Ministerstvo školství··4 min

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.

„Díky registru žáků bude mít občan k dispozici například garantované údaje o tom, jakého vzdělání a kde dosáhl či obecně, jaké údaje o něm stát v této oblasti vede. Orgány veřejné moci, tedy i samotné školy, budou moci tyto údaje využívat při své činnosti a nebudou je tak požadovat opakovaně od občana – ať už se bude jednat například o potvrzení o probíhajícím vzdělávání/studiu, které nyní občan dokládá řadě úřadů (např. pro účely slevy na dani, nároků na dávky apod.) nebo o agendy související s přijímáním ke vzdělávání či ke studiu, kdy relevantní údaje vedené v tomto registru budou k dispozici škole, do níž se občan hlásí,“ vysvětluje vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen.

Propojením kmenových registrů se základními registry veřejné správy pak bude podle vrchního ředitele Jelena zajištěno, aby byly tyto údaje automaticky aktualizovány, dojde-li například ke změně jména nebo jiných údajů vedených v některém ze základních registrů. Ministerstvo školství si od registru žáků do budoucna slibuje i možnost úplné elektronizace procesu zápisu ke vzdělávání, tedy administrativního procesu přijímacího řízení.

Školy, jako orgány veřejné moci, budou moci prostřednictvím tohoto registru naplnit svou povinnost sdílet data s ostatními orgány veřejné moci, které předmětné údaje potřebují (ať už jsou jimi jiné školy v rámci vzdělávací soustavy nebo jiné úřady). Bude se jednat především o sdílení těch údajů, které potvrzují status probíhajícího vzdělávání/studia. Stejně tak budou moci využívat data jiných orgánů veřejné moci, pokud je budou potřebovat pro svou činnost.

Registr pedagogů zajistí státu data, která jsou nezbytná pro strategické uvažování v oblasti personálního zajištění vzdělávacího procesu. Jedná se například o aktuální data o složení pedagogického sboru z pohledu jeho kvalifikovanosti, tzv. aprobovanosti, či o nedostatkových specializacích nebo o jeho stárnutí a platových poměrech, které do značné míry tuto oblast ovlivňují.

„Přínosy obou registrů se ve výsledku projeví i významným snížením administrativy. Předpokládaná systémová integrace registrů s informačními systémy škol totiž následně umožní zrušení stávajícího systému sběru dat u valné většiny statistických výkazů, neboť budou potřebná data evidována, a tedy dostupná v registrech. Jinými slovy je v této oblasti cílem, aby školy mohly příslušný údaj zadat či upravit pouze ve svém systému, který automatizovaně zajistí jeho přenos do registru,“ uvádí vrchní ředitel Jelen.

Pokud se podaří tento zákon schválit ještě v tomto volebním období, lze předpokládat, že jeho účinnost nastane již 1. září 2026. Samotné školy by pak měly prostor pro naplnění registrů až do 1. září 2027.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství