Plzeňský Prazdroj··6 min

Kvalita piva v hospodách se výrazně zlepšila, ukazuje pivovarské ocenění Hvězda sládků

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj, a. s., je česká firma, pivovar založený v roce 1842, který produkuje první pivo plzeňského typu, Pilsner Urquell. Od roku 2017 patří pod japonskou mateřskou společnost Asahi.

Tisková zpráva

Pivo je stále důležitou součástí tuzemské gastronomie. V hospodách si ho dává 8 z 10 hostů, v restauracích pak 4 z 10 hostů. K celkovému obratu hospod přispívá dokonce ze 48 %. Pro provozovatele a výčepní je tak zásadní o pivo pečovat. Protože host spokojený s kvalitou piva udělá o dvě návštěvy za měsíc více než ten nespokojený. A že kvalita čepovaného piva v tuzemských podnicích setrvale roste, dokazuje i ocenění Hvězda sládků, které Plzeňský Prazdroj od roku 2019 uděluje hospodám, restauracím a barům za vynikající péči o čepované pivo. Za šest let se počet oceněných hospod zvýšil skoro trojnásobně. Pro rok 2025 ocenění získalo již 892 podniků, přičemž nejrychleji přibývá hospod a restaurací se skvěle ošetřeným pivem v obcích do 5000 obyvatel.

Počet podniků oceněných Hvězdou sládků se dlouhodobě zvyšuje, pro rok 2025 získalo titul 892 provozoven, což je o téměř 7 % více než loni. Meziročně přitom dokázalo svoji pozici obhájit 78 % podniků a 22 % se v hodnocení objevuje nově. „Jsme moc rádi, že více než tři čtvrtiny hospod, které hodnotíme, dokážou vysokou kvalitu držet dlouhodobě a vybojují si ocenění opakovaně. To je důkaz, že se jim důraz na péči o pivo vyplácí. Z našich dat totiž vyplývá, že pivař spokojený s kvalitou piva si při jedné návštěvě dá v průměru o jedno malé pivo navíc. A to se pak odráží i v prosperitě podniků,“ říká vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Vojtěch Homolka.

Současně v Česku roste počet menších restaurací a hospůdek, které nemají obrovské výtoče, přesto dokážou nabídnout pivo ve skvělé kondici. Ještě v roce 2020 tvořily menší podniky jen 30 % oceněných hospod, letos je to již 46 %. „Je vidět, že kvalita piva nesouvisí nutně s velikostí podniku nebo celkovou výtočí. To podtrhuje i fakt, že pouze 44 % držitelů letošní Hvězdy sládků čepuje pivo z tanku, a tedy odebírá pivo ve velkých objemech. Zatímco většina, 56 % oceněných, nabízí svým hostům sudové pivo,“ doplňuje Vojtěch Homolka.

Letošní výsledky Hvězdy sládků také ukazují, že podniky, kde umí pečovat o pivo, najdou lidé i v menších městech nebo na vesnicích. Zatímco v roce 2019 bylo téměř 40 % držitelů Hvězdy sládků z Prahy, letos je to jen 29 % (260 oceněných podniků). Naopak nejrychleji v poslední době přibývají hospody se špičkovou péčí o pivo v sídlech s 3 až 5 tisíci obyvateli, letos tvoří 4 % (38). V obcích do 3 tisíc obyvatel je 7 % oceněných (59), 18 % jich je v obcích od 5 do 20 tisíc obyvatel (164), ve městech mezi 20 a 50 tisíci obyvateli je 14 % hvězdných hospod (126) a ve velkých městech s více než 50 tisíci obyvateli a v krajských metropolích je jich 28 % (245).

Samotnému udělení Hvězdy sládků předchází komplexní hodnocení podniku. Obchodní sládci Prazdroje se při něm soustředí na technické parametry, jako je správné skladování piva, správné používání tlačných plynů, pravidelnost a kvalita sanitace pivních cest, čistota výčepní techniky a mytí pivního skla. Hodnotí se také správné čepování během celého dne.

Hvězda sládků představuje nejvyšší metu, které mohou hospodští v péči o pivo dosáhnout. Správně ošetřené pivo ale nabízí i mnoho dalších provozoven napříč Českem, které Prazdroj systematicky podporuje. „Každoročně proškolíme personál asi 5000 restaurací a hospod, což představuje zhruba 12 000 lidí. Za dobu fungování našeho týmu obchodních sládků to je už kolem 100 tisíc lidí, kteří tak zlepšili své dovednosti. A změnil se i pohled hostů na kvalitu piva. Dnes si velmi často pečlivě vybírají, kam na pivo půjdou a volí podniky, kde mají jistotu, že dostanou správně ošetřené pivo. Proto hospodští vědí, že školení a správná péče o pivo má smysl,“ dodává Vojtěch Homolka.

Hvězda sládků a obecně kvalitně ošetřené pivo představují pro hospody stále výraznější konkurenční výhodu. Zvyšují prestiž provozovny a pro hospodské je pomyslnou metou, díky které se jim daří dát o sobě vědět a lákat nové hosty.

„Hosté se stále více zajímají o kvalitu piva. Právě péče o ni je základem, na kterém jsme naši restauraci postavili. Chceme, aby každý návštěvník měl při každém doušku prvotřídní zážitek. Díky důrazu na konzistenci a kvalitu máme spoustu věrných hostů, kteří se k nám rádi vracejí. Mnozí nás objeví díky mapě Hvězdy sládků, pro jiné je to potvrzení, že u nás je o pivo pečováno s maximální péčí, a vracejí se k nám jako štamgasti,“ potvrzuje Zdeněk Benda, výčepní Restaurace U Minářů ve Slatinicích na Olomoucku.

Poznámka pro editory

  • Hvězda sládků představuje nejkomplexnější hodnocení v oblasti péče o čepované pivo v Česku. V první fázi se hodnotí několik oblastí, které mají vliv na jeho výslednou kvalitu: od skladování, přes péči o pivní vedení a sycení piva, mytí sklenic, až čistotu výčepu.
  • Ocenění Hvězda sládků se uděluje vždy na jeden rok. Poprvé bylo uděleno v roce 2019.
  • Hodnocení čistoty výčepu a pivního vedení provádí tým technických inspektorů. Na čepování piva, jeho chuť a vlastnosti se zaměřují odborní degustátoři, kteří v utajení navštěvují hospody a restaurace. Jsou to absolventi intenzivního tréninkového programu, který se věnuje čepování piva a jeho degustaci. Každého experta školí tým obchodních sládků Plzeňského Prazdroje.
  • S exportem do zhruba 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2024 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma první místo v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a také první místo v oborové kategorii „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.

Zdroj: www.prazdroj.cz

Další články

Další články od Plzeňský Prazdroj

Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v plnění svého závazku, že do roku 2030 zadrží v krajině více vody, než kolik na výrobu piva spotřebuje. V letošním roce zahajuje ve spolupráci s iniciativou Ukliďme Česko výzvu k úklidu vodních toků a okolí, do které se mohou zapojit lidé z celé České republiky. Mezi nejaktivnější účastníky hodlá pivovar rozdat 2030 sudů na zadržení dešťové vody. To vše s cílem zadržovat vodu v krajině a bojovat se suchem.
| Plzeňský Prazdroj
Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v plnění svého závazku, že do roku 2030 zadrží v krajině více vody, než kolik na výrobu piva spotřebuje. V letošním roce zahajuje ve spolupráci s iniciativou Ukliďme Česko výzvu k úklidu vodních toků a okolí, do které se mohou zapojit lidé z celé České republiky. Mezi nejaktivnější účastníky hodlá pivovar rozdat 2030 sudů na zadržení dešťové vody. To vše s cílem zadržovat vodu v krajině a bojovat se suchem.
| Plzeňský Prazdroj
Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v plnění svého závazku, že do roku 2030 zadrží v krajině více vody, než kolik na výrobu piva spotřebuje. V letošním roce zahajuje ve spolupráci s iniciativou Ukliďme Česko výzvu k úklidu vodních toků a okolí, do které se mohou zapojit lidé z celé České republiky. Mezi nejaktivnější účastníky hodlá pivovar rozdat 2030 sudů na zadržení dešťové vody. To vše s cílem zadržovat vodu v krajině a bojovat se suchem.
| Plzeňský Prazdroj
Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky

Pivovar Radegast pokračuje v plnění svého závazku, že do roku 2030 zadrží v krajině více vody, než kolik na výrobu piva spotřebuje. V letošním roce zahajuje ve spolupráci s iniciativou Ukliďme Česko výzvu k úklidu vodních toků a okolí, do které se mohou zapojit lidé z celé České republiky. Mezi nejaktivnější účastníky hodlá pivovar rozdat 2030 sudů na zadržení dešťové vody. To vše s cílem zadržovat vodu v krajině a bojovat se suchem.
| Plzeňský Prazdroj
Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Den otců v České republice nepatří mezi ty nejoslavovanější svátky. Je na čase to změnit a letos všem tátům vyjádřit vděčnost. Za každodenní podporu, zázemí, péči i životní moudrost. Výmluvným poděkováním může být dárek z e-shopu Plzeňského Prazdroje, který potěší nejen milovníky piva Pilsner Urquell. Den otců letos připadá na neděli 15. června, je tedy nejvyšší čas vybrat tátovi to správné překvapení!
| Plzeňský Prazdroj
Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Den otců v České republice nepatří mezi ty nejoslavovanější svátky. Je na čase to změnit a letos všem tátům vyjádřit vděčnost. Za každodenní podporu, zázemí, péči i životní moudrost. Výmluvným poděkováním může být dárek z e-shopu Plzeňského Prazdroje, který potěší nejen milovníky piva Pilsner Urquell. Den otců letos připadá na neděli 15. června, je tedy nejvyšší čas vybrat tátovi to správné překvapení!
| Plzeňský Prazdroj
Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Den otců v České republice nepatří mezi ty nejoslavovanější svátky. Je na čase to změnit a letos všem tátům vyjádřit vděčnost. Za každodenní podporu, zázemí, péči i životní moudrost. Výmluvným poděkováním může být dárek z e-shopu Plzeňského Prazdroje, který potěší nejen milovníky piva Pilsner Urquell. Den otců letos připadá na neděli 15. června, je tedy nejvyšší čas vybrat tátovi to správné překvapení!
| Plzeňský Prazdroj
Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Tipy na dárky ke Dni otců: Originální kousky a zážitky ve znamení piva Pilsner Urquell

Den otců v České republice nepatří mezi ty nejoslavovanější svátky. Je na čase to změnit a letos všem tátům vyjádřit vděčnost. Za každodenní podporu, zázemí, péči i životní moudrost. Výmluvným poděkováním může být dárek z e-shopu Plzeňského Prazdroje, který potěší nejen milovníky piva Pilsner Urquell. Den otců letos připadá na neděli 15. června, je tedy nejvyšší čas vybrat tátovi to správné překvapení!
| Plzeňský Prazdroj
Pivovar Elektrárna a legendární skupina Iron Maiden s vlastní značkou piva Trooper uvádí na český trh nový ležák Trooper Saturn

Pivovar Elektrárna a legendární skupina Iron Maiden s vlastní značkou piva Trooper uvádí na český trh nový ležák Trooper Saturn

Hudební ikona Iron Maiden, která minulý týden koncertovala v Česku, a plzeňský pivovar Elektrárna se spojili, aby společně pro české fanoušky uvařili nový ležák Trooper Saturn. Ten navazuje na originální anglické pivo Trooper, které se začalo vyrábět před 12 lety ve spolupráci s britskou společností Robinsons. Od té doby se řada piv Trooper skupiny Iron Maiden rozvíjí po celém světě díky partnerství s pečlivě vybranými a oceňovanými pivovary, které sdílejí stejný důraz na kvalitu, inovace a kreativitu.
| Plzeňský Prazdroj
V hlavní roli chmel, ječmen, voda a kvasinky. Plzeňský Prazdroj otevřel novou expozici zasvěcenou pivním surovinám

V hlavní roli chmel, ječmen, voda a kvasinky. Plzeňský Prazdroj otevřel novou expozici zasvěcenou pivním surovinám

Plzeňský Prazdroj otevřel v rámci své nejpopulárnější prohlídkové trasy Pilsner Urquell zcela novou interaktivní expozici věnovanou surovinám, které tvoří základ proslulého plzeňského ležáku: sladovnickému ječmeni, žateckému chmelu, měkké plzeňské vodě a unikátnímu kmenu vlastních pivovarských kvasinek. Moderní koncept vznikl s náklady 16 milionů korun a přináší zážitek doslova pro všechny smysly. Návštěvníci trasy si mohou suroviny nejen zblízka prohlédnout, ale i osahat, přivonět si k nim, a dokonce je ochutnat.
| Plzeňský Prazdroj