Návrh dohody, která umožní zmenšení rozlohy plánovaného Strategického podnikatelského parku Líně a rozvoj dopravní infrastruktury, která odlehčí okolním obcím a napojí park na dálnici a železnici, schválila v těchto dnech zastupitelstva Dobřan, Líní, Zbůchu a Vstiše. Zejména první tři jmenované obce patří mezi ty, kterých se výstavba a provoz parku nejvíce dotkne. Stavbu zóny o rozloze až 700 hektarů umožňují současné zásady územního rozvoje kraje, dohoda má potvrdit zmenšení budoucího parku maximálně na 280 hektarů. V průběhu následujících týdnů se k ní mají vyjádřit také zastupitelé dalších okolních obcí plánovaného parku a Plzeňského kraje.
Zmenšení zóny bylo jedním z hlavních podnětů starostů a občanů okolních obcí. Zásady územního rozvoje Plzeňského kraje totiž umožňují postavit velkou průmyslovou zónu na 700 hektarech s až 50 tisíci zaměstnanci. „Na základě podnětů místních občanů usilujeme o vznik areálu o rozloze do 280 hektarů s maximálně 5000 zaměstnanci pro celý areál, jehož jádrem bude moderní továrna typu gigafactory. Abychom tento závazek oficiálně potvrdili, chceme uzavřít dohodu s okolními obcemi a Plzeňským krajem a v návaznosti na ni změnit zásady územního rozvoje,” uvedl Petr Očko, vrchní ředitel sekce digitalizace a inovací Ministerstva průmyslu a obchodu pověřený řízením státní agentury CzechInvest, která má přípravu parku na starosti.
„Zmenšit rozsah průmyslové zóny Líně znamená i její značné oddálení od domů, kde žijí občané dotčených obcí. Logicky je to náš hlavní zájem v celé této věci. To, že zmenšení již není vázáno na rozhodnutí investora, považujeme za významné gesto a krok ke zkvalitnění komunikace se státem,” uvedl Martin Sobotka, starosta Dobřan.
Strategický podnikatelský park plánovaný v lokalitě Plzeň-Líně počítá s maximální rozlohou 200 hektarů průmyslové plochy. Hlavní část má zabrat továrna na výrobu baterií do elektromobilů, další pak takzvaný dodavatelský park, kde budou sídlit další menší provozy navázané na samotnou gigafactory. Přibližně 80 hektarů pak budou zabírat obslužná zařízení, jako je železnice, trafostanice nebo čistička odpadních vod.
Vedle zmenšení samotné zóny je důležitou součástí návrhu dohody mezi státem, krajem a obcemi také závazek státu v oblasti přípravy dopravního napojení podnikatelské zóny. Jedná se zejména o modernizaci železniční vlečky, výstavbu nového sjezdu z dálnice D5, prioritizaci přeložky silnice I/26 a stavbu obchvatu II/180.
„Díky přípravě podnikatelského parku přijdou do regionu významné investice do dopravní infrastruktury, které pomohou s řešením řady problémů, se kterými se obce potýkají už nyní,” vysvětlil David Petr, koordinátor projektu za státní agenturu CzechInvest. „Naším cílem je odklonit veškerou tranzitní dopravu z okolních obcí a umožnit takové napojení podnikatelského parku na dálnici, které uleví místním občanům. Zásadní bude také moderní železniční připojení, která má sloužit jak pro dopravu materiálu do továrny, tak pro odlehčení osobní automobilové dopravy budoucích zaměstnanců,“ doplnil David Petr.
Kontakt pro média:
David Hořínek
PR manažer a tiskový mluvčí
+420 724 591 667
Zdroj: www.czechinvest.org