Hodonín··9 min

Strategie dopravy řeší možnou podobu dopravy ve městě

Hodonín

Hodonín

Hodonín je město ve stejnojmenném okrese v Jihomoravském kraji. Hodonín leží na řece Moravě 54 km jihovýchodně od Brna při hranici Moravy se Slovenskem. Žije zde přibližně 24 tisíc obyvatel. Narodil se zde 1. československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Tisková zpráva

Návrh studie, jak by v budoucnu mohla vypadat doprava ve městě, představili 26. června veřejnosti autoři studie Václav Starý a Adolf Jebavý spolu se zástupci města na veřejném setkání, jehož se zúčastnili i někteří zastupitelé. Zpracování návrhu, jehož hlavním cílem je zklidnění dopravy ve městě, zadalo město společnosti DHV PRO, spol. s r. o. Studie odráží i výsledky průzkumu, do kterého se zapojilo 281 domácností. Vzešlo z něj na 850 podnětů. Studie pracuje s časovými horizonty 10-20 let.

Prezentace strategie dopravy

Regionální a nadregionální komunikační síť, rozvojové plochy, bariéry rozvoje

Podobu ulic města a jejich propustnost podstatně ovlivní budoucí uspořádání silniční sítě v regionu. V Hodoníně to bude zejména výstavba dálnice D55 ve stopě komunikace I/55 a její napojení a silnice I/51 a revitalizace stávajícího průtahu jako alternativa k nezrealizovanému záměru obchvatu, jehož výstavbu stát kvůli neekonomičnosti zastavil.

Územní plán a územní studie aktuálně pracují s možnostmi rozvoje zástavby v lokalitách Lučina (s možností napojení na ul. Brněnskou), která by mohla mít až jeden tisíc nových obyvatel, Kasárna (s napojením na ulice Žižkovu a Brněnskou) s dvěma a půl tisíci nových obyvatel, Výhon s více než šesti sty obyvateli (s napojením na ulice U Přejezdu/Žižkova a Měšťanskou) a U Lázní (s napojením na ulici Purkyňovu) s přibližně pěti sty novými obyvateli. V lokalitách jsou navrženy také nové zastávky MHD a napojení pěších a cyklistických cest. S dalšími menšími plochami nového rozvoje spojeného s růstem rezidenční zástavby se uvažuje v jižní části Hodonína u Staré Moravy a na východě v Mrkotálkách.

Jako velké bariéry pro pohyb lidí v městské krajině v Hodoníně jsou Stará Morava, železniční koridor Břeclav-Přerov a silnice I/55 (v budoucnu dálnice D55). Pro jejich překonání studie hledá prostupy, aby se pohyb po městě zjednodušil. Pro překonání Staré Moravy dokument navrhuje například nové lávky pro pěší a cyklisty v ul. Koupelní, K Lávce a Štěpnici. Pro překonání železnice jsou navrženy pro pěší a cyklisty cyklostezka Černý most, lávka Vančurova, úprava podjezdu v ul. Marxova (jednosměrka pro auta) a rozšíření podjezdu Brněnská. Pro překonání silnice I/55 (D55) se ve studii navrhuje pro pěší a cyklisty podjezd k Pánovu (v souvislosti s připravovanou cyklostezkou) a lávka u Mutěnky. Studie počítá i s udržením mimoúrovňového křížení u ZOO a podjezdů Nástupní alej (od Hornické čtvrti) a podél Kyjovky.

Pokud se jedná o místní úpravy, některá opatření jsou již v současné době v přípravě. Jedná se například o zjednosměrnění ul. Sadová/B. Němcové v rámci připravované rekonstrukce parku nebo uzavření vozovky pro motorová vozidla u ZŠ Mírové náměstí v souvislosti s rekonstrukcí Mírového náměstí. Dále to jsou zjednosměrnění ul. Sídlištní a Vančurova proti směru hodinových ručiček a rekonstrukce ul. Slunečná.

Automobilová doprava

Od automobilové dopravy občané očekávají především zvýšení kapacity křižovatek na I/51, krajských silnic a celkové zklidnění dopravy. Stavebními úpravami a rozšířením jízdních pruhů by měly projít křižovatky tř. bří Čapků/Velkomoravská, 17. listopadu/Národní třída a Úprkova/Brandlova. Studie také uvažuje o rozšiřování zón s omezenou rychlostí dopravy (zón 30 km/h) do dalších částí města (Bažantnice, Lučina, Kasárna, Výhon, Mírové náměstí, Sadová, Pančava).

Pro zklidnění dopravy v centru města se navrhuje uzavřít Národní třídu v úseku Dukelských hrdinů-Rodinova (mimo dopravní obsluhu a MHD) a uzavřít Masarykovo náměstí v úseku před farou. Cílem je mít náměstí a přilehlou část Národní třídy po Štefánikovu v režimu pěší zóny, kdy jednosměrka je prvním krokem, uzavírka druhým a pěší zóna cílovým záměrem.

Součástí zklidnění dopravy je i snaha dostat zbytnou dopravu z rezidenčních oblastí. Prověřovány byly všechny místní komunikace a vzhledem k šířce uličního prostoru a vozovky studie navrhuje zjednosměrnit oblast mezi Národní třídou, Štefánikovou, Měšťanskou a železnicí Břeclav-Přerov.

Od městské hromadné doprav (MHD) občané očekávají zejména obsloužení většího území a více spojů. Studie navrhuje nové zastávky v ulicích Lučina, Smetanova (Kasárna), Koupelní, Purkyňova (obytný prostor u lázní), Výhon, ZOO. Navrženy jsou i úpravy linek, jež reagují na současné i budoucí rozrůstání města nebo na změnu využití území.

„Průzkum dopravního chování byl prováděn korespondenční formou. Do domácností byl distribuován jedinečný kód, na jehož základě mohli občané pomocí internetového formuláře podat svoje podněty a základní demografická data. Co se týče průzkumu parkování, ten probíhal formou zápisu registračních značek pomocí kamerového systému a průzkumy hromadné dopravy byly dělány fyzicky sčítáním nastupujících a vystupujících cestujících ve vozidlech,“ přiblížil jeden z autorů studie Václav Starý.

Cyklistická doprava

Očekávání občanů v oblasti cyklistické dopravy se upínají zejména na větší počet cyklostezek v centru města a na propojení již existujících cyklostezek z okraje města do okolních obcí. Některé z nich jako například stezka Měšťanská/Pánov jsou v přípravě. Studie navrhuje v centru města cyklopruhy, cykloobousměrky a zklidnění a vymístění dopravy).

Pěší doprava

Od pěší dopravy občané očekávají především opravy chodníků a nové chodníky a stezky. Podle námětů jsou navrženy například plošné opravy chodníků v ulicích tř. bří Čapků, Žižkova, Brandlova, Dukelských hrdinů, Štefánikova, Purkyňova a Koupelní.

Parkování

Stranou zájmu studie nezůstala ani statická doprava-parkování. V této oblasti občané v průzkumu vyjádřili svá očekávání více bezplatných parkovacích míst a řešení nelegálního parkování. Zde je však třeba vidět limity prostorové a finanční (drahá výstavba parkovacích domů) i to, že nelze budovat parkoviště na úkor zeleně. Nové parkovací plochy nesmí být na úkor vzrostlé zeleně a jako vhodnější se proto považuje podélné stání. Nejjednodušší se může jevit změna organizace dopravy, a to získáním prostoru zejména na vozovce. Autoři také doporučují zpracovat pro vybrané lokality (Bažantnice, sídliště Jihovýchod) urbanistické studie, které prověří, zda veřejný prostor unese další rozšiřování parkovacích míst a zachová dostatečný pohybový prostor.

Pokud se týká parkování, studie doporučuje regulaci cenou se zvýhodněním rezidentů a abonentů. Navrhuje rozdělit město na tři zóny A, B a C: Zóna A – historické centrum (regulace přes den), zóna B – širší centrum (regulace přes den i v noci) a zóna C – rezidenční oblast (bytová nebo sídlištní zástavba s regulací v noci). Studie počítá také s vybudováním točny a parkovacími místy pro autobusy u budoucího přístaviště.

Závěr, možnosti připomínkování studie

Jedná se o koncepční návrhovou část studie, která říká, jak by doprava ve městě v budoucnu v delším časovém horizontu mohla vypadat a v jakých mantinelech by se měla dílčí opatření pohybovat. „Průzkum dopravního chování byl prováděn korespondenční formou. Do domácností byl distribuován jedinečný kód, na jehož základě mohli občané pomocí internetového formuláře podat svoje podněty a základní demografická data. Co se týče průzkumu parkování, ten probíhal formou zápisu registračních značek pomocí kamerového systému a průzkumy hromadné dopravy byly dělány fyzicky sčítáním nastupujících a vystupujících cestujících ve vozidlech,“ přiblížil jeden z autorů studie Václav Starý.

„Je to soubor doporučení autorů studie," uvedl starosta města Libor Střecha. „Veřejnost bude mít možnost seznámit se s návrhem studie a také se vyjádřit na webových stránkách města a na portálu PinCity. Podněty a připomínky pak budou projednány s autory a ty závažné zapracovány“.

Strategie rozvoje dopravy v Hodoníně je zveřejněna na webových stránkách PinCity. Tam je možné do 31. července 2024 podávat i připomínky. Případně můžete zasílat připomínky na e-mail: [email protected]

Prezentace strategie dopravyPrezentace strategie dopravy

Zdroj: www.hodonin.eu

Další články

Další články od Hodonín

Povodňová situace se zlepšuje. Doporučení nevstupovat do lesů trvá

Povodňová situace se zlepšuje. Doporučení nevstupovat do lesů trvá

Povodňová komise dnes znovu konstatovala zlepšování situace v Hodoníně a jeho okolí. Řeka Morava se sice stále ještě drží na 3. stupni povodňové aktivity, ale pravidelné monitorování menších toků potvrzuje pokles jejich hladin. Klesá také hladina Staré Moravy a nebezpečí jejího rozlití nehrozí. Kvůli podmáčené půdě a riziku pádu stromů se však stále nedoporučuje chodit do lesů. Také při pohybu v parcích se vzrostlými stromy buďte prosím opatrní.
| Hodonín
Podzim bude ve znamení oprav povrchů komunikací

Podzim bude ve znamení oprav povrchů komunikací

Město Hodonín v podzimních měsících připravuje rozsáhlé opravy živičných krytů místních komunikací. Většího komfortu při jízdách městem se řidiči i cyklisté dočkají na deseti místech a to již koncem listopadu. Práce budou probíhat postupně a budou spojeny s nezbytnými uzavírkami. Ty jsou plánovány od 23. září. Vítěze veřejné zakázky za téměř 29 milionů korun schválila rada města na svém srpnovém zasedání.
| Hodonín
Pomoci lidem zasaženým povodněmi můžete ve sbírkách Oblastní charity i Českého červeného kříže Hodonín

Pomoci lidem zasaženým povodněmi můžete ve sbírkách Oblastní charity i Českého červeného kříže Hodonín

Ničivé povodně na severu Moravy způsobily obrovské materiální škody a zdevastovaly mnohá lidská obydlí. Oblastní charita Hodonín a Český červený kříž Hodonín vyhlásily materiální a potravinovou sbírku na pomoc lidem v oblastech postižených povodněmi. Do sbírky mohou občané přispět například čistícími prostředky a hygienickými potřebami, trvanlivými potravinami nebo i finančně. Všem případným dárcům děkujeme.
| Hodonín
Povodňová komise hlásí stabilizovanou situaci

Povodňová komise hlásí stabilizovanou situaci

Na dnešním zasedání povodňová komise potvrdila setrvalý stav řeky Moravy. Řeka je stále na 3. povodňovém stupni, přičemž výška hladiny je setrvalá. Je predikováno, že během pár dnů by se průtok v řece Moravě měl zlepšovat. Komise konstatovala i stabilní situaci na rameni Staré Moravy, kde byly včera preventivně postaveny protipovodňové bariéry. Stejně tak jsou pravidelně monitorovány i menší toky. Povodí Moravy také provádí řízené vypouštění vody do lužních lesů na Soutoku.
| Hodonín
Pokračuje nepřetržité monitorování situace

Pokračuje nepřetržité monitorování situace

Dnes ráno opět zasedala povodňová komise. Na řece Moravě je setrvalý stav a nadále pokračuje monitoring řeky i situace na rameni Staré Moravy. Hlášen je pokles hladiny na řece Kyjovce. Veškeré zúčastněné složky včetně pracovníků Povodí Moravy konstatovaly, že bezprostřední nebezpečí občanům města nehrozí.
| Hodonín
Město modernizuje parkovací automaty. Dochází k rozšíření možností platebních metod

Město modernizuje parkovací automaty. Dochází k rozšíření možností platebních metod

Zjednodušit možnosti plateb parkovného a umožnit řidičům větší komfort při využití parkovacích automatů je cílem zavádění nových platebních metod. Jednou z nich je forma tzv. virtuálního parkovacího automatu (VPA). Tu mohou řidiči využívat od 15. září ve všech pětadvaceti parkovacích automatech na území Hodonína. Současně došlo v srpnu také k částečné výměně automatů, kdy u deseti z nich přibyla nově možnost úhrady parkovného platební kartou. Tu mohou řidiči aktuálně využít u třinácti parkovacích automatů.
| Hodonín
Povodňová komise opět zasedala

Povodňová komise opět zasedala

V podvečer 15. 9. se konalo další jednání povodňové komise, tentokrát i za přítomnosti starostů ohrožených obcí z ORP Hodonín.
| Hodonín
Povodňová komise nepřetržitě monitoruje aktuální stav. Sešla se k dalšímu jednání

Povodňová komise nepřetržitě monitoruje aktuální stav. Sešla se k dalšímu jednání

Všechny složky nepřetržitě monitorují aktuální stav. V dnešních ranních hodinách se sešla povodňová komise ke svému dalšímu zasedání. V případě potřeby probíhají lokální zásahy související s odčerpáváním vody.
| Hodonín
Povodňová komise potvrdila připravenost na velkou vodu

Povodňová komise potvrdila připravenost na velkou vodu

Dnes v podvečer se opět sešla povodňová komise, která monitoruje aktuální situaci v souvislosti s vydatnými dešti. Prověřila připravenost města a všech složek včetně opatření k zabránění případných škod na zdraví a majetku občanů města. V Hodoníně se v sobotních nočních a nedělních ranních hodinách očekává dosažení 1. povodňového stupně na řece Moravě. Pro případ nouze byly pro občany aktivovány krizové telefonní linky 518 316 403 a 518 316 301, které jsou v nepřetržitém provozu. Sledujte také informační kanály města: web www.hodonin.eu nebo fcb @mestohodoninoficialni a Munipolis (mobilní rozhlas), kde jsou zveřejňovány AKTUÁLNÍ informace či pokyny.
| Hodonín
Od úmrtí T. G. Masaryka uplynulo již 87 let

Od úmrtí T. G. Masaryka uplynulo již 87 let

V pátečním deštivém odpoledni si představitelé města položením květin u pomníku Tomáše Garrigua Masaryka na náměstí 17. listopadu připomněli již 87. výročí jeho úmrtí. Společně s nimi uctili tichou vzpomínkou památku našeho rodáka a prvního československého prezidenta také zástupci Masarykovy společnosti, Sokola, organizace Junák – český skaut i Krajského vojenského velitelství Brno. Tomáš Garrigue Masaryk zemřel 14. září 1937 v Lánech ve věku 87 let.
| Hodonín