MŠMT v průběhu let 2020-2024 kontinuálně podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách, a to jak v oblasti infrastruktury, tak v oblasti metodické podpory učitelů a vedení škol. O dosavadní podpoře škol a výhledu na další období diskutovali experti začátkem prosince na odborném panelu s tématem „Digitální vzdělávání v datech“.
V průběhu let 2020–2024 přiděluje MŠMT do škol celkem 4,1 miliardy korun ve třech klíčových oblastech:
- podpora realizace distanční on-line výuky (2020),
- digitální učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí (2022- 2023) a
- prevence digitální propasti pro znevýhodněné žáky formou zápůjčky mobilních digitálních zařízení (notebook, chromebook, tablet, chytrý telefon) (2022–2024).
Z dat MŠMT je patrné, že intervence zacílená na prevenci digitální propasti pro znevýhodněné žáky míří nejvíce do strukturálně postižených regionů, jako je Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj. „Jde nám o to, aby se žáci necítili znevýhodnění. Aby ti, kdo nemají k dispozici mobilní digitální zařízení, aby si ho mohli půjčit a mohli jej využívat podle svých potřeb v běžné i distanční výuce. V tom je rozdíl oproti pomůckám, které přináší do hodin učitel,“ uvedla vedoucí oddělení podpory digitálního vzdělávání MŠMT Anna Stočesová Martinková.
MŠMT aktuálně řeší, jak do budoucna zajistit podmínky pro průběžnou obnovu a rozvoj ICT infrastruktury škol, která je základním předpokladem pro efektivní a smysluplné využívání digitálních technologií ve výuce. Na toto téma by měla být otevřena diskuse společně se zástupci zřizovatelů i samotných škol. „Adekvátní technické zázemí škol je nezbytnou podmínkou smysluplné integrace digitálních technologií do výuky a rozvoj digitálních dovedností žáků,“ zdůraznil zmocněnec MŠMT pro digitalizaci a digitální vzdělávání Martin Úlovec.
Vedle rozvoje digitální infrastruktury probíhá již od roku 2022 metodická podpora zavádění revidovaného kurikula v oblasti začlenění nové klíčové digitální komptence a zavedení nového vzdělávacícho oboru informatika. Z aktuálních dat vyplývá, že přibližbě 85 % ředitelů škol označuje revizi za přínosnou. Do budoucna je pak další výzvou plné promítnutí cílů revize do školních vzdělávacích programů. Pomoci tomu může právě vzdělávání učitelů k účelnému využívání digitálních učebních pomůcek a zajištění vhodného vybavení škol.
Shrnutí odborného panelu a videozáznam bude zveřejněn na portále edu.cz (v části „Odborné panely“).Pro více informací navštivte webovou stránku projektu IPs DATA. Realizace odborného panelu je financovaná z projektu z projektu „Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR“ (IPs Datová politika).
Zdroj: msmt.gov.cz