Praha··9 min

Štvanická lávka je otevřena. Karlín a Holešovice spojuje unikátní konstrukce z bílého betonu

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Chodci i cyklisté mohou konečně cestovat mezi Holešovicemi a Karlínem rychleji a bezpečněji. Štvanická lávka, kterou Praha uvádí do provozu, má přitom řadu architektonických i technologických unikátů. Na 300 metrů dlouhou konstrukci použili mostní specialisté unikátní ultra-vysocehodnotný bílý beton, poslední pole na holešovické straně je pak zvedací, aby odolalo i tisícileté vodě. Lávku navíc doplňují umělecká díla. Výstavba vyšla zhruba na 352 milionů Kč. S otevřením Štvanické lávky zároveň končí provoz přívozu P7, který doposud propojoval oba břehy.

„Přívoz, který spojoval oba břehy Vltavy, dnes nahrazuje elegantní bílá lávka. Čisté tvary lávky byly navíc obohaceny o pozoruhodné detaily, třeba jako je podsvícené bronzové zábradlí, které ukončují symbolické umělecké prvky zvířat. Lávka bude sloužit zejména pěším a cyklistům. Stavěná je ale tak, aby umožnila i nouzový průjezd záchranné služby. K lepší orientaci poslouží také prototypy nové městské navigace, konkrétně obelisk a směrovka v rámci projektu Čitelná Praha,” říká Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy, a dodává: „Děkuji všem, kteří se podíleli na realizaci této unikátní stavby mostní konstrukce, během které se mnohdy narazilo na úplně nové situace, se kterými bylo potřeba se poprat. Na místě je také poděkovat všem institucím za pečlivou koordinaci okolních terénních úprav a dalších probíhajících staveb na obou březích řeky po dobu celé výstavby. Výsledkem je, že máme vše hotové najednou, bez dalšího zbytečného rozkopávání.”

„Štvanická lávka je nepochybně prospěšnou stavbou. Jednak zlepší propojení Karlína s Holešovicemi, mnoha lidem zjednoduší a zpříjemní život, což je vždycky dobře. Navíc je z hlediska použitých přístupů stavbou unikátní a po nedávných zátěžových zkouškách doufám, že je i stavbou bezpečnou. K tomu všemu zapadá také do konceptu města krátkých vzdáleností,“ sděluje primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

„Lávka nespojí jen Holešovice a Karlín, ale zpřístupní také ostrov Štvanice. Společně s lávkou jsme proto vytvořili manuál rozvoje ostrova. Manuál je nyní dopracovaný a některé konkrétní změny bude možné realizovat hned po jeho schválení. Jedná se například o zpřístupnění břehů, na kterých vznikne příjemné sezení u vody. Naší dlouhodobou vizí je Štvanice jako upravená zelená rekreační zóna, kam mohou Pražané přijít trávit volný čas, sportovat nebo za kulturou. Jednotlivé změny máme naplánované na etapy a s možnými variacemi dle dohody s místními aktéry,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

Lávka nově představuje jednoduchou spojnici pro pěší a cyklisty mezi městskými částmi Praha 7 a Praha 8 s tím, že je z lávky právě přímý přístup také na ostrov Štvanice. Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu s antigraffiti nátěrem je nezvyklá svým zakřivením. Stavět se začala v lednu 2022 a její pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most je osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Zajímavostí je, že zakončení madla na karlínské straně je v podobě koní, na té holešovické zase v podobě býků, ostrov Štvanici pak zdobí zajíci.

Mezi Karlínem a Štvanicí lávka překlenuje koryto Vltavy o šířce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi šířka koryta činí dokonce 149 metrů. Poslední pole mostu u holešovické strany je možné zvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody. Stavba má také drobné spáry, kterými bude odtékat dešťová voda.

„Největší výzvou je na Štvanické lávce kombinace unikátních technologií – zatím nikde v Evropě nebyl použit ultra-vysocehodnotný beton na tak velké stavbě, navíc v bílé barvě. Jedinečný je i systém zdvihu posledního pole jako ochranou před povodněmi. Jsme velmi rádi, že jsme mohli Praze předat kvalitní most světových parametrů,“ připojuje se prezident Skanska Central Europe Michal Jurka.

Lávka je osazena sochou Řeka od Jana Hendrycha, kterou financovala Galerie hl. m. Prahy (GHMP) a tato městská instituce ji také bude mít ve správě. „Galerie hlavního města Prahy se s radostí připojila k realizaci lávky nákupem a instalací nového uměleckého díla do veřejného prostoru. Socha ženy s názvem Řeka od Jana Hendrycha může být zosobněním ostrova, stejně jako duší nového mostu. Představení nové plastiky veřejnosti za účasti autorů díla i architektury proběhne začátkem září," prohlašuje vedoucí správy veřejné plastiky GHMP Marie Foltýnová.

„Štvanická lávka se v plánech objevuje více než 120 let. Aby se opravdu stala skutečností, postupovali jsme popořadě. Nejprve jsme ve vypůjčené pramici ve volební kampani v roce 2014 vyzkoušeli převoz lidí mezi Holešovickou tržnicí a Štvanicí. Po vyhraných volbách jsme začali pracovat na zajištění přívozu, který Praha 7 financovala napůl s magistrátem. Tehdy byla Praha 8 totiž ještě k přívozu skeptická a finančně se neúčastnila. Přívoz se rychle stal druhým nejvytíženějším v Praze a potvrdil všem, že Štvanickou lávku je důležité postavit. Nejen občané Prahy 7 s nově otevřenou lávkou získávají rychlé spojení mezi Holešovicemi a Karlínem, ale navíc i příjemný přístup do zeleně na Štvanici,“ uvádí starosta městské části Praha 7 Jan Čižinský.

„Spojení s ostrovem Štvanice a dál do Holešovic vnímám jako jednoznačně pozitivní. Na tomto projektu se ukázalo, jak je důležitá kontinuita. Projekt byl odstartován již v předminulém volebním období, přežil úspěšně dvoje volby a dnes už máme hotovou novou moderní lávku, která je uzpůsobena i pro situaci, kdy by se zvedla hladina Vltavy. Ať našim občanům dobře slouží další desítky let,“ připojuje se starosta městské části Praha 8 Ondřej Gros.

Počínaje dnešním dnem funguje lávka v režimu předčasného užívání, tedy stavba je způsobilá a bezpečná k běžnému provozu veřejnosti. Jediným omezením do doby kolaudace je konání organizovaných akcí, jako je například koncert, pochod nebo běžecký závod. Do doby kolaudace bude také na holešovickém břehu ponechána pomocná konstrukce pro zdvih lávky při povodni. Po kolaudaci převezeme lávku do své správy Technická správa komunikací hl. m. Prahy.

Aktuálně budou ještě pokračovat některé dílčí práce potřebné pro kolaudaci, kterou hlavní město předpokládá na konci letošního srpna. Konkrétně se jedná o dokončení terénních úprav, především se jedná o úpravy břehových opevnění podle požadavků Povodí Vltavy, a dále o instalaci tlumičů kmitů naladěných podle výpočtu a dynamické zatěžovací zkoušky.

„Pěší propojení Holešovic a Karlína je skvělou zprávou nejen pro obyvatele těchto dvou čtvrtí, ale všech, kteří si chtějí pohodlně zkrátit cestu přes Vltavu. Jsme velmi rádi, že jsme se mohli na projektu podílet od prvotních nápadů a šli cestou kvality prostřednictvím architektonické soutěže. Ostrov Štvanice se navíc díky lávce stane ještě přístupnějším místem pro relaxaci všech obyvatel i návštěvníků Prahy,“ vysvětluje ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Ondřej Boháč.

„Naším cílem bylo, aby lávka působila jako přirozená křivka, která se vine prostorem. Zároveň jsme nechtěli, aby šla příliš do výšky. Navrhnout tuto stavbu bylo náročné konstrukčně i staticky, kvůli plynulosti provozu jsme však nechtěli mít žádné schodiště, žádné jiné napojení, pouze rampu," shoduje se kolektiv autorů nové lávky.

Výstavba lávky, jejímž investorem je hlavní město, vyšla celkem na 352 milionů Kč. Autory její podoby jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek, realizaci provedla společnost Skanska a.s. Autory soch a ornamentů jsou Aleš Hvízdal a Jan Hendrych.

Současně s otevřením nové Štvanické lávky testuje Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) ve spolupráci s dalšími městskými organizacemi v rámci projektu Čitelná Praha prototypy nových prvků pěší navigace, konkrétně obelisk a směrovku, které budou základním kamenem navigace pro pěší pohyb po Praze a nahradí stávající nevyhovující značení pomocí hnědých turistických směrovek. Hlavní novinkou je použití map bližšího i širokého okolí, které jsou vždy natočeny z pohledu diváka. Prototypy obelisku a směrovky jsou umístěny na severním předpolí Štvanické lávky poblíž tramvajových zastávek Holešovická tržnice.

S ohledem na aktuální zprovoznění lávky zároveň skončí poslední plavbou v pátek 28. července přesně v 15:00 hodin provoz přívozu P7, který zajišťoval spojení mezi holešovickým a karlínským břehem. Přívoz fungoval od 7. srpna 2015, tedy necelých osm let. Za tu dobu přepravil téměř 690 000 cestujících, což znamenalo průměrně za den 377 osob.

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

V pražských Kolovratech vyrůstá nová škola

V pražských Kolovratech vyrůstá nová škola

Do dvou let přibude v městské části Praha-Kolovraty nová školní budova, do jejíchž lavic zasedne až 510 žáků. Přípravné a stavební práce odstartovaly již v polovině léta, ale až v prvním školním týdnu došlo k poklepání na základní kámen. Nová budova vzniká na okraji městské části, žáci v ní poprvé zasednou ve školním roce 2026/2027. Na výstavbu nové školy významně přispělo hlavní město.
| Praha
Sportovní akce Birell Grand Prix Praha 2024 dočasně omezí dopravu v centru města

Sportovní akce Birell Grand Prix Praha 2024 dočasně omezí dopravu v centru města

Téměř osm tisíc běžců z celého světa se v sobotu 7. září 2024 sjede do Prahy, aby se zúčastnili už 27. ročníku mezinárodní sportovní akce Birell Grand Prix Praha. Hlavní program se skládá ze závodů Adidas Běh pro ženy na 5 km a Birell Běh na 10 km. Událost si ovšem vyžádá zejména v den konání akce zhruba od 16:30 do 22:00 hodin některá dopravní opatření v centru metropole včetně dočasných změn v trasách linek MHD.
| Praha
Praha vyhlásila program podpory sociálních služeb

Praha vyhlásila program podpory sociálních služeb

Hlavní město vyhlásilo program podpory registrovaných sociálních služeb. Na rok 2025 se pro něj nyní počítá s celkovou přibližnou částkou ve výši 93 200 000 Kč. Vyhlášení programu v pondělí schválili pražští radní. Jednotlivé sociální služby budou moci žádat o dotace z tohoto programu v termínu od 12. do 29. října 2024.
| Praha
Praha opět podpoří dostupnost služeb pro rodiny s dětmi na území hlavního města

Praha opět podpoří dostupnost služeb pro rodiny s dětmi na území hlavního města

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání schválila vyhlášení Programu v oblasti rodinné politiky pro rok 2025. Smyslem tohoto záměru, na který má být vyčleněno z rozpočtu hlavního města téměř 29 milionů Kč, je podpora funkčních rodin prostřednictvím preventivních aktivit, rozvoj náhradní rodinné péče nebo například podpora dobrovolnictví.
| Praha
Praha schválila nové podmínky svozu bioodpadu od roku 2025, změna je součástí přechodu služeb svozu odpadu do režimu in-house

Praha schválila nové podmínky svozu bioodpadu od roku 2025, změna je součástí přechodu služeb svozu odpadu do režimu in-house

Praha se domluvila se společností Pražské služby na svozu bioodpadu od roku 2025 v režimu in-house. Hlavní město by dle nového účtování založeného na metodě ABC cost plus s marží 2 % mohlo dle predikce nárůstu objemu služby v roce 2025 zaplatit za svoz bioodpadu 135 milionů korun bez DPH.
| Praha
Hlavní město finančně podpoří provoz registrovaných sociálních služeb poskytovaných Pražanům

Hlavní město finančně podpoří provoz registrovaných sociálních služeb poskytovaných Pražanům

Pražští radní na pondělním jednání schválili vyhlášení Programu podpory registrovaných sociálních služeb poskytovaných občanům hlavního města Prahy pro rok 2025. Cílem je pomoci s financováním provozu zcela nezbytných sociálních služeb v metropoli, jako je mimo jiné pečovatelská služba, domovy pro seniory, denní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, podpora samostatného bydlení, ale také řada služeb sociální prevence.
| Praha
Praha znovu otevřela dětské hřiště Koníček v Královské oboře Stromovka

Praha znovu otevřela dětské hřiště Koníček v Královské oboře Stromovka

Praha se začátkem školního roku opětovně otevřela dětské hřiště Koníček. Dětské hřiště a jeho bezprostřední okolí se v uplynulých měsících dočkaly kompletní obnovy. Od začátku rekonstrukce v dubnu letošního roku byly vyměněny povrchy, opraveny a doplněny byly hrací prvky a byla zde obnovena také zeleň. Celá revitalizace vyšla na téměř 16 milionů korun bez DPH.
| Praha
Praha podpoří přístupnost a odstraňování bariér ve veřejném prostoru hlavního města

Praha podpoří přístupnost a odstraňování bariér ve veřejném prostoru hlavního města

Členové Rady hl. m. Prahy na pondělním jednání schválili vyhlášení Programu podpory v oblasti přístupnosti a odstraňování bariér na území hl. m. Prahy pro roky 2024–2025. Hlavním cílem programu je systematické zlepšování podmínek pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace pohybující se ve veřejném prostoru metropole. Na program jsou vyčleněny finanční prostředky v celkové výši 10 000 000 Kč.
| Praha
Záchranná služba otevírá novou základnu v Argentinské ulici. Poskytne zázemí až čtyřem výjezdovým skupinám včetně speciální sanitky pro novorozence

Záchranná služba otevírá novou základnu v Argentinské ulici. Poskytne zázemí až čtyřem výjezdovým skupinám včetně speciální sanitky pro novorozence

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy otevírá novou výjezdovou základnu v Holešovicích. Až čtyři výjezdové skupiny budou mít své stanoviště v ulici Argentinská, kde vznikla základna v areálu stanice Hasičského záchranného sboru. V hlavním městě tak pokračuje fungující model spolupráce složek integrovaného záchranného systému, který mimo jiné snižuje provozní náklady. Lékařská posádka zůstává v Holešovicích zatím na původním stanovišti v ulici Dukelských hrdinů, kde má strategickou pozici z hlediska operačního řízení a dosahu do centra města.
| Praha
Francouzské pekařství nahradí neplatiče nájemného v lukrativních městských prostorech na Václavském náměstí

Francouzské pekařství nahradí neplatiče nájemného v lukrativních městských prostorech na Václavském náměstí

Městská společnost Trade Centre Praha (TCP) vysoutěžila nového lukrativního nájemce prostor na Václavském náměstí. Nově bude na adrese uprostřed náměstí sídlit francouzské pekařství PAUL, to nahradí předchozího neplatícího nájemce. Ročně bude činit nájemné přes 6 milionů korun.
| Praha