Česká pošta··3 min

Známka s designem Jaroslava Ježka

Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Tisková zpráva

Klára Melichová je autorkou výtvarného návrhu nové příležitostné písmenové poštovní známky z edice Český design: Jaroslav Ježek, která připomíná dílo významného českého designera a jednoho ze zakladatelů takzvaného bruselského stylu přelomu 50. a 60. let minulého století. Námětem známky, jíž Česká pošta dnes, ve středu 17. května, uvádí do prodeje, je Ježkův aerodynamicky tvarovaný porcelánový servis Elka, oceněný na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu.

Synovec hudebního skladatele stejného jména se narodil 26. ledna 1923 v Podlesí u Příbrami a v Karlových Varech zemřel 23. července 2002. V letech 1945–1949 studoval výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity (jejíž studia nedokončil) u profesorů Cyrila Boudy, Karla Lidického a Martina Salcmana a začal se zajímat o keramiku. Fakulta neměla keramický ateliér a nepodařilo se mu přestoupit na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou k profesoru Eckertovi, na jehož radu však nastoupil jako dělník do keramického provozu a učil se modelovat, formovat a navrhovat. Kadaňský výtvarník Karel Havlíček byl v letech 1949–1955 jeho učitelem v porcelánce Thun v Klášterci nad Ohří, po té Ježek v roce 1956 odešel do vývoje Karlovarského porcelánu a od 2. poloviny 50. let se postupně prosazoval jako přední český tvůrce figurálního a užitého porcelánu. Za svůj život vytvořil 39 kompletních porcelánových souprav a více než stovku návrhů drobné plastiky.

Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 23 Kč. Známka vychází i ve známkovém sešitku s osmi známkami a čtyřmi stejnými kupony, jejichž motivem je dekor porcelánového servisu na známce. Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC), jejímž motivem je soška hřebečka, která byla též vystavena na světové výstavě EXPO 58. Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., známky metodou ofsetu v nákladu 500 000 kusů známek a 8 000 sešitků, zákazníci si tak mohou dohromady zakoupit 564 000 známek. FDC je vytištěna digitálním tiskem v nákladu 2 400 kusů. Jednotlivé známky či sešitky si mohou zájemci zakoupit na přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.

PODCAST:

17. 5. 2023 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 352kB)

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Další články

Další články od Česká pošta

Čas na vrácení kolků se krátí

Čas na vrácení kolků se krátí

Do konce letošního roku mohou majitelé kolkových známek tyto ceniny buď použít na zaplacení příslušných poplatků, nebo je nepoškozené vrátit na pobočkách České pošty, které je zpětně odkupují. Platnost kolků končí 31. 12. 2024, poté je nebude možné použít ani zpětně prodat.
| Česká pošta
Otevírací doba poboček 17. listopadu 2024

Otevírací doba poboček 17. listopadu 2024

Česká pošta dává k dispozici seznam svých poboček, které budou otevřeny o státním svátku 17. 11. 2024:
| Česká pošta
Industriální komplex v sešitku

Industriální komplex v sešitku

Rozsáhlý průmyslový areál Vítkovických železáren je motivem nové příležitostné písmenové poštovní „B“ známky v sešitku emise Technické památky: Dolní Vítkovice, kterou Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 13. listopadu. Výtvarný návrh připravil Milan Bauer a rytinu obálky prvního dne vydání Václav Fajt. Známka byla dnes představena generálním ředitelem České pošty Miroslavem Štěpánem přímo v areálu Dolních Vítkovic.
| Česká pošta
Známka s renesancí i gotikou

Známka s renesancí i gotikou

Stará radnice v Brně je námětem nové příležitostné písmenové poštovní známky emise Historické radnice a náměstí: Brno, kterou Česká pošta uvede do prodeje ve středu 13. listopadu. Pod výtvarný návrh se podepsal Jan Kavan.
| Česká pošta
Výdejní místa DPD nově na pobočkách České pošty – dosavadní konkurenti spojují své síly

Výdejní místa DPD nově na pobočkách České pošty – dosavadní konkurenti spojují své síly

Česká pošta a DPD, součást největší evropské sítě balíkové přepravy Geopost začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu je tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku pak na více než 850 pobočkách. Testování spolupráce potrvá zhruba do poloviny příštího roku, v případě úspěšné spolupráce se rozšíří do celé sítě České pošty, tedy na 2900 poboček. Česká pošta tímto krokem pokračuje v rozšiřování své otevřené infrastruktury. Po vyřizování digitálních agend Úřadu práce nyní začíná pilotní projekt s logistickou společností DPD.
| Česká pošta
Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

Do Týdne pro Digitální Česko, který začne již 18. listopadu, se zapojí pobočky Czech POINT na České poště a na vybraných obecních a městských úřadech. Pomohou například lidem, kteří si potřebují založit Identitu občana nebo datovou schránku. K návštěvě místa Czech POINT na České poště je možné využít službu Objednávka na pobočku, kdy je možné se objednat na konkrétní čas a pobočku, čímž jdete rovnou na řadu. Pobočky Czech POINT na vybraných městských a obecních úřadech budou sloužit i jako poradenská místa pro ty, kteří si nejsou něčím jisti, nebo potřebují nějakou jinou formu podpory. Do Týdne pro Digitální Česko se zapojí všech 759 pošt, které nabízejí služby Czech POINT, a 35 obecních a městských úřadů, které také tyto služby poskytují.
| Česká pošta
Změny v produktovém portfoliu České pošty k 1. 1. 2025

Změny v produktovém portfoliu České pošty k 1. 1. 2025

Rádi bychom Vás informovali o produktových změnách, ke kterým dojde od 1. 1. 2025.
| Česká pošta
Soutisk známek s vysočinskou památkou

Soutisk známek s vysočinskou památkou

Kostel svaté Markéty a zámek Jaroměřice nad Rokytnou jsou náměty dvou známek v soutisku z emise Krásy naší vlasti: zámek Jaroměřice nad Rokytnou, které Česká pošta uvede do prodeje ve středu 30. října. Autorem výtvarného návrhu známek, které jsou vydávány na tiskovém kompletu 4 + 4 známky, je Pavel Sivko.
| Česká pošta
Balíkovna a REMA Systém spouští projekt Rebalík, snadnou cestu k likvidaci elektrospotřebičů ekologicky a zdarma

Balíkovna a REMA Systém spouští projekt Rebalík, snadnou cestu k likvidaci elektrospotřebičů ekologicky a zdarma

Rebalík je nový projekt Balíkovny a společnosti REMA Systém. Rebalík je služba pro veřejnost, určená k odesílání vysloužilých spotřebičů zdarma k recyklaci. Veřejnost může službu využít na téměř 7 000 pobočkách Balíkovny, zahrnujících depa, obchody, trafiky či pošty po celé České republice.
| Česká pošta
Otevírací doba poboček 28. října 2024

Otevírací doba poboček 28. října 2024

Česká pošta dává k dispozici seznam svých poboček, které budou otevřeny o státním svátku 28. 10. 2024
| Česká pošta