Deloitte··6 min

Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

Deloitte

Deloitte

Deloitte je mezinárodní poradenská a auditorská společnost se sídlem v New Yorku. Společnost byla založena v roce 1845 a má pobočky ve více než 150 zemích. Deloitte je jednou z největších poradenských společností na světě a zaměstnává více než 300 000 lidí.

Tisková zpráva

– Podle Deloitte dnes nejúspěšnější banky kladou důraz na zlepšení uživatelského zážitku, využívají umělou inteligenci i nové obchodní modely. Vyplynulo to z výsledků studie Digital Banking Maturity 2024 (DBM 2024), která odhaluje klíčové trendy v digitálním bankovnictví. Mezi zásadní trendy patří rozvoj online investičních produktů, digitalizace hypoték a efektivnější řízení IT provozu. České banky se v těchto oblastech aktivně angažují, přičemž jejich investice do inovací a technologií výrazně zrychlují digitální pokrok.

Individuální přístup i zlepšení uživatelské zkušenosti

Jako jeden z hlavních trendů Deloitte identifikuje posun priorit směrem ke zlepšení uživatelské zkušenosti (UX) a lepší personalizaci služeb. Pandemie COVID-19 urychlila digitalizaci bankovních služeb, a nyní se banky zaměřují na přizpůsobení svých služeb individuálním potřebám klientů.

„Zlepšení digitální zkušenosti je dnes pro banky klíčové. Vidíme, že banky v České republice i ve světě přecházejí od rozšiřování počtu funkcionalit k důrazu na intuitivní design a personalizaci digitálních kanálů. Jednoduchost používání bankovních systémů je to, co dnes uživatelé oceňují nejvíce,“ komentuje Kamil Olszynski, Partner zodpovědný v Deloitte za technologické poradenství pro finanční sektor.

Banky nyní začínají poskytovat stále více digitálních služeb spojených s hypotečními úvěry. Ty byly dříve opomíjeny kvůli své složitosti. Tím zjednodušují celý proces – od žádosti po správu úvěru. Vedle toho banky investují do nástrojů pro správu osobních financí (PFM) a automatizovaného investičního poradenství, které klientům pomáhá lépe řídit jejich finance.

„České banky se více zaměřují na personalizované poradenské služby, které umožňují klientům lépe spravovat své finance a přijímat informovaná rozhodnutí. Tento trend přispívá k posílení loajality klientů a zvyšování frekvence využívání digitálních kanálů,“ doplňuje Ivo Apetauer, Senior Manager, specializující se v Deloitte na digitalizaci finančního sektoru.

O studii Digital Banking Maturity 2024

Studie DBM 2024 se zaměřuje na digitalizaci ve třech klíčových digitálních kanálech – webové stránky, internet banking a mobilní aplikace – a soustředí se na šest hlavních fází zákaznické cesty: hledání informací, otevření účtu, onboarding klienta, každodenní bankovní služby, rozšíření bankovního vztahu a uzavření účtu. Na základě těchto aspektů sestavují autoři studie tzv. skóre digitální vyspělosti, které umožňuje srovnání bank v rámci globálního žebříčku.

Vývoj a digitální transformace v bankovnictví

Studie odhalila, že nejpokročilejšími trhy v oblasti digitálního bankovnictví jsou v současné době Turecko a Indie, následované Jižní Amerikou a zeměmi severní Evropy. V regionu střední Evropy se jako lídr umístilo Polsko, které bylo těsně následováno Českou republikou a Slovenskem.

„V České republice vidíme významné investice do zefektivnění a konsolidace IT provozu. Tyto změny nemusí být pro bankovní klienty bezprostředně viditelné, jsou ale klíčovým předpokladem pro další úspěšný rozvoj digitálních bankovních služeb,“ uvádí Pavel Šiška, vedoucí partner Consultingu Deloitte a doplňuje: „Banky se rovněž zaměřují na design nových obchodních modelů založených na členství či předplatném, což jim umožňuje vytvářet inovativní služby dostupné přes digitální kanály.“

Individuální přístup i zlepšení uživatelské zkušenosti

Jedním z hlavních trendů, který DBM 2024 identifikovala, je posun od rozšiřování spektra digitalizovaných služeb směrem ke zlepšení uživatelské zkušenosti (UX) a lepší personalizaci služeb. Pandemie COVID-19 urychlila digitalizaci bankovních služeb, a nyní se banky zaměřují na přizpůsobení svých služeb individuálním potřebám klientů.

„Personalizace v bankovnictví přináší revoluci – banky nejenže poskytují personalizovaný obsah, ale také nabízejí klientům rady na míru, které jim pomáhají lépe spravovat své finance. Tato strategie zvyšuje zapojení a loajalitu klientů. Personalizované finanční poradenství je krokem vpřed k vytvoření hodnotnějšího vztahu mezi klientem a bankou,“ komentuje Ivo Apetauer.

Další zajímavý trend, který studie odhalila, je rozvoj digitálních hypoték, které byly dříve opomíjeny kvůli své složitosti. Banky nyní začínají poskytovat stále více digitálních služeb spojených s hypotečními úvěry, což zjednodušuje proces od žádosti po správu úvěru. Vedle toho banky investují do nástrojů pro správu osobních financí (PFM) a automatizovaného investičního poradenství, které klientům pomáhá lépe řídit jejich finance.

Umělá inteligence i v bankovnictví

Vedle zákaznického prožitku zůstává pro banky důležitá také optimalizace provozní efektivity. Studie ukazuje, že banky stále častěji hledají způsoby, jak snížit náklady a zvýšit efektivitu prostřednictvím nových technologií, včetně umělé inteligence a generativní AI. Tento trend umožňuje bankám lépe využívat stávající zdroje, a zároveň zajistit udržitelný růst a konkurenceschopnost na trhu.

„Zajímavé je pozorovat, jak se umělá inteligence stává klíčovým tématem v českých bankách. AI nyní nejen zlepšuje zákaznickou podporu, ale také umožňuje bankám lépe předvídat potřeby klientů a efektivněji chránit před podvody. Je jasné, že AI bude mít v nadcházejících letech obrovský vliv na to, jak banky fungují a co svým klientům mohou nabídnout,“ doplňuje Apetauer.

Studie Digital Banking Maturity 2024 analyzovala 349 bank z 44 zemí napříč šesti kontinenty. Poskytuje globální benchmarking digitálních retailových bankovních kanálů a zmapovala více než 1 000 funkcionalit v digitálních službách, jako jsou webové stránky, internet banking a mobilní aplikace. Výzkum zahrnoval také 4 500 odpovědí uživatelů, které pomohly identifikovat jejich preference a potřeby.

Zdroj: www2.deloitte.com

Další články

Další články od Deloitte

Růst cen bytů pokračoval stejnou rychlostí. Nejvíce stoupl Zlín, nejvyšší propad hlásí Jihočeský kraj

Růst cen bytů pokračoval stejnou rychlostí. Nejvíce stoupl Zlín, nejvyšší propad hlásí Jihočeský kraj

Během třetího čtvrtletí loňského roku došlo na českém nemovitostním trhu prakticky ke stejnému růstu prodaných bytů jako ve druhém kvartálu. Po období poklesu tak už čtvrté čtvrtletí v řadě průměrná cena rostla, konkrétně o 2,3 % na 104 100 Kč za metr čtvereční, oproti růstu 2,4 % a 101 700 Kč za metr během loňského jara. Vyplývá to z dat žebříčku Deloitte Real Index, který pravidelně vydává největší poradenská společnost Deloitte.
| Deloitte
Sedmero zásadních legislativních změn, které mohou otřást byznysem v roce 2025

Sedmero zásadních legislativních změn, které mohou otřást byznysem v roce 2025

– Rok 2025 přinese zásadní legislativní změny, které výrazně ovlivní fungování českých firem. Přehled nejvýznamnějších novinek, zahrnujících nové požadavky na kybernetickou bezpečnost, digitalizaci, ochranu životního prostředí a pracovní vztahy, představují experti z advokátní kanceláři Deloitte Legal. Firmy budou muset investovat do IT bezpečnosti, řízení rizik i do sledování dodavatelských řetězců, aby se přizpůsobily novým pravidlům a vyhnuly se sankcím.
| Deloitte
Největší české transakce léta: Nordic Telecom a Tedom. Evropské fůze a akvizice rostly o 7 %. Poslední letošní kvartál ale očekávejte mírný pokles, předpovídají experti Deloitte

Největší české transakce léta: Nordic Telecom a Tedom. Evropské fůze a akvizice rostly o 7 %. Poslední letošní kvartál ale očekávejte mírný pokles, předpovídají experti Deloitte

– Aktivita na evropském trhu fúzí a akvizic se ve třetím čtvrtletí letošního roku i nadále zvyšovala. Podle expertů zejména díky klesající inflaci, snižování eurových úrokových sazeb a pokračujícímu pozitivnímu vývoji na akciových trzích. V závěru letošního roku však podle predikce Deloitte M&A Index dojde k mírnému zpomalení. Jedním z důvodů může být podle expertů Deloitte to, že některé společnosti mohly kvůli americkým prezidentským volbám pozdržet realizaci velkých transakcí.
| Deloitte
Nájmy na Praze 2 poprvé dražší než na Starém Městě. Nejvyšší narůst činží hlásí Olomouc a Brno, nejnižší naopak Zlín

Nájmy na Praze 2 poprvé dražší než na Starém Městě. Nejvyšší narůst činží hlásí Olomouc a Brno, nejnižší naopak Zlín

- Průměrná cena za metr čtvereční nájemního bydlení v Česku během třetího kvartálu letošního roku stoupla o 1,6 % na 310 korun. Vyplývá to z Deloitte Rent Indexu, kterým poradenská společnost Deloitte pravidelně srovnává průměrné ceny nájemního bydlení napříč Českem.
| Deloitte
Máme za sebou úspěšný hackathon zaměřený na AI, Machine Learning a digitální analytiku.

Máme za sebou úspěšný hackathon zaměřený na AI, Machine Learning a digitální analytiku.

- Ve výjimečných pražských prostorách Komerční banky na Václavském náměstí se minulou středu sešlo 43 účastníků, kteří se rozdělili do 9 týmů a následujících 48 hodin strávili řešením zadaných výzev rozdělených do tří oblastí.
| Deloitte
Českým startupům se otevírají dveře do Kanady i k lepším platebním řešením. Program Fast 50 navázal spolupráci s Visa a TBDC

Českým startupům se otevírají dveře do Kanady i k lepším platebním řešením. Program Fast 50 navázal spolupráci s Visa a TBDC

– Program Deloitte Technology Fast 50 zahájil spolupráci se společností VISA a inkubátorem Toronto Business Development Center (TBDC). Fast 50 hodnotí a podporuje nejrychleji rostoucí technologické společnosti ve střední a východní Evropě. Díky partnerství s TBDC bude nyní českým startupům pomáhat i se vstupem na trh v Kanadě a celé severní Americe. Spolupráce s Visa zase firmám poskytne lepší možnosti v oblasti bezhotovostních a online platebních systémů.
| Deloitte
Česko zažívá startupový boom. Ty ale naráží na legislativní bariéry: Společnosti volají po modernizaci zákonů i technologické transformaci

Česko zažívá startupový boom. Ty ale naráží na legislativní bariéry: Společnosti volají po modernizaci zákonů i technologické transformaci

- Česká republika je zemí s výrazným startupovým potenciálem, řada firem však dlouhodobě naráží na legislativní překážky v podobě administrativní zátěže, vysokých daní a nízké podpory ze strany státu. Nedostatky v oblasti legislativy mohou do budoucna vést k odlivu inovativních společností do zahraničí. Dle ankety mezi českými startupy v rámci programu Fast 50 do zahraničí expandovalo 8 z 10 dotazovaných startupů. Pro to, aby se Česko mohlo stát skutečnou evropskou technologickou velmocí je podle expertů společnosti Deloitte zapotřebí snížit byrokratickou zátěž a posílit podporu v oblasti digitální transformace.
| Deloitte
Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

Banky se zaměřují na UX a personalizaci služeb, ukazuje studie Digital Banking Maturity 2024

– Podle Deloitte dnes nejúspěšnější banky kladou důraz na zlepšení uživatelského zážitku, využívají umělou inteligenci i nové obchodní modely. Vyplynulo to z výsledků studie Digital Banking Maturity 2024 (DBM 2024), která odhaluje klíčové trendy v digitálním bankovnictví. Mezi zásadní trendy patří rozvoj online investičních produktů, digitalizace hypoték a efektivnější řízení IT provozu. České banky se v těchto oblastech aktivně angažují, přičemž jejich investice do inovací a technologií výrazně zrychlují digitální pokrok.
| Deloitte
České firmy vydaly v prvním pololetí 2024 dluhopisy za 34,9 miliardy korun, téměř dosáhly celoročního objemu emisí z roku 2023

České firmy vydaly v prvním pololetí 2024 dluhopisy za 34,9 miliardy korun, téměř dosáhly celoročního objemu emisí z roku 2023

– Společnosti v České republice vydaly v prvním půlroce 2024 korporátní korunové dluhopisy o celkovém objemu 34,9 miliard korun. Objem emitovaných dluhopisů za první půlrok tak téměř dosáhl úrovně emisí za celý rok 2023. Vychází to z analýzy Bond Index poradenské společnosti Deloitte, která sleduje vývoj na trhu s korporátními dluhopisy v českých korunách už od roku 2017.
| Deloitte
Sice pomaleji, ale růst cen bytů dál pokračuje.

Sice pomaleji, ale růst cen bytů dál pokračuje.

- Během druhého čtvrtletí letošního roku došlo na českém nemovitostním trhu k dalšímu růstu cen prodaných bytů. Po období poklesu tak třetí kvartál v řadě průměrná cena rostla, konkrétně o 2,4 % na 101 700 Kč za metr čtvereční, oproti 4 % a 99 300 Kč za metr v prvním letošním čtvrtletí. Vyplývá to z nejnovějších dat žebříčku Deloitte Real Index, který pravidelně vydává poradensko-technologická společnost Deloitte.
| Deloitte