Ministerstvo dopravy··4 min

Ťok: Zrušit mýtný tendr a vypsat nový mávnutím kouzelného proutku je líbivá pohádka se špatným konce

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Právní analýza předložená Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou ke zrušení mýtného tendru je z říše pohádek, žene úředníky za mříže a jde na ruku firmě Kapsch. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok v reakci na požadavek zástupce dopravců a podnikatelů okamžitě zastavit mýtný tendr kvůli rozšíření mýtného o 900 kilometrů a vypsat ihned nový.

Ťok: Zrušit mýtný tendr a vypsat nový mávnutím kouzelného proutku je líbivá pohádka se špatným konce

Z říše pohádek a snů je rádoby právní analýza vyprávějící příběh o kouzelném proutku, který jedním mávnutím zruší běžící mýtný tendr, druhým jej opět vypíše a třetím vykouzlí prince, který bude dál vybírat mýtné. Asi tak se dá shrnout dvacetistránkový text plný omylů, nereálných představ a bludů, který má za cíl líbivě popsat, jak jednoduché je více než dva roky práce zahodit a stihnout bez problémů a rizik za pár měsíců přesoutěžit ideálně staronového provozovatele mýtného systému,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Dokument předložený Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou je podle ministra napsaný velmi laickým způsobem a bez realistických termínů. „Někdo musel hodně zavřít oči, aby mohl seriózně tvrdit, že na převzetí provozu stávajícího mýtného systému musí vybranému dodavateli postačovat 6 měsíců. Z průzkumu Ministerstva dopravy vyplynulo, že drtivá část potenciálních dodavatelů požadovala lhůtu minimálně 12 měsíců, někteří i více (18 měsíců). V kratší lhůtě by dovedl převzít provoz stávajícího mýtného systému možná jen stávající dodavatel,“ uvedl ministr Ťok.

Podle ministra neexistují také zákonné důvody pro zrušení probíhajícího mýtného tendru. „Slyšíme jenom hlasitý křik, že rozšíření mýtného je špatně. Neexistuje žádná odborná analýza, která by prokázala, že zpoplatnění silnic I. třídy není ekonomické, nebo že způsobí závažné negativní sociálně ekonomické dopady. Jenom tento řev nemůže být důvodem ke zrušení tendru a svým způsobem žene úředníky, kteří by takto rozhodli, za mříže,“ říká ministr.

„Obecně bych řekl, že předložené stanovisko Svazu průmyslu a dopravy nelze brát zcela vážně, protože jestli něčím není, tak není cestovní mapou. Podle které se do cíle dá nejenže dojet včas, nýbrž si kladu otázku, zda se do cíle dá podle něho dojet vůbec,“ dodává ministr Ťok.

Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 loni v červnu. V souladu se zadáním vlády jde o technologicky neutrální soutěž na deset let za maximálně 29 miliard korun. O zakázku mají zájem čtyři uchazeči, kteří se kvalifikovali, a ministerstvo dopravy je vyzvalo k podání nabídek do 8. března. Následně proběhne jednání s cílem do podzimu letošního roku vybrat provozovatele, který bude mít 14 měsíců na případné převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta. Mýtný systém vybírá poplatky od vozidel nad 3,5 tuny na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy, jen za loňský rok stát vybral na mýtném přes 10 miliard korun.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy