Scio··9 min

Chodí do školy každý den, přesto se o nich moc nemluví

Scio

Scio

Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí. Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy

Tisková zpráva

Žádná škola se bez nich neobejde, přesto bývají často přehlíženi. Kuchařky, školníci, hospodářky, uklízečky a další nepedagogičtí pracovníci. Jak se ve svých školách cítí, jak vycházejí se svými učícími kolegy a se žáky? Na to dává odpověď šetření Mapa školy, realizované v uplynulém školním roce mezi 900 nepedagogickými pracovníky základních škol.

Až doedávna stáli nepedagogičtí pracovníci ve školství na okraji pozornosti veřejnosti. Vše se změnilo s novým školním rokem, kdy vláda oznámila záměr razantně snížit počet zaměstnanců ve školství, a to hlavně v oblasti nepedagogických pracovníků, reprezentovaných především kuchařkami, školníky, hospodářkami apod. Jak potvrzují každoroční výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření Mapa školy, které realizuje společnost Scio, těchto zaměstnanců si školy většinou velmi cení a zároveň tito pracovníci bývají spokojeni jak se svou školou, tak i se vztahy s pedagogickými kolegy.

Z dotazování mezi více než 900 nepedagogickými pracovníky základních škol v loňském školním roce vyplývá, že se zaměstnaneckým zázemím je spokojeno 9 z 10 dotázaných (92 % je rozhodně či spíše spokojeno) a podobné je to s organizací práce ze strany vedení školy (94 %) i s pracovní dobou (95 %). Kde by mohla být situace lepší, je finanční ohodnocení, se kterým jsou spokojeny dvě třetiny (67 %) nepedagogických pracovníků. Co se týká zmíněné pracovní doby, přestože dotazovaní vyjadřovali vesměs spokojenost, i tak skoro polovina (47 %) uvedla, že alespoň někdy musí pracovat přesčas.

Spolupráci mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky si pochvaluje 9 z 10 (89 %) nepedagogických pracovníků, stejně jako si pochvalují vybavení, které potřebují pro svou práci (92 %). Lidé, kteří neučí, velmi pozitivně vnímají i to, že jim vedení školy naslouchá, a pokud potřebují probrat svou práci, udělá si na ně čas (96 %). Pokud se objeví nějaký problém nebo nedostatek, vedení pomůže s jeho řešením (93 %). A že se nějaké ty překážky alespoň občas objeví, připouští skoro polovina dotázaných (48 %).

Co se týká konkrétních mezilidských vztahů, tak drtivá většina nepedagogických pracovníků se svými kolegy ve třídách vychází dobře. Jen 4 % z nich tvrdí, že mívají stálé nebo časté problémy s chováním některých pedagogů, zhruba každý pátý (18 %) má takovou zkušenost občas. „Podobné je to i se vztahy k žákům. Jen 4 % dotázaných říkají, že téměř neustále nebo často mívají problémy se žáky, třetina (31 %) občas, ale dvě třetiny (65 %) prakticky žádné problémy nevnímají. Celkově je pak s mezilidskými vztahy na škole spokojeno 9 z 10 (90 %) nepedagogických pracovníků a stejně vysoké je i procento lidí, kteří jsou přesvědčeni, že na jejich škole vládne dobrá a pohodová atmosféra,“ komentuje výsledky šetření Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy. To se také odráží na celkové spokojenosti, která se blíží svému maximu – 97 % dotázaných říká, že jsou se svou pracovní pozicí na dané škole spokojeni. Přesto ale 14 % poznamenává, že by jejich práci mohlo vedení více ocenit.

A kde by vedení škol mohlo směrem k nepedagogickým pracovníkům rovněž zlepšit situaci, to je v oblasti informování a boji proti vyhoření. Zhruba každý šestý zaměstnanec (17 %) postrádá informace, které ovlivňují jeho práci, a skoro každý třetí (30 %) se ze své práce pravidelně cítí vyčerpán.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace – Mapa školy

Až doedávna stáli nepedagogičtí pracovníci ve školství na okraji pozornosti veřejnosti. Vše se změnilo s novým školním rokem, kdy vláda oznámila záměr razantně snížit počet zaměstnanců ve školství, a to hlavně v oblasti nepedagogických pracovníků, reprezentovaných především kuchařkami, školníky, hospodářkami apod. Jak potvrzují každoroční výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření Mapa školy, které realizuje společnost Scio, těchto zaměstnanců si školy většinou velmi cení a zároveň tito pracovníci bývají spokojeni jak se svou školou, tak i se vztahy s pedagogickými kolegy.

Z dotazování mezi více než 900 nepedagogickými pracovníky základních škol v loňském školním roce vyplývá, že se zaměstnaneckým zázemím je spokojeno 9 z 10 dotázaných (92 % je rozhodně či spíše spokojeno) a podobné je to s organizací práce ze strany vedení školy (94 %) i s pracovní dobou (95 %). Kde by mohla být situace lepší, je finanční ohodnocení, se kterým jsou spokojeny dvě třetiny (67 %) nepedagogických pracovníků. Co se týká zmíněné pracovní doby, přestože dotazovaní vyjadřovali vesměs spokojenost, i tak skoro polovina (47 %) uvedla, že alespoň někdy musí pracovat přesčas.

Spolupráci mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky si pochvaluje 9 z 10 (89 %) nepedagogických pracovníků, stejně jako si pochvalují vybavení, které potřebují pro svou práci (92 %). Lidé, kteří neučí, velmi pozitivně vnímají i to, že jim vedení školy naslouchá, a pokud potřebují probrat svou práci, udělá si na ně čas (96 %). Pokud se objeví nějaký problém nebo nedostatek, vedení pomůže s jeho řešením (93 %). A že se nějaké ty překážky alespoň občas objeví, připouští skoro polovina dotázaných (48 %).

Co se týká konkrétních mezilidských vztahů, tak drtivá většina nepedagogických pracovníků se svými kolegy ve třídách vychází dobře. Jen 4 % z nich tvrdí, že mívají stálé nebo časté problémy s chováním některých pedagogů, zhruba každý pátý (18 %) má takovou zkušenost občas. „Podobné je to i se vztahy k žákům. Jen 4 % dotázaných říkají, že téměř neustále nebo často mívají problémy se žáky, třetina (31 %) občas, ale dvě třetiny (65 %) prakticky žádné problémy nevnímají. Celkově je pak s mezilidskými vztahy na škole spokojeno 9 z 10 (90 %) nepedagogických pracovníků a stejně vysoké je i procento lidí, kteří jsou přesvědčeni, že na jejich škole vládne dobrá a pohodová atmosféra,“ komentuje výsledky šetření Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy. To se také odráží na celkové spokojenosti, která se blíží svému maximu – 97 % dotázaných říká, že jsou se svou pracovní pozicí na dané škole spokojeni. Přesto ale 14 % poznamenává, že by jejich práci mohlo vedení více ocenit.

A kde by vedení škol mohlo směrem k nepedagogickým pracovníkům rovněž zlepšit situaci, to je v oblasti informování a boji proti vyhoření. Zhruba každý šestý zaměstnanec (17 %) postrádá informace, které ovlivňují jeho práci, a skoro každý třetí (30 %) se ze své práce pravidelně cítí vyčerpán.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace – Mapa školy

Články s podobným tématem

ScioŠkola konečně i v Ostravě. Bude v Zábřehu.

Od příštího školního roku zahájí v Ostravě výuku nová základní ScioŠkola. Celkově to bude již 19. základní ScioŠkola v rámci celé ČR. Přihlášky do 1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠6. třídy přijímá škola již od prosince.

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio
Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

Mapa školy: Ve školách přibývá vulgarit žáků k učitelům, zhoršují se vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči

(Praha, 11. 6. 2025) Za poslední čtyři roky se na základních školách zapojených do dotazování společnosti Scio téměř zdvojnásobil počet učitelů, kteří se setkávají s hrubým vulgárním chováním žáků vůči nim. Zároveň se zdvojnásobil počet odpovídajících učitelů, kteří mají strach z některého z žáků. Současně mírně klesá pocit podpory, kterou učitelé vnímají od vedení školy při řešení problémů s žáky či rodiči.
| Scio