Plzeňský Prazdroj··6 min

Kvalita piva v hospodách se výrazně zlepšila, ukazuje pivovarské ocenění Hvězda sládků

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj, a. s., je česká firma, pivovar založený v roce 1842, který produkuje první pivo plzeňského typu, Pilsner Urquell. Od roku 2017 patří pod japonskou mateřskou společnost Asahi.

Tisková zpráva

Pivo je stále důležitou součástí tuzemské gastronomie. V hospodách si ho dává 8 z 10 hostů, v restauracích pak 4 z 10 hostů. K celkovému obratu hospod přispívá dokonce ze 48 %. Pro provozovatele a výčepní je tak zásadní o pivo pečovat. Protože host spokojený s kvalitou piva udělá o dvě návštěvy za měsíc více než ten nespokojený. A že kvalita čepovaného piva v tuzemských podnicích setrvale roste, dokazuje i ocenění Hvězda sládků, které Plzeňský Prazdroj od roku 2019 uděluje hospodám, restauracím a barům za vynikající péči o čepované pivo. Za šest let se počet oceněných hospod zvýšil skoro trojnásobně. Pro rok 2025 ocenění získalo již 892 podniků, přičemž nejrychleji přibývá hospod a restaurací se skvěle ošetřeným pivem v obcích do 5000 obyvatel.

Počet podniků oceněných Hvězdou sládků se dlouhodobě zvyšuje, pro rok 2025 získalo titul 892 provozoven, což je o téměř 7 % více než loni. Meziročně přitom dokázalo svoji pozici obhájit 78 % podniků a 22 % se v hodnocení objevuje nově. „Jsme moc rádi, že více než tři čtvrtiny hospod, které hodnotíme, dokážou vysokou kvalitu držet dlouhodobě a vybojují si ocenění opakovaně. To je důkaz, že se jim důraz na péči o pivo vyplácí. Z našich dat totiž vyplývá, že pivař spokojený s kvalitou piva si při jedné návštěvě dá v průměru o jedno malé pivo navíc. A to se pak odráží i v prosperitě podniků,“ říká vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Vojtěch Homolka.

Současně v Česku roste počet menších restaurací a hospůdek, které nemají obrovské výtoče, přesto dokážou nabídnout pivo ve skvělé kondici. Ještě v roce 2020 tvořily menší podniky jen 30 % oceněných hospod, letos je to již 46 %. „Je vidět, že kvalita piva nesouvisí nutně s velikostí podniku nebo celkovou výtočí. To podtrhuje i fakt, že pouze 44 % držitelů letošní Hvězdy sládků čepuje pivo z tanku, a tedy odebírá pivo ve velkých objemech. Zatímco většina, 56 % oceněných, nabízí svým hostům sudové pivo,“ doplňuje Vojtěch Homolka.

Letošní výsledky Hvězdy sládků také ukazují, že podniky, kde umí pečovat o pivo, najdou lidé i v menších městech nebo na vesnicích. Zatímco v roce 2019 bylo téměř 40 % držitelů Hvězdy sládků z Prahy, letos je to jen 29 % (260 oceněných podniků). Naopak nejrychleji v poslední době přibývají hospody se špičkovou péčí o pivo v sídlech s 3 až 5 tisíci obyvateli, letos tvoří 4 % (38). V obcích do 3 tisíc obyvatel je 7 % oceněných (59), 18 % jich je v obcích od 5 do 20 tisíc obyvatel (164), ve městech mezi 20 a 50 tisíci obyvateli je 14 % hvězdných hospod (126) a ve velkých městech s více než 50 tisíci obyvateli a v krajských metropolích je jich 28 % (245).

Samotnému udělení Hvězdy sládků předchází komplexní hodnocení podniku. Obchodní sládci Prazdroje se při něm soustředí na technické parametry, jako je správné skladování piva, správné používání tlačných plynů, pravidelnost a kvalita sanitace pivních cest, čistota výčepní techniky a mytí pivního skla. Hodnotí se také správné čepování během celého dne.

Hvězda sládků představuje nejvyšší metu, které mohou hospodští v péči o pivo dosáhnout. Správně ošetřené pivo ale nabízí i mnoho dalších provozoven napříč Českem, které Prazdroj systematicky podporuje. „Každoročně proškolíme personál asi 5000 restaurací a hospod, což představuje zhruba 12 000 lidí. Za dobu fungování našeho týmu obchodních sládků to je už kolem 100 tisíc lidí, kteří tak zlepšili své dovednosti. A změnil se i pohled hostů na kvalitu piva. Dnes si velmi často pečlivě vybírají, kam na pivo půjdou a volí podniky, kde mají jistotu, že dostanou správně ošetřené pivo. Proto hospodští vědí, že školení a správná péče o pivo má smysl,“ dodává Vojtěch Homolka.

Hvězda sládků a obecně kvalitně ošetřené pivo představují pro hospody stále výraznější konkurenční výhodu. Zvyšují prestiž provozovny a pro hospodské je pomyslnou metou, díky které se jim daří dát o sobě vědět a lákat nové hosty.

„Hosté se stále více zajímají o kvalitu piva. Právě péče o ni je základem, na kterém jsme naši restauraci postavili. Chceme, aby každý návštěvník měl při každém doušku prvotřídní zážitek. Díky důrazu na konzistenci a kvalitu máme spoustu věrných hostů, kteří se k nám rádi vracejí. Mnozí nás objeví díky mapě Hvězdy sládků, pro jiné je to potvrzení, že u nás je o pivo pečováno s maximální péčí, a vracejí se k nám jako štamgasti,“ potvrzuje Zdeněk Benda, výčepní Restaurace U Minářů ve Slatinicích na Olomoucku.

Poznámka pro editory

  • Hvězda sládků představuje nejkomplexnější hodnocení v oblasti péče o čepované pivo v Česku. V první fázi se hodnotí několik oblastí, které mají vliv na jeho výslednou kvalitu: od skladování, přes péči o pivní vedení a sycení piva, mytí sklenic, až čistotu výčepu.
  • Ocenění Hvězda sládků se uděluje vždy na jeden rok. Poprvé bylo uděleno v roce 2019.
  • Hodnocení čistoty výčepu a pivního vedení provádí tým technických inspektorů. Na čepování piva, jeho chuť a vlastnosti se zaměřují odborní degustátoři, kteří v utajení navštěvují hospody a restaurace. Jsou to absolventi intenzivního tréninkového programu, který se věnuje čepování piva a jeho degustaci. Každého experta školí tým obchodních sládků Plzeňského Prazdroje.
  • S exportem do zhruba 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2024 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma první místo v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a také první místo v oborové kategorii „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.

Zdroj: www.prazdroj.cz

Další články

Další články od Plzeňský Prazdroj

Budovu Národního divadla rozhýbala světelná show oslavující 120. výročí uvedení inscenace Kytice

Budovu Národního divadla rozhýbala světelná show oslavující 120. výročí uvedení inscenace Kytice

Ve středu večer se budova Národního divadla proměnila v umělecké plátno a nabídla návštěvníkům jedinečný vizuální zážitek. U příležitosti 120. výročí inscenace Kytice připravil Pilsner Urquell ve spolupráci s Národním divadlem působivý videomapping. Světelná show vznikla jako pocta ikonickému divadelnímu představení Národního divadla, které značka podporuje jako dlouholetý partner inscenací.
| Plzeňský Prazdroj
Tip na zážitek: Speciální prohlídka pivovaru Elektrárna během Noci pivovarů 25. dubna

Tip na zážitek: Speciální prohlídka pivovaru Elektrárna během Noci pivovarů 25. dubna

Historicky první Noc pivovarů 25. dubna oslaví české pivovarnictví, pivo a lidi, kteří za jeho kvalitou stojí. Půjde o jedinečnou příležitost zažít malé i velké pivovary v Plzeňském kraji jinak – v netradiční atmosféře, kdy se jejich brány otevřou až do večerních hodin a nabídnou exkluzivní program. Mezi 17 pivovary, které se do akce zapojí, nechybí experimentální pivovar Elektrárna.
| Plzeňský Prazdroj
Mistrovství českého piva v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatný chuťový zážitek,“ říká Mirai Mitomi

Mistrovství českého piva v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatný chuťový zážitek,“ říká Mirai Mitomi

Na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace si mohou návštěvníci vychutnat český ležák Pilsner Urquell přesně tak, jak chutná i v Čechách, a to díky skupině vyškolených japonských tapsterů. Mezi ně patří i Mirai Mitomi, která prošla školením v přímo v plzeňském pivovaru a osvojila si správné techniky čepování i péče o pivo a současně znalosti, díky kterým dokáže předávat příběh a tradici plzeňského piva.
| Plzeňský Prazdroj
Světová výstava EXPO 2025 představuje mistrovství českého piva

Světová výstava EXPO 2025 představuje mistrovství českého piva

Světová výstava EXPO 2025 v japonské Ósace propojuje tradici s inovacemi a představuje to nejlepší z jednotlivých zemí. Česká expozice nabídne návštěvníků pohled na ikonické řemeslo, které je s naší kulturou neodmyslitelně spojené – umění čepování piva. Díky tomu si i v 9 000 km vzdálené metropoli budou moci návštěvníci vychutnat Pilsner Urquell, který je partnerem českého pavilonu, ve stejné kvalitě, jako lidé v tuzemsku.
| Plzeňský Prazdroj
Jarní tip z Pivotéky v Pivovarském muzeu v Plzni: Velikonoční speciály potěší nejen na Zelený čtvrtek

Jarní tip z Pivotéky v Pivovarském muzeu v Plzni: Velikonoční speciály potěší nejen na Zelený čtvrtek

Kraslice, mazanec, pomlázka, čokoládový beránek… Do výčtu tradičních atributů, které neodmyslitelně patří k Velikonocům, v posledních letech přibyla také velikonoční piva. Pivotéka v plzeňském Pivovarském muzeu má aktuálně v prodeji rovnou čtyři speciály vytvořené právě pro tuto příležitost: Hody hody doprovody z rodinného pivovaru Zichovec, Velikonoční třináctku z pivovaru Permon, Velikonoční poklad z pivovaru Antoš a za studena chmelený světlý ležák Pomlázka z rodinného pivovaru Matuška.
| Plzeňský Prazdroj
GURMÁNSKÝ TIP NA VÝLET: Velkopopovický pivovar zve 24. května na první Kozel Grill Piknik

GURMÁNSKÝ TIP NA VÝLET: Velkopopovický pivovar zve 24. května na první Kozel Grill Piknik

V areálu pivovaru ve Velkých Popovicích zahájí během posledního květnového víkendu piknikovou sezonu. V sobotu 24. května od 10 do 20 hodin se tam vůbec poprvé uskuteční Kozel Grill Piknik, venkovní pikniková událost spojená s dobrým jídlem a pitím. Návštěvníci se mohou těšit na speciality z grilu, ochutnávky piva Kozel přímo z pivovaru a dobrou zábavu. Vstup je zdarma. Účastníky z Prahy navíc dopraví až do Velkých Popovic a zpět dobový motoráček.
| Plzeňský Prazdroj
Novým manažerem Velkopopovického pivovaru se stal Ondřej Koucký

Novým manažerem Velkopopovického pivovaru se stal Ondřej Koucký

Pivovar ve středočeských Velkých Popovicích má nového šéfa. Od letošního března se jím stal Ondřej Koucký (43), který vystřídal ve funkci Václava Šimka. Ten v rámci Plzeňského Prazdroje od ledna vede pivovar v Plzni.
| Plzeňský Prazdroj
Pilsner Urquell je partnerem historicky prvního hokejového mistrovství světa žen v Česku

Pilsner Urquell je partnerem historicky prvního hokejového mistrovství světa žen v Česku

Pilsner Urquell pokračuje ve své dlouholeté podpoře českého hokeje. Stal se oficiálním partnerem Mistrovství světa žen v ledním hokeji 2025, které se poprvé v historii uskuteční v České republice. Fanoušci se tak mohou těšit na nezapomenutelné zážitky přímo v dějišti šampionátu v Českých Budějovicích, a to ve speciální fan zóně na Sokolském ostrově, ale i mimo stadion.
| Plzeňský Prazdroj
Velikonoční várka Pilsner Urquell zamířila již počtrnácté do Vatikánu

Velikonoční várka Pilsner Urquell zamířila již počtrnácté do Vatikánu

Po roce z plzeňského pivovaru opět putuje do Vatikánu pivo Pilsner Urquell u příležitosti nadcházejících Velikonoc. Celkem 2025 lahvím plzeňského ležáku dnes přímo v areálu Prazdroje požehnal plzeňský biskup Tomáš Holub a společně s pivovarníky ho vypravili na 1300 km dlouhou cestu.
| Plzeňský Prazdroj
Nejlepším výčepním plzeňského ležáku je Martin Tušek. Titul získal v konkurenci 500 soutěžících

Nejlepším výčepním plzeňského ležáku je Martin Tušek. Titul získal v konkurenci 500 soutěžících

Vítězem 19. ročníku prestižní soutěže Pilsner Urquell Master Bartender se stal Martin Tušek z restaurace U Tellerů. Cenu si převzal v rámci Makro Czech Gastro Festu v Praze, kde se klání nejlepších výčepních plzeňského ležáku uskutečnilo vůbec poprvé před širokou veřejností. Ocenění „Výčepní legenda“ za celoživotní přístup k řemeslu získal Otta Macháček z královéhradecké hospody Na Hradě. Čestný titul Honorary Connoisseur, který je každoročně udělován osobnosti, která šíří dobré jméno plzeňského piva v Česku i ve světě, obdržela herečka a dlouholetá ambasadorka plzeňského ležáku Aňa Geislerová.
| Plzeňský Prazdroj