Ministerstvo dopravy··3 min

Ťok o billboardech u silnic: Chystám akci kulový blesk

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Od září nesmí být kolem dálnic žádné billboardy. Ředitelství silnic a dálnic je připraveno reklamní poutače masivně zbourat, říká v rozhovoru pro Právo ministr dopravy Dan Ťok.

Ťok o billboardech u silnic: Chystám akci kulový blesk

Od dálnic i silnic první třídy mají do 30. srpna zmizet všechny billboardy. Petr Bendl (ODS) však teď chce přílepkem k poslaneckému návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích umožnit obcím rozhodovat, zda billboardy na svém území ponechat, či ne. Co tomu říkáte?

„Myslel jsem, že už všichni pochopili, že billboardy k silnicím nepatří, protože ohrožují bezpečnost provozu. Dnešní legislativní úprava není ideální, ale to, co navrhuje Bendl, je opravdu nešťastné. Vždyť vyřazuje z procesu rozhodování o billboardech správní úřady i policii a prakticky ruší ochranné pásmo podél silnice. O umístění billboardů by tak rozhodovali pouze zastupitelé a otevřel by se prostor pro lidovou tvořivost. Proto by bylo dobře, kdyby Sněmovna Bendlův návrh zamítla.“

Není už nynější legislativní úprava, přijatá v roce 2012, zbytečnou úlitbou reklamní lobby? Ať už jde o pětileté přechodné období, či možnost, aby v případě souhlasu dopravní policie billboard v obci u silnice první třídy zůstal.

„O úlitbu reklamní lobby v roce 2012 skutečně šlo. Tehdy se i ministerstvo dopravy bránilo tomu, aby legislativní úprava byla vůči reklamním společnostem tvrdá. Panovaly obavy ze žalob vůči státu za zmařenou investici.“

Dálnice a silnice první třídy jsou ve správě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Máte informace, kolik se za minulých pět let podařilo billboardů odstranit?

„Příliš mnoho billboardů odstraněno nebylo a podél komunikací jich zůstávají tisíce. Důvodem jsou už zmíněné obavy z žalob za zmařenou investici. Ve spolupráci s ŘSD však chystáme program podobný akci Kulový blesk. Spustíme ho ihned poté, až 30. srpna vyprší termín pro odstranění billboardů. ŘSD je bude masově likvidovat vlastními silami.“

Hlavním cílem zmíněné novely, kterou předložili poslanci TOP 09 a STAN, je ulehčit lidem pořízení řidičského průkazu, o nějž by nově mohli požádat nejen v místě svého trvalého bydliště, ale na kterémkoli městském či obecním úřadě. To jste přece zamýšlel i vy. Proč jste to tedy nechal na poslanecké iniciativě?

„Na ministerstvu dopravy jsme opravdu měli stejný záměr jako Věra Kovářová (TOP 09) a další poslanci, kteří novelu nakonec předložili. Nechtěli jsme to ale uspěchat. Vždyť bychom se dostali do časové tísně a nestihli na provozovatele elektronického systému pro nový způsob vyřizování řidičského průkazu vyhlásit výběrové řízení. Obecně však poslaneckou novelu rozhodně podporuji a budu rád, když projde. Samozřejmě s výjimkou Bendlova pozměňovacího návrhu.“

Poslaneckou novelu teď ve Sněmovně čeká třetí závěrečné čtení. Kdy se mohou motoristé dočkat její účinnosti?

„Pokud ji Sněmovna schválí, poputuje ještě do Senátu a k podpisu prezidentovi. Letos tedy účinnosti rozhodně nenabude. I já mám ale samozřejmě zájem, aby se tak stalo co nejdříve.“

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy