Ministerstvo školství··4 min

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.

„Díky registru žáků bude mít občan k dispozici například garantované údaje o tom, jakého vzdělání a kde dosáhl či obecně, jaké údaje o něm stát v této oblasti vede. Orgány veřejné moci, tedy i samotné školy, budou moci tyto údaje využívat při své činnosti a nebudou je tak požadovat opakovaně od občana – ať už se bude jednat například o potvrzení o probíhajícím vzdělávání/studiu, které nyní občan dokládá řadě úřadů (např. pro účely slevy na dani, nároků na dávky apod.) nebo o agendy související s přijímáním ke vzdělávání či ke studiu, kdy relevantní údaje vedené v tomto registru budou k dispozici škole, do níž se občan hlásí,“ vysvětluje vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen.

Propojením kmenových registrů se základními registry veřejné správy pak bude podle vrchního ředitele Jelena zajištěno, aby byly tyto údaje automaticky aktualizovány, dojde-li například ke změně jména nebo jiných údajů vedených v některém ze základních registrů. Ministerstvo školství si od registru žáků do budoucna slibuje i možnost úplné elektronizace procesu zápisu ke vzdělávání, tedy administrativního procesu přijímacího řízení.

Školy, jako orgány veřejné moci, budou moci prostřednictvím tohoto registru naplnit svou povinnost sdílet data s ostatními orgány veřejné moci, které předmětné údaje potřebují (ať už jsou jimi jiné školy v rámci vzdělávací soustavy nebo jiné úřady). Bude se jednat především o sdílení těch údajů, které potvrzují status probíhajícího vzdělávání/studia. Stejně tak budou moci využívat data jiných orgánů veřejné moci, pokud je budou potřebovat pro svou činnost.

Registr pedagogů zajistí státu data, která jsou nezbytná pro strategické uvažování v oblasti personálního zajištění vzdělávacího procesu. Jedná se například o aktuální data o složení pedagogického sboru z pohledu jeho kvalifikovanosti, tzv. aprobovanosti, či o nedostatkových specializacích nebo o jeho stárnutí a platových poměrech, které do značné míry tuto oblast ovlivňují.

„Přínosy obou registrů se ve výsledku projeví i významným snížením administrativy. Předpokládaná systémová integrace registrů s informačními systémy škol totiž následně umožní zrušení stávajícího systému sběru dat u valné většiny statistických výkazů, neboť budou potřebná data evidována, a tedy dostupná v registrech. Jinými slovy je v této oblasti cílem, aby školy mohly příslušný údaj zadat či upravit pouze ve svém systému, který automatizovaně zajistí jeho přenos do registru,“ uvádí vrchní ředitel Jelen.

Pokud se podaří tento zákon schválit ještě v tomto volebním období, lze předpokládat, že jeho účinnost nastane již 1. září 2026. Samotné školy by pak měly prostor pro naplnění registrů až do 1. září 2027.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu

Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
| Ministerstvo školství
Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ministerstvo školství připravilo ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví návrh změn ve školním stravování, který zohledňuje nejnovější poznatky ve výživě a reaguje na potřeby dětí, žáků a studentů, přičemž dochází po 30-ti letech ke změnám v rámci takzvaného spotřebního koše. Cílem návrhu je zajistit kvalitní a nutričně vyváženou stravu a zároveň umožnit školním jídelnám větší flexibilitu při přípravě pokrmů. Změny reagují také na specifické stravovací potřeby žáků.
| Ministerstvo školství
Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Vláda schválila historicky nejvyšší meziroční navýšení rozpočtu vysokých škol. Celková částka, kterou vysoké školy v roce 2025 obdrží, dosáhne 34,9 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 4 miliardy korun, tedy téměř 13 procent. Tento nárůst umožní nejen rozšíření kapacit vysokých škol, ale také zlepšení podmínek pro studenty, podporu vysokoškolského vzdělávání v regionech s nižší mírou vzdělanosti a financování oborů, které jsou strategicky klíčové pro budoucnost České republiky.
| Ministerstvo školství
Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Praha 31. ledna 2025 - Ředitelkou odboru vnějších vztahů a komunikace a tiskovou mluvčí MŠMT bude od 1. února 2025 Veronika Lucká Loosová. Ve funkci nahradí Terezu Fojtovou, která odchází do zahraničí.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství