Ministerstvo školství··5 min

MŠMT projednalo s partnery priority vzdělávací politiky ČR pro rok 2025

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uspořádalo odborné setkání se sociálními partnery a významnými organizacemi působícími ve vzdělávání. Hlavním tématem jednání byla implementace Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ a klíčové priority pro rok 2025.

Setkání zahájil náměstek ministra školství Jiří Nantl, který zdůraznil nezbytnost systematické spolupráce mezi MŠMT a partnery z oblasti vzdělávání. Podle jeho slov je pravidelný dialog se stakeholdery klíčový pro úspěšné zavádění reforem a jejich efektivní realizaci. Připomněl, že s implementací Dlouhodobého záměru vzdělávání v roce 2023 byl zahájen komplexní proces modernizace školství, jehož součástí je také pravidelné setkávání odborné veřejnosti. Tato setkání umožňují projednávat jednotlivé kroky reformy a zajistit jejich hladké zavádění do praxe. „S implementací Dlouhodobého záměru v roce 2023 jsme zahájili komprehenzivní systém práce na zásadních tématech a zavedli pravidelné setkávání stakeholderů vzdělávání, abychom měli prostor pro projednání opatření a tím podpořili i efektivní rozvoj školství,“ sdělil v úvodu Nantl. Připomněl také, že školství nyní předložilo novelu školského zákona, která reflektuje mnoho z plánovaných reforem a posouvá vzdělávací systém směrem k větší efektivitě.

Na začátku jednání byl přiblížen proces řízení a evaluace Strategie 2030+, zejména to, že odpovědní vedoucí pracovních skupin každoročně předkládají řídícímu výboru podrobné harmonogramy aktivit pro daný kalendářní rok a dvakrát ročně probíhá monitoring postupu. Vedoucí strategií Ludmila Třeštíková také zdůraznila, že pravidelný dialog mezi MŠMT a odbornou veřejností je klíčový pro efektivní realizaci změn ve vzdělávací politice.

Klíčové priority vzdělávací politiky v roce 2025

Ředitelé příslušných věcných odborů Sekce vzdělávání a mládeže pak následně představili hlavní směry rozvoje českého regionálního školství pro nadcházející rok. Významná pozornost v roce 2025 bude věnována podpoře předškolního a základního vzdělávání, zejména při zavádění nového kurikula

do života škol (RVP PV a RVP ZV), a to se silnou metodickou podporou a aktivitami jak pro školy a pedagogy, tak i širokou veřejnost. Významnou roli také dostane rozvoj pedagogické diagnostiky

a v rámci snižování odkladů školní docházky i sjednocení metodických přístupů. V oblasti středního školství se pokračuje v inovaci oborové soustavy, úpravě přijímacího řízení a posílení kariérového poradenství a praktické provázanosti studia na praxi. Důležitou roli hraje také rozvoj pedagogů a vedení škol – počítá se s další fází reformy přípravy učitelů a s posílením role ředitelů jako lídrů vzdělávacího procesu.

Součástí plánovaných kroků je postup v opatřeních pro rovný přístup ke vzdělávání, a to například prostřednictvím nové metodiky indexového financování škol podle náročnosti jejich práce a systémového nastavení spádovosti škol vůči pedagogicko-psychologickým poradnám. Významnou roli budou hrát také průřezové agendy, jako digitalizace vzdělávání a prevence kybernetických hrozeb, podpora podnikavosti a mediální gramotnosti, nebo zajištění duševního zdraví žáků.

Otevřená diskuse

V rámci setkání proběhla diskuse, ve které zazněla řada důležitých otázek. Mezi nimi například, jak MŠMT vnímá postavení dětských skupin a jejich sladění s předškolním vzděláváním, zda je formativní hodnocení na vysvědčení skutečně vhodné a jaké dopady může mít na přijímání žáků na střední školy, nebo zda se v souvislosti s revizí oborové soustavy uvažuje o prodloužení povinné školní docházky. Diskutovalo se také o tom, zda bude analýza dat z přijímacího řízení zahrnovat i pohled zřizovatelů, nebo jak řešit přihlášky podávané nezletilými žáky prostřednictvím systému Dipsy. V neposlední řadě padl dotaz na přípravu komplexního kariérního systému pro učitele, který je v současnosti ve fázi záměru.

Setkání se zúčastnili zástupci klíčových organizací působících ve vzdělávání, včetně Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Českomoravského odborového svazu pracovníků školství, České rady dětí a mládeže, EDUinu, Hospodářské komory, organizace META, Unie školských asociací CZESHA a dalších odborných institucí.

Závěrem jednání bylo potvrzeno, že MŠMT bude i nadále podporovat pravidelný dialog se všemi zainteresovanými stranami, aby zajistilo hladký průběh reforem a efektivní modernizaci českého vzdělávacího systému. Další podobné setkání se plánuje v průběhu roku 2025.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství