Kofola··4 min

Evropská rada schválila Nařízení o obalech a obalovém odpadu. Pro splnění cílů bude muset Česko zavést zálohový systém

Kofola

Kofola

Kofola je sycený nealkoholický nápoj kolového typu, který vznikl v roce 1960 v komunistickém Československu jako alternativa k tehdy nedostupným západním nápojům Coca-Cola nebo Pepsi. Nápoj vyrábí česká společnost Kofola ČeskoSlovensko v Krnově. Kofola obsahuje 14 různých bylin a ovocných látek, okořeněná je lékořicí.

Tisková zpráva

Česká republika bude muset zavést zálohový systém na PET lahve a plechovky. Bez něj totiž nesplní cíle vyplývající z evropského nařízení o obalech a obalovém odpadu (tzv. PPWR). Schválení dokumentu Evropskou radou je posledním krokem v legislativním procesu. Z nařízení vyplývá, že pokud členská země v roce 2026 nedosáhne 80% míry sběru PET lahví a plechovek, musí nejpozději v roce 2029 zavést zálohový systém. Česká republika s mírou sběru pod 30 % u plechovek a 75 % u PET lahví ve stávajícím systému tyto podmínky nesplní. Novela obalového zákona, které nyní čeká v prvním čtení na schválení Poslaneckou sněmovnou, přitom povinnosti plynoucí z nařízení zajistí.

Evropská rada schválila Nařízení o obalech a obalovém odpadu. Pro splnění cílů bude muset Česko zavést zálohový systém

Nařízení stanovuje povinnost zavést systém záloh, pokud členské země nesplní povinnou míru sběru 80 % jak u PET lahví, tak u plechovek v roce 2026. Zároveň musí prokázat jasný plán, jak v roce 2030 dosáhnou míru sběru 90 %. Česká republika jednoznačně povinnou míru sběru nesplní u plechovek, jak již potvrdila také autorizovaná obalová společnost EKO KOM, a s vysokou pravděpodobností ani u plastových lahví. Jejich třídění už roky stagnuje kolem 75 %.

„Nové nařízení o obalech zpřísňuje cíle sběru pro členské státy, nově totiž zavádí cíl pro nápojové plechovky, a zároveň navyšuje cíl sběru plastových lahví od roku 2026. Nově zavedené zálohové systémy navíc musí splňovat stanovené minimální standardy. Rámec systému pro Česko, navržený v návrhu novely obalového zákona, který schválila vláda a nyní je na projednání v Poslanecké sněmovně, je s nimi v souladu,“ vysvětluje Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování.

Zálohový systém na PET lahve a plechovky je řešením neutěšené situace recyklace nápojových obalů. Nevyžaduje přitom žádné příspěvky ani dotace z veřejných zdrojů, protože plně využívá hodnoty vysbíraného materiálu, jehož prodej pomáhá financovat provoz a který v současném systému třídění leží ladem na skládce, v přírodě nebo končí ve spalovně. „Zálohování nápojových obalů oproti současnému systému třídění umožní vrátit k opětovnému použití téměř veškeré nápojové obaly. Lidé navíc budou mít jistotu, jak se s materiálem dále nakládá. Z navrácené PET lahve vznikne opět nová petka a z plechovky zase plechovka,“ říká Havligerová.

Většina Evropy je již na tyto změny připravena nebo se na ně připravuje. Zálohuje více než polovina obyvatel Evropy celkem v 16 zemích. V lednu 2025 se přidá Polsko a Rakousko. Z dalších zemí zálohování připravují například v Řecku, Portugalsku, ve Velké Británii a nově také ve Španělsku.

První návrh Nařízení o obalech a obalovém odpadu představila Evropská komise v listopadu 2022. Dokument schválil již předchozí Evropský parlament 24. dubna 2024. Text nařízení následně procházel kontrolou formálních náležitostí. 25. listopadu 2024 projednal upravený text Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu. Nařízení bylo následně zveřejněno v plénu Evropského parlamentu, čímž došlo k jeho formálnímu schválení. Posledním krokem bylo dnešní schválení návrhu Evropskou radou. Nařízení bude účinné 18 měsíců od vstupu do platnosti.

Zdroj: TZ Iniciativa pro zálohování.

Iniciativu pro zálohování založili významní výrobci nápojů. Mezi nimi je i Kofola ČeskoSlovensko. Jejím cílem je zavedení plošného zálohového systému všech nápojových PET lahví a plechovek v České republice jako cestu k opravdové recyklaci těchto obalových materiálů.

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Stezky z lásky píší výjimečné příběhy: Od lávek na Smrku po přátelství vzniklá v dešti

Stezky z lásky píší výjimečné příběhy: Od lávek na Smrku po přátelství vzniklá v dešti

Celorepublikový dobrovolnický projekt Stezky z lásky, organizovaný Klubem českých turistů (KČT), společností Kofola ČeskoSlovensko a dopravcem RegioJet, za dva roky své existence dokázal, že chuť pomáhat české krajině má spousta lidí napříč generacemi i profesemi. Od května 2023 se uskutečnilo už 39 akcí, do kterých se zapojilo přes 750 dobrovolníků. Společně opravili přes 49 kilometrů turistických tras a přispěli k obnově desítek stezek i dalších přírodních míst. Projekt má také svého největšího srdcaře – Lukáše Buriana, který se zúčastnil už jubilejní dvacáté brigády a letos je přihlášený na každou další.
| Kofola
Kofola se pustila do záchrany brownfieldu. Zahájila výstavbu nového sídla v Dolních Vítkovicích

Kofola se pustila do záchrany brownfieldu. Zahájila výstavbu nového sídla v Dolních Vítkovicích

Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko nový život. Kromě kanceláří zde zbuduje návštěvnickou atrakci v podobě interaktivního muzea tradiční značky Kofola.
| Kofola
Dvě třetiny párů se dnes seznámí online. Offline láska teď dostává druhou šanci

Dvě třetiny párů se dnes seznámí online. Offline láska teď dostává druhou šanci

Láska má existenční problémy. Víc jak 60 % párů se dnes seznamuje online. Obrazovky ale těžko nahradí první nesmělý pohled, nervózní úsměv nebo dotek ruky při osobním setkání. Právě na tento fenomén reaguje nová kampaň značky Kofola.
| Kofola
Kofola pomáhá gastro podnikům hledat úspory, které pomohou nejen přírodě, ale i ekonomice provozoven

Kofola pomáhá gastro podnikům hledat úspory, které pomohou nejen přírodě, ale i ekonomice provozoven

Udržitelný přístup v gastronomii nemusí být až tak složitý ani časově náročný. Když se vezme za správný konec, může přinést nejen dobrý pocit, ale i zajímavé úspory a nové zákazníky. Aspoň tak to vidí společnost Kofola ČeskoSlovensko, která spustila pro své gastro zákazníky projekt Neleníme, zeleníme.
| Kofola
Kofola i letos na festivalech

Kofola i letos na festivalech

Léto bez festivalů a vychlazené Kofoly? To by nebylo ono! Ani letos nebudeme chybět na těch největších hudebních peckách. Tak kam spolu tento rok vyrazíme?
| Kofola
Třetí ročník projektu Stezky z lásky startuje: Opět pomůžeme české přírodě a budeme budovat vztahy

Třetí ročník projektu Stezky z lásky startuje: Opět pomůžeme české přírodě a budeme budovat vztahy

Celorepublikový dobrovolnický projekt Stezky z lásky, za kterým stojí Klub českých turistů (KČT), společnost Kofola ČeskoSlovensko a dopravce RegioJet, vstupuje do svého třetího ročníku. I letos přispěje k obnově zničených turistických tras a dalších míst v české krajině. Projekt spojuje již třetí rok dobrovolníky ze všech koutů, kteří sdílejí lásku k přírodě a chuť něco změnit.
| Kofola
Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Chuť, která vás vrátí do dětství, spojuje generace, vyvolává nostalgii a překvapuje jedinečností. Kofola, která sjela poprvé z výrobní linky 27. března 1960, slaví své 65. narozeniny. Historie nezaměnitelného nápoje, který vznikl jako domácí alternativa k západním kolám, je o tradici, inovacích i odhodlání dělat věci jinak. Kdo stojí za jejím příběhem dnes? A jaká bude Kofola budoucnosti?
| Kofola
F.H. Prager se mění na PRAGER’S a v roce 2025 cílí na 60 milionový obrat

F.H. Prager se mění na PRAGER’S a v roce 2025 cílí na 60 milionový obrat

Už je tomu 15 let, co vykvasil první řemeslný cider z dílny F.H. Prager. V roce 2019 značku koupila společnost Kofola ČeskoSlovensko, která ji rozvíjí samostatně v tzv. inkubátoru pod vedením dvou mladých energických majitelů. Ti plánují v roce 2025, kromě změny názvu, představit zcela nové produkty, obsadit zajímavé mimoevropské trhy a téměř zdvojnásobit obrat.
| Kofola
Kofola podepsala smlouvu o koupi 100% podílu v největší vendingové společnosti na Slovensku

Kofola podepsala smlouvu o koupi 100% podílu v největší vendingové společnosti na Slovensku

Rodinná nápojářská společnost se rozhodla provozovat síť nápojových a potravinových automatů. Díky spojení s firmou ASO VENDING manželů Korčekových bude moci obsluhovat na 8 tisíc automatů napříč Slovenskem.
| Kofola
Kofola se stala oficiálním partnerem festivalu Beats for Love. Partnerství propojuje dvě značky, které mají lásku v DNA

Kofola se stala oficiálním partnerem festivalu Beats for Love. Partnerství propojuje dvě značky, které mají lásku v DNA

Letošní ročník Beats for Love, který se odehraje od 2. do 5. července 2025, přepíše historii festivalu a otevře zcela novou dimenzi této ikonické oslavy elektronické hudby. A Kofola bude u toho. Stala se oficiálním partnerem festivalu, na který přinese řadu novinek i Náměstí lásky.
| Kofola