Praha··3 min

Štvanická lávka zvládla zatěžovací zkoušky – poprvé a naposled na ni vjela nákladní auta

Téměř dokončená lávka, která v létě spojí Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanice má za sebou náročné zatěžovací zkoušky. Mostní specialisté Skanska zatížili konstrukci nákladními auty a před tím ji kontrolovaně rozkmitali, aby simulovali její extrémní zatížení. Tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty se otevře v létě.

„Konečně jdeme se stavbou Štvanické lávky do finále. Pokud všechny zatěžovací zkoušky dopadnou dobře, lávka se veřejnosti otevře v průběhu července. Štvanická lávka je opravdu unikátní stavba, co do konstrukce, tak do použitého materiálu. Hodně věcí na stavbě je zcela nových i z pohledu velmi zkušených stavebníků, a to především kvůli využití vysokopevnostního betonu, který se na stavbu lávky používá,“ říká Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy, a dodává: „Původně zamýšlené práce se také ještě rozšířily o finální parkové úpravy ostrova Štvanice, aby nebylo potřeba zasahovat do už postavených a upravených ploch – jedná se zejména o cesty, chodníky a zádlažby. Zprovozněním lávky zpříjemníme a zkrátíme cestu mnoha Pražanům i návštěvníkům. Držme tedy odborníkům na stavbě palce do definitivního finiše.“

Konstrukce lávky je už hotová, je usazeno zábradlí s osvětlením a pracuje se na napojení na okolní komunikace a terénních úpravách. Aktuálně nejdůležitější jsou na stavbě statické a dynamické zatěžovací zkoušky. „Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky máme takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím – data z obou zkoušek využijeme pro přesné nastavení tlumičů kmitání, které budou v lávce zabudovány. Ihned po zkouškách také začneme s finální úpravou povrchů,“ uvádí projektový manažer Skanska Michal Kunc.

„Blížíme se dokončení této unikátní konstrukce. Statické a dynamické zatěžovací zkoušky jsou posledním milníkem před uvedením lávky do provozu. Z hlediska Prahy tak vznikne zásadní spojnice mezi Holešovicemi a Karlínem. Velmi oceňuji koordinaci stavby lávky se souvisejícími okolními projekty. Jde zejména o návaznost na probíhající rekonstrukci Bubenského nábřeží v Holešovicích, napojení na cyklostezku A2 v Karlíně a na probíhající rekultivaci části ostrova Štvanice,“ přibližuje autor lávky, architekt Petr Tej.

Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.

Autory lávky jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek, Vít Najvárek. Realizace: Skanska a.s.

Zdroj: www.praha.eu

Zadavatel
Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Další články od Praha

V Praze končí Operační program Praha – pól růstu ČR úspěchem. Peníze putovaly do cca 1 600 projektů
Praha

V Praze končí Operační program Praha – pól růstu ČR úspěchem. Peníze putovaly do cca 1 600 projektů

Hlavním cílem Operačního program Praha – pól růstu ČR (OPP PR) v programovém období 2014-2020 bylo zajistit efektivní realizaci investic v klíčových oblastech města. Mezi ně patří výzkum a vývoj, energetické úspory, podpora sociálního začleňování a investice do vzdělávání. Celková alokace programu byla stanovena na necelých 11 miliard korun, přičemž díky němu vzniklo přibližně 1 600 projektů. Veškeré finance byly již vyčerpány.
Hlavní město hledá úspory v energetice, ušetří při rekonstrukci Vinohradského divadla i Průmyslového paláce
Praha

Hlavní město hledá úspory v energetice, ušetří při rekonstrukci Vinohradského divadla i Průmyslového paláce

Oddělení energetického manažera Magistrátu hl. m. Prahy pomáhá městským částem hledat úspory v energetice a plnit legislativu a Klimatický plán hl. m. Prahy. Za tři roky svého fungování kromě pořádání odborných seminářů a vzdělávání pomohlo například s realizací plynové kotelny v Masarykově střední škole chemické společně s městskou společností Teplo pro Prahu. Mezi aktuální energeticky úsporné projekty patří také rekonstrukce Průmyslového paláce či příprava rekonstrukce Vinohradského divadla
Praha zvýší cenu za nucený odtah vozidel, která umožní rozšířit kapacitu odtahů v ulicích města
Praha

Praha zvýší cenu za nucený odtah vozidel, která umožní rozšířit kapacitu odtahů v ulicích města

Pražští radní v pondělí schválili nařízení hlavního města Prahy, kterým se mění dřívější nařízení č. 2/2013 Sb. hl. m. Prahy, o maximálních cenách za nucené odtahy vozidel včetně jejich střežení na parkovišti. Součástí nového nařízení je úprava ceníku, kdy zvýšení ceny za nucený odtah umožní navýšit kapacitu odtahů a v ulicích hlavního města tak ubude špatně zaparkovaných aut. Konkrétně bylo uloženo Správě služeb hl. m. Prahy, aby navýšila roční kapacitu odtahů na minimální počet 25 tisíc.
Praha pošle 1,3 milionu korun Nemocnici Milosrdných sester na nákup ultrazvukového diagnostického přístroje
Praha

Praha pošle 1,3 milionu korun Nemocnici Milosrdných sester na nákup ultrazvukového diagnostického přístroje

Radní hl. m. Prahy odsouhlasili poskytnutí finančních prostředků formou individuální účelové investiční dotace v celkové výši 1 345 000 korun Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského na nákup nového ultrazvukového diagnostického přístroje. Tento záměr musí ještě schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém příštím jednání.
Praha připravuje digitální mapu stavebních prací. Pomůže koordinaci a minimalizuje dopady výluk na dopravu ve městě
Praha

Praha připravuje digitální mapu stavebních prací. Pomůže koordinaci a minimalizuje dopady výluk na dopravu ve městě

Pražští radní přípravou mapové aplikace pověřili Institut plánování a rozvoje (IPR). Ten by měl ve spolupráci s dalšími městskými institucemi zkompletovat dostupné informace o plánovaných opravách a výstavbě, které budou mít vliv na dopravní situaci ve městě. Cílem je vytvořit přehledný digitální nástroj, který v hlavním městě umožní efektivněji plánovat stavební práce a dopravní výluky a minimalizovat jejich dopad na kvalitu dopravy.
Metropole vyhlásí Program podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025
Praha

Metropole vyhlásí Program podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025

Radní hl. m. Prahy schválili vyhlášení Programu podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025. Předpokladem je, že do něj bude alokováno 28 milionů korun. Podávat žádosti budou moci neziskové organizace nebo například městské části od 30. září do 14. října tohoto roku.
Hlavní město podpoří osvětovou akci proti nádorovým onemocněním s názvem „Praha za zdravá prsa“
Praha

Hlavní město podpoří osvětovou akci proti nádorovým onemocněním s názvem „Praha za zdravá prsa“

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním zasedání schválila dotaci pro Event media s.r.o. ve výši 220 000 korun. Tyto finance budou sloužit pro zajištění edukace veřejnosti s ohledem na samovyšetření prsu a osvětu nádorových onemocnění s názvem „Praha za zdravá prsa“.
Praha našla pachtýře pro svou zemědělskou půdu ve 12 pražských lokalitách. Uzavře s nimi smlouvu na pět let
Praha

Praha našla pachtýře pro svou zemědělskou půdu ve 12 pražských lokalitách. Uzavře s nimi smlouvu na pět let

Hlavní město uzavře pachtovní smlouvy na 12 svých zemědělských pozemků. Celkem se podařilo zajistit ekologicky šetrné hospodaření na 187 hektarech v lokalitách Běchovic, Dolních a Horních Počernic, Dubče, Kyjí, Vysočan, Třeboradic a Točné.
Praha má investiční plán vodohospodářské infrastruktury pro roky 2025 až 2029
Praha

Praha má investiční plán vodohospodářské infrastruktury pro roky 2025 až 2029

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání schválila návrh Střednědobého investičního plánu vodohospodářské infrastruktury hlavního města pro roky 2025–2029. Díky navýšení prostředků bude v příštích letech možné lépe spravovat, udržovat a dále rozvíjet vodovody a kanalizace v Praze.
Praha připravuje s Pražskou vodohospodářskou společností jedinečný projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis
Praha

Praha připravuje s Pražskou vodohospodářskou společností jedinečný projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis

Praha společně s Pražskou vodohospodářskou společností (PVS) připravuje projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis, jež má vzniknout v prostorách bývalé Vinohradské vodárny v Praze 10. Centrum bude sloužit pro veřejnost a za cíl má informovat obyvatele o významu a technologiích vodního hospodářství. Stavět by se mělo začít v září tohoto roku a dokončeno by mělo být ve druhé polovině roku 2026. Náklady jsou vyčísleny na přibližně 450 milionů korun bez DPH, z toho 100 milionů korun poskytne společnost Veolia na návrh, vývoj a realizaci expoziční části.