Ministerstvo školství··5 min

MŠMT projednalo s partnery priority vzdělávací politiky ČR pro rok 2025

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uspořádalo odborné setkání se sociálními partnery a významnými organizacemi působícími ve vzdělávání. Hlavním tématem jednání byla implementace Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ a klíčové priority pro rok 2025.

Setkání zahájil náměstek ministra školství Jiří Nantl, který zdůraznil nezbytnost systematické spolupráce mezi MŠMT a partnery z oblasti vzdělávání. Podle jeho slov je pravidelný dialog se stakeholdery klíčový pro úspěšné zavádění reforem a jejich efektivní realizaci. Připomněl, že s implementací Dlouhodobého záměru vzdělávání v roce 2023 byl zahájen komplexní proces modernizace školství, jehož součástí je také pravidelné setkávání odborné veřejnosti. Tato setkání umožňují projednávat jednotlivé kroky reformy a zajistit jejich hladké zavádění do praxe. „S implementací Dlouhodobého záměru v roce 2023 jsme zahájili komprehenzivní systém práce na zásadních tématech a zavedli pravidelné setkávání stakeholderů vzdělávání, abychom měli prostor pro projednání opatření a tím podpořili i efektivní rozvoj školství,“ sdělil v úvodu Nantl. Připomněl také, že školství nyní předložilo novelu školského zákona, která reflektuje mnoho z plánovaných reforem a posouvá vzdělávací systém směrem k větší efektivitě.

Na začátku jednání byl přiblížen proces řízení a evaluace Strategie 2030+, zejména to, že odpovědní vedoucí pracovních skupin každoročně předkládají řídícímu výboru podrobné harmonogramy aktivit pro daný kalendářní rok a dvakrát ročně probíhá monitoring postupu. Vedoucí strategií Ludmila Třeštíková také zdůraznila, že pravidelný dialog mezi MŠMT a odbornou veřejností je klíčový pro efektivní realizaci změn ve vzdělávací politice.

Klíčové priority vzdělávací politiky v roce 2025

Ředitelé příslušných věcných odborů Sekce vzdělávání a mládeže pak následně představili hlavní směry rozvoje českého regionálního školství pro nadcházející rok. Významná pozornost v roce 2025 bude věnována podpoře předškolního a základního vzdělávání, zejména při zavádění nového kurikula

do života škol (RVP PV a RVP ZV), a to se silnou metodickou podporou a aktivitami jak pro školy a pedagogy, tak i širokou veřejnost. Významnou roli také dostane rozvoj pedagogické diagnostiky

a v rámci snižování odkladů školní docházky i sjednocení metodických přístupů. V oblasti středního školství se pokračuje v inovaci oborové soustavy, úpravě přijímacího řízení a posílení kariérového poradenství a praktické provázanosti studia na praxi. Důležitou roli hraje také rozvoj pedagogů a vedení škol – počítá se s další fází reformy přípravy učitelů a s posílením role ředitelů jako lídrů vzdělávacího procesu.

Součástí plánovaných kroků je postup v opatřeních pro rovný přístup ke vzdělávání, a to například prostřednictvím nové metodiky indexového financování škol podle náročnosti jejich práce a systémového nastavení spádovosti škol vůči pedagogicko-psychologickým poradnám. Významnou roli budou hrát také průřezové agendy, jako digitalizace vzdělávání a prevence kybernetických hrozeb, podpora podnikavosti a mediální gramotnosti, nebo zajištění duševního zdraví žáků.

Otevřená diskuse

V rámci setkání proběhla diskuse, ve které zazněla řada důležitých otázek. Mezi nimi například, jak MŠMT vnímá postavení dětských skupin a jejich sladění s předškolním vzděláváním, zda je formativní hodnocení na vysvědčení skutečně vhodné a jaké dopady může mít na přijímání žáků na střední školy, nebo zda se v souvislosti s revizí oborové soustavy uvažuje o prodloužení povinné školní docházky. Diskutovalo se také o tom, zda bude analýza dat z přijímacího řízení zahrnovat i pohled zřizovatelů, nebo jak řešit přihlášky podávané nezletilými žáky prostřednictvím systému Dipsy. V neposlední řadě padl dotaz na přípravu komplexního kariérního systému pro učitele, který je v současnosti ve fázi záměru.

Setkání se zúčastnili zástupci klíčových organizací působících ve vzdělávání, včetně Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Českomoravského odborového svazu pracovníků školství, České rady dětí a mládeže, EDUinu, Hospodářské komory, organizace META, Unie školských asociací CZESHA a dalších odborných institucí.

Závěrem jednání bylo potvrzeno, že MŠMT bude i nadále podporovat pravidelný dialog se všemi zainteresovanými stranami, aby zajistilo hladký průběh reforem a efektivní modernizaci českého vzdělávacího systému. Další podobné setkání se plánuje v průběhu roku 2025.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství