Štvanická lávka zvládla zatěžovací zkoušky – poprvé a naposled na ni vjela nákladní auta

|

Téměř dokončená lávka, která v létě spojí Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanice má za sebou náročné zatěžovací zkoušky. Mostní specialisté Skanska zatížili konstrukci nákladními auty a před tím ji kontrolovaně rozkmitali, aby simulovali její extrémní zatížení. Tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty se otevře v létě.

„Konečně jdeme se stavbou Štvanické lávky do finále. Pokud všechny zatěžovací zkoušky dopadnou dobře, lávka se veřejnosti otevře v průběhu července. Štvanická lávka je opravdu unikátní stavba, co do konstrukce, tak do použitého materiálu. Hodně věcí na stavbě je zcela nových i z pohledu velmi zkušených stavebníků, a to především kvůli využití vysokopevnostního betonu, který se na stavbu lávky používá,“ říká Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy, a dodává: „Původně zamýšlené práce se také ještě rozšířily o finální parkové úpravy ostrova Štvanice, aby nebylo potřeba zasahovat do už postavených a upravených ploch – jedná se zejména o cesty, chodníky a zádlažby. Zprovozněním lávky zpříjemníme a zkrátíme cestu mnoha Pražanům i návštěvníkům. Držme tedy odborníkům na stavbě palce do definitivního finiše.“

Konstrukce lávky je už hotová, je usazeno zábradlí s osvětlením a pracuje se na napojení na okolní komunikace a terénních úpravách. Aktuálně nejdůležitější jsou na stavbě statické a dynamické zatěžovací zkoušky. „Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky máme takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím – data z obou zkoušek využijeme pro přesné nastavení tlumičů kmitání, které budou v lávce zabudovány. Ihned po zkouškách také začneme s finální úpravou povrchů,“ uvádí projektový manažer Skanska Michal Kunc.

„Blížíme se dokončení této unikátní konstrukce. Statické a dynamické zatěžovací zkoušky jsou posledním milníkem před uvedením lávky do provozu. Z hlediska Prahy tak vznikne zásadní spojnice mezi Holešovicemi a Karlínem. Velmi oceňuji koordinaci stavby lávky se souvisejícími okolními projekty. Jde zejména o návaznost na probíhající rekonstrukci Bubenského nábřeží v Holešovicích, napojení na cyklostezku A2 v Karlíně a na probíhající rekultivaci části ostrova Štvanice,“ přibližuje autor lávky, architekt Petr Tej.

Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.

Autory lávky jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek, Vít Najvárek. Realizace: Skanska a.s.

Zdroj: www.praha.eu

Praha

Praha dokončila stavbu moderního parkovacího domu v Nových Butovicích pro 380 aut

Hlavní město dnes slavnostně otevřelo nové kryté parkoviště u stanice metra B Nové Butovice v Praze 13. Parkovací objekt v ulici Petržílkova vznikal poslední rok a půl a aktuálně rozšíří nabídku parkování v oblasti pro místní obyvatele. Zároveň však také umožní řidičům odjinud odložit zde své vozidlo a pohodlně pokračovat v cestě městskou hromadnou dopravou. Celkově vybudování parkoviště stálo 343 milionů korun. Pro veřejnost se parkoviště otevřelo dnes ve 12:00 hodin.

Praha

Pražské zastupitelstvo zmocnilo radu, aby se účastnila případných dražeb na nemovitosti prodávané Českou poštou

Pražské zastupitelstvo zmocnilo Radu hl. m. Prahy k účasti na případných dražbách pořádaných Českou poštou. Česká pošta v dohledné době bude chtít prodat některé své nemovitosti v Praze, například současnou centrálu v Jindřišské ulici nebo budovu v Moravské ulici. Praha opakovaně vyjádřila zájem jednat o přímém odkupu těchto nemovitostí a dle posledních dohod pošta dražby pořádat nebude. Rozhodnutí pražských zastupitelů je tak jen pojistkou pro případ, že by pošta svůj přístup přehodnotila.

Praha

Rekonstrukce Clam-Gallasova paláce byla pod dohledem odborníků. Jejich dva tábory se teď přou

Hlavní město Praha reaguje na vyjádření organizací či spolků, které kritizují rekonstrukci Clam-Gallasova paláce. Magistrát důrazně odmítá tuto kritiku, neboť veškeré práce byly provedeny v souladu se závaznými stanovisky, na které město spoléhá, a to až po jejich vydání. V médiích tak spíš rezonuje názorová diskuse mezi několika tábory odborných spolků a organizací, které diskutují nad svými subjektivními názory.