupci Ústavu zdravotnických informací a statistiky a zástupci vysokých škol dnes představili vládní program, který navýší kapacity vzdělávání klíčových nelékařských zdravotnických profesí na vysokých školách minimálně o 20 %.
| Ministerstvo školství
1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

Přihlašování na střední školy pro školní rok 2025/2026 bylo v 1. kole uzavřeno. Celkem 154 080 uchazečů podalo dohromady 419 679 přihlášek. Nejvýraznějším trendem letošního přijímacího řízení je stoupající zájem o maturitní obory a lycea, což dokazuje i výrazný nárůst přihlášek do nově vzniklého oboru všeobecné lyceum, který si v rámci pokusného ověřování vybralo více než 1 800 uchazečů.
| Ministerstvo školství
Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zástupci Ústavu zdravotnických informací a statistiky a zástupci vysokých škol dnes představili vládní program, který navýší kapacity vzdělávání klíčových nelékařských zdravotnických profesí na vysokých školách minimálně o 20 %.
| Ministerstvo školství
1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

Přihlašování na střední školy pro školní rok 2025/2026 bylo v 1. kole uzavřeno. Celkem 154 080 uchazečů podalo dohromady 419 679 přihlášek. Nejvýraznějším trendem letošního přijímacího řízení je stoupající zájem o maturitní obory a lycea, což dokazuje i výrazný nárůst přihlášek do nově vzniklého oboru všeobecné lyceum, který si v rámci pokusného ověřování vybralo více než 1 800 uchazečů.
| Ministerstvo školství
1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

1. kolo přihlašování na střední školy skončilo – roste zájem o maturitní obory a lycea

Přihlašování na střední školy pro školní rok 2025/2026 bylo v 1. kole uzavřeno. Celkem 154 080 uchazečů podalo dohromady 419 679 přihlášek. Nejvýraznějším trendem letošního přijímacího řízení je stoupající zájem o maturitní obory a lycea, což dokazuje i výrazný nárůst přihlášek do nově vzniklého oboru všeobecné lyceum, který si v rámci pokusného ověřování vybralo více než 1 800 uchazečů.
| Ministerstvo školství
Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zástupci Ústavu zdravotnických informací a statistiky a zástupci vysokých škol dnes představili vládní program, který navýší kapacity vzdělávání klíčových nelékařských zdravotnických profesí na vysokých školách minimálně o 20 %.
| Ministerstvo školství
Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstva zdravotnictví a školství podpoří nelékařské zdravotnické profese

Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zástupci Ústavu zdravotnických informací a statistiky a zástupci vysokých škol dnes představili vládní program, který navýší kapacity vzdělávání klíčových nelékařských zdravotnických profesí na vysokých školách minimálně o 20 %.
| Ministerstvo školství