Ministerstvo školství··6 min

Ministr ocenil vysokoškolské studenty, pedagogy a vědce

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ceny MŠMT v oblasti vysokého školství, vědy a výzkumu dnes předal v budově Lichtenštejnského paláce ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

„České vysoké školy musíme v následujících letech otevřít mnohem vyššímu počtu studentů, a to nejen s ohledem na příchod populačně silnějších ročníků, ale i s ohledem na potřeby naší společnosti. S tím počítá i významné navýšení kapitoly pro vysoké školy v návrhu státního rozpočtu, který budou schvalovat poslanci. Tento trend ale musí pokračovat i v dalších letech, ať už bude v příštích vládách kdokoliv. Byl bych proto rád, abychom společně s akademickou veřejností přemýšleli o těchto tématech a hledali rozumnou cestu, jak otevřít vysoké školy o něco většímu počtu studentů při současném posilování kvality výuky i absolventů. Jsem tedy moc rád, že dnes oceňujeme právě osobnosti, které prokázaly mimořádné nasazení v tomto ohledu, a dovolte mi, abych vám popřál, aby se vám dařilo tak jako letos i v příštím roce," řekl v úvodu slavnostního ceremoniálu ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

1

Celkem bylo oceněno 18 laureátů a skupina studentů z Fakulty sociálních věd UK:

Cena ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro vynikající studenty a absolventy studia ve studijním programu a za mimořádné činy studentů

MŠMT uděluje cenu v její současné podobě od roku 2014. Ocenění může získat student nebo absolvent bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu za mimořádné výsledky ve studiu nebo ve vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti související se studiem. Ocenění se uděluje i za mimořádný čin prokazující občanskou statečnost, odpovědnost nebo obětavost.

- Bc. Denisa Kaňoková – České vysoké učení technické v Praze, Fakulta biomedicínského inženýrství

- Bc. Jakub Kislinger – České vysoké učení technické v Praze, Fakulta elektrotechnická

- Bc. Anežka Tefrová – Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta

- Ing. Michaela Hošková – Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství

- Mgr. Josef Novák – Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Přírodovědecká fakulta

- Ing. Daniela Opočenská – České vysoké učení technické v Praze, Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská

- Ing. Lada Dubnová, Ph.D. – Univerzita Pardubice, Fakulta chemicko-technologická

- Annalisa Moraschi, M.A. – Masarykova univerzita, Filozofická fakulta

- Mgr. Eliška Zgarbová – Univerzita Palackého v Olomouci, Přírodovědecká fakulta

- Skupina studentů (zastoupená Miroslavou Sloupovou) – Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd

2

Cena ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole

Ocenění je udělováno zaměstnancům vysokých škol za vynikající vzdělávací činnost nebo za významnou inovaci ve vzdělávací činnosti během posledních tří let. Cílem ceny je upozornit na význam a důležitost kvalitní vzdělávací činnosti na vysokých školách, ocenit vynikající práci vysokoškolských učitelů a vyzdvihnout příklady dobré praxe a významných inovací v této oblasti.

- prof. RNDr. Miloslav Druckmüller, CSc., Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství

- RNDr. Pavel Galář, Ph.D., Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Fakulta chemicko-inženýrská

- Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D., Univerzita Karlova, Filozofická fakulta

- Ing. Michal Kvasnička, Ph.D., Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta

- PhDr. Hana Svobodová, Ph.D., Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta

3

Cena za mimořádné výsledky výzkumu, experimentálního vývoje a inovací

MŠMT uděluje cenu od roku 1991. Výzkumné organizace a vysoké školy každoročně navrhují mimořádné výsledky výzkumu, experimentálního vývoje a inovací dosažené za posledních 5 let za finanční podpory poskytnuté MŠMT, které reprezentují osobnosti vědy a výzkumu. Komise složená z čelních osobností vědecké sféry provádí výběr mimořádných výsledků, které doporučuje ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy.

- prof. Mgr. Tomáš Čižmár, Ph.D., Ústav přístrojové techniky, Akademie věd České republiky, v. v. i.

- prof. RNDr. Petr Slavíček, Ph.D., Ústav fyzikální chemie, Vysoká škola chemicko-technologická

Cena Františka Běhounka

Tato cena nese jméno významného českého fyzika, akademika, profesora a spisovatele Františka Běhounka, který studoval v Paříži pod přímým vedením paní Marie Curie-Sklodowské. Profesor Běhounek byl dobrodružný člověk, v roce 1926 se zúčastnil výpravy Roalda Amundsena k severnímu pólu, v roce 1928 přeletěl jako první Čech na vzducholodi Italia nad severním pólem. Byl také členem množství odborných organizací a mezinárodních vědeckých sdružení a expertem UNESCO pro výzkum atomového záření. Tato Cena je udělována od roku 2012.

- prof. RNDr. Ondřej Santolík, Dr., Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta

Cena Milady Paulové za celoživotní přínos vědě

MŠMT ve spolupráci s Národním kontaktním centrem – gender a věda při Sociologickém ústavu Akademie věd ČR uděluje Cenu Milady Paulové od roku 2009 ženě-vědkyni za celoživotní přínos vědě a mimořádný přínos rozvoji daného oboru. Cena Milady Paulové nese jméno výrazné české historičky a byzantoložky 20. století. Profesorka Paulová jako první žena od roku 1925 přednášela na univerzitě, byla mimořádnou členkou Královské české společnosti nauk a později členkou České akademie věd a umění. Zároveň se stala vůbec první jmenovanou, nejprve mimořádnou a později také řádnou, profesorkou. Právě prostřednictvím této ceny si ministerstvo přeje upozorňovat na přínosy žen-vědkyň v České republice a inspirovat ženy, aby se na vědeckou dráhu vydaly. Cena Milady Paulové je každý rok udělována v jiné výzkumné oblasti. Letošní ročník se zaměřil na oblast psychologie.

- prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc., Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta

Fotografie z akce jsou ke stažení ZDE, heslo je ministerstvo. Při jejich případném publikování uvádějte, prosíme, jako zdroj fotek MŠMT.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Vláda schválila historicky nejvyšší meziroční navýšení rozpočtu vysokých škol. Celková částka, kterou vysoké školy v roce 2025 obdrží, dosáhne 34,9 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 4 miliardy korun, tedy téměř 13 procent. Tento nárůst umožní nejen rozšíření kapacit vysokých škol, ale také zlepšení podmínek pro studenty, podporu vysokoškolského vzdělávání v regionech s nižší mírou vzdělanosti a financování oborů, které jsou strategicky klíčové pro budoucnost České republiky.
| Ministerstvo školství
Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Praha 31. ledna 2025 - Ředitelkou odboru vnějších vztahů a komunikace a tiskovou mluvčí MŠMT bude od 1. února 2025 Veronika Lucká Loosová. Ve funkci nahradí Terezu Fojtovou, která odchází do zahraničí.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
| Ministerstvo školství
MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství