AAA Auto··5 min

Barometr sekundárního trhu: v únoru prodeje rostly, ceny mírně také

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Ve druhém měsíci letošního roku se na českém trhu prodalo 66 766 ojetých vozů s průměrnou cenou 312 940 korun. Ta byla o 2,5 procenta vyšší než o měsíc dříve, průměrné stáří prodaných ojetin zůstalo stejných 12 let (auta roku výroby 2013). Vyplývá to z analýzy sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.

„Absolutní číslo prodaných aut sice pokleslo o 2,6 procenta z 68 516 aut, je třeba ovšem zohlednit, že únor je o tři dny kratším měsícem. Takže zatímco v lednu se každý den prodalo 2 210 vozů, v únoru to bylo 2 384, tedy o osm procent více. Z toho vyplývá, že i v únoru pokračoval sekundární trh v růstu, stejně jako ceny, které se meziměsíčně zvýšily o 2,5 procenta,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček s tím, že narostl také průměrný kilometrový nájezd prodávaných vozů, a to o šest procent. „V únoru mělo průměrné prodané auto na tachometru necelých 153 tisíc kilometrů, stáří 12 let a na svého kupce čekalo v průměru 60 dní, tedy o den méně než v lednu,“ dodává Petr Vaněček.

Mezi prodanými vozy stále vedou naftové motorizace s 54,7 procenta (což je oproti lednu nárůst o dvě procenta), benziny mají 40,5 procenta (+ 1,2 %). „Podíl naftových vozů se dlouhodobě snižuje, u benzinových je to přesně naopak. Spousta zákazníků oceňuje zejména technickou jednoduchost benzinů oproti komplikovaným dieselům, u nichž mají obavy z vysokých servisních nákladů. V neposlední řadě moderní benziny už mívají s nafťáky srovnatelnou spotřebu, přitom se obejdou bez složitých emisních systémů s drahými filtry pevných částic. Ostatně Evropa byla dlouhodobě jediným kontinentem, kde byly diesely v osobních autech tak populární, jinde ve světě vždy prodejně výrazně vedly benzinové motorizace,“ vysvětluje Petr Vaněček. Podíl elektromobilů zůstává na stejné úrovni, v únoru se jich prodalo 872 kusů, tedy 1,3 % všech prodaných vozů (v lednu 1,4 %); u hybridů je podíl 1,7 % (1 113 ks).

Analytici si také posvítili na čínské značky, o nichž se v poslední době tolik mluví. Na českém sekundárním trhu měly v únoru podíl 0,2 procenta, prodalo se 142 kusů, největší kus ukousla populární značka MG – plných 115 ks. Následovaly Dongfeng s 12, BYD s pěti, Great Wall se čtyřmi a Lynk & Co. se třemi kusy. Pro srovnání, na primárním trhu MG v lednu zaregistrovalo 350 nových prodaných vozů, Dongfeng 13. „Podíl čínských značek je – až na dobře etablované MG – zatím ještě naprosto marginální, ale jednotlivé kusy se začínají objevovat i v našich autocentrech. Nabízíme například vozy MG, Dongfeng, BYD, Rising a SWM. Možnosti expanze tamních značek do Evropy bedlivě sledujeme, čínský trh se stovkami různých modelů začíná být přehřátý, takže export do Evropy bude brzy na pořadu dne,“ říká Petr Vaněček.

Na pořadí nejprodávanějších značek tuzemského sekundárního trhu se meziměsíčně nic nezměnilo. Dominanci – stejně jako u nových vozů – v únoru udržela domácí značka Škoda, která dokonce výrazně posílila. Zatímco v lednu měla mezi ojetinami podíl necelých 20 procent, v únoru to bylo už 25,2 % Druhou příčku zaujímá značka Volkswagen (13,2 %), třetí Ford (6,5 %), čtvrtou BMW s necelými šesti procenty a první pětici uzavírá Mercedes s pětiprocentním podílem.

Nejprodávanějším modelem je stále Škoda Octavia – představuje 38 procent všech prodaných škodovek z druhé ruky a téměř deset procent celého sekundárního trhu. Druhá je fabia, která si stejně jako v lednu udržela 22procentní podíl,“ říká Petr Vaněček. Pro zajímavost, stále se prodávají i staré a veteránské škodovky – v únoru změnilo majitele 223 felicií, tedy skoro osm denně, a 80 favoritů, což je skoro dvojnásobek prodejů moderních elektrických enyaqů (46 ks). Prodalo se také 81 Škodovek řady 105-120-130 z osmdesátých let minulého století, třiašedesát řady 100-110 ze 70. let, a třeba 13 dodávkových Š 1203. „Statisticky to jsou zanedbatelná čísla, ale je zajímavé vidět, že každý den se zobchoduje poměrně dost automobilů starých třicet a více let. Je vidět, že nostalgie v Česku stále funguje a o veteránské škodovky je stále slušný zájem. Ostatně i v naší nabídce Mototechna Classic máme několik kusů těchto vozů,“ dodává Petr Vaněček.

Co se týče celkového objemu sekundárního trhu, který experti AURES Holdings sledují dlouhodobě, zaznamenal v únoru meziroční nárůst o 4,5 procenta na celkových 140 928 nabízených (tedy nikoli prodaných) vozů. Mediánová (tedy střední) cena ojetin na trhu pak pokračovala v sestupné tendenci – oproti lednu 2024 poklesla o bezmála 12 procent na aktuálních 190 tisíc korun.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Nová Mototechna boduje u klientů – do tří let plánuje další samostatné pobočky i na Slovensku a v Polsku

Nová Mototechna boduje u klientů – do tří let plánuje další samostatné pobočky i na Slovensku a v Polsku

Praha, 16. května – Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
| AAA Auto
Výroční zpráva AURES Holdings a.s. za rok 2024

Výroční zpráva AURES Holdings a.s. za rok 2024

AURES Holdings a.s. ("AURES" nebo "Společnost") dnes zveřejnila svou výroční zprávu za rok 2024 auditovanou v souladu s IFRS.
| AAA Auto
Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Mladší maminky okolo 25 let častěji volí malý hatchback, po třicítce upřednostňují kombi a po čtyřicítce SUV
| AAA Auto
Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

V Česku se každoročně prodá troj až čtyřnásobně víc ojetých a zánovních automobilů než těch nových, zhruba 800 tisíc. A přesto pro sekundární trh na rozdíl od toho primárního neexistuje žádný žebříček nejlepších a nejoblíbenějších aut, tedy obdoba odborné ankety Auto roku. Proto společnost AURES Holdings coby jednička českého sekundárního trhu se svými značkami AAA AUTO a Mototechna vyhlašuje ve spolupráci s Asociací obchodníků ojetými automobily (AOOA) první ročník ankety o nejoblíbenější ojetý vůz – Ojeté auto roku 2025. Volit v šesti kategoriích budou moci experti nejpovolanější – sami motoristé, kteří každý den hlasují o těch nejlepších vozech vlastními peněženkami.
| AAA Auto
Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Škoda Octavia levnější o stovky tisíc ve srovnání s novou, garance původu, servisní historie, příplatková záruka Carlife nebo třeba možnost výměny auta bez udání důvodu během až 60 dnů. Zánovní vozy z programu AAA AUTO Plus, které nemají najeto více než 50 tisíc kilometrů a nejsou starší než pět let, lákají zájemce stále víc. Jen letos se jich v síti AAA AUTO zobchodovalo bezmála 2,5 tisíce, což představuje třináct procent všech prodaných vozů. Značka zánovních vozů AAA AUTO Plus letos na jaře nahradila dříve používaný brand Mototechna. Ta se osamostatnila a nyní se věnuje prodeji zánovních prémiových a luxusních aut se specifickými výbavami v novém vlastním showroomu.
| AAA Auto
Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Na českém trhu se letos prodalo již více než 260 tisíc aut. Jinou než bílou, šedou a černou mělo jen 32 % z nich. Barevnější auta se přitom prodávají daleko rychleji.
| AAA Auto
Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Praha, 15. dubna – Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings se opakovaně umisťuje v anketách a žebřících úspěšných představitelů českého byznysu. V dubnu se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn. Umístila se na 39. místě Nejvlivnějších šéfů Česka a na 20. místě nejviditelnější představitelů průmyslu. Zároveň se zařadila mezi TOP 50 žen slovenského byznysu podle časopisu Forbes.
| AAA Auto
AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

Praha, 8. dubna 2025 – Už několik dní, počínaje prvním dubnem, nemusejí automobily v Česku obouvat zimní pneumatiky. Nastává tedy čas masového sezonního přezouvání, které praktikuje zhruba polovina motoristů. Mnozí řidiči však v létě dojíždějí staré zimní pneumatiky, což podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, není dobrý nápad – rozumnější je třeba pořídit jednu sadu nových celoročních pneu. A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem.
| AAA Auto
AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES Holdings, největší síť autocenter ojetých vozů ve střední Evropě pod značkami AAA AUTO a Mototechna, dosáhl v březnu 2025 významného milníku. Na trzích, kde je největším prodejcem, tedy v Česku, na Slovensku a v Polsku, prodala skupina v březnu rekordních 10 405 vozů, což je nejvíce za kalendářní měsíc v celé historii společnosti. Rekordní bylo s celkem 27 172 prodanými auty i celé první čtvrtletí. To je zhruba stejně tolik ojetých vozů, kolik se prodalo v České republice za celý krizový rok 2009.
| AAA Auto
Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

V tuzemsku se prodalo 85 000 ojetých aut, v průměru jsou v nabídce 61 dní
| AAA Auto