„Cílem projektu není oprava současné technologie umístěné na křižovatkách, ale modernizace celého dopravního systému a jeho povýšení na stupeň odpovídající modernímu městu současnosti, který má zlepšit dopravní plynulost a zvýšení bezpečnosti při průjezdu městem se zaměřením na místa, se kterými si město dlouhodobě potýká,“ vysvětluje radní pro dopravu Václav Kovář.
Právě zahájená I. etapa se týká modernizace takzvané pilotní křižovatky Gahurova x Výletní x Nábřeží (u Vily Tomáše Bati). Tato křižovatka obsahuje všechny atributy pro analýzu dopravních dat, a to nejen z pohledu samotné dopravy, ale také z pohledu získání všech potřebných dat od vozidel MHD a Integrovaného záchranného systému Zlínského kraje.
„Všechny zkušenosti získané při realizaci pilotní křižovatky, která potrvá nejspíš do druhé poloviny srpna, se promítnou na modernizaci ostatních křižovatek,“ zdůraznil radní Václav Kovář. Dodal, že další křižovatky se budou modernizovat v několika blocích. „Každý blok obsahuje několik křižovatek roztříděných podle obtížnosti nebo obsazenosti dopravy, a to vždy na různých místech města tak, aby se minimalizovaly dopravní zácpy a zajistila se v co největší míře plynulost dopravy. Realizační doba každého bloku křižovatek potrvá šest až osm týdnů.“
Od pondělí 30. června je v ulici Výletní umístěna mobilní signalizace, zatímco u Lidlu zůstane semafor v provozu ještě 14 dnů. Následně zůstane prostor bez světelné signalizace a začne platit zákaz odbočení doleva na Jižní Svahy u Nábřeží. Nové světelné signalizační zařízení by mělo být na obou křižovatkách v provozu od začátku srpna.
Na všech křižovatkách s výjimkou křižovatky u vily T. Bati, kde Policie ČR z důvodu bezpečnosti nepovolila přecházení, budou zajištěny přechody.
V polovině července dojde na přípravné práce na křižovatkách u Terna a Kongresového centra, do konce prázdnin pak u OMV (křižovatka na Zlín-Louky), na Benešově nábřeží a v Malenovicích (ul. Husova).
Zásadní novinkou, kterou projekt přináší, je vybudování nového Dopravního a informačního centra pro regulaci a dohled nad dopravou, které bude sídlit v budově Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice a fungovat začne na podzim. Zde bude umístěna dohledová místnost, díky níž budou mít dispečeři v reálném čase přehled o dění na všech křižovatkách ve městě. „Technologie také zjednoduší tvorbu preferované neboli zásahové trasy, například při konání velkých kulturních, sportovních či policejních akcí. Dispečeři budou schopni nastavením semaforů regulovat dopravu v největších špičkách dopravy tak, aby hustota dopravy v centru města byla minimalizovaná a optimalizovaná pro průjezd vozidel IZS nebo vozidel MHD a tím snížila dojezdové časy,“ zdůraznil radní Kovář.
Magistrát města Zlína bude o průběhu prací a dočasném omezení dopravy informovat na své oficiální webové stránce a také na sociálních sítích. Řidiči se aktuální informace dozví také přes VMS tabule, které jsou rozmístěny na příjezdových cestách do města.
Kontaktními osobami jsou za společnost CROSS Zlín Ivo Gajdošík, tel. 577 110 211, za Magistrát města Zlína Michal Kovařík, tel. 577 630 212.
Zdroj: www.zlin.eu