AAA Auto··6 min

Expert AAA AUTO: Nová ani ojetá auta nezdražují, jsou dostupnější než kdy dřív

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.

Média v poslední době zaplavily články, vypočítávající, o kolik zdražila ojetá i nová auta. Častým příkladem je nejprodávanější automobil v Česku, Škoda Octavia, která před několika lety stála o 200 tisíc korun méně než nyní. Jenže porovnání s průměrnou mzdou tehdy a dnes ukazuje, že škodovka je aktuálně dokonce dostupnější. „Přestože to mnoho lidí překvapí, na pořízení auta dnes dosáhnou snáz než před několika lety – stačí jim méně průměrných platů. A platí to pro nová auta i pro ojeté vozy. Optický nárůst cen je zapříčiněn inflací, jenže průměrná mzda roste ještě rychleji,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. A dává konkrétní příklad. „Základní Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW přišla v roce 2016 na 408 tisíc korun, což při průměrné mzdě 29 320 Kč znamenalo, že na ni padlo 14 platů. Dnešní základ v podobě motoru 1.5 TSI 85 kW stojí 599 tisíc korun, a stačí na něj o jeden průměrný plat méně,“ vypočítává. Pokud půjdeme ještě o pár let nazpět, do roku 2007, tehdy na základní Škodu Fabia 1.2 HTP 44 kW v ceně 250 tisíc korun stačilo 11,5 platu – na dnešní startovací cenu 399 900 Kč (1.0 MPI, 59 kW) – postačí hrubých platů jen devět.

Za navýšením cen stojí hlavně inflace. Mezi zmíněnými lety 2016 a 2023 (s údaji za letošní rok ještě inflační kalkulačka nepočítá) byla průměrná meziroční inflace 3,5 procenta, a „správně“ dorovnaná cena zmíněné Škody Fabia by měla být 433 tisíc korun – takže skutečnost za inflací pokulhává. U octavie to vychází přesně na oněch 599 tisíc, jež najdeme v ceníku. „Ve skutečnosti automobilky mnohdy navyšovaly ceny méně, než je inflační nárůst – víc jim trh nedovolí. Například kompaktní crossover Nissan X-Trail dnes přijde na 835 tisíc Kč, přestože cenovka 589 tisíc z roku 2015 by dnes čistě podle inflace měla být 870 tisíc,“ přidává další příklad Petr Vaněček. „Navíc je dost velký rozdíl ve výbavách aut v minulosti a dnes, kdy bývají o dost bohatší. Minimálním standardem je klimatizace, najdeme v nich mnohem více bezpečnostních prvků i asistenčních systémů,“ dodává.

A přidává i okénko „pro pamětníky“. „Dnešní situace se absolutně nedá srovnat například s počátkem 90. let, kdy si nové auto nemohl dovolit hned tak někdo. V roce 1994 přišla nová Škoda Felicia na 207 tisíc Kč, což při průměrné hrubé měsíční mzdě 7 000 Kč představovalo 30 platů. Dnešním ekvivalentem by byla částka 638 tisíc korun, tedy solidně vybavená Škoda Octavia. A o cenách před listopadem 1989 ani nemusíme mluvit – tehdy pořízení slušného auta, třeba Škody Favorit za 84 600 Kčs, vyžadovalo ušetřit 28 průměrných platů, což dnes představuje sumu 1,2 milionu Kč. A za ni dostanete, zůstaneme-li u škodovek, špičkový superb, kodiaq nebo elektrický enyaq,“ doplňuje šéf autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Ani ojetá auta nezdražila

Naprostou většinu prodaných aut na českém trhu však tvoří vozy zánovní a ojeté, a to v drtivém poměru. „Nových vozů se podle statistik loni prodalo asi 220 tisíc, zatímco ojetých více než trojnásobek, 750 tisíc kusů. Důvodem není jen nižší pořizovací cena, ale v mnoha případech také okamžitá dostupnost ojetého vozu – není na něj potřeba čekat 14 měsíců jako na nové auto z výroby. Takto dlouhodobě plánují většinou jen firmy, naprostá většina běžných lidí vždy koupí ojeté místo nového,“ říká Petr Vaněček.

Ani v případě ojetin se nedá mluvit o zdražování, přestože tímto termínem internetová fóra doslova přetékají. Protože pokud v roce 2019 stálo ojeté auto v průměru 227 000 Kč, zatímco letos 287 000 Kč (nárůst 26 %), je navýšení opět pouze nominální. „Při započítání inflace je oněch 227 tisíc z roku 2019 současných 310 tisíc. I nárůst cen ojetin tedy za inflační realitou zaostává,“ připomíná Petr Vaněček. Průměrná mzda mezi lety 2019 a 2024 navíc vzrostla výrazněji, o 28,8 procenta, takže zatímco před pětiletkou byste na průměrnou ojetinu potřebovali 6,6 hrubých platů, letos malinko méně, 6,5 platu. Průměrné stáří ani nájezd ojetých vozů se výrazně nezměnily, stále činí 10 let a zhruba 164 tisíc kilometrů.

Srovnatelná auta si tak stále drží podobné ceny. „V roce 2015 stál pět let starý Ford Mondeo 2.0 TDCi s nájezdem 150 tisíc kilometrů u nás v AAA AUTO rovných 200 tisíc korun. Dnes mondeo z roku 2019, najetými 170 tisíci kilometry a stejným motorem – ale s modernější výbavou – nabízíme za zhruba 300 tisíc korun. Což téměř přesně pokrývá inflační nárůst, přepočítáno na průměrné platy je na tom letos prodávané mondeo téměř stejně – sedm platů versus 6,8,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, jako jediná mezi prodejci ojetých vozů ve střední Evropě sleduje zákaznickou spokojenost pomocí ukazatele Net Promoter Score (NPS). Ten vyjadřuje ochotu zákazníka doporučit prodejce svým známým a přátelům a je celosvětově uznávaným standardem měření zákaznické spokojenosti. Díky svým výsledkům v měření NPS v uplynulém roce se AURES Holdings dostal do elitního klubu 10 nejlepších firem, které ocenila renomovaná společnost Insight Sofa plaketou „Výjimečné CX 2024“. InsightSofa je pokročilý software poháněný umělou inteligencí pro měření a práci se zákaznickou (CX) a zaměstnaneckou zkušeností (EX).
| AAA Auto
Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna či Auto Diskont, loni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii, když celkově prodala 108 661 vozů. AURES loni prodával v průměru 9 000 vozů měsíčně, vůbec nejvíce aut si zákazníci odvezli v srpnu, kdy prodeje poprvé překonaly psychologickou hranici deseti tisíc automobilů. V České republice AURES poprvé prodal bez několika stovek šedesát tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku. Společnost vidí za svým úspěchem zejména výrazné zlepšení zákaznického zážitku, využití moderních technologií na bázi generativní umělé inteligence a další posílení svého postavení na trhu jako největšího prodejce ojetých a zánovních aut ve střední a východní Evropě.
| AAA Auto
10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Podle meteorologů byl letošní listopad nejstudenější za poslední roky. Rekord padl i na trhu s ojetými auty, jehož růst nízké teploty nezastavily – v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
| AAA Auto
Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Podle meteorologů byl letošní listopad nejstudenější za poslední roky. Rekord padl i na trhu s ojetými auty, jehož růst nízké teploty nezastavily – v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
| AAA Auto
AAA AUTO: Škoda Fabia se prodává 25 let. Které verze se po letech nejvíc osvědčily?

AAA AUTO: Škoda Fabia se prodává 25 let. Které verze se po letech nejvíc osvědčily?

Škodu Fabia zná každý Čech. Pokud ji nevlastnil, určitě v ní alespoň jednou seděl – však se jich také ve čtyřech generacích prodalo už kolem pěti milionů kusů. Ta první se v Česku začala prodávat přesně před čtvrtstoletím, 4. prosince 1999. Experti AAA AUTO radí, které z mnoha verzí jsou i po letech nejlepší volbou pro bezproblémový provoz. A podívali se také na to, za jaké ceny lze dnes ojeté fabie na sekundárním trhu sehnat.
| AAA Auto