Praha··10 min

V Praze ode dneška jezdí vodíkový autobus v pravidelném provozu MHD s cestujícími

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s hl. m. Prahou a společnostmi Škoda Group a ORLEN Unipetrol dnes zahájil na lince č. 170 Jižní Město – Pražská čtvrť pilotní provoz vodíkového autobusu Škoda H’CITY. Praha se tak stala prvním městem v ČR, ve kterém jezdí vodíkový autobus v pravidelném provozu MHD s cestujícími. DPP jej do konce července bude nasazovat na lince č. 170 zatím jen v pracovní dny na ranní a odpolední špičku jako pořadí 11, od srpna pak denně na celodenní provoz. Na základě uzavřeného memoranda bude pilotní provoz trvat dva roky s možností prodloužení o další dva roky.

Vodíkový autobus Škoda H’CITY dnes poprvé vyjel do pravidelného provozu v pražské MHD na lince č. 170 jako vložené 20. pořadí ve 13:09 hodin ze zastávky Pražská čtvrť a svoji premiéru ukončí ve 20:43 ve stejné zastávce. Jeho domovskou garáží bude Kačerov. O veškerou údržbu a servis autobusu se budou starat technici výrobce, společnosti Škoda Group, od které má DPP vozidlo pronajaté. Vodíkem se bude plnit večer po skončení výkonu na lince přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť v první vodíkové plnící stanici v Praze, kterou letos na jaře v ulici K Barrandovu zprovoznila společnost ORLEN Unipetrol. DPP bude vodíkový autobus provozovat na lince č. 170 Jižní Město – Pražská čtvrť a ve spolupráci s výrobcem průběžně vyhodnocovat jízdní vlastnosti, technické i ekonomické parametry z běžného provozu s cestujícími v podmínkách pražské MHD.

Linku č. 170 pro testovací provoz prvního vodíkového autobusu DPP vytipoval na základě základních kritérií, jako je délka a profil linky či typ nasazovaného vozidla. Autobusová linka č. 170 zajišťuje tangenciální spojení barrandovského sídliště s oblastí Jižního Města. Patří mezi nejdelší městské linky se 40 kilometry na jeden oběh, má současně kopcovitý profil a je obsluhována 12metrovými autobusy typu Standard. Kromě toho trasa linky vede v blízkosti první pražské vodíkové plnící stanice.

Pilotní provoz vodíkového autobusu v pražské MHD schválila Rada hl. m. Prahy v únoru loňského roku. Na základě tohoto rozhodnutí na jaře loňského roku hl. m. Praha, DPP, Škoda Group a ORLEN Unipetrol uzavřely memorandum o spolupráci při realizaci tohoto projektu.

„Zkušební provoz vodíkového autobusu na pravidelné lince je důkazem toho, že Praha je lídrem ve využívání nejmodernějších technologií, chytrých a lokálně bezemisních energetických řešení. Intenzivně investujeme do rozvoje elektrické trakce, zejména metra D, tramvají i trolejbusů, ale s ohledem na možné krizové situace je strategické mít část dopravních prostředků městské hromadné dopravy nezávislých na elektrické síti. Po zkušebním provozu v reálných podmínkách pražské hromadné dopravy již budeme vědět, do jaké míry může vodíková technologie v Praze nahradit dieselové autobusy a být alternativou k elektrické trakci,” říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Budoucnost je ve vhodném a diverzifikovaném mixu co nejčistších energií, abychom pouhým přesouváním se po městě nezatěžovali prostředí a zároveň nesázeli jen na jeden druh pohonu nebo paliva. To jsou cíle našeho klimatického plánu a také rozumné kroky ke zmírnění energetické a environmentální krize. Jsem hrdá, že Praha je průkopníkem a zároveň dělá maximum pro modernizaci a zavádění technologií šetrných k životnímu prostředí,“ uvádí Jana Komrsková náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí a klimatický plán.

„Je to pro nás úplně nová technologie, kterou potřebujeme důkladně otestovat v běžném provozu s cestujícími ve specifických pražských podmínkách ve všech ročních obdobích a zjistit skutečné jízdní vlastnosti vozidla, jeho spotřebu, efektivitu a finálně náklady provozu obdobně, jako jsme to v minulosti udělali s elektrobusy, hybridními autobusy nebo bateriovými trolejbusy. Pokud bychom se v budoucnu rozhodli pořídit vodíkové autobusy, znamenalo by to současně buď výstavbu nové servisní haly nebo přestavbu některé ze stávajících tak, aby splňovala všechny bezpečnostní požadavky jako jsou čidla pro detekci v případě úniku vodíku nebo systém odvětrávání takového úniku, což by znamenalo další náklady. I proto je vodíková technologie ze stávajících možností alternativních, lokálně bezemisních pohonů zatím nejdražší. Pořizovací náklady vozidla jsou ve srovnání s referenčním naftovým zhruba čtyřnásobné, provozní pak dvojnásobné. I přesto věříme, že podobně jako u elektrobusů se pořizovací i provozní náklady budou snižovat a vodík se stane významnou, lokálně bezemisní alternativou k čistým bateriovým elektromobilům, čímž umožní naplňovat klimatické závazky za současné diverzifikace zdrojů pohonu,“ připojuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Do konce července potřebujeme dokončit školení dalších řidičů i technického personálu, proto následující zhruba dva týdny budeme vodíkový autobus nasazovat na linku č. 170 na tzv. šejdry, tj. spoje v ranní a odpolední špičce, od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů. Do konce července u něj předpokládáme denní nájezd kolem 215 kilometrů, při plném provozu cca 300 kilometrů za den, ročně pak zhruba 50 tisíc kilometrů. Dojezd vozidla na jedno naplnění vodíkových nádrží by měl dle údajů výrobce činit v městském provozu cca 300-350 kilometrů oproti běžnému dojezdu 500–600 kilometrů u naftových autobusů. Samotné vozidlo je kvůli vodíkovým nádržím a technologii palivového článku na střeše vyšší než obdobný naftový autobus nebo elektrobus. Při přípravě pilotního provozu jsme tedy museli prověřit i průjezdní profil na lince č. 170 i na příslušných výjezdových a zatahovacích trasách. Na některých místech bylo nutné provést ořez převislé vegetace, v zastávce Háje ve směru na Barrandov bude autobus zastavovat v zadní části zastávky mimo prostor zastřešení nástupiště,“ doplňuje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

„Dnes vstupujeme do nové kapitoly čisté městské mobility. Před 14 lety jsme představili TriHyBus, první vodíkový autobus. Za tu dobu se technologie postupně vyvinuly a zdokonalily. Nyní, když stojíme na dalším stupni tohoto pokroku, představujeme vodíkový autobus Škoda H'CITY – ztělesnění našeho přístupu k ochraně životního prostředí a udržitelné dopravě. Tento nejmodernější autobus s nulovými emisemi a minimálním hlukem se jeví jako optimální řešení pro veřejnou dopravu. Svými vlastnostmi nabízí světlejší a čistší budoucnost pro naše města. A jsem velmi rád, že právě Praha je prvním městem, kde bude toto vozidlo nasazeno na pravidelné lince,“ uvedl Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group.

„Vodík v následujících letech určitě doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravních službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme až 90 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci obnovitelné elektrické energie, tedy solární, větrné či geotermální. Do roku 2030 chceme za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů vyrábět 4,5 tisíce tun obnovitelného vodíku ročně, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ uzavírá Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol.

ORLEN Unipetrol je v budování infrastruktury alternativních pohonů velmi aktivní. Ve své síti ORLEN Benzina, která je se 436 stanicemi nejširším řetězcem v Česku, nabízí vedle klasických pohonných hmot i řadu alternativních energií. Na 56 čerpacích stanicích je k dispozici zkapalněný ropný plyn (LPG), na 47 stanicích lze načerpat stlačený zemní plyn (CNG) a na 61 stanicích je k dispozici celkem 244 dobíjecích bodů pro elektromobily. V Praze na Barrandově a v Litvínově provozuje dvě vodíkové plnicí stanice.

Základní technické parametry vodíkového autobus Škoda H’CITY

Vodíkový autobus Škoda H’CITY je nízkopodlažní vozidlo s celovozovou klimatizací vybaveno PEM palivovými články Ballard FC Move 70 o maximálním výkonu 72 kW a minimálním výkonu 8 kW, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon. Do vzduchu se uvolňuje vodní pára jako vedlejší produkt chemické reakce. Vozidlo je zároveň vybaveno trakční baterií Nano Power LTO, 36 Ah, 22,9 kWh, která slouží k vyrovnání výkonových požadavků (rozjezdy, rekuperace při brzdění), ale umožňuje i nouzový dojezd cca dva kilometry (např. pro pojíždění v zázemí DPP). Pro případné samostatné nabíjení a balancování této baterie je k dispozici standardizovaná nabíjecí zásuvka CCS2. Pro vytápění interiéru vozidla v zimním období je využíváno odpadní teplo z palivového článku, pro velmi nízké teploty je k dispozici dále doplňkové elektrické topení.

Délka: 12,02 metru

Šířka: 2,55 metru

Výška: 3,43 metru

Počet míst k sezení: maximálně 30 osob

Celkový počet cestujících: až 85

Prostor pro invalidní vozíky nebo kočárky: 2

Maximální rychlost: 80 km/h

Dojezd: až 350 kilometrů

Maximální výkon motoru: 160 kW

Hmotnost: 11 500 kilogramů bez cestujících

Kapacita vodíkových nádrží: 39 kilogramů

Plnící tlak: 35 megapascalů (350 barů)

Průměrná deklarovaná spotřeba: cca 10 kilogramů vodíku na 100 kilometrů v městském provozu

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Pražský arcibiskup ocenil ředitelku magistrátního odboru školství za rozvoj školství v metropoli i za úspěšnou spolupráci

Pražský arcibiskup ocenil ředitelku magistrátního odboru školství za rozvoj školství v metropoli i za úspěšnou spolupráci

V katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha pražský arcibiskup Mons. Jan Graubner předal tento týden Záslužnou medailí 2. stupně ředitelce odboru školství, mládeže a sportu Magistrátu hl. m. Prahy Lence Němcové. Ocenění získala za rozvoj pražského školství i za fungující spolupráci v oblasti grantové politiky, kapacity škol a zakládání nových církevních škol. Stejné pocty se dočkala také dlouholetá pedagožka Církevní střední zdravotnické školy Jana Pavla II. v Praze 2 Martina Margaritovová.
| Praha
Pražské náplavky zůstanou uzavřeny i o víkendu, je nejdříve nutná sanace, úklid a revize veškerých elektrických zařízení. Stále platí varování před možným pádem stromů

Pražské náplavky zůstanou uzavřeny i o víkendu, je nejdříve nutná sanace, úklid a revize veškerých elektrických zařízení. Stále platí varování před možným pádem stromů

Ve čtvrtek se od 13:00 hodin opět sešla Povodňová komise hlavního města Prahy, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Vzhledem k vývoji situace bude i nadále odstraňováno protipovodňové hrazení, v pátek například v Libni a Troji, od pondělí pak postupně na Zbraslavi a Malé Straně. Pražské náplavky zůstanou uzavřeny i o víkendu, jelikož před jejich zprovozněním je nutná sanace, úklid a zejména revize všech elektrických zařízení a rozvodů, aby bylo bezpečné pro veřejnost se na místech pohybovat. Metropole chce varovat obyvatele, že i nadále hrozí kvůli podmáčené půdě pád stromů v parcích, lesoparcích a na dalších místech, kde jsou vzrostlé stromy. Povodňová komise hlavního města Prahy opět zasedne nejpozději v pondělí od 13:30 hodin.
| Praha
Primátor Prahy navštívil čtyři městské části, řešila se hlavně doprava

Primátor Prahy navštívil čtyři městské části, řešila se hlavně doprava

Primátor Prahy Bohuslav Svoboda finišuje s návštěvami městských částí, které slíbil při svém nástupu do primátorského křesla. V uplynulých týdnech zavítal hned do čtyř městských částí na jihovýchodě Prahy – do Uhříněvsi, Královic, Nedvězí a Benic. Tématem návštěv byla především doprava a developerská výstavba.
| Praha
Sociální nadační fond hl. m. Prahy už dva roky staví pro obyvatele metropole neviditelné mosty přes náročné životní situace

Sociální nadační fond hl. m. Prahy už dva roky staví pro obyvatele metropole neviditelné mosty přes náročné životní situace

Zaměřuje svoji podporu na obyvatele města v bytové nouzi, se zdravotním znevýhodněním, pečující i pěstounské rodiny. Za dva roky postavil více než 1 000 neviditelných mostů přes náročné životní situace. Sociální nadační fond hl. m. Prahy nyní spouští kampaň #NeviditelneMosty, která představuje příběhy podpořených Pražanů a zve pražské obyvatele, filantropy i firmy k zapojení.
| Praha
Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Ve středu se od 14:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Vzhledem k vývoji situace začne metropole od čtvrtka s odstraňováním prvních částí protipovodňových zábran, jedná se například o Stromovku v Bubenči, Braník či zábrany v ulici Varhulíkové v Holešovicích. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny náplavky, zastavena je plavba na Vltavě. Metropole chce varovat obyvatele, že i nadále hrozí kvůli podmáčené půdě pád stromů v parcích, lesoparcích a na dalších místech, kde jsou vzrostlé stromy. Doporučuje veřejnosti se těmto místům vyhnout, například v úterý řešili hasiči 15 spadlých stromů v různých částech metropole. Do některých míst na východě České republiky již dorazila první materiální pomoc od hlavního města. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve čtvrtek od 13:00 hodin.
| Praha
Městská společnost TRADE CENTRE PRAHA bude po změně stanov transparentnější a ekologičtější

Městská společnost TRADE CENTRE PRAHA bude po změně stanov transparentnější a ekologičtější

Městská akciová společnost TRADE CENTRE PRAHA (TCP) se stane už druhou městskou společností po Operátorovi ICT, která bude mít veřejnou politiku odměňování. Mezi svými hlavními cíli bude mít i zveřejňování otevřených dat o své činnosti a hospodaření. Jako první městská společnost navíc bude mít povinnost podílet se na snaze snižovat emise skleníkových plynů a její hospodaření bude také transparentnější. Změnu stanov na svém zasedání minulý týden schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

V úterý od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Praha zůstává stále v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci. Vzhledem k vysokému průtoky vody na Vltavě zůstávají i nadále veškerá dosud schválená opatření v platnosti. Snižování průtoku vody bude postupné a mělo by trvat zřejmě do konce týdne. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny jak náplavky, tak je zastavena plavba na Vltavě. Metropole již řeší některé požadavky obcí na materiální pomoc a v co nejkratší době zajistí dopravu materiálu na postižená místa. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve středu od 14:00 hodin.
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

V pondělí od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Praha zůstává v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci, a to i s ohledem na přesun srážek na západ a do oblasti jižních Čech, což může ovlivnit tok Vltavy. Metropole nabídla ostatním krajům pomoc s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v úterý od 11:00 hodin.
| Praha
Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

V neděli od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Hlavní město chce důrazně varovat obyvatele, aby se nepřibližovali k vodním tokům, jelikož terén v okolí Vltavy a menších toků je v souvislosti s dešti podmáčený a může zde hrozit nebezpečí. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět další zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Metropole je také připravena pomoci ostatním krajům s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v pondělí od 10:30 hodin.
| Praha
Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

V sobotu od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Konstatovala, že plavba na Vltavě byla zastavena a lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Zároveň byla dokončena výstavba protipovodňových opatření plánovaná na sobotní ráno. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Praha také vyzývá obyvatele, aby kvůli bezpečnosti omezili veškeré venkovní volnočasové aktivity a omezili cesty autem, pokud jejich cesta není nezbytná. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v neděli v 10:30 hodin. O víkendu je také v časech od 9:00 do 15:00 hodin zprovozněna infolinka pražského magistrátu na čísle 800 100 000.
| Praha