Ministerstvo dopravy··4 min

Stavby nových dálnic se rozjely naplno, aktuálně se jich buduje najednou 151,5 km

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Aktuálně probíhající výstavba nových dálnic na zelené louce překročila 150 kilometrů. Je mezi nimi jihočeská D3, pokračování hradecké D11, alternativní spojení Čech a Moravy po dálnici D35 nebo právě zahájená dostavba písecké D4 formou PPP projektu. Letos bude do konce roku v provozu 46,5 kilometrů zbrusu nových dálnic.

Stavby nových dálnic se rozjely naplno, aktuálně se jich buduje najednou 151,5 km

„Letošní ambici rozestavět historicky nejvíce dálničních staveb na zelené louce postupně plníme. V pondělí jsme zahájili dostavbu D4 formou PPP projektu, což je 32 kilometrů nové dálnice. Ve čtvrtek přibylo dalších 13,2 km D48 u Nového Jičína. Celkem je tedy na konci týdne rozestavěno rekordních 151,5 kilometrů zbrusu nových úseků dálnic, a to bez modernizace D1, která dělá dalších 41,9 km. K tomu ještě můžeme připočítat 67,3 kilometrů silnic I. tříd, což jsou většinou obchvaty měst,“ říká k probíhající výstavbě ministr dopravy Karel Havlíček. „Připomeňme si, že mezi lety 2011 – 2014 se průměrně začalo stavět pouhopouhých 0,2 kilometrů dálnic, zatímco jen za letošní rok se má přidat celkem k dálničním stavbám 90,7 kilometrů,“ dodává Havlíček.

Stavební sezóna 2021 tak už v současnosti dosahuje na dálničních a silničních stavbách svého rekordu. A to do konce roku plánuje ještě Ředitelství silnic a dálnic zahájit dalších 45,6 kilometrů nových dálničních úseků jako je pokračování D3 mezi Třebonínem a Kaplicí či další úsek na karlovarské D6 nebo chomutovské D7, jejichž zahájení nyní brání pouze komplikace ve výběrových řízeních na zhotovitele stavby kvůli prověřování převodu referencí spol. Metrostav Infrastructure a.s. Na Moravě je to potom ještě D49 Hulín – Fryšták (pokud zavčas doběhne odvolací řízení) nebo bezmála 9 km na D55 Staré Město – Moravský Písek. Zahájení každé stavby vždy předcházejí roky příprav.

D1 bude bez omezení, do konce roku pak v provozu dalších 46,5 km nových dálnic

Letos budou na přelomu září a října odstraněna všechna zúžení, provizorní svodidla a omezení na posledních 41,9 km modernizované dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Ostrovačicemi. „Už nyní řidiči jezdí ve všech úsecích po novém povrchu, bohužel ještě následující čtyři měsíce v zúžených pruzích. Dokončovací práce pak už běžný provoz na dálnici výrazně neomezí,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Ředitelství silnic a dálnic má také v plánu do konce roku otevřít ještě 46,5 kilometrů úplně nových úseků dálnic. Patří mezi ně obchvat Lubence na karlovarské D6, obchvat Panenského Týnce na chomutovské D7, pokračování D11 z Hradce Králové do Jaroměře, D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy a obchvat Otrokovic na D55.

Zprovozňované stavby 2021Délka (km)Termín
D6 Lubenec - obchvat4,908/2021
D7 Panenský Týnec, zkapacitnění obchvatu3,512/2021
D11 Hradec Králové - Smiřice15,212/2021
D11 Smiřice - Jaroměř7,212/2021
D35 Opatovice nad Labem - Časy12,612/2021
D55 Otrokovice, obchvat JV3,111/2021; poloviční profil už v 06/2021
Celkem46,5
Zahajované stavby 2021Délka (km)Předpoklad zahájení
D3 Třebonín - Kaplice nádraží8,6probíhá výběrové řízení na zhotovitele
D4 Háje – Milín5,5zahájeno
D4 Milín – Lety11,6zahájeno
D4 Lety – Čimelice2,6zahájeno
D4 Čimelice – Mirotice8,5zahájeno
D4 Mirotice, rozšíření3,7zahájeno
D6 Krupá, přeložka6,5probíhá výběrové řízení na zhotovitele
D7 Chlumčany, zkapacitnění4,4probíhá výběrové řízení na zhotovitele
D46 MÚK DrysiceXv realizaci
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa13,2zahájeno
D49 Hulín – Fryšták17,3SP nepravomocné, čeká se na vyřízení podaných rozkladů
D55 Staré Město - Moravský Písek8,8probíhá výběrové řízení na zhotovitele
Celkem90,7

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy