Scio··13 min

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Scio

Scio

Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí. Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy

Tisková zpráva

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.

Společnost Scio nabízí každoročně základním a středním školám k využití dotazníkové šetření Mapa školy. Při detailní analýze části odpovědí od žáků, učitelů, ředitelů i rodičů se zaměřila na aktuální oblast násilných či vulgárních útoků ve školách a na vztahy mezi žáky, učiteli a rodiči obecně.

„Sledovali jsme trendy a vývoj v odpovědích, které máme k dispozici za poslední čtyři roky, tj od návratu žáků i učitelů do škol po pandemii koronaviru. I když se nejedná o reprezentativní vzorek celé populace škol v ČR, rozsah dat nám umožňuje identifikovat významné posuny v chování a vnímání vztahů, vysvětluje Anna Tzurna, koordinátorka projektuMapa školy. Na dotazníky v tomto roce odpovědělo téměř 20 tisíc žáků 2. stupně z téměř 150 základních škol z celé republiky.

Data z Mapy školy nepotvrzují, že by v těchto školách docházelo k výraznému nárůstu fyzického ubližování ve třídách. Že se tak děje spíše výjimečně, odpovídalo v uplynulých čtyřech letech vždy více než 40 procent dotazovaných žáků. „V tomto případě se zdá, že téma fyzického ubližování ve třídách je v posledním roce spíše častěji medializováno a více se o něm veřejně mluví, než že by podobných incidentů ve školách výrazně přibývalo,“ doplňuje Anna Tzurna.

Stoupá vulgarita směrem k učitelům i mezi žáky

Znatelně ve třídách stoupl výskyt slovní agrese a ponižování. Počet odpovídajících učitelů, kteří se setkali s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim, vzrostl z 9,7 procent v roce 2022 na letošních 17 procent. Znepokojivý je i nárůst učitelů, kteří v daném školním roce cítili strach z některého žáka – ze 4,6 procent před čtyřmi lety na téměř každého desátého z odpovídajících učitelů v letošním roce.

Přibyl i počet žáků, kteří uvádí, že v jejich třídě někdo běžně, skoro denně, někomu ubližuje slovně – nadávkami nebo ponižováním. Před čtyřmi lety to uvádělo 16,9 procent žáků, letos už to bylo 21,7 procent žáků.

Klesá spokojenost učitelů s chováním žáků i pocit podpory od vedení školy

Zhoršující se vztahy ve školách, skládající se z kombinace zhoršující se komunikace, spolupráce i vzájemné důvěry dokládají i další data. Spokojenost dotazovaných učitelů s chováním žáků vůči nim klesla za poslední čtyři roky ze 34 procent dotázaných učitelů v roce 2022 (rozhodně spokojeni), na 27,3 procenta takto spokojených učitelů v roce 2025 (Mírně sice narostl počet těch, kteří jsou "spíše spokojeni", celkový trend je však negativní.).

Mírně klesá počet i učitelů, pro které je vedení školy oporou při řešení problémů s žáky nebo konfliktů s rodiči. V roce 2022 potvrzovalo podporu ze strany vedení školy 52 procent dotázaných učitelů, letos to bylo 48 procent z nich. Stále však platí, že pro více než 80 procent dotázaných učitelů vedení školy v těchto situacích oporou je.

„Snižující se podpora od vedení školy se v odpovědích učitelů neobjevuje jen v případě řešení problémů se žáky, ale i při konfliktech s rodiči. Je alarmující, že třináct procent dotázaných učitelů v posledních dvou letech dokonce zažilo pocit strachu z některého z rodičů,“ doplňuje Anna Tzurna.

Spokojenost s komunikací s třídním učitelem mírně klesla i u samotných rodičů – v roce 2022 bylo rozhodně spokojeno s komunikací třídního učitele s nimi více než 23 procent dotázaných rodičů, v tomto roce 20 procent z nich (celkově je však s komunikací třídních učitelů s nimi spíše spokojeno stále více než 90 procent dotázaných rodičů).

Školy se musí zaměřit na budování důvěry a posilování dobrých vztahů

„Dobré vztahy ve školách jsou přitom jednou z nejdůležitějších podmínek pro to, aby byl proces učení úspěšný. Je tedy zásadní věnovat pozornost kvalitě vztahů mezi učiteli a žáky, mezi žáky navzájem i mezi školou a rodiči. A nedovolit, aby se agresivní komunikace, výsměch nebo zastrašování staly normou, na kterou si postupně zvykneme,” uvádí k významu dobrých vztahů ve školách metodička prevence ve ScioŠkole na Praze 6 a supervizorka Petra Grabačová.

Pro školy by podle ní mělo být prioritou zaměřit se na vytváření bezpečného prostředí a atmosféry důvěry. Bez toho v nich není možná funkční spolupráce. ScioŠkoly k tomu mají mnoho osvědčených nástrojů - pravidelné komunitní kruhy, prostor pro sdílení svých pocitů, zkušeností a vzájemné poznávaní i z lidské stránky pro průvodce i žáky. Zaměřují se i na projektovou výuku, která přirozeně podporuje spolupráci a tím vzájemné vztahy.

„Péče o duševní zdraví by se měla stát běžnou součástí dne ve škole. Do výuky je možné zařazovat krátké relaxační, dechové či mindfulness techniky. Vedení škol by mělo pečovat o duševní zdraví pedagogů, používat ve školách nástroje, které naučí děti i učitele zklidňovat svou mysl, relaxovat, zbavovat se stresu a neklidu,” doává Petra Grabačová.

Kontakt pro novináře:

Václav Zeman

Tel.: +420 732 151 250

E-mail: [email protected]

Společnost Scio nabízí každoročně základním a středním školám k využití dotazníkové šetření Mapa školy. Při detailní analýze části odpovědí od žáků, učitelů, ředitelů i rodičů se zaměřila na aktuální oblast násilných či vulgárních útoků ve školách a na vztahy mezi žáky, učiteli a rodiči obecně.

„Sledovali jsme trendy a vývoj v odpovědích, které máme k dispozici za poslední čtyři roky, tj od návratu žáků i učitelů do škol po pandemii koronaviru. I když se nejedná o reprezentativní vzorek celé populace škol v ČR, rozsah dat nám umožňuje identifikovat významné posuny v chování a vnímání vztahů, vysvětluje Anna Tzurna, koordinátorka projektuMapa školy. Na dotazníky v tomto roce odpovědělo téměř 20 tisíc žáků 2. stupně z téměř 150 základních škol z celé republiky.

Data z Mapy školy nepotvrzují, že by v těchto školách docházelo k výraznému nárůstu fyzického ubližování ve třídách. Že se tak děje spíše výjimečně, odpovídalo v uplynulých čtyřech letech vždy více než 40 procent dotazovaných žáků. „V tomto případě se zdá, že téma fyzického ubližování ve třídách je v posledním roce spíše častěji medializováno a více se o něm veřejně mluví, než že by podobných incidentů ve školách výrazně přibývalo,“ doplňuje Anna Tzurna.

Stoupá vulgarita směrem k učitelům i mezi žáky

Znatelně ve třídách stoupl výskyt slovní agrese a ponižování. Počet odpovídajících učitelů, kteří se setkali s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim, vzrostl z 9,7 procent v roce 2022 na letošních 17 procent. Znepokojivý je i nárůst učitelů, kteří v daném školním roce cítili strach z některého žáka – ze 4,6 procent před čtyřmi lety na téměř každého desátého z odpovídajících učitelů v letošním roce.

Přibyl i počet žáků, kteří uvádí, že v jejich třídě někdo běžně, skoro denně, někomu ubližuje slovně – nadávkami nebo ponižováním. Před čtyřmi lety to uvádělo 16,9 procent žáků, letos už to bylo 21,7 procent žáků.

Klesá spokojenost učitelů s chováním žáků i pocit podpory od vedení školy

Zhoršující se vztahy ve školách, skládající se z kombinace zhoršující se komunikace, spolupráce i vzájemné důvěry dokládají i další data. Spokojenost dotazovaných učitelů s chováním žáků vůči nim klesla za poslední čtyři roky ze 34 procent dotázaných učitelů v roce 2022 (rozhodně spokojeni), na 27,3 procenta takto spokojených učitelů v roce 2025 (Mírně sice narostl počet těch, kteří jsou "spíše spokojeni", celkový trend je však negativní.).

Mírně klesá počet i učitelů, pro které je vedení školy oporou při řešení problémů s žáky nebo konfliktů s rodiči. V roce 2022 potvrzovalo podporu ze strany vedení školy 52 procent dotázaných učitelů, letos to bylo 48 procent z nich. Stále však platí, že pro více než 80 procent dotázaných učitelů vedení školy v těchto situacích oporou je.

„Snižující se podpora od vedení školy se v odpovědích učitelů neobjevuje jen v případě řešení problémů se žáky, ale i při konfliktech s rodiči. Je alarmující, že třináct procent dotázaných učitelů v posledních dvou letech dokonce zažilo pocit strachu z některého z rodičů,“ doplňuje Anna Tzurna.

Spokojenost s komunikací s třídním učitelem mírně klesla i u samotných rodičů – v roce 2022 bylo rozhodně spokojeno s komunikací třídního učitele s nimi více než 23 procent dotázaných rodičů, v tomto roce 20 procent z nich (celkově je však s komunikací třídních učitelů s nimi spíše spokojeno stále více než 90 procent dotázaných rodičů).

Školy se musí zaměřit na budování důvěry a posilování dobrých vztahů

„Dobré vztahy ve školách jsou přitom jednou z nejdůležitějších podmínek pro to, aby byl proces učení úspěšný. Je tedy zásadní věnovat pozornost kvalitě vztahů mezi učiteli a žáky, mezi žáky navzájem i mezi školou a rodiči. A nedovolit, aby se agresivní komunikace, výsměch nebo zastrašování staly normou, na kterou si postupně zvykneme,” uvádí k významu dobrých vztahů ve školách metodička prevence ve ScioŠkole na Praze 6 a supervizorka Petra Grabačová.

Pro školy by podle ní mělo být prioritou zaměřit se na vytváření bezpečného prostředí a atmosféry důvěry. Bez toho v nich není možná funkční spolupráce. ScioŠkoly k tomu mají mnoho osvědčených nástrojů - pravidelné komunitní kruhy, prostor pro sdílení svých pocitů, zkušeností a vzájemné poznávaní i z lidské stránky pro průvodce i žáky. Zaměřují se i na projektovou výuku, která přirozeně podporuje spolupráci a tím vzájemné vztahy.

„Péče o duševní zdraví by se měla stát běžnou součástí dne ve škole. Do výuky je možné zařazovat krátké relaxační, dechové či mindfulness techniky. Vedení škol by mělo pečovat o duševní zdraví pedagogů, používat ve školách nástroje, které naučí děti i učitele zklidňovat svou mysl, relaxovat, zbavovat se stresu a neklidu,” doává Petra Grabačová.

Kontakt pro novináře:

Václav Zeman

Tel.: +420 732 151 250

E-mail: [email protected]

Články s podobným tématem

Jak smysluplně využívat umělou inteligenci ve vzdělávání: ScioBot přináší nové funkce pro učitele

(Praha, 30. dubna 2025) Aplikace ScioBot, určená pro české učitele a zaměřená na vytváření příprav na výuku, má nyní nové funkce, které učitelům usnadní jejich práci. Mohou v ní nově vytvářet pracovní listy, nahrávat vlastní materiály a generovat tisknutelné materiály pro žáky. Aplikaci používá téměř 70 tisíc učitelů a 3 400 škol po celé České republice.

Maturanti míří na vysoké školy: Co je zajímá a jak se připravují? Průzkum odhalil zajímavé trendy

(Praha, 17. 2. 2025) Společnost Scio ve spolupráci s agenturou Median provedla rozsáhlý průzkum mezi letošními maturanty, který mapuje jejich plány do budoucna. Výsledky přinesly řadu zajímavých zjištění o tom, na základě čeho se mladí lidé rozhodují při volbě dalšího studia, které školy a obory jsou pro ně atraktivní nebo jak se připravují na přijímací zkoušky.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio