Ministerstvo dopravy··4 min

VRT, modernizace tratí či bezpečnější přejezdy, to jsou priority Správy železnic v letošním roce

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Modernizace železničních tratí, uzlů a stanic včetně výpravních budov, příprava vysokorychlostních tratí a zvyšování bezpečnosti na přejezdech – to jsou priority Správy železnic pro rok 2022. Manažer infrastruktury naváže na vydařený loňský rok, kdy velmi úspěšně čerpal finanční prostředky z fondů EU a pro modernizaci železniční infrastruktury využil 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici. V roce 2022 bude Správa železnic hospodařit s rozpočtem 53 miliard korun.

VRT, modernizace tratí či bezpečnější přejezdy, to jsou priority Správy železnic v letošním roce

„V oblasti objemu investic držíme nastavené tempo a úspory hledáme hlavně v údržbě. Prioritou je pak další postup v přípravě vysokorychlostních tratí, které nás propojí s Evropou a přinesou velké ekonomické benefity,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Mezi klíčové stavby, které jsou v realizaci, patří především modernizace na prvním železničním koridoru, jako jsou přestavba uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí či obnova trati mezi Velimí a Poříčany.

„Letošek je na české železnici výjimečný. Na jedné straně bude téměř po celý rok přerušený provoz mezi Brnem a Blanskem z důvodu realizace tří modernizačních projektů v tomto úseku. Na druhé straně se začne jezdit na zcela nových úsecích čtvrtého železničního koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi i Soběslaví a Doubím, což představuje na české železniční síti nových 28,7 kilometru tratí a sedm zastávek,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Kromě staveb v realizaci má Správa železnic v různých fázích přípravy desítky projektů zaměřených na modernizaci koridorů, tratí, uzlů, zvyšování bezpečnosti (ETCS, přejezdy) nebo elektrizaci.

Nejvýznamnější probíhající investiční akce v roce 2022

• Adamov – Blansko, BC

• Modernizace železničního uzlu Pardubice

• Brno-Maloměřice St. 6 – Adamov, BC

• ETCS+DOZ Votice – České Budějovice

• Velim – Poříčany, BC

• Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice n. L. – Stéblová

• Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, původní stopa, BC

• Mstětice - Praha-Vysočany

• Rekonstrukce stanice Vsetín

• Modernizace trati Sudoměřice – Votice

• Modernizace trati Soběslav – Doubí

• Uzel Plzeň, 5.stavba Lobzy - Koterov

Příprava vysokorychlostních tratí

Projektuje se nebo se začne projektovat celkem 300 kilometrů vysokorychlostních tratí. V prvním čtvrtletí Správa železnic vyhlásí výsledky architektonické soutěže na terminál VRT v Roudnici nad Labem a zveřejní jeho podobu. Do další fáze postoupí příprava v oblasti technologického zajištění VRT. S tím souvisí analýza trhu a následné zajištění vzorových technických řešení a licencí na potřebné infrastrukturní prvky. Bude pokračovat intenzivní komunikace s dotčenými obcemi, kraji, veřejnými spolky, zájmovými sdruženími a občanskými iniciativami.

Výpravní budovy

Aktuálně se rekonstruuje 53 nádražních budov, které jsou v různých fázích rozpracovanosti. Letos budou pokračovat renovace velkých památkově chráněných budov v Českých Budějovicích, na pražském hlavním nádraží, v Plzni nebo v Pardubicích. Dokončí se opravy nádražních objektů v Berouně, Písku nebo Veselí nad Lužnicí. Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 nádražních objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhly částku dvě miliardy korun.

Přejezdy

Správa železnic bude pokračovat ve zvyšování úrovně zabezpečení přejezdů. Dokončí rozpracované akce v počtu minimálně 150 železničních přejezdů a zahájí realizaci dalších modernizací úrovňových křížení na české železniční síti. Aktuálně je na modernizaci přejezdů v roce 2022 vyčleněna částka cca 2,4 miliardy korun.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy