Kofola··6 min

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola

Kofola

Kofola je sycený nealkoholický nápoj kolového typu, který vznikl v roce 1960 v komunistickém Československu jako alternativa k tehdy nedostupným západním nápojům Coca-Cola nebo Pepsi. Nápoj vyrábí česká společnost Kofola ČeskoSlovensko v Krnově. Kofola obsahuje 14 různých bylin a ovocných látek, okořeněná je lékořicí.

Tisková zpráva

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

V druhém čtvrtletí rostly nápojářské Kofole jak tržby, tak ukazatel EBITDA. „Druhý kvartál byl pro nás úspěšný. V porovnání se stejným obdobím minulého roku jsme navýšili tržby o 13 %,“ uvádí Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko a dodává: „Zvýšené prodeje jsme zaznamenali napříč formáty. Nejvíce se dařilo čepovaným nápojům, které narostly o 7 %. Úspěch slavily i jednotlivé značky – Kofola vzrostla v porovnání s minulým rokem o 10 %, významnější nárůst zaznamenaly i minerální vody Korunní a Kláštorná Kalcia.“

Velkou perspektivu vidí skupinový management Kofoly v rozvoji svého Čerstvého a voňavého byznysu (Fresh&Herbs). UGO, které dodává na trh čerstvé ovocno-zeleninové šťávy a provozuje síť Salaterií a Freshbarů, zaznamenalo růst tržeb o 23 % ve srovnání s loňským rokem. „Dařilo se především baleným paskalizovaným šťávám, limonádám a smoothies, které prodáváme ve vybraných řetězcích. Divize rychlého občerstvení (QSR) vykázala výjimečné výsledky v oblasti tržeb a úrovně ziskovosti. Jak se obchodní model stává atraktivnějším, výrazně roste zájem o rozvoj UGO Freshbarů a Salaterií od nových potenciálních frenčízantů, ale i od těch stávajících,“ potvrzuje Marek Farník, generální ředitel společnosti UGO Trade. Ta má připravenou expanzi v Praze, v menších městech jako například v Olomouci povyšuje Freshbary na Salaterie. Vznikají i další pobočky v nových městech – otevřen bude například Freshbar v Českých Budějovicích. Společnosti Leros i Premium Rosa, které též patří do Čerstvého a voňavého pilíře Kofoly, zvládly mimosezónní měsíce velmi dobře a jsou připraveny na nadcházející podzimní sezónu.

Adriatický region Kofoly prokázal v první polovině roku 2024 silné prodeje na obou trzích. Navzdory náročnému počasí ve Slovinsku a Chorvatsku vzrostly tržby meziročně o 13 %. „Přestože jsme čelili vydatným dešťům a bouřkám, které ovlivňovaly celkové prodeje, a také způsobily škody v závodě v Radenci, dosáhli jsme dobrého výsledku. Slovinsko zaznamenalo 5% nárůst, Chorvatsko 12% a naše exportní tržby dosáhly působivého růstu o 8,5 %. Jsme spokojeni především s tím, že se tržby v Chorvatsku zlepšily dvouciferně,“ říká Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic. Kofola v Adriatiku se rozhodla v letošním roce posílit značky Radenska Naturelle a po úspěšném redesignu tradiční Kofoly zahájila i proměnu silné slovinské značky Oraketa.

Samostatným a významným pilířem Kofoly se zkraje roku staly Pivovary CZ Group. Díky dobrým tržbám, které vzrostly o 13 %, je jejich EBITDA o 12 mil. Kč lepší, než se čekalo. „Tohoto výsledku jsme dosáhli zejména díky vyšším prodaným objemům, které pokrývají rostoucí náklady. Marketingově se nejvíce dařilo značce Zubr, která uspěla v soutěži PIVEX 2024 a jejíž Zubr Grand získal zlato i v kategorii světlých ležáků,“ jmenuje úspěchy René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.

Rostoucím tržbám celé skupiny Kofola odpovídá i rostoucí EBITDA, která i díky stabilizaci cen energií a materiálových vstupů vzrostla ve druhém čtvrtletí v porovnání s loňskem o 66 %. I léto naznačuje dobré výsledky. Management skupiny Kofola proto věří, že i přes postižení krnovského a dvou pivních závodů se výborná sezóna odrazí v úspěchu celého roku. „Povodňové škody se vyšplhají podle prvních odhadů zhruba na 100 až 200 mil. Kč, z čehož část pokryje pojistka. S následky ničivé vody se budeme nejdéle vyrovnávat v Krnově, ale chod firmy jsme schopni bezproblémově zabezpečit díky ostatním závodům. V tuto chvíli si proto myslím, že míříme spíše k horní hranici avizovaného výhledu EBITDA, blížíme se tedy k 1,8 mld. Kč,“ uzavírá Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.

Na pomoc postižených lokalit spustila Kofola projekt #zlasky. Prostřednictvím veřejné sbírky, kterou realizuje se Spolkem Horní Dolní na portálu Donio.cz a do které sama věnovala 10 miliónů korun, chce vyzvat veřejnost k podpoře konkrétních rodin a jednotlivců z Krnova, Hanušovic, Litovle a přilehlého okolí.

Z pohledu akvizic bude Kofola stabilizovat své nové celky, rozhlíží se ale i po dalších příležitostech v rámci svých segmentů. Největšími riziky pro růstovou strategii Kofoly představují změny nastavených podmínek podnikání ze strany vlád. Daň z cukru na Slovensku zavedená od roku 2025 by podle Martina Piskláka mohla znamenat v příštím roce přibližně 10% dopad do slovenský prodejů a samozřejmě navýšení cen produktů. Stejně tak mohou nápojářský průmysl významně ovlivňovat zásahy slovenské vlády do fungujícího zálohového systému. V Česku se na jeho schválení stále čeká.

Výsledky Skupiny Kofola za 2Q 2024

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Dvě třetiny párů se dnes seznámí online. Offline láska teď dostává druhou šanci

Dvě třetiny párů se dnes seznámí online. Offline láska teď dostává druhou šanci

Láska má existenční problémy. Víc jak 60 % párů se dnes seznamuje online. Obrazovky ale těžko nahradí první nesmělý pohled, nervózní úsměv nebo dotek ruky při osobním setkání. Právě na tento fenomén reaguje nová kampaň značky Kofola.
| Kofola
Třetí ročník projektu Stezky z lásky startuje: Opět pomůžeme české přírodě a budeme budovat vztahy

Třetí ročník projektu Stezky z lásky startuje: Opět pomůžeme české přírodě a budeme budovat vztahy

Celorepublikový dobrovolnický projekt Stezky z lásky, za kterým stojí Klub českých turistů (KČT), společnost Kofola ČeskoSlovensko a dopravce RegioJet, vstupuje do svého třetího ročníku. I letos přispěje k obnově zničených turistických tras a dalších míst v české krajině. Projekt spojuje již třetí rok dobrovolníky ze všech koutů, kteří sdílejí lásku k přírodě a chuť něco změnit.
| Kofola
Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Chuť, která vás vrátí do dětství, spojuje generace, vyvolává nostalgii a překvapuje jedinečností. Kofola, která sjela poprvé z výrobní linky 27. března 1960, slaví své 65. narozeniny. Historie nezaměnitelného nápoje, který vznikl jako domácí alternativa k západním kolám, je o tradici, inovacích i odhodlání dělat věci jinak. Kdo stojí za jejím příběhem dnes? A jaká bude Kofola budoucnosti?
| Kofola
F.H. Prager se mění na PRAGER’S a v roce 2025 cílí na 60 milionový obrat

F.H. Prager se mění na PRAGER’S a v roce 2025 cílí na 60 milionový obrat

Už je tomu 15 let, co vykvasil první řemeslný cider z dílny F.H. Prager. V roce 2019 značku koupila společnost Kofola ČeskoSlovensko, která ji rozvíjí samostatně v tzv. inkubátoru pod vedením dvou mladých energických majitelů. Ti plánují v roce 2025, kromě změny názvu, představit zcela nové produkty, obsadit zajímavé mimoevropské trhy a téměř zdvojnásobit obrat.
| Kofola
Kofola podepsala smlouvu o koupi 100% podílu v největší vendingové společnosti na Slovensku

Kofola podepsala smlouvu o koupi 100% podílu v největší vendingové společnosti na Slovensku

Rodinná nápojářská společnost se rozhodla provozovat síť nápojových a potravinových automatů. Díky spojení s firmou ASO VENDING manželů Korčekových bude moci obsluhovat na 8 tisíc automatů napříč Slovenskem.
| Kofola
Kofola se stala oficiálním partnerem festivalu Beats for Love. Partnerství propojuje dvě značky, které mají lásku v DNA

Kofola se stala oficiálním partnerem festivalu Beats for Love. Partnerství propojuje dvě značky, které mají lásku v DNA

Letošní ročník Beats for Love, který se odehraje od 2. do 5. července 2025, přepíše historii festivalu a otevře zcela novou dimenzi této ikonické oslavy elektronické hudby. A Kofola bude u toho. Stala se oficiálním partnerem festivalu, na který přinese řadu novinek i Náměstí lásky.
| Kofola
Lidé se sedavým zaměstnáním se chtějí stravovat zdravě, bráním jim ale ceny jídel i dostupnost stravovacích zařízení

Lidé se sedavým zaměstnáním se chtějí stravovat zdravě, bráním jim ale ceny jídel i dostupnost stravovacích zařízení

Více než dvě třetiny kancelářských zaměstnanců si neuvědomují, že strava hraje klíčovou roli v jejich produktivitě a množství energie, kterou pociťují. Ve zdravém stravování jim brání nedostupnost stravovacích zařízení poblíž kanceláří i vysoké ceny jídel. Ukázal to průzkum mezi tisíci českými kancelářskými pracovníky.
| Kofola
Rekordní rok Kofoly. I přes povodeň hlásí meziroční růst o 30 %

Rekordní rok Kofoly. I přes povodeň hlásí meziroční růst o 30 %

Společnost Kofola ČeskoSlovensko zveřejnila své předběžné hospodářské výsledky za rok 2024. Potvrdila nejen výborné tržby v jednotlivých zemích, kde působí, ale i rekordní EBITDU za celou skupinu Kofola, která převýšila 1,8 miliard korun. Výsledky za loňský rok potvrzují sílu celé skupiny, jejích značek i schopnost reagovat na měnící se podmínky na trhu. V roce 2025 hodlá management Kofoly hojně investovat.
| Kofola
Evropská rada schválila Nařízení o obalech a obalovém odpadu. Pro splnění cílů bude muset Česko zavést zálohový systém

Evropská rada schválila Nařízení o obalech a obalovém odpadu. Pro splnění cílů bude muset Česko zavést zálohový systém

Česká republika bude muset zavést zálohový systém na PET lahve a plechovky. Bez něj totiž nesplní cíle vyplývající z evropského nařízení o obalech a obalovém odpadu (tzv. PPWR). Schválení dokumentu Evropskou radou je posledním krokem v legislativním procesu. Z nařízení vyplývá, že pokud členská země v roce 2026 nedosáhne 80% míry sběru PET lahví a plechovek, musí nejpozději v roce 2029 zavést zálohový systém. Česká republika s mírou sběru pod 30 % u plechovek a 75 % u PET lahví ve stávajícím systému tyto podmínky nesplní. Novela obalového zákona, které nyní čeká v prvním čtení na schválení Poslaneckou sněmovnou, přitom povinnosti plynoucí z nařízení zajistí.
| Kofola
Češi platí přes 1,5 miliardy korun ročně za to, že nezálohují PET lahve a plechovky

Češi platí přes 1,5 miliardy korun ročně za to, že nezálohují PET lahve a plechovky

Každý rok bez zálohování přijde Česko na 1,53 mld. korun. Jenom hodnota materiálu, který skončí na skládce, ve spalovně nebo pohozený v přírodě bez dalšího využití, přesahuje 640 milionů korun. Dalších 500 milionů korun tvoří zbytečné odvody do rozpočtu EU za nízkou míru recyklace PET lahví. Ty přitom byly často vytříděny, akorát je současný neefektivní systém nedokáže dále využít. 320 milionů korun jsou náklady, které obce platí za výsyp kontejnerů, kde PET lahve nyní končí, ať už jde o žluté popelnice nebo černé kontejnery na směsný odpad. A konečně 60 milionů korun platí obce za svoz a výsyp objemu, který tvoří nápojové obaly ve veřejných odpadkových koších. Analýzu připravil Institut cirkulární ekonomiky ve spolupráci s Iniciativou pro zálohování.
| Kofola