Ministerstvo školství··2 min

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.

Výsledky šetření ukazují, že romští žáci tvoří 3,9 % všech žáků základních škol v České republice. Nejvyšší podíl romských žáků byl zaznamenán v Ústeckém (14,1 %), Karlovarském (8,3 %) a Moravskoslezském kraji 6,9 %), naopak nejnižší je podíl v Praze (1,0 %), Zlínském kraji a Kraji Vysočina (oba 1,4 %).

Z dalších klíčových zjištění:

  • 85,4 % romských žáků se vzdělává podle běžného rámcového vzdělávacího programu (RVP ZV);
  • 12,6 % romských žáků je vzděláváno podle RVP ZV s upravenými výstupy (RVP ZV UV);
  • 2 % romských žáků je vzděláváno podle RVP ZŠ speciální;
  • Romští žáci tvoří 30,4 % všech žáků vzdělávaných v programech pro žáky s lehkým mentálním postižením;
  • Na 79 základních školách přesahuje podíl romských žáků 50 %, přičemž na 16 školách je podíl romských žáků 90 % a více.

Šetření je součástí dlouhodobého úsilí ČR o naplňování rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice a slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.

Kompletní zpráva je dostupná ZDE

/Údaje vycházejí z kvalifikovaných odhadů ředitelů škol a nejsou oficiální statistickou evidencí. Výsledky proto mohou být ovlivněny mírou subjektivity jednotlivých hodnotitelů./

Další informace k opatřením, která MŠMT k rovnému přístupu ke vzdělávání už přijala ZDE

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství